hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stiklestad-spelet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Stiklestad-spelet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  10:35:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen som har vært og sett på det? Synes det var med veldig mange flotte hester og dyktige ryttere! MEN: Når jeg tenker meg om: Dette skjedde i 1031 i Norge. Noen få av hestene som ble brukt var helt tydelig lettere ridehester. Det var til og med en brun en med hvite felt på bakparten. Hadde de bare brukt dølehester/islandshester/fjordhester, er jeg sikker på at alt ville ha blitt opplevd som mer ekte. Hørte flere som stusset litt over hestevalget også. Selve skuespillet vil jeg nok gi en sterk firer, men hestescenene holdt til en sterk femmer.
www.hestene.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  11:25:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hestene som brukes på Stiklestad kommer fra Sandslia Ridesenter, det er også her skuespillerne får lynkurs i å ri (har selv vært med på å lære Paul Ottar Haga og ri ;-). Disse hestene brukes fordi de er trygge og stødige, og fordi folk kjenner dem. Vil si de gjør et godt valg i bruk av hester, så får det heller være at enkelte hestefolk føler for å kritisere.

Apropos dølahesten, så fantes ikke den heller i 1031.. Ingen vet vel eksakt hva som fantes da.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:18:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene som brukes på Stiklestad kommer fra Sandslia Ridesenter, det er også her skuespillerne får lynkurs i å ri (har selv vært med på å lære Paul Ottar Haga og ri ;-). Disse hestene brukes fordi de er trygge og stødige, og fordi folk kjenner dem. Vil si de gjør et godt valg i bruk av hester, så får det heller være at enkelte hestefolk føler for å kritisere.

Apropos dølahesten, så fantes ikke den heller i 1031.. Ingen vet vel eksakt hva som fantes da.

Opprinnelig postet av Formosissima

jeg visste hvor de kom fra. Selvfølgelig var de trygge og kjempeflinke, men føler at stemningen ikke ble den samme med de lette ridehestene.

Som du sier er man vel ikke sikker på hvilke hester som fantes i 1030, men jeg synes at man skal bruke de tyngre norske hestene (evt. islandshest). Som jeg sa, hørte jeg mye snakk om at de lettere hestene hestene ikke passet inn i rammen rundt.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:54:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det finnes alltid noe å klage på, er det noe som heter, og har man ikke noe å klage over, så klager man likevel. ;-)

Jeg ser ikke helt problemet. Som sagt, ingen vet vel helt sikkert hvilke hester som var her i 1030, men hvis man leser noen av sagaene, så snakkes det også om lettere hester der. Hestene som er der, brukes fordi de har gått i spelet i mange år og vet hva dette går ut på. Det er lang forhåndstrening for disse hestene - det er ikke bare å sanke sammen en haug med dølahester for å få det til å se "naturlig" ut for de hestepersonene som nå måtte komme å se på det.

Kongshesten har forresten -alltid- vært en ridehest. Før var det avlshingsten Plannja Guy som gikk som den, så var det den irske sportshesten Von Ludwig som gikk et par år. Jeg vet ikke hvem som ble brukt som døden i år, men før var det en nordlandshest som ble ridd da. I tillegg er Minila en "gammel traver" i Spelet, og hun er en vassekte kaldblods.

Nyt heller spelet, og ikke la dette ødlegge noe. Det finnes verre ting å bekymre seg over :-)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/08/2005 :  17:40:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Greit, greit. Det var bare min oppfatning av tingene. Jeg respekterer at folk har andre meninger.
www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.