hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blåspray
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Blåspray
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  14:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags sår kan man bruke blåspray på..?
Kan man først rense såret med klorhexidin, og deretter spraye på blåspray..?

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  14:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blåspray funger som en plaster, så du må rense såret før du sprayer på. Du kan bruke blåspray på det meste. Selv foretrekker jeg tjæreplaster etter å ha renset. Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  23:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fungerer blåspray som plaster???
Da har i så fall jeg brukt det helt feil..
Jeg har brukt det rett på sår, noen ganger vasket og noen ganger ikke. Er såret fullt av synlig skitt har jeg renset det først, men små skrubbsår og nå om sommeren på sår som er blitt av fluebitt har jeg bare sprayet rett på.
Trodde blåsprayen var en slags desinfisering?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  00:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du tar på blåspray danner det en hinne over såret, derfor er det viktig at du renser godt først, fordi du ellers vil lukke grus og dritt inne. Har såret blødd mye er det greit å ta på, da såret har renset seg selv. Men altså, rens først, deretter blåspray :) Er såret reint er det jo ok. Gå til toppen av siden

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:13:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også bare tatt blåsprayen rett på sår o.l
Men nå har jeg vel lært:)
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 27/07/2005 :  15:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar blåspray rett på sår, bra om det blør litt, da kommer evt skitt ut. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2005 :  19:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg også sprayer rett på. Men hvis jeg ser det er mye skitt og rask, så tørker jeg det av.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  23:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvor får man kjøpt blåspray egentlig? Apotek? Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  23:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Man bør ikke bruke blåspray på åpne sår som kjøtt sår og der feks. huden er flenget av, man må isåfall vente til det har dannet seg en hinne på såret (kalles bindevev eller granulasjonsvev, dannes av immunforsvaret og lager ny hud og leger såret). Er det et åpent sår (kjøtt sår) ville jeg lagt på en kompress med glatt underside og festet godt... men nå skal jeg ikke snakke meg bort! Du kan tenke deg at du tar 60% sprit eller klorhexidin for den del på et åpent sår eller skrubbsår som du har selv, det vil svi ikke sant? Blåspray har samme effekt og fungerer som jod, det desinfiserer og rengjør såret. Er veldig enig med Irriducibili her med at man må rengjøre hvis det er skittent. Man kan bruke blåspray for det meste, bruk din egen omhu og lytt til andres erfaringer evt. hør med veterinær.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2005 :  23:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild; Blåspray får man kjøpt på felleskjøpet om jeg husker rett

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  08:56:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Blåspray selges i de fleste hesteutstyrsbutikker. Jeg har dog en variant som ikke er blå, da hesten jeg rir er hvit.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  17:48:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Hvor får du tak i en bluespray som ikke er blå?
Heter det fortsatt bluespray, eller er det et lignende produkt med annet navn?

Skulle gjerne hatt en annen farge av det, blå lyser veldig opp. Og det er ikke særlig kult å få på hendene, går jo ikke bort!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/07/2005 :  18:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke farlig og få blåspray inne i munnen på hesten nei?? Rosita hadde fått et lite sår på mulen, så jeg tok og sprayet en liten dusj, men så ristet hun på hodet og jeg bumma litt:P

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  18:40:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, en fjording jeg kjenner hadde mugg og de sprayet like gjerne alle fire beina med blåspray. Gikk rundt med lilla bein i over en uke før det gikk vekk, ungene på rideskolen trodde han hadde pynta seg eller noe. Den gråe araberen jeg stelte før hadde også mugg, men vi var litt mer sparsomme med sprayen så det ikke tok helt av. :P

Kristine: Les på pakningen, er det giftig å få i seg skal det stå på.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/07/2005 :  19:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva; Håper ikke det er giftig. Jeg har også hatt i munnen. men jeg fikk ikke noe reaksjon.. Jeg hadde litt blåspray på den ene hånda mi, som ikke var tørt, så måtte jeg klø med på leppa. og da smittet det fort over til tunga..:P det smakte ikke direkte godt men.

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  22:11:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at veninna mi spraya det i øyet på hesten sin ved et uhell... Står jo på pakken at man skal unngå kontakt med øynene, men er det noen som vet om hestene kan bli blind av det?? Virket på hesten som om at vannet vi skylla med var verre enn blåsprayen
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.