hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Transport?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Transport?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  10:29:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen spørsmål om transport av hest: (Er ganske sikker på de fleste spørsmåløene, men siden vi skal ut på langtur med ponnien, må det dobbelsjekkes at jeg vet det jeg skal...)

* Hva slags beskyttelsesutstyr bør man ha? Transportsokker/halebandasje?

* Hva bør man strø gulvet med på lengre reiser?

* Skal hesten alltid ha vann/høy tilgjengelig?

* Hvor ofte skal man ta pauser?

* Skal en enslig hest stå på venstre side av transporten?

* Selv om det er varmt, bør man ikke lukke luftevinduet når man kjører på motorvei? Hesten kan da bli skremt av at f.eks. en trailer durer forbi..? Kanskje et alternativ å kjøre om natten?

www.hestene.no

Opal

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  11:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

* Hva slags beskyttelsesutstyr bør man ha? Transportsokker/halebandasje?

Kommer langt med transportbeskyttere og en halebandasje. Bare husk og ikke fest sistnevnte for stramt dersom det er snakk om lengre transport (kan stoppe blodomløpet i halen = koldbrann)

* Hva bør man strø gulvet med på lengre reiser?

Flis er vel ok så vidt meg bekjent.

* Skal hesten alltid ha vann/høy tilgjengelig?

Høynett kan vel kanskje henge fremme hele veien. Vann ser jeg for meg blir noe søl med skvulping osv. Ha med bøtte og kanne (evt fyll på bensinstasjoner) og stopp for å vanne underveis.

* Hvor ofte skal man ta pauser?

Vet ikke hvor lang tur du har tenkt deg.. Er vel krav om hvilepause hver 8 time om jeg iikke tar helt feil, men dette må man jo regulere selv. Noen vil sikkert stoppe oftere (Selv hadde jeg ikke orket kjøre i ett strekk i 8 timer...)

* Skal en enslig hest stå på venstre side av transporten?

Ja. Dette for at ikke all vekta på hengeren skal komme på veiskulderen (høyre side) som kan være svak enkelete steder.

* Selv om det er varmt, bør man ikke lukke luftevinduet når man kjører på motorvei? Hesten kan da bli skremt av at f.eks. en trailer durer forbi..? Kanskje et alternativ å kjøre om natten?

Har aldri opplevd at hesten min har blitt skremt av "lyder i luften" når man kjører (det bråker ganske brukbart spesielt gjennom tuneller), men dette er jo forskjellig fra hest til hest. Hesten bør ha lufting, men ikke stå i trekk. Noen hengere har lufteanordninger i taket, andre har bare vinduer.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  11:46:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
* Du kan enten bruke transportsokker, eller vanlige bandasjer, da kombinert med kopper. Halebandasje vil jeg absolutt anbefale å bruke.

* Jeg ville brukt gummimatte og flis.

* Hesten skal alltid ha fri tilgang på vann. Jeg ville hengt opp et høynett med normal høyrasjon, og sett om hesten spiste det. Noen står og gomler hele veien, og koser seg med det, mens andre kan stirre på høynettet 9 timer i strekk uten å ta en eneste bit. Dette varierer fra hest til hest, men jeg ville uansetthengt opp et høynett.

* Dette må man neste finne ut av selv. Kommer ann på hvordan hesten har det i transporten, og hvor lenge du er komfortabel med å kjøre. På en varn dag kan det være lurt å sjekke vannet ofte.

* Jeg vet ikke, men jeg har aldri sett en enslig hest stå på høyre side av transporten?!

* Til slutt vil jeg legge til at man alltid bør bruke dekken under transporten. Selv om det er varmt, er et tynt bomullsdekken å anbefale. Dette er fordi det strømmer en jevn trekk gjennom takventilasjonen, og nyrene til hesten vil bli avkjølt uten dekken.

Redigert av - Marte&Don:) den 19/07/2005 11:47:26 Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  21:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
* Transportsokker og halebandasje burde holde fint.

* Flis fungerer flott som underlag!

* Hesten trenger strengt tatt ikke å ha høy tilgjengelig i hengeren, men jeg foretrekker å henge inn et høynett så kan hesten heller velge selv om den vil spise underveis eller ikke. For noen kan det vere beroligende/underholdende å ha noe å spise på, andre hester spiser ikke under transport. Pass bare på at du ikke fester høynettet sånn at hesten kan sette bena inni!

Jeg har aldri vannbøtte stående i transporten (kan ikke se for meg at det ville gå bra), men tar med bøtte og har hyppige pauser på bensinstasjoner o.l. hvor jeg får gitt hesten vann.

* Ifølge regelverket skal du vel ha pause hver åttende time, men jeg foretrekker å stoppe oftere. Greit å sjekke at hesten har det bra: står greit og er passe varm. I tillegg bruker jeg som sagt pausene til å gi hesten vann, og særlig nå i varmen vil jeg hest ikke la det gå så altfor lang tid mellom hver gang hesten får muligheten til å drikke.

* Enslig hest skal stå på venstre side av transporten.

* Jeg ville hatt luftevinduet åpent. De fleste hester tåler vel bråket fra trafikken rundt, og særlig nå i sommervarmen kan det være deilig med litt lufting.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.