hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - One-Rein Stop?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 One-Rein Stop?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 18/07/2005 :  22:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må spørre; Hva er One Rein stop?

Har lett og lett på sider og her. Men finner foreløbig bare engelske sider. Så henger jeg etter? Vil gjerne ha en forklaring også:)

Så fant jeg denne siden, http://www.naturalhorsesupply.com/reins.shtml
Kan noe forklare hva dette er? Og hva som blir gjort. Er ingen go engelsk-mann-. Haaater eneglsk rett og slett

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  00:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først og fremst er one rein stop en veldig fin sikkerhet for deg og hesten. Når du lærer hestene å gi etter en i nakken, så har du en nødstopp som du kan bruke i situasjoner der hestene f.eks. prøver å ta ut. Når ehsten bøyker nakken helt inn kommer den ingen vei, og du har fill kontroll. Det er ofte bra å bruke på hester som finner på å dra avgårde og som du ikke år stoppet, kan du bruke one rein stop viser du hesten at du fortsatt har kontroll, og du slipper å hale og dra for å stoppe den.

Ole Johansen (www.equs.no) driver mye med one rein stop, her fant jeg denne forklaringen (forklart for en med stri hest):

Stri hest:
Alle slike problemer begynner jeg alltid å løse ved først å gjøre hesten myk i nakken. Lær hesten å gi hode og hals bare ved at du såvidt er borti tømmene. Jeg bruker alltid ei taugrime og mitt longertau på 4 meter til slikt arbeid. Kan hende er hesten din allerede myk og fin. 23 år er jo god tid til både å bli myk, - eller og å bli stiv, alt etter. Er hesten myk i utgangspunktet er det bare å lære hesten å stoppe på en tom. "One rein stop" som amerikanerne sier. Ri i skritt ta kun i den ene tømmen mens den andre henger helt slakk. Ta inn helt til hesten har bøyd nakken inntil skulderen. Hold hesten i denne posisjonen inntil han har stoppet. De fleste hester vil gå i ring når du gjør dette. La hesten gå i ring til den stopper selv. Prøv endog å beholde hesten der, med bøyd hode og hals - uten motstand - i et minutt. Dette gjenntar du gang etter gang til hesten bøyer og stopper bare du såvidt bruker tømmene.

Når det er OK i skritt begynner du i trav med det samme. Jeg anbefaler deg å jobe i paddock. Be hesten om å trave, på slakke tømmer. Bøy så hesten rolig og stilfullt (ikke røsk i tømmene)mens du gir hesten rimelig tid til å gå ned fra trav til skritt og endelig til stopp. Jeg anbefaler bøying mot et gjerde. da har hesten ikke noe valg, men må sakke på.

Når alt fungerer fra trav til skritt går du videre til galopp. Når stoppen fungerer fra alle gangarter og hastigheter, begynner du å bruke bøyingen til å regulere hastigheten istedenfor til å stoppe. Du går fram akkurat på samme måte. Men nå gir du fri/ettergift umiddelbart når hesten senker farten tilfredstillende. Nå vil hesten etter hvert skjønne at den ikke skal stoppe bare sakke litt på.

Tren hjemme på bane eller i paddock til dette fungerer fint. Først da er det tid til å ta hesten ut på veien eller stien der du før hadde problemene. Nå gjør du akkurat det samme som hjemme. Bøyer hesten til stopp om han finner på å øke farten eller forandre gangart uten at du har bedt om det. Og/eller bøyer til mindre fart når det er saken.

Jeg vil legge til at du kan fin lære hesten dette fra bakken først, det ville jeg i grunnen anbefalt. Denne forklaringen er noen år gammel... I tillegg vil jeg anbefale at du ikke holder hesten der i 1 minutt når den har bøyd nakken, med slipper ut igjen på tøylen med en gang den gir helt etter. Når den slipper i nakken selv, da gir du ut på tøylen. Håper du forstod det litt bedre, om det ern oe mer du lurer på er det bare å spørre. Det finnes også andre debatter om one rein stop, bare til å lete
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  08:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får og si det rett ut, så skjønnte jeg ikke vitsen med One-rein stop. Å ikke forklaringa heller..

Fins det ingen bilder som viser bra?

Tror det er tilig på morgenen til meg enda:P

Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 19/07/2005 :  10:08:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vitsen er at det er en sikker måte (kanskje den eneste?) å stoppe hesten på.

Hvis du drar like mye i begge tøylene på en hest, får du antakelig en hest som legger seg på og løper enda fortere.

Klarer du derimot å stoppe den ene halvdelen av hesten (enten den venstre eller den høyre) så har du stoppet hele hesten. Og dette gjøres ved å kun dra i den ene tøylen.

Ri i skritt og prøv! Denne øvelsen kan også med fordel trenes inn fra bakken.

Men husk å slippe ut igjen tøylen når hesten viser ettergift. Det er belønningen den får for å stoppe. Det er også viktig at den tøylen du ikke drar i er helt løs, sånn at hesten fritt kan bøye nakken.

Vær også klar over at hvis hesten ikke er vant til øvelsen, og du gjør dette i stor fart, vil du antakelig gå på trynet...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  14:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Ble mye klokere nå..

Men skal jeg bare dra i ei tøyle , mens den andre tøyla er ganske så slakk, så hesten får bøye hodet til bogen. Og da stopper den(Med en hest som kan det)? Men vill ikke hesten snurre rundt da?

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  15:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, men ikke når han har lært seg at han skal stå i ro! Under lærings fasen snurrer hesten rundt. Og her må jeg si meg uenig men Ole Johansen. Ikke hold hesten der i ett minutt når den har stoppet å snurre!! Med en gang den stopper, ta bort presset. For da skjønner hesten at; Ok... jeg skulle ikke snurre rundt, men stoppe... Og slik fortsetter du. Gi slipp på presset når hodet kommer inn til bogen, etterhvert kan du begynne å holde hodet der litt lengre!

Veldig fin nødbrems!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 19/07/2005 :  15:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, hesten vil snurre rundt i starten. Men i det den stopper, så slipper du opp tøylen.

Etter hvert vil hesten skjønne at når den gir etter i halsen og stopper, vil belønningen være at du slipper opp tøylen og roser hesten.

Men dette må trenes inn, og det skal ikke gjøres med "rykk og napp", og det er veldig viktig å slippe opp på riktig tidspunkt - ikke for tidlig og ikke for sent.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  15:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men dere sier at det kan trenes på bakken, men hvordan??

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  16:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg står på bakken, med taugrima på pånni. Står ca litt foran krysset, tar tak i grima til hesten, og legger press på han. Kanskje han går litt i ring, da går jeg bare etter, men slipper ikke presset på grima. Etterhvert tar han hodet inn til buken, og da slipper jeg presset, og roser veldig :)
Så gjør vi det samme på andre siden.
På denne måten er han litt forberedt når jeg skal gjøre dette fra salen. Det ringer nok en bjelle, og han husker at hodet skal være ved buken og han skal ikke snurre rundt!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  16:25:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tuusen takk for alle svar=D

Endelig vet jeg hva One-rein stop er;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  16:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hvordan hester blir dette brukt på?og i hvilke situasjoner blir det brukt under? Kan det være en ide og lære avdanka travere dette, som springer ut?

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  18:05:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt i orden;) Hyggelig å kunne hjelpe til med noe!!
Jeg bruker dette på alle hestene min (akkurat som om jeg hadde så mange...hehe). Og på de jeg solgte. Jeg syns bare den kan være en OK ting at hesten kan dette, tilfelle rottefelle!!
Høres ut som en god ide å lære en avdanka traver som løper ut, one rein stop ja :)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  18:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kom jeg på en ting til jeg lurer litt på=p

Når du drar i den ene tøyla for og stoppe hesten, på one-rein stop metoden. I fart da; eks. galopp, vill ikke da hesten snurre rund som en snurrebass, når jeg drar i ene tøyla da får og stoppe den?

Ser for meg jeg på en avdanket traver jeg hadde på for en gang, i full galopp, så drar jeg i ene tøyla, og hesten snurrer rund og jeg flyger av:P

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  20:01:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Poenget er vel at hvis du trener på dette før du prøver det i nødsituasjon, hvis det være tryggere fordi hesten vil ha lært at hvis rytteren trekker hardt i en tøyle, er det bedre å stoppe enn å riskere å snurre rundt, som du sier, som en snurrebass. Begynn å tren i skritt, så trav, så galopp, i trygge omgivelser, før du prøver ut metoden i "virkeligheten".
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  20:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, som MissEva sier her, begynner du å trene fra stillestående, til skritt, så trav og gallopp. Tror hesten tar det etterhvert når den kjenner ene tøylen blir helt løs, og andre er det press på. For du skal jo ikke "dra" den rundt.
Formosissima merket dette med Birtingur, han løp ut da hun red barbak, og hun fikk ikke stoppet han. Hun visste heller ikke at han kunne one rein stop, men da hun skulle stramme inn tøylene fikk han mere press på ene siden, og kastet seg rundt :P

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/07/2005 :  14:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen;D

Nå vet jeg hva det skal trenes på

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.