hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forfangenhet..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:34:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Dersom en hest får forfangenhet, hvor stor kjangs er det da for at den klarer seg? er så mange som har måttet avlive hestene sine til slutt pga. dette. Vet at dette med hovbeinet avgjør mye for hvordan det ender til slutt, men med tanke på behandling o.l, er den langvarig og smertefull for hesten?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Bustetrollet

Skrevet - 16/07/2005 :  16:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
På denne siden er det veldig bra informasjon o.l. http://www.dyrlegenett.no/Forfangenhet.htm

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  17:29:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for linken!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  00:51:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er skjelden noe problem å fikse forfangenhet ved hjelp av barfottrim + riktig kost og mye bevegelse på riktig underlag. De fleste hester som blir slaktet pga forfangenhet, er skodde hester. Mange prøver å fikse det med diverse sykebeslag ol. men det er som regel kun symptombehandling og hjelper kun midlertidig. Er det den skoløse shettisen som muligens er forfangen? I såfall, slapp av. Ingen fare. Ta den av det grønne gresset så går det bra. Forstod det slik at den var litt sårbeint? Det er nok ikke kommet så langt at det trengs noen akkutt tiltak. Du bør nok begrense spisingen fram over - gjerne resten av livet. Men noen hester tåler å beite på et gjorde men ikke et annet. Kommer ann på hva som vokser der. Min mening er at svært mange av de til vanlig skodde hestene som "ikke tåler å gå uten sko på beite, for da blir de sårbeinte" egentlig er forfangene. Forfangenhet er nok svært mye mere utbredt enn hva folk flest tror. De fleste tror at det kun er nå hesten står med bakbeina under magen og avlaster frambeina at hesten er forfangen. Men da har den faktisk vært det lenge og det har kommet langt. Men de tidlige symptomene er lettest å oppfatte på en hest uten sko. Eks. ømming, flate såler, forsterket puls i beina.

Så ta det helt med ro. Hesten min har stadig små forfangenhetsanfall (er det ikke god nok mat/saftig nok gress der hun står, skaffer hun seg det. Er et "troll" når det gjelder gjerder og fulstendig matvrak). Jeg merker det på at sålene blir flatere og hun ømmer på underlag hun ellers takler. Tror du at du trenger hjelp til å fikse det, ta kontakt med han jeg har nevnt til deg tidligere. Han begynner å få veldig god erfaring på dette område. Også med langtkommede tilfeller. Veterinærer i distirktet er begynt å tilkalle han til oppgitte tilfeller. De blir smertefrie i løpet av svært kort tid og fulstendig rehabilitert. Så er det jo opp til eier å sørge for at hesten holder seg frisk (det er jo det jeg sliter med da. Men det har heldigvis ikke vært alvorlig ennå)
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  13:43:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Frøya: Hvem er denne"supermannen"? Har en hest som er kronisk forfangen og kunne tenkt meg å få en"ekspert"til å se på ham...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  23:14:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
han er ingen supermann. Dette er noe alle dyktige barfottrimmere gjør. Det er egentlig ingen hokus pokus. Kun naturtrim, og selvfølgelig fjerne hesten fra det som utløser anfallene. Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  02:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Har alt hatt barfottrimmer her,det var han som så at hesten hadde vært forfangen. Brukte en som het Jan Øyvind Sæbø Larsen. Han virket veldig flink men han bor veldig langt unna meg(Jeg bor i Telemark)og tenkte kanskje han du visste om bodde nærmereMen jeg aner jo ikke hvor du bor heller,da...
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  13:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
GML: Du kan kontakte Knut Bjerva på k.bjerva@c2i.net ,han utfører barfottrimming/veiledning i Telemark. Trimmer etter de samme prinsippene for naturlig hovrøkt,slik som Jan Øivind.
Jan Øivind trimmer forresten mine hester,veldig fornøyd med at han bor rett i nærheten. Lykke til!!

Redigert av - Kine og Tassen den 19/07/2005 13:41:19 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:52:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er skjelden noe problem å fikse forfangenhet ved hjelp av barfottrim + riktig kost og mye bevegelse på riktig underlag. De fleste hester som blir slaktet pga forfangenhet, er skodde hester. Mange prøver å fikse det med diverse sykebeslag ol. men det er som regel kun symptombehandling og hjelper kun midlertidig. Er det den skoløse shettisen som muligens er forfangen? I såfall, slapp av. Ingen fare. Ta den av det grønne gresset så går det bra. Forstod det slik at den var litt sårbeint? Det er nok ikke kommet så langt at det trengs noen akkutt tiltak. Du bør nok begrense spisingen fram over - gjerne resten av livet. Men noen hester tåler å beite på et gjorde men ikke et annet. Kommer ann på hva som vokser der. Min mening er at svært mange av de til vanlig skodde hestene som "ikke tåler å gå uten sko på beite, for da blir de sårbeinte" egentlig er forfangene. Forfangenhet er nok svært mye mere utbredt enn hva folk flest tror. De fleste tror at det kun er nå hesten står med bakbeina under magen og avlaster frambeina at hesten er forfangen. Men da har den faktisk vært det lenge og det har kommet langt. Men de tidlige symptomene er lettest å oppfatte på en hest uten sko. Eks. ømming, flate såler, forsterket puls i beina.

Så ta det helt med ro. Hesten min har stadig små forfangenhetsanfall (er det ikke god nok mat/saftig nok gress der hun står, skaffer hun seg det. Er et "troll" når det gjelder gjerder og fulstendig matvrak). Jeg merker det på at sålene blir flatere og hun ømmer på underlag hun ellers takler. Tror du at du trenger hjelp til å fikse det, ta kontakt med han jeg har nevnt til deg tidligere. Han begynner å få veldig god erfaring på dette område. Også med langtkommede tilfeller. Veterinærer i distirktet er begynt å tilkalle han til oppgitte tilfeller. De blir smertefrie i løpet av svært kort tid og fulstendig rehabilitert. Så er det jo opp til eier å sørge for at hesten holder seg frisk (det er jo det jeg sliter med da. Men det har heldigvis ikke vært alvorlig ennå)

Opprinnelig postet av Fröya

Nå fikk jeg litt mer å tenke på, og roe meg litt ;) Jeg tenkte jeg får ta kontakt med han som du bruker, og få han til å trimme dem. Spot kan jo fint gå som barfothest, med tanke på at han ikke brukes så mye heller. Men et spm; vet du hvor mye han tar per gang? har hørt at noen tar over 1000 lappen nesten..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2005 :  16:55:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir hoppa mi noe pullver mot forfangenhet=S Jeg aner ikke hvorfor. Hun har jo ikke det..

Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  19:36:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Han barfottrimmeren jeg brukte tok 250 kr.pr.hest . Men nå hadde jo jeg 4 stk.som skulle trimmes,da. Mulig han tar litt mer om det bare er en hest...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:35:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg gir hoppa mi noe pullver mot forfangenhet=S Jeg aner ikke hvorfor. Hun har jo ikke det..

Opprinnelig postet av ~Kristine og Rosita~

nei, det skjønner ikke jeg heller helt hvorfor du gjør :P

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:37:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han barfottrimmeren jeg brukte tok 250 kr.pr.hest . Men nå hadde jo jeg 4 stk.som skulle trimmes,da. Mulig han tar litt mer om det bare er en hest...

Opprinnelig postet av GML

ja.. det hørtes jo rimelig ut.. mest spennende å se hva han i haugesund tar.. Ikke så mye å skjære på en minishettis, men kan tenke meg at det tar nesten like lang tid, med tanke på at han er så liten ;) Og så skal han jo trimmes på barfot måte for første gang, så da er det nok mer arbeid enn det blir fremover :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2005 :  22:49:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av ~Kristine og Rosita~

nei, det skjønner ikke jeg heller helt hvorfor du gjør :P

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Bruksområde: Betennelse og smerter i knokler, ledd og sener. Brukes også til og dempe smerter ved f.eks. kolimastitt og forsøksvis ved forfangenhet.

sikkert det første jeg bruker det til Trengs sikkert etter de to sprøytene hun fikk i bakbena

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  23:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror han ta 300,- Er vell litt avhengig av hvor langt det er å kjøre. Du finner telefonnr. hans på http://www.barfothest.com Er en oversikt over anbefalte trimmere der. Vet han har mye å gjøre for tiden, men du kan jo prøve. De har nettopp flyttet til et sted der det er dårlig dekning på mobilen, så legg ev. igjen melding på svareren, så ringer han opp igjen. Ikke blir skremt av lyden i telefonen når du ringer. Det er noe han har lastet ned fra tele2 eller noe sånt Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  09:25:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men hva med hester som blir forfangne mens de går barfot? Har en eldre dame av en islandshest nede hos naboen her, og hun har gått barfor de siste årene (barfottrimmet, ikke bare spikket), men nå har hun blitt forfangen? Går på gress maks en time om dagen, og blir ellers foret med høy.
Kan nevnes at hesten har forkalkninger i alle fire bena også, og nok hadde hatt det best om hun hadde fått slippe.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.