hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye trener du NH?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvor mye trener du NH?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 15/07/2005 :  20:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor ofte trener du Natural Horsemanship? Da mener jeg bakkearbeid. Lydighetstrening med leiing og div. horsemanship metoder.

Og hvor ofte bør man egentli gjøre det?

ShyBoy

Skrevet - 15/07/2005 :  20:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke startet enda, men jeg kommer til aa trene hver dag i minst 45 minutter til jeg har faatt tillit og respekten hennes. Det kommer til aa ta sin tid men jeg skal nok klare det til slutt. Derreter kommer jeg til aa trene en time en dag i uka fast og saa ti minutter eller mer hver dag. Men vennina mi er jo ogsaa med og har hesten paa for og hun kommer sikkert til aa gjore det samme.

Men desto oftere desto bedre mener jeg

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  21:02:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nå har jeg akkurat fått en ny hest, så da blir jeg først å ta "grunntreninga". Men blir vell å la dette gå over flere treninger. Man får som regel mer ut av det hvis man gir hesten en dag eller to å tenke på. Når man er blitt kjent med hesten, har fått den til å følge etter,rygge unna og alt det som er en selfølge (for meg vell og merke) løs på banen så blir det noen ganger i uka med oppfrisking :)

Sånn til vanlig driver jeg en del med sirkusøvelser, og da må tilliten være 110% tilstede. Så det blir ca. 2-3 dager i uka med sirkus kombinert med horsemanshiptrening(30-60 min. pr. gang). Og kanskje litt klikktrening hvis jeg får kjøpt ei bok om emnet :)

Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  21:03:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hver dag,hele tiden jeg er med hesten....

NH for min del er måten jeg håndterer hesten til dagen...er det spesielle problemer ol,jobber vi mer konsekvent med dette i små økter av gangen.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  22:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hver dag. Som Lene sier, det er måten du håndterer hesten på i det daglige. Ikke bare noe du 'trener' to, tre ganger i uka. Selv øver jeg på leietrening, start, stopp, vende, nesten hver gang jeg leier ut. Når hesten kan det så holder det å repetere en gang i blandt, passe på at hesten fremdeles er med. Alt for mange 'trener', for så å glemme alt når man håndterer hesten etterpå. Hva er vitsen da?

Men altså, NH er ikke noe du 'trener' i den forstand, det er noe du gjør i det daglige. Det er bedre å legge inn små økter der det er naturlig, enn å ta en time der du SKAL trene NH. Hestens oppmerksomhet er ikke så god, derfor bør man ikke holde på for lenge.

Du jobber med hesten om den skal lære noe nytt eller du har et problem du må løse.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  23:04:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tenkte mest på trening løs på banen/i rundpaddock jeg, eller trening på problemer som lene sa.

Ser på det som en selvfølge å trene på rygge,stoppe,svinge,vike for press og slike ting til daglig.
Enig med Lene og Irriducibili.

Therese
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 15/07/2005 :  23:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hver dag,hele tiden jeg er med hesten....

NH for min del er måten jeg håndterer hesten til dagen...er det spesielle problemer ol,jobber vi mer konsekvent med dette i små økter av gangen.

Opprinnelig postet av Lene.

Som jeg skulle ha skrevet det selv...
NH er en del av hverdagen min og brukes hele tiden jeg håndterer hesten. Det være seg når jeg tar den inn fra beitet, tar av og på grima, flytter eller rygger den, hvordan vi går gjennom grinder osv.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  00:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme som Lene og resten- i all omgang med hesten- rett og slett:) Med en ny hest trener jeg mer intensivt med feks rundpad, longer i taugrime osv. Og etterhvert når hesten har blitt slik jeg vil ha den, er det bare gjevnlig vedlikehold ca 2-4 ganger i måneden, i tilegg til den daglige omgang selvsagt:)
Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  08:37:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
NH er en filosofi, en måte å omgås hest på. Ikke en treningsmetode...

Jeg trener hesten hver gang jeg ser den. Hva vi trener på kommer an på om det finnes noe problem der eller ei...

Man skal være forsiktig så man ikke "overtrener" en hest slik at den opplever oss krevende og "masete". Spesielt unghester trenger endel treningsfri og flokktilværelse i perioder. Er hesten "stengt for ombygging" i hodet, så blir den stresset av at vi krever ting av den...
Visse grunnleggende regler er allikevel alltid der. En unghest får ikke lov å true meg, bite eller sparke etter meg. Det er fy-fy, og slås ned på der og da. Da handler det rett og slett om grunnleggende oppdragelse som den også får fra andre hester. Lekebehovet får den ta ut på andre hester og ikke på meg, skrøpelig menneske som jeg er..

Frøkna mi slengte etpar bein etter meg på beite i sommer så jeg faktisk måtte ta et skritt til siden. Og så tente jeg på alle pluggene og løp rett i rumpa på henne og klasket henne hardt på begge sider med håndflatene mens jeg brølte. Hun hoppet i været og skvatt unna. Jeg drev henne foran meg opp til porten. Da ble det på med taugrime og trene høflighet, ja! ARGH! Først var det virre-virre-vapp med steiling og grynting og protester med sammenknepte lepper og mandelformede øyne (dumma-dumma-du, Mutter!) før hun med et dypt sukk gav opp og oppførte seg pent...
Hun har aldri sparket etter noen før, og jeg tror hun tenker seg om før hun gjør det igjen. Pubertetslus med nykker er noe dritt...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  12:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
har aldri noe fast tidsramme på hvor lenge jeg trener forskjellige NH øvelser med hesten, avhenger på om det går bra eller dårlig. går det bra trener jeg ikke så lenge at den blir lei. går det ikke bra trener vi til det går bra.
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

marita irene

» VIP

Skrevet - 09/08/2005 :  13:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at NH IKKE ER EN TRENINGSMETODE!!! Det er en måte å kommunisere med hesten din. Det er noe du skal gjøre hele tiden når du omgås hester. Man skrur ikke bare av kommunikasjonen vel??? hm... i så fall har du misforstått totalt.

Keep it Natural.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  15:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eeeh, 45 min hver dag? Synes det hørtes veldig mye ut med 'bevisst trening'... Selv 'trener' jeg Lolita hver dag, hele tiden. Når jeg henter henne fra beite, når jeg steller henne, når jeg saler henne, når jeg rir henne, når jeg fôrer henne og når jeg slipper henne ut igjen. Men trening i taugrime er ca en gang annenhver uke, i gjennomsnitt. Da trener jeg kort tid av gangen, maks et kvarter, og leker resten av tiden. Dette er kun for å 'holde vedlike' respekten og tilitten. Om jeg hadde holdt på lengre, så hadde hun gått lei ganske kjapt, og hele økten hadde blitt en ren negativ faktor. Om hun blir respektløs, så tar jeg meg en økt der og da, men om hun er snill og grei (som hun pleier å være når jeg holder på med henne hver dag) så kan det fort gå over de to ukene. Jeg er mer opptatt av å ha det gøy, og at hun skal ha det gøy., og da er ikke noe strengt tidskjema noe for noen av oss.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  18:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe eksakt timeantall om hvor mye jeg "bruker" horsemanship sammen med hestene mine, det er jo bare sunt hestevett, så det blir litt feil å skrive "trene". Det hører til hele tiden når jeg driver med hestene mine, enten jeg rir eller jobber med dem fra bakken.

Jeg syns at man hele tiden bør ha med seg det "sunne hestevettet", det er en ren selvfølge for meg at hestene skal behandles slik. Enkelt og greit.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  00:51:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker horsemanship stort sett hele tiden, men jeg trener øvelser fra bakken(tillitstrening, gi-etter-for press trening, rundcoralltrening osv) ca 5 dager i uken...
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  00:53:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare si at NH IKKE ER EN TRENINGSMETODE!!! Det er en måte å kommunisere med hesten din. Det er noe du skal gjøre hele tiden når du omgås hester. Man skrur ikke bare av kommunikasjonen vel??? hm... i så fall har du misforstått totalt.

Keep it Natural.

Opprinnelig postet av marita irene

tror hun mente øvelser som rundcoralltrening, og gi etter for press, øvelser fra bakken og lignende....

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 22/08/2005 :  14:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg er natural horsemanship en måte å tenke/gjøre ting på, ikke noe jeg trener på som feks. dressur. NHS er å forstå hesten. Og det kan man trene på 24t i døgnet. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.