hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Charl8_90

» VIP

Skrevet - 12/07/2005 :  17:54:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg er stalljente for, er en nydelig kaldblodshingst på 7 år.
Han har bare et liten plage: mugg!
Han har hatt det siden han var 1 år.
Det er fint om vinteren, men med en gang det blir vår i bakkene bryter det ut.
Vi oppdager det heldigvis fort, men det er irriterende.
Vi vasker det med grønnsåpe hver dag og tørker godt, det hjelper litt, men vi blir bare ikke kvitt det.
Er det noen der ute som har et godt råd?

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  18:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Tror ikke jeg ville ha vasket det med grønnsåpe,kun rent vann. Grønnsåpe er godt til mye,men kan virke som "sopp- og muggmat" dersom du ikke får skylt skikkelig av. Mulig det er bedre å la det lufttørke,så blir det mindre irritasjon for huden. Transalve fungerer veldig godt,smøres på ren,tørr hud. Kan kjøpes på apotek. Har kommet mye dyre vidunderprodukter,men jeg synes gamlemåten fungerer fint. Kan kjøpes på apotek. Når det begynner å tørke ut/heles,må du passe på å holde huden myk med f.eks helosan eller spenol. Så slipper du vond,sprukken hud.
Hovskjegg må kanskje fjernes for en periode,hvis hesten har mye av det,slik at det kommer luft til.
Har hesten vært så mye plaget,er det kanskje bare tørrere luftegård og endring i rutiner som fungerer. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  18:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Når en av våre hester har fått mugg har jeg også pleid og vaske det rent med grønnsåpe, spylt godt og tørket det så godt jeg har kunnet. Så har jeg smurt med Hipposan. Dette har jeg også smurt på før han skal ut også, som beskyttelse.
Dette har fungert greit på hestene våre :o)
Men der finnes sikkert mange andre gode salver og bruke, kanskje noen andre som har erfaringer med andre salver?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  18:50:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min hadde mugg for 2 år siden og jeg prøvde ALT! Det eneste som fjærnet det for godt var Aloe Vera Smurte på Aloe Vera Gel på morgenen og en krem av Aloe Vera og noen andre urter på kvelden og etter ca.4-5 dager var det fullstendig borte
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  19:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv pleid å bruke grønnsåpen,men forrige hesten jeg hadde ble bare værre av dette...kontaktet tilslutt vetrinær som ga en resept på mugg-middel,ettersom hoppa faktisk viste seg å være allergisk for grønnsåpe,og muggen da kom som er reaksjon på allergien...
Derfor hadde jeg,hvis dere ikke blir kvitt muggen,prøvd å droppe grønnsåpen og heller prøve andre ting en periode...kan være så enkelt som at han er allergisk.

Viktig at beina blir spylt godt for å få bort all drit,og så tørket helt tørr,før man smører på noe mykgjørende som f.eks spenol eller evt helosan(er vel de billigste salvene,men finner og flere bra litt høyere i pris!)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/07/2005 :  22:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nokk ikke så lurt og bruke grønnsåpe.. Har vært borti flere tilfeller med at muggen kan bli værre!
Så jeg vasker med rent lunket vann, lar det luft tørke, og smører på Selosan. Ku-spenne slave.. Det synes jeg har hjulpet best av alt jeg har prøvd..
Jeg brukte også grønnsåpe i starten, men når jeg skulle lavære og bruke det, bare får og teste det ut, så ble muggen bedre.. Og forsvant;D

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 12/07/2005 :  23:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min Erfaring: er at jo mer man vasker(med grønnsåpe) jo mer plaget blir man siden man aldri klarer å tørke det helt og mugg er jo sopp som stortrives i fuktig miljø Ene kaldblodsen jeg trener fikk plutselig mye mugg nå i vår og det gikk så langt at begynte å bli sår pluss at han har MYE hovskjegg. Smurte først noen dager med helosan men det hjalp ikke noe særlig, holdt det mykt så jeg kunne pelle! Ble enig med eieren om å bruke grønnsåpevann EN gang for å myke skikkelig opp så jeg kunne pelle vekk skikkelig. Fikk sårene til å gro ved bruk av helosan men muggen var jo der enda! Da fant eieren løsningen hos Blue Horse sine produkter, en blå salve som tar det meste Brukte denne salven noen dager og muggen var borte Jøss tenkte vi hvor bra men funker den på andre hester? JA. En annen hest hovna opp i foten og så helt j... ut.Dyrlege kom og sa at han hadde betennelse pga mugg som var blitt til sår! Hesten ble satt på antibiotika og smertestillende og Blue Horse sin blåe salve måtte til pers igjen, og den tok muggen denne gangen også Så blir jeg plaget med mugg på min hest vet jeg hva JEG skal kjøpe! Selges på www.hestogrytter.no og koster 141kr. Navnet er Blue Horse Skinhealer.

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt

Redigert av - Molly den 12/07/2005 23:21:00 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/07/2005 :  23:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha.. Helosan.. Det er de det heter ikke selosan.. *ler*

Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  00:00:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Da Sleipner hadde mugg, vasket jeg med varmt vann med noen dråper grønnsåpe hver dag, og smørte surmelk på områdene med mugg og hadde bandasjer utåpå!!:) Jeg lot han også stå mye inne i veldig ren boks slik at d ikke ble noe fukt...
Det hjalp veldig bra!!
Brukte også canesten en periode, og det var også effektivt. Prøv deg frem!!:)

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  00:02:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Og jeg klippet vekk hovskjegget!!
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/07/2005 :  00:13:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klippet vekk hovsjegget?

Fikk høre det jeg at man får all del ikke måtte klippe vekk hovsjegget jeg..

Travtrener som sa det, og han plagdes litt med mugg.. Vertfall på varmblodshestene, som ikke hadde så mye hovsjegg.. Så jeg måtte ikke finne på og klippe av hovsjegget!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  00:24:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis du skal forebygge mugg: ikke klipp hovskjegget! Hovskjegget beskytter veldig bra. Men hvis hesten har alledere fått skikkelig mugg, er det nbedre å klippe det så du kan komme fra lettere for å behandle muggen.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/07/2005 :  07:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips: Kjøp streptocillin salve på apoteket (denne inneholder små mengder penicillin). Hadde god effekt på varmblodsen vår da han var plaget av det.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 13/07/2005 :  12:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
drener eller skift til en tørrere luftegård og bruk hårføner for å få tørket det ordentlig.....
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  12:38:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et "kjerringråd" er å legge på et biolaomslag:)
Hege Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 13/07/2005 :  13:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)

Et gammelt kjerringråd er å vaske og tørke godt, for så å smøre på honning. Masser honningen godt på, og ta på en ullbandasje over natta. Klissete, men det hjelper. Siden jeg har hest på utegang, tok ikke jeg på bandasje, men muggen forsvant likevel.

Forskjellige hester reagrer nok forskjellig på forskjellige ting, så er jo ikke sikkert det hjelper for alle.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.