hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nesereim!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 nesereim!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  01:56:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
jeg lurer på hva er vitsen med achengrime med undernesereim , kryssnesereim, hanoveransk nesereim osv! hva hjelper de forskjellige til? slik jeg har fattet det, så har kryssnesereim samme ekeft som en achengrime! så hvorfor eksisterer kryss nesereim da?!? og hanoveransk nesereim, fungerer jo nesten akkurat samme som en achengrime!
Ser så mange ryttere på stevner, som drar til og strammer den nederste nesereimen noe helt sinnsykt! detk så ubehagligt da! Jeg bruker selv kryss nesereim, fordi det var det som fulgte til hodelaget mitt, men jeg bruker den forsiktigt, og strammer den ikke så mye at det blir store rynker i mulen (for å si det slikt)!!!
noen som har gjort seg opp en mening med dette?!?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:03:42

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  02:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Leste faktisk månedens tips hos Hööks angående dette akuratt i går. Ta en titt. Bra beskrevet.. Remontenesereima er vel den en også kaller lav nesereim eller hanoveransknesereim.

Angående stevner.. I dressur reglementet står det faktisk følgende: "Neseremmen kan spennes enten over eller under bittet, og aldri så stramt at det kan skade hesten" (gjelder trinse). Mulig de andre ridegrenene har noe tilsvarende i sine reglementer (sjekk det opp). Isåfall kan du melde fra til steward eller annen ansvarlig på stevneplassen dersom du ser noen som har så stram nesereim at du mener det kan skade hesten. De er faktisk pliktet til å se at utstyret holder mål i følge reglementet. Sjekk reglementet for den ridegrenen du tilhører angående akuratt dette, og meld fra dersom du ser noe stygt.

For de som kanskje ikke helt har oversikt over hva forskjellen på de nesereimene vi snakker om så anbefaler jeg å ta en titt på nest siste side i dressur reglementet. Fine tegninger som viser forskjellen. Under månedens tips hos Hööks er det også bilder som viser forskjell..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/05/2003 :  07:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Ja, hvor stramt skal egentlig den NEDERSTE nesereimen sitte? Jeg vet egentlig ikke om noe spesielt maal(antall fingre, centimeter...) for dette og lurer veldig. Synes nemlig en paa stallen her strammer litt mye, eller kanskje jeg strammer for lite. Jeg skulle likt aa vite hva som er stramt og ikke, saa jeg kunne bevise at det var for stramt... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  10:19:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nederste nesereim skal være ganske stram, men ikke for stram. Du skal kunne få et par fingre under reima likevel.

Som det står på månedens tips hos Hööks: "Den øvre neseremmen spennes og tilpasses som en engelsk neserem og deretter spenner man den nedre neseremmen under bittet. En vanlig feil er at man gjør det motsatt og da dras den øvre neseremmen ut av stilling og havner for langt ned, samtidig som den nedre remmen tvinger hesten til å holde munnen helt lukket, og da kan den ikke røre tungen sin og bittet på riktig måte" (for aachennenesereim). Ta en titt på linken jeg henviser til.. Står mer der om hvordan de ulike reimene skal være.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 04/05/2003 10:19:48
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  11:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...Jeg har hørt at kryssnesereima er beregnet på gallophester osv...for da får den puste bedre... Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2003 :  21:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker engelsk nesereim(tror det heter det). Det er veldig mange som kjøper mange forskjellige nesereimer fordi kanskje på stallen der hesten står er det inn med kryssnesereim. Og neste måned er det inn med en annen slags nesereim. Sånn virket det i hvertfall som på en stall jeg besøkte en gang. Nesten alle hestene hadde kryssnesereim, forstykke med martingal, pad under salen og en sjabrack som det var brodert navnet til hesten på!!! MEN det er noen hester som trenger de forskjellig nesereimene, det skal jeg ikke si noe på, men ofte kjøper man et hodelag med en nesereim som er kul og moderne. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/05/2003 :  23:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kryssneserem skal forhindre at hesten krysser kjevene. Den brukes mest i sprang og feltritt. Ikke spør om mer... Men jeg blir glad om noen kan forklare akkuratt det bedre for meg. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2003 :  00:57:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Bruk av nesereim kommer an på hva man selv synes er fint, og hva "moten" er. Som nevnt tidligere, spranghester går ofte med kryssneserem. Tror de færreste bruker den fordi de har et problem, men rett og slett fordi det er "sprang-mote".

Bruker Aachen nesereim. Har vel skjedd en del ganger at jeg rir på tur uten nesereim også tidligere.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  16:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.. Det er ganske mange sprangryttere som bruker krysneserem..
Inkl. Meg ;O)
Liker den best jeg.. ikke spør meg hvorfor.. Derfor så kjøper jeg alltid kryssneserem hodelag..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2003 :  23:45:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nettopp! En ærlig sak det å kjøpe den man selv liker best. Jeg er "dressurtante" og liker best aachen-nesereim. Følgelig så kjøper jeg det. Når forrige hesten min gikk sprang, da gikk den med kryssnesereim.

Blir en vurderingssak for den enkelte hva man liker best. De færreste hester har problemer som tilsier at de MÅ bruke nesereim hele tiden. Klart det går mye på utseende.

Det blir faktisk som med klær og folk. Vi trenger sikkert ikke akkurat den genseren, men vi synes den er fin - og kjøper den allikevel.

Og jeg håper virkelig at folk flest har vett til å ikke stramme igjen nesereimer alt de greier. Alle har sikkert lært om de berømmelige 2 fingrene en gang.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.