hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan lære hesten å rygge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan lære hesten å rygge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 10/07/2005 :  22:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Noen som har noen tips om å få hesten min til å rygge Han er en eks-traver men når jeg skal få ham til å rygge så står han bare der
Takk på forhånd!

Besøk min hjemmeside! http://www.rosamulle.piczo.com

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/07/2005 :  23:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten bitt: stå ved siden av hesten vendt mot den, legg litt press i leietauet (hold rett under festet, altså ha ikke langt tau) og vent. Øk litt på presset etterhvert, og evt. stikk to fingre i brystet på hesten. Vent. Noen hester kan ha litt vondt for å skjønne dette, så du må være tolmodig. Når hesten legger vekta bakover gir du etter. Med en gang! Etterhvert når ehsten skjønner at den skal legge vekta bakover, holder du litt til slik at den tar ett skritt bakover. Gjenta noen ganger før du ber om to skritt, deretter tre osv. Husk å ha god tid, og slipp presset med en gang hesten gir etter.

Med bitt: Samme som over. Stå ved siden av den og legg lett press på bittet. Vent en stund før du legger på mer press, og trenger den enda mer hjelp stikker du fingrene i brystet på den igjen. Igjen slipper du med en gang den legger vekta bakover (den trenger ikke ta et helt skritt bakover, prøv å gi etter med en gang du merker at den tenker bakover). Deretter øker du til et skritt, to skritt osv.

Fra salen: Gjr akkuratt samme. Ta litt i tøylene og hold, og vent. Vær tålmodig. Legg på litt mer press og vent. Når hesten legger vekta bakover slipper ud ut og roser.

Du må gjerne legge til et kommandoord, 'bak' f.eks I grunn er det bare å være tolmodig. Litt lett press, hold og vent
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/07/2005 :  00:13:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har Irriducibili gitt et godt og utfyllende svar,så tenkte bare jeg skulle legge til at ettersom dette er en traver så er det ekstra viktig at du har god tolmodighet....

Er mange travere som faktisk ikke har lært dette skikkelig...utrolig nok...! Har selv traver,og han kunne ikke rygge i en alder av fem år...og brukte lang tid på bakken for å lære ham dette,før jeg satte meg opp og tok det fra ryggen...

For meg fungerte det bedre når jeg kombinerte treningen/presset med et komando-ord fra begynnelsen. Ettersom mange travere er mer var på komandoer/språk enn skjenkler/signaler fra rytter...så er det ofte greit å begynne med begge deler,så hesten forbinder en komando med et signal...etterhvert vil du kunne utføre skjenkelen/signalet uten en muntlig komando...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/07/2005 :  00:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er utrolig rart at ikke traverne kan og rygge(Eller noen travere kan det nokk;P). Men når de har vært ute og varmet opp/travet, så rygger de jo inn i boksen, som de har når de er på løp! Flere ganger når jeg har vært på travbanen og sett i stallene, og snakket med naboen, som er en god travtrener. Og jeg bli bestandig veldig imponert over traverne som rygger inn i båsen sin, med vogna på! Kanskje det er bare på denne travbane-stallen de har disse ordningene med rygging inn i båsen sin tro?

Gå til toppen av siden

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 11/07/2005 :  01:01:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Takk for svarne! Skal prøve dette på hesten min i morgen! Jeg har også sett at mange rygger travhesten sin inn i båsen. Sikkert for at ikke vognen skal stå i veien for andre som skal forbi dem :)
Besøk min hjemmeside! http://www.rosamulle.piczo.com Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/07/2005 :  01:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, mange travere er flinke på å rygge. Jeg hadde ei hoppe som kunne rygge i vinkler og rundt stolper Men de får som regel hjelp når de skal inn i båsene. Grunnen til at de rygger inn er fordi at etter varming skal de stå litt før løp/hurtigkjøring. Da må man rygge inn dersom man ikke vil ta av vogna og sele på på nytt Er liksom litt enklere å rygge inn enn å rygge ut, da har hestene det ofte travelt med å komme seg avgårde.

Men veldig mange travere kan ikke stå i ro/rygge. Tenke bakover i det hele tatt er mange dårlige på. Rett og slett fordi eierne ikke gidder å lære dem det Mange travere r også vandt til at når de skal stå i ro så sitter personen som kjører og holder på dem hele tiden. Kusken gir altså ikke ut på tøylen når hesten stopper, men fortsetter å holde/dra. Mange hester blir selvsagt forvirrret da, ene øyeblikket betyr det stå i ro (og gå når tøylene slippes ut igjen) og andre ganger skal det bety rygge. Derfor er det veldig viktig at man gir etter på tøylene når hesten står i ro. Men det er altså bare latskap fra eier/trener at mange travere ikke kan rygge.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/07/2005 :  02:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er viktig å huske på at man fra salen ikke bare skal rygge via tøylene, du skal rygge via sete/sjenkler også. Jeg legger litt mer vekt på skambeinet og bruker oversjenkelen - jeg trenger ikke engang ta i tøylene til Birtingur for at han skal rygge - det holder med å "vippe ned" skambeinet og si "bækk". Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/07/2005 :  10:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda,de fleste travere kan kunsten å rygge med vognen,da dette blir praktisert de fleste steder Og er enig i at det kan være imponerende å se traveren rygge i alle mulige vinkler...

Men...dette er med vogn... og "signalet" hesten ofte får er at det dras i tøylene,intet mer...og som Irriducibili allerede har sagt,så betyr det av og til "stopp" og av og til "stå i ro"...

Så når det da kommer en rytter opp på hesten,og gir tegn til å rygge,blir traverne ofte forvirret... Skal de stå i ro? Eller rygge(helst full fart uten styring,ettersom kusken tar seg av å holde orden på vognen,snu den...)? Eller gå på frem?

Veldig mange travere er ikke innridd,bare "sittet på" så man kan få litt avveksling i treningen...og "innridningen" av en traver er dessverre ofte kun å få få en sal/rytter på ryggen,og en som leier hesten fra bakken i tillegg de første meterene....

Må og få legge til at traveren min faktisk ikke kunne rygge med vogn heller...og måtte snus på stallgangen mellom varming/løp...noe som ofte var litt av et styr med en stresset traver. Han stod på trenerstall i de tre første årene vi eide ham,men når jeg endelig fikk han hjem,var det endel ting som måtte læres...bl.a rygging,kunne gå i leietau uten å dra,stå i ro,skritte på lange tøyler osv osv......

Kopi av melding:
Men det er altså bare latskap fra eier/trener at mange travere ikke kan rygge.

Er dessverre enig i dette....

Takker for meg. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.