hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - jenta mi får ikke det stellet hun fortjener
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 jenta mi får ikke det stellet hun fortjener
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  16:12:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg vil bare fortelle en liten "histori" fra virkeligheten.

For ca 4år siden ble jeg kjent med en vb x-traver hoppe. Jeg hadde gått på rideskole i ca 2år og kunne ikke så utrolig mye om hest. Hoppa stod på en liten stall med plass til to hester. Jeg betalte først for å ri henne, men etterhvert begynte jeg å jobbe to ganger i uka for å få ri henne en gang i uke. Ho er en helt nydelig og veldig spessiell dame, men ikke lett å ri. Eieren viste liten interesse for hesten sin helt fra starten. Etter ett års tid tillbød eieren meg å ha hoppa på halvfor, og jeg så ja med en gang bare fordi jeg trodde det var kult. Dette var igrunn ganske idiotisk fordi jeg da kunne ri hesten så ofte jeg bare ville helt gratis. Så jeg betalte for noe jeg altid hadde fått gratis.
Etter å ha hatt ho på for en stung gikk jeg tilbake til å ri ho gratis igjenn. Hoppa stakk ofte av, særlig om vinteren. Jeg forstod ikke på den tia hvorfor hun gjorde det. Men nå forstår jeg att det var rett og slett fordi ho var sulten og letet etter mat. Jeg var aldtid litt nervøs for eieren til hesten, fordi ho var hissig av seg og ble sint hvis jeg gjorde noe feil.
Stallen hesten stod i var veldig liten og uten lys. Og innhegninga var heller ikke stor. Eieren prøvde å sette bort hoppa på for flere ganger men ho ble altid sendt hjem igjen etter noen uker. Ho fikk dårlig hovstell og hadde altid lange høver. Dessuten hadde hun ryggplager og var tynn. Hun snublet usedvanlig mye når vi red ho. Men eieren ville ikke "kaste bort penger" på dyrlege. De få gangene eieren red hesten, ble ho dårlig behandlet, ho ble herjet med og straffet uten grunn. Alle kunne se hvordan hoppa hadde det men ingen turde å si ifra. Etter ho kom hjem fra å ha vært borte på for sist. Tokk jeg mer ansvar en noen gang tidligre. Jeg møkket hos ho hver dag for hvis jeg ikke gjorde det ble det ikke gjordt. Hoppa stod hele dagen bindt i ett tre med søle opp etter bena fordi hun ikke kunne gå løs i innhegninga uten å stikke av. Jeg måtte selv kjøre å hente flis til hestene (da var det to hester på stallen) fordi de bokstavelig talt sov i sin egen avføring. Dette er nå ca halvaen måned siden. Hoppa stod tilsalgs men ingen ville ha henne, så jeg tillbød meg å kjøpe henne. Men da skjedde det uventede at en annen kjøper meldte seg, det var en familie som ville bruke ho til turhest. De tillbød 10.000kr for hesten, men så mye penger fikk jeg ikke låv av min familie å bruke på en ødelagt hest. Og eieren sa til meg att ho ville uansett ikke selge hesten til meg. Så jenta mi dro avsted igjenn, denne gangen for å være borte på for en stung før familen skulle kjøpe ho. Og jeg satt bare å ventet på meldingen fra eieren om att de ikke ville ha hoppa likevell og att jeg kann ta ho (som aldtid). Og i går fikk jeg meldingen jeg hadde forventet. De ville ikke ha ho og jeg kunne kjøpe ho. Men denne gangen takket jeg nei. Og jeg har avtalt med en voksen at eieren skal anndmelles hvis forholdene ikke har forbedret seg etter at hesten kommer hjem. Jeg har flere ganger sagt ifra til folk om ossen ho har det men siden jeg ikke er myndig har jeg selv ikke hatt tilatelse til å annmelde (dette har jeg i alle fall blitt fortalt). Jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke har gjort noe med saken, men har vert redd dfor att hesten blir slaktet hvis eier ikke for ha ho mer, + att hver gang vi har planlagt å annmelde saken har hesten blitt satt bordt på for. Flere andre har truet eier med annmeldelse tidligre men ingenting har blitt gjordt.

Dette er ingen overdrevet eller oppdiktet histori. Alt er sandt. Dyrllengen har verdt på besøk hos hesten en gang og han jobber i dyrevernet. Ikke engang han gjorde noe med saken.
Hvis noen andre havner i en situasjon som dette plis annmeld det straks.

http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif

Gomp1

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  17:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Assa... herregud...!

*Jeg skjønner godt at du ikke har tørt gjøre noe med det...*

Men skjønner godt at du skulle ønske det kunne blitt gjort noe... For det hørtes jo ut som at hvis du ikke var der og stelte med henne, så ble ingenting gjort?! Det er jo galskap av eieren!!!! Heeelt dyreplageri, sånne som dem skulle ikke hatt hest uansett!!! Hvis eieren abbsolutt vil selge henne, bør jo han/hun begynne å ta seg av hesten, så henne ikke er så tynn osv... Stakkars deg, skjønner ossen du har det=(

Mvh,-
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  22:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dyrllengen har verdt på besøk hos hesten en gang og han jobber i dyrevernet. Ikke engang han gjorde noe med saken.

Hvis historien du forteller er sann(tror helt og holdent på deg, men kjenner jo ikke saken), så vil jeg si at denne dyrlegen ikke holder mål...

Mattilsynet her i distriktet er veldig flinke(i hvertfall det jeg har erfart) til å ta affære dersom det kommer inn melding eller lignende om at noe er galt...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  23:05:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Jeg forstår hva du mener "Helle & Bjerge". Men den gang dyrlegen var på besøk hos hoppa (ett år siden) var ikke forholdene så ille at det kunne annmeldes.( Eier viste jo også at dyrlegen kom. )
http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  23:11:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men den gang dyrlegen var på besøk hos hoppa (ett år siden) var ikke forholdene så ille at det kunne annmeldes.( Eier viste jo også at dyrlegen kom. )

Da kan jeg jo tenke meg at hun fikk litt orden på tingene, slik at hun ikke skulle få "trøbbel" av noe slag...

Et uanmeldt besøk fra mattilsynet hadde nok vært det beste. Så hadde det jo vært opp til dem å bestemme hva som skulle skje videre, men det er jo badre å skjekke dyrs tilstand en gang for mye, enn etter at det er for sent....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.