hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - snubble problemer!!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 snubble problemer!!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bustetrollet

Skrevet - 07/07/2005 :  23:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshoppa mi er såå flink til og snubble i alt og ingenting! Jeg har prøvd det meste jeg kan komme på selv. Skritte over stokker, gå i skogen, gå i bratte bakker.. ja? men med en gang vi kommer på veien eller enga, så snubbler hun.. Når hun snubbler, så tryner hun ikke forrover, men jeg kjenner selv at hun blir ustødig og rykker til.. Noen ganger i nedåverbakker så svikter liksom bakføttene.. Til og med når vi traver så kan hun snubble..

Dette begynner virkelig og bekymre meg.. selv om det ikke er noe stor sak.. Det er ikke artig og kjenne at hesten din plutselig forsvinner under deg..

Har du noen tips/råd som jeg kunne ha prøvd. Uansett hva så prøver jeg det.. Ofrer alt nå;D

Har søkt litt i debatt-søke-funksjonen.. men fant ikke noe.. Er heller ingen go bruker av den..

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  23:57:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kanskje hu ner skodd/beskåret feil? Jeg ville fått hovslager til å se på henne, fortell ham problemet, kanskje han kan hjelpe.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  00:15:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde før var slik. Kanskje litt mere klønete enn din, hun datt faktisk helt ned opp til flere ganger. Både med meg på og når jeg leide. Hun snublet ikke like mye når hun var på beite eller løs ellers. En gang leide jeg henne litt for å skritte av og ta ut på gjorden, gikk litt i min egen verden med henne bak meg på slakke tøyler, plutselig trynte hele hesten. Ned i kne, men det virket som det ikke var noen stor sak, hun bare reiste seg opp igjen og gikk vidre. Blir litt mere skummelt når slike ting skjer når man sitter oppå!

Rir du mest med støtte på tøylen? Kan være at hun er blitt "avhengi". Er verdt et forsøk å trene på å ri på slakke tøyler.. Men først og frems må du sjekke om det er noe fysisk galt med henne selvsagt. Kontakt hovslager og/eller vetrinær for å se på henne.

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  00:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, så fort:D
Skal snakke med hovslager..
Og jeg rir bestandig med slakke tøyler. For hvis jeg rir med stramme, så begynner hun og dra ned hodet, for hun liker det ikke.. Men en ting skal vær sikkert og vist.. Med stammere tøyler så snubbler hun eeenda mere..

Må prøve og rette på snubblingen så fort som mulig.. En vet aldri om det kan skje værre ting!

Er Takknemlig for flere tips/råd:D

Redigert av - Bustetrollet den 08/07/2005 00:29:24 Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 08/07/2005 :  00:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Unghester har ofte en tendens til å bli litt ukonsentrert,dette kan være årsaken til at hun snubler. Hvis du gir henne noe å jobbe med når du er på tur så må hun konsentrere seg og vil slutte å snuble..
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  09:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er veldig ofte et hovproblem når hesten snubler. Du bør nok få en hovslager til å se på henne. Kanskje en annen enn den du bruker til vanlig? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  11:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Luna snublet alltid som en helt når ting ble kjedelige/det ble for lite utfordring/når hun begynte å bli sliten. Hun måtte alltid aktiviseres slik at hun fikk noe å tenke på :-) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  11:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan jo være det at hun kjeder seg/er ukonsenterert!

Men når jeg har salt på henne og bare har ridd en 10-20meter, så har hun snubblet en gang, og kanskje flere og!

Slik som i går, så ridde jeg noen volter med henne på jordet! Satte opp farten i trav, og hun snubblet.. Tror nokk kanskje det var ukonsentrasjonen da. For jeg holdt henne i gang, og ørene sto rett forrover, så tviler på at hun kjedet seg..

De to neste dagene skal jeg ri i skogen. se om det kanskje kan hjelpe litt!

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  13:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå mener jeg ikke å skremme deg, men jeg ville fått en dyktig dyrlege til å skjekke hesten din.
Jeg og min venninne hadde begge hester med like symtomer som din, og på våre viste det seg å være noe som kalles vobbler. En sammenklemming/innsnevring mellom nakke/ryggvirvler som gjør at signalene fra hjernen ikke når bakparten. Dette er desverre ikke noe å gjøre noe med, og vi måtte avlive våre hester. Min ble 11 og min venninnes hoppe ble kun 5.
Dette kan de visstnok være født med, men kan også pådra seg i ung alder. Hvis de feks "henger seg" ved binding o.l.
Vet ikke hvordan våre fikk det da vi kjøpte de da de var 5 og 4 år..
Nå trenger det jo absolutt ikke være dette med din hest!!! men det er jo verdt å skjekke.
Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men etter å ha vært hos x antall dyrleger med hingsten min og fått absolutt ingen svar reiste jeg til Ole Einar Sem i skien. Han hadde sett dette flere ganger tidligere og så med en gang hva det var.
etter mitt ønske skjekket han likevel hele hesten for å forhåpentlig finne ut at det kanskje var noe mindre alvorlig.... men slik gikk det ikke.
Kan jo også være som flere andre har sagt at det kan være skoingen. Lykke til!! Du kunne kanskje latt oss få vite hva du finner ut.?
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  13:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åj.. Nå ble jeg virkelig redd. Nå begynner jeg og se for meg avlivinga av hesten:S

Men problemet er at det ikke finns noen heste-dyrlege her i området! Bare ku-dyrleger.. Men tror du det er bra nokk? Det er jo verdt forsøket også.. har lenge tenkt på dyrlege nå, pga flere andre ting..

Cesar hva gjorde dyrlegen med hestene? Hva sjekket h*n? Så kunne jeg ha fortalt dyrlegen litt om vobble..

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd at hesten "bare" har hatt betennelse når den har snublet mye. Husker godt en gang for mange år siden da jeg red en skolehest relativt fast som snublet så mye på en trening. Sa fra om dette til treneren min at dette var ikke normal for denne hesten, og det viste seg at den hadde en betennelse i en fot. Defor kan en grundig dyrlege sjekk lønne seg uansett, for det kan som Cesar sier ha sammenheng med andre ting en "vanlig" halthet.
Ser forresten at du bor på Stadsbygd, så det er ikke så langt å dra til feks Leangen, du kan i allefall ringe dem å høre:)

Hege
Redigert av - Hege J den 08/07/2005 14:25:06 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  14:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, kunne jo dratt en tur på leangen ja.. Men det er jo 2timers reise en vei det å!

Men aller først tror jeg at jeg skal snakke med en travtrener rett borti strøket her! Som har kjempe bra peiling på hest!

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  15:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg ville fått hovslager eller vetrinær til å se på henne. I og med at hun snubler på "flatmark", kan det kanskje ha noe med feil benstilling eller skoing å gjøre... Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:18:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Snubler hun mest når hun går på jevnt underlag, og ikke så mye i skogen? Er hovene litt lange og har en tendens til å flyte utover i tåa? Slik var hesten min for inntil et år siden, han snubla mange ganger på hver eneste tur, og var helt nede på knærne noen ganger Begynte med barfot og naturtrim i fjor, og fikk korta inn tåa en god del, og kunne korte inn tåa etterhvert som den vokste siden han ikke hadde sko på beina. Det hjalp, og hesten slutta nesten å snuble
Det som skjer når tåa er for lang er at overrullingen til hoven blir forsinka, altså hoven tar av fra bakken for sent, og rekker ikke å komme i rett posisjon før beinet må settes i bakken igjen. Prøv et par sko som er noen nr. for store og ta en liten spasertur, så merker man hva som skjer
Dette innlegget er ikke ment som "prøv barfot, og alle dine problemer vil være løst"! Det er helt sikkert mye en hovslager kan gjøre med en skodd hest også for å minske snublingen Hovslagerne jeg brukte var av typen "jasså, sier du det?" når jeg fortalte om snubling og stryking, og skodde dermed på samme viset som de hadde gjort før. Men er du heldig har du en lydhør hovslager som er villig til (og i stand til) å prøve å løse problemet
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  22:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar;D

Idag red jeg en tur på henne, og hun snubblet 5 ganger og bakbeina sviktet 5 ganger! Dette var en tur på ca 40 min tror jeg! Red på jordet vi eier og litt på grusveien! Skal begynne og skrive en slags logg over snubblingen hennes.. og ri henne barbak, oppe i skogen og sammenligne om hun snubbler mindre da..

Hun snubbler og bakbeina sviker mest når vi går i nedåver bakke.. Kan det da hjelpe og få henne til og gå litt saktere?? Eller begynne og ri mere i oppoverbakker?? Er det kanskje noen øvelser jeg kunne prøvd som får henne til og løfte føttene bedre? Har ikke tilgang til ridebane/hus, så jeg må utføre det på jordet!

Hoppa har godt med sko i 2 noen uker nå.. Før har hun altid vært barfot, utenom om vinteren, når det er glatt! Bruker og ha på sko når jeg ser at det trengs på høvene..

Kan jo legge inn et bilde av høvene litt senere om dere vill se, eller avgjøre om de er lange eller ikke!

Men fortsatt så har vi jo sviktinga i bakføttene.. Skal prøve og ri barbak noen ganger nå å se hvordan det går.. Kanskje det er et punkt på ryggen som er følsomt/ømt..

Forresten hun snubbler mest på høyrefoten har jeg merket!

Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  22:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ring leangen hesteklinikk du å forklar dem problemet.Hvis de mener du burde ha tatt en sjekk så kanskje du bør ta deg en tur dit.
Min snublet også endel da jeg kjøpte han,men det var pga dårlig skoing og at frambeina peker litt inn mot hverandre.Men etter at jeg fikk rettet opp skoingen så ble alt my bedre.Men du sier jo at hun svikter i bakbeina å....ring å snakk med de du!
Si ifra når/hvis du finner ut noe da!

Klem Eva og Oregon Adel
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.