hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Burde vi anmelde ham????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Burde vi anmelde ham????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  19:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hesten min på en stall ikke langt fra der jeg bor,som var meget dårlig. Hadde hesten min på den stallen i 5 måneder. I løpet av den tiden gikk vi tomme for høy 2 ganger.
Første gangen maste vi mye om å få mer,inntil han fikk somlet seg til å kjøpe 2 rundballer med blanding av surfòr og høy. Dette kjøpte han vel i april/mai og skulle holde til 3 hester ut juni. På stallen sto min hest og en annen privat hest og hesten til gården.
16 juni dro hesten til gården på fjellet. Våre hester skulle være ut måneden. Rett etter gikk vi tom for høy igjen + at vi også manglet flis. Vi klaget til gården,men de mente at hestene hadde nok gress ute. Det var knapt nok noe der og spise. Ikke nok til å dekke opp for tapet av høy. Vi gikk å kuttet gress der vi kunne finne det for å gi dem litt mer å spise.
Vi måtte også spinke å spare på den flisen vi hadde igjen i boksene og vi måtte blande den med noe støvete gammelt høy. Var redd hestene skulle bli syke av det høye,men det gikk bra.
Gården nektet å skaffe mer høy,så jeg og hun som eide den andre hesten måtte dra til nabo gården å tigge om å få kjøpe litt av dem.
Høy og flis skulle være inkludert i prisen.
Den stakkars hesten til gården ble bare rid 2 dager i uka. Gården slev gjør nesten aldri rent i boksen dens. Den får like mye mat som min hest og den blir trent hver dag. Tror ikke den har fått noen som helst vaksine på år og dager (fant vaksinekorte dens i stallen). De ga den ikke markur før den dro. De skodde bare når det ble for ille. De brukt en gammel sal som hadde vært brukt på en liten ponni. Salen passet ikke i det helt tatt. Hesten var helt ødelagt i ryggen.
Hørte historier fra forrytteren at de før hennes tid hadde bindt hesten til et tre og latt den stå der dagen lang i en periode mens de var borte. Hestepasseren tok den inn og ut. Dette er bekreftet av andre.
Den skal ha stukket av til nabogården for å få selskap av andre når den var alene.
De har vist blitt anmeldt før. Ingen har hestene sine der lenge av gangen.
For noen uker siden dro de til hytta si uten å si ifra til oss. Jeg tok tilfeldig vis en tur i stallen på dagen kl 2 og da sto de inne,med lyse av og uten mat og vann.
Har lyst til å anmelde dem og tvinge dem til å selge hesten.
Burde jeg gjøre det????

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  20:53:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble det skrevet en konrakt med gårdeier da dere fikk stallplass der? Står det i kontrakten hva som innkluderer, er det kontraktbrudd og sånn sett kan det anmeldes.
Tydelig at det er en som enten gir blaffen eller en som er meget uvitende på hva hestehold går ut på, uansett er det bra at dere kontakter hvem som måtte ha ansvaret for dette (mattilsynet el.) slik at denne saken blir sett næremer på, for jeg synes i tilegg til dere, veldig synd på hesten hans.

Hege Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  21:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei vi hadde ingen skreven kontrakt med ham. Bare en muntlig. Den skal i teorien være som en skreven,men det er vel så som så med den saken. Hesten min står ikke der lenger,så jeg trenger ikke engste meg for det lenger,men jeg tenker på den stakkars hesten dem. Ingen burde sette hestene sine i den stallen. For det som jeg har opplevd kommer til å gjenta seg,men da blir hesten dems stående alene og den er vandt til å ha selskap. Det er dyreplageri å la en hest stå alene.
Det var en forrytter som spurt om å få kjøpe den en gang,men de sa at den var en del av familien. Er den det,så burde de behandle den bedre og gjøre litt mer for at folk skal velge å la hestene sine stå der.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  21:08:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Med den nye forskriften om velferd for hest er dette uansvarlig hestehold, så du kan anmelde det. Eventuelt printe ut forskiften (finnes her) og spikre de rundt omkring på gårder, for å se om han tar hintet; kanskje han forbedrer seg? Men hvis det er sant at han har blitt anmeldt før, er det gjerne liten sjanse for det. Du kan jo ringe til mattilsynet å høre hva de sier ihvertfall.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  00:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg ville anmeldt det til Mattilsynet på FLEKKEN! Det hørtes jo ut som om han aldri skulle hatt ansvaret for dyr i det heletatt En hest skal IKKE stå bundet uten tilsyn på den måten og de har KRAV PÅ rikelig med for og tilgang på vann!!! Hadde jeg vært deg så ville jeg ABSOLUTT meldt i fra,da har du i allefall god samvittighet for at du har gjort det du kunne for den stakkars hesten... LYKKE TIL
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  11:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svarene.
Jeg skal ta å melde dem. Jeg håper at det vil hjelpe. I det minste så har jeg prøvd. Vi får krysse fingrene og håpe at hesten dems kan få et bedre hjem. Den er bare 11 år og burde ha mange dine år igjen som turhest eller selskapshest i det miste.

Hilsen Renate
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  11:53:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du burde ta vekk navnet på gården i VIP-en din. Så lenge ingen tiltak mot dette stedet er gjort, er det stygt å henge dem ut. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  13:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
fortell hvordan det gikk når du vet mer=)

til dere andre: står det noe sted hvor gammel en hest skal være før man rir den? har nevnt før et sted at jeg ble forbanna da jeg traff på en jente (9 år)som red en 2 år gammel shettis...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  15:44:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det står ikke noe om hvor gammel en hest må være før den må ris generelt. Men hester som brukes i hestesenter må: være i normalt godt hold, skikket til det bruk den er bestemt for og minst 4 år gammel. Bruken av hesten skal tilpasses hestens kondisjon, alder og opplæring. Høydrektige hopper og hopper med unge føll skal ikke brukes. Hest som leies eller lånes ut til person som har liten eller ingen erfaring i den aktuelle bruk av hesten, skal ledsages av eller være under tilsyn av hestevant og erfaren person tilknyttet hestesenteret.

Hestesenter defineres som "Virksomhet som driver utleie/utlån av hest, rideundervisning, turridning etc."

Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  23:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal fortelle hvordan det går. I morgen skal vi som hadde hestene våre der komme sammen å snakke om det og skrive en formell anmeldelse. Håper vi klarer å gjøre noe.
Jeg har ikke tenkt å ta vekk navne fra Vip min. Jeg vil gjøre alt i min makt for å hindre andre i å sette hestene sine der. Jeg vil spare andre de månedene det tar å forstå hvordan de er der.

Hilsen Renate og Killan
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  23:52:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man kan faktisk få problemer med dyrevernet, dersom man snakker med andre om det (f.eks via. spredning på internett) før det er anmeldt. Been there done that. Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 07/07/2005 :  00:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel nå er navne hans fjernet fra Vip min. Vil ikke ha noen problemer. Det er han som skal få det. Har skrevet og sendt anmeldelsen til mattilsyne,så nå får vi vent å se.
Er det noen som vet om det er noen flere vi burde sende den til?

Hilsen Renate
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  02:14:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du kan kreve tilbakebetaling på stall-leie dersom avtalen sier høy og flis inkludert.
Dette kan du prate med Lensmannen om og få gode råd på.
Og så ville jeg tatt en prat med skattemyndighetene siden dere ikke har skriftlig kontrakt. Sannsynligheten for at han driver svart utleie er stor, og slikt liker ikke skattemyndighetene...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 07/07/2005 :  21:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk cowgirlchris.
Tror jeg kanskje skal gjøre det. Jeg mener at han bør få så mye problemer at han selger hesten sin.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  23:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Ta gjerne en tlf.til distriktsveterinæren,også! Jo flere instanser man kontakter,jo mer press på seg får Mattilsynet til å"gå til aksjon"
Jeg prater av erfaring I mitt tilfelle ble også NRK radio og TV(Lokalavdelingen)også kontaktet! De tok igjenn kont.med Mattilsynet og da gikk de til aksjon SAMME DAG Faktisk kom det hele 11 personer til sammen,representert fra 3 ulike avdelingerLykke til!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.