hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ride/"skritte"-dekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ride/"skritte"-dekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tone_

Skrevet - 01/07/2005 :  17:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du blandt de som bruker dette?

Ser ofte folk som rir forbi stallen vår i f.eks april-mai måned med 15-16 grader og mildt som bare det. Og Åppå salen og utstyret pakker de på hesten digre ull skritte-tepper. Er du blandt de som gjør det?
Syns det ser litt overbeskyttende og rart ut jeg.. Når hesten er på tur er den i bevegelse jo... Har aldri brukt dette på hesten min. Det eneste jeg av og til bruker, er et vanntett lendedekken på ryggen til hesten. Men dette er kun i de verste vintermånedene i sludd/kaldt regn..

Tone melone kaffekone

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  17:41:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Om vinteren bruker jeg av og til et lendedekken av type vannavvisende utenpå og fleece inni på hesten min. Men kun når det er veldig kaldt ute, eller om det regner mye. Siden jeg prøver og holde en forholdsvis kort pels på ham gjennom vinteren velger jeg og bruke dette en gang i blandt ( men ikke ofte ).
Ellers så pleier jeg og legge over ham et refleks-lendedekken på mørke kvelder.

Men stort sett er han " a`la natural " på turene :o)
Huff, hvorfor trenger de og legge på hestene ull skrittedekken i april/mai egentlig da? Det er jo så utrolig godt og varmt jo?!
Jaja, jeg ser her i Rogaland også hester som står med dekkener(!!) i juni mnd!! Hvorfor?
Ser bare ikke poenget jeg...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  18:17:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bruker skrittedekken i ull/fleece etter hester er klipt om vinteren. og hvis det regner bruker jeg ridedekken. Men er det fint vær ute ser jeg ingen grunn til å bruke det. Grunnen til å bruke det er jo for å holde hesten varm før den er har blitt varmet opp.

Bente: Ja, det er helt tullete, ser mange som står ute med dekken. Ofte tror jeg det er fordi eierene skal på stevne/trening og vil ikke skitne til hesten.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  18:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det kan jeg godt forstå, MissEva, da er det greit med et tynt dekken syntes jeg. Men når de står med to tykke (!!) dekkener fatter jeg ikke bæret... Du vet jo også hvordan klimaet er her i Rogaland, det er ikke nødvendig i juni mnd...
Trodde ikke mine egne øyne da jeg kjørte forbi jeg.. Men det kan jo også være uvitne unger som steller hestene, som har pakket inn hestene de steller. Det er ikke godt og vite.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  19:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nei, av og til begynner jeg seriøst å lure. Vi hadde jo så fint vær i våres, da kjørte jeg daglig forbi en fjording, en shire, en shetlands ponni og en islandshest som alle hadde minst et tjukt vinterdekken på... Vi hadde hevet av dekkene på våre sportsponnier og halvblodeser for lenge siden, så reagerte litt på det. Hadde nesten lyst å gå at bussen å ta av dekkene noen ganger når det var skikkelig solsteik, stakkars hestene svetta sikkert som griser under der.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  19:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig her att det er masse unødvendig bruk av for mykje dekken. Eg bruker dekken om vinteren fordi eg klipper hesten, men bruker aldri to dekken utenpå kvarandre. Hesten holder ofte betre varen enn man trur. Eg tok av dekkenet i mars ca sjølv om hesten var klippet to ganger i løpet av vinteren. Har vel stort sett ikkje brukt skritte/lende dekken heller siden det. Det får være måte på. Hestens pels trenger luft.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  19:10:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ride- eller lendedekken av ymse slag dersom jeg rir klipte hester om vinteren.

Hvorfor folk prakker på hestene sine regndekken med "tynt" fòr hele sommeren er uvisst for meg. Når skal hesten få være hest? Gir ikke mye for disse "hestemenneskene".
Eksemdekken o.l. er en annen sak.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  20:17:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bruker regn-ridedekken når det regner hvis hesten går/skal gå med dekken ute før/etter. Så slipper hesten å bli våt mens jeg rir og forbli våt under det vanlige regn dekkenet som ikke tørker en våt hest. (jepp, ikke det beste regn dekkenet)
Therese
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  21:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke bare ridehest-folkene dette! Nå på lørdag var det jo nydelig vær på østlandet, 25 grader. Jeg var og badet, og gikk senere i kort skjørt til "langt på natt" og hva ser jeg??? Jo 4 varmblodshester (travere) på beite med hvert sitt dekken! Da tenkte jeg stakkars dyr. Trodde jeg var overbeskyttende på min hest, men dette gikk langt over grensen!!! Men tilbake til poenget. Jeg bruker dekken hele vinteren, og skrittedekken utover våren. Hvor lenge er avhengig av været, men sjelden lengre enn mars/april. Litt greit å legge et skrittedekken over etter en treningsøkt når man skritter ned for at ikke musklene skal stivne.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  21:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ridedekken hele vinteren. Da enten ett ullteppe eller lendedekken med fôr om det regner/snør/sludder. Bruker ridedekken høst/vår og om sommeren hvis det regner. Et helt tynt ett uten for da, vel og merke.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/07/2005 :  22:18:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruker ridedekken høst/vår og om sommeren hvis det regner.

Bruker du virkelig ridedekken om sommeren også??!! Er litt overgitt.. Hvordan rir du hesten din egentlig. Er ikke teppet litt i "veien" når du trener den da? Litt sommerregn er vel ikke farlig!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:30:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg har et ridedekken av type regntett uten for. Kjøpte det fordi det var på tilbud, og kan være kjekt å ha. Da tenker jeg på i snøstorm hvor det ikke er så kult for hesten å ha et lass med snø på rompa...eller hvis det bøtter ned regn (da dropper jeg nok forresten å ri - hater regn :() Kunne aldri vurdert å bruke det om sommeren...hva er vitsen lissom?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:34:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tror Kristine da mener slik ridedekken/lendedekken som er skåret uten for salen, så i veien er det ikke. Men enig med Tone om at det blir vel mye med regndekken om sommeren, hester tåler da regn. Jeg begynner å bruke ride/skrittedekken når jeg har klippet hesten om høsten og slutter når jeg slutter med ute/innedekken om våren (mars/april, spørs på hvordan været er).
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  00:13:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Skrev innlegget mitt litt i farten så jeg fikk ikke med at jeg bruker det ikke om det er varmt i været osv, men jeg synes det er greit å bruke når det regner (nå snakker jeg om REGN, ikke litt duskregn osv) fordi hesten min blir fort kald på krysset. Litt sommerregn er ikke farlig i det hele tatt det, men hesten min blir fort kald = stiv i musklene. Dessuten bruker jeg, slik som MissEva beskriver, et lendedekken. Så det er ikke i veien for noe, og han har ikke noe ubehag av å ha det på. Dessuten er det så tynt som det er mulig å bli, og det finnes ikke varme i det.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  20:00:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Her på Vestlandet blir det jo kaldt ganske tidlig, så på tur begynner jeg å bruke vanntett salskåret ridedekken i månedsskiftet august/september, samtidig som jeg begynner å bruke dekken ute og inne. Jeg syns barberte hester er grusomt stygt, så jeg bruker dekken hovedsakelig for å unngå at hesten min setter vinterpels, da han blir ridd mye i ridehall. Jeg bruker også rideteppe/skrittedekken under oppvarming/avskritting i "dekkensesongen".
Nå om sommeren når det stort sett er varmt ute, går han uten dekken døgnet rundt, så sant han ikke begynner å fryse.

Redigert av - Marte&Don:) den 07/07/2005 20:01:04 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.