hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bruk av kandar
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  08:57:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Som de fleste sikkert vet er det påbudt med å ri med kandar fra Middels (og valfritt i LA:4 hvis jeg ikke tar helt feil?).

Jeg lurer på hva hensikten med å ri med kandar er, og hvorfor dette er påbudt i de noe høyere klassene. Hvordan bruker man dette korrekt?

Er det noen som har noen meninger om bruk av kandar? Det er jo en del sterkere i hestens munn enn et vanlig trinsebitt. Hvor erfaren bør man være før en tar i bruk dette hjelpemiddelet?

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 29/06/2005 09:01:30

HanneBF

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  22:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Vel... det å bruke kandar rett er egentlig ganske enkelt. Stangen er rett og slett bare til pynt og skal ikke "brukes". Man skal holde i tøylene, men man skal kun ri på bridongen/trinsebittet. Det er ihvertfall slik jeg har lært det. En del mennesker jeg kjenner, ville heller ridd på trinse i de høyere klassene hvis de fikk velge.

Det er nok rett og slett for at det skal se litt pent ut og at det ble brukt lignende ting i gamle dager.

Altså bruken av kandar er etter mitt syn, alltid på hvordan hesten er. Hvis hesten har vanskligheter med å akseptere trinsen, bør man vente. det gjør det lettere for hest og rytter og ikke havne i dype "tunneler" og konflikter. Hvis en rytter vet hvordan man bruker et kandar og ikke rir på stangen, men på trinsen kan man bruke det. men det er ikke nødvendig og bruke det til daglig bruk.

Stangen er så klart sterkere enn trinsen, derfor er det også "lettere" i manges øyne å ri på, fordi hesten bøyer halsen.
Hva som skjer er at hesten "knekker" nakken og ikke bruker ryggen. det gjør at hesten går bak hånd, noe som gjør at hesten begynner og gape og ikke klarer å bære seg skikkelig gjennom øvelsene den skal gjøre. Hvis man rir på trinsen og bare holder forsiktig i stangen, og rir hesten skikkelig igjennom og frem til kontakten, bruker hesten ryggen og klarer og bære seg gjennom øvelsene. Noe som gjør det lettere for rytter og korrigere ved lett sjenkel og halvparader.

Det er ikke slik at man er en flinkere rytter selv om man rir på kandar, selv om mange tror det er slik. Når man klarer å mestre sin egen hest og andre, ri dem gjennom til kontakten og over ryggen, på vanlig trinse, kan man anse seg selv som en nogenlunde god rytter. Slik ser ihvertfall jeg det. Jeg har ridd for Per Waaler nå i 4år og har ridd på kandar hele en gang, og da travet jeg ut Revenge mens Per stod å hjalp meg og viste meg hvordan jeg skulle bruke det.
Men jeg kan likevel anse meg selv som en god rytter uten å skryte.

Man må kunne vurdere seg selv og sin ridning uten å å bli kjepphøy og skryte.

Så, ktt råd om Kandar! Ta hensyn til hesten og bruk kandaret med vett! ikke ødlegg treningen for deg selv og hesten bare for at man vil prøve å ri på kandar, man blir IKKE noe bedre av den grunn! Ikke forhast treningen!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  23:16:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Takk for godt svar. Er enig i det du skriver. Syntes dog det er rart at det er påbudt når hestene går like bra /bedre uten. Men det er kanskje for å vise at man har kontroll på disse hjelperne også?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  23:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Litt av testen ved å ri med kandar er litt det å bekrefte at rytteren kan ri hesten riktig. Blir du for sterk får du raskt en gapende hest, og det er ikke mye pent.

Jeg har aldri ridd på kandar selv, men vet at stangen ofte brukes for å stabilisere hesten f.eks. på rette spor. Så det er ikke helt riktig å si at den bare er til pynt, men jeg tror veldig mange bruker den bare til pynt, fordi de rett og slett foretrekker trinse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  02:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kandaret brukes jo ikke i den vanlige treningen. De ekvipasjene jeg vet om som går disse klassene, der kommer kandaret frem uken før stevnet. Hestene trenes på vanlig trinse, kandaret er der for å finjustere de siste dagene frem til det gjelder
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/06/2005 :  08:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg tror veldig mange bruker den bare til pynt, fordi de rett og slett foretrekker trinse.
Opprinnelig postet av spoff

Eller fordi de ikke mestrer stangen helt. Det kan man jo se at gjelder en noen ryttere som sitter med stram stangtøyle og gapende munn (som du også sa). Det viktige uansett type bitt, men det vises nok mer med en stang, er at man har kontroll nok over kroppen til at hånden beveger seg uavhengig av resten. Når man i tillegg skal holde rede på 4 tøyler.. Vel, det sier seg selv at det kan bli vrient.

Ellers skulle jeg gjerne hørt svar fra noen som faktisk rir med kandar selv jevnlig :) Det at den bare henger til pynt tror jeg ikke på ut i fra diskusjoner vi har hatt med treneren vår (hun er en rimelig habil kandarrytter selv). Håper å få prøvd det på min egen i løpet av sommeren, er litt spent på hva slags følelse det gir på hesten..

Redigert av - eligj den 30/06/2005 08:37:56 Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 01/07/2005 :  19:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med kandar kan man finregulere hestens form lettere enn på trinse. De fleste hester får også en litt mer staselig holdning enn med trinse (og blir gjerne mer oppmerksomme). Som det tidligere er nevnt bør man ri mest mulig på bridongen (trinsebittet i kandaret), og minst mulig på stangen. Med stangbittet kan man regulere hodet nedover, og med trinsen kan man løfte hodet (for å si det litt enkelt). Det er så sterkt som det rytteren gjør det til, så det er viktig at det blir brukt riktig.

Som med annet utstyr, så er kandar også et hjelpemiddel, og hvordan du bruker det varierer fra hest til hest. Noen hester går bedre ved å gå endel på kandar, mens andre hester kan sikkert bli verre av å gå for ofte på kandar. Men det bør selvfølgelig ikke brukes hver dag! Hesten min har jeg ridd endel på kandar (endel betyr langt fra hver dag, altså, jeg trener mest på trinse!), og det har hjulpet på henne for hvordan hun går på trinse også. Hun har litt mye energi "i hodet", og roer seg mye mer på kandar, for da vet hun at hun må jobbe istedet for å hisse seg opp. Jeg bruker nå heller kandar enn hjelpetøyler av et eller annet slag. Jeg har ganske god erfaring med ridning med to tøyler, så det synes jeg ikke er noe problem, men hvis man ikke har gjort det kan det være litt mye å holde styr på i begynnelsen.

Når man skal begynne å ri med kandar, så bør man først prøve det på hesten, slik at hesten venner seg til å ha to bitt i munnen. Når man da skal ri, så kan man feks. skritte en tur, og la stangtøylen være ganske slapp (men hvis den henger og slenger helt løs kan den lett "riste" på stangbittet, og hesten kan bli urolig av den grunn). Det er jo forskjellig fra hest til hest hvor lang tid det trengs for å venne hesten til kandar, noen synes det er litt mer ekkelt med to bitt og andre hester gjør ikke noe av det. Da jeg red på kandar for første gang hadde jeg fra før ridd på pelhambitt med to tøyler, og tenkte at det var noe liknende som det, men jeg hadde ikke tenkt så mye over at stangbittet er helt uavhengig av bridongbittet, så stangbittet kan føles ganske "lealaust" i forhold til bridongbittet. Bridongbittet blir jo støttet av munnvikene til hesten, mens stangbittet ligger litt lenger nede og "vingler". Det gjør jo også at man bør være ganske stø i hånda ved bruk av kandar. Og det er veldig lurt å ha noen til å se på første gang man rir dressur med kandar, for å se at man ikke henger mye i stangtøylen etc.

Hesten min har aldri protestert mot å få på seg kandar, og virker minst like fornøyd når jeg rir på kandar som når jeg rir på trinse, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å bruke det noen ganger. Men det bør likevel brukes med måte, trinse er jo det man først og fremst skal basere dressurtreninga på.

Og det er artig å høre hvilke erfaringer/synspunkter andre har med ridning på kandar.

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  22:35:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Man skal ikke ha dårlig samvittighet for å bruke kandar, hvis man vet hvordan det brukes. Det er riktig som du sier, men jeg mener det er feil og ta i stangen for å regulere hodet nedover. Hvis hesten er fremfor deg, til kontakten og gjennom over ryggen med ettergift, skal det da være nødvendig å regulere hodet ned

Hvis man tar for mye i stangen får man en holdning som kan bli for høy, og hesten mister den runde formen og ettergiften. den er da ikke lenger over ryggen og kan heller ikke gjøre øvelsene like godt som hvis den var helt gjennom. Du får også en hest som er bak hånd og som ikke klarer og aktivisere seg bak.

Spoff... Jeg mente ikke pynt, det var derfor jeg skrev det i gåseøyne. Men det er bedre om man ser på det som pynt, enn et bitt man skal ri hesten gjennom med...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 20/07/2005 :  12:22:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig, man skal helt klart bruke stangen/stangtøylen minst mulig (og helst ikke bruke den). Derfor skrev jeg at den KAN brukes til å regulere hodet nedover, for å beskrive hvordan stangen kan virke (det var kanskje litt klønete sagt). Hesten får et press på bla. nakken når man tar på stangtøylen, og dette virker senkende på hodet. Ris hesten riktig skal det (i de fleste tilfeller) ikke være nødvendig å bruke stangen for å regulere hodet nedover. Og det er jo heller ikke snakk om å "regulere ned" hodet på en hest som i utgangspunktet er av tøylen, hvis hesten går av tøylen må man ri hesten "normalt" gjennom på bridongen. Stangtøylen skal selvfølgelig bare brukes (om nødvendig) når hesten går i ettergift.

Så dersom man tar for mye på stangtøylen får man nok ikke en holdning som er for høy, men kontakten over ryggen blir brutt fordi hesten da blir for spent i nakken/knekker av i nakken, og man mister den runde formen og ettergiften, og også bakbensaktiviteten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.