hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - lese seg til lærdom??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 lese seg til lærdom??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  13:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan man gjøre det?? eller jeg vet jo egentlig at man kan det da som f.eks anatomi og slikt, men hvis man leser veeeldig detaljerte beskrivelser av hvordan man gjør en versade kan man vel ikke ha lært det av den grunn??? man må vel gjøre det selv i praksis?

har lest selv ganske mange ganger slike detaljerte beskrivelser av dressurøvelser og da ser jeg for meg hvordan jeg ville gjort det mens jeg leser og i hodet mitt går det alltid bra men gjør jeg det slik jeg leste når jeg er på hesteryggen går det aldri uansett hvor nøyaktig jeg gjør det...

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke man kan lese seg flink til å ri i allefall, men man kan plukke opp nyttige tips og litt lærdom i allefall:) Hadde jeg kunne lest meg til lærdom, hadde jeg nok vært verdensmester nå, hehe;)

Man må nok prøve det ut i praksis først ja, og dessuten varierer det ganske mye fra hest til hest akkurat hvordan man feks skal ri en versde. Innvirkningene er jo i grunnen de samme, men noen hester krever mer, andre mindre osv. Dette har med rytterfølelse og koordinering av hjelpere, balanse, egen styrke osv, og det kan man naturlig nok ikke lese seg til.

Men fortsett å les og ikke gi opp! Går det ikke som du håper, så få hjelp av en god ridelærer, det er den absolutt beste måten å lære på. Du kan også få noen til å filme deg, så kan du med et kritisk øye se om du ser noe du kan forandre på.

Hege Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  16:41:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Teori og praksis er ofte ganske forskjellig.

Jeg vil likevel mene at om man leser hvordan man utfører ulike øvelser, og stoff rundt øvelsen(e), vil man lettere kunne forstå og utføre øvelsen(e).

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  18:26:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg leser haugevis av hestebøker, låner ofte på biblioteket. Mange ganger oppdager jeg småting som jeg har glemt, og som er greit å få frisket opp igjen. Dessuten synes jeg mange av bøkene har gode tips...og som ullsokken skriver, kan det være lettere å forstå øvelsene når man får en "smørbrødliste" :)
Men man kan nok ikke lese seg til å bli flink til å ri...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/06/2005 :  21:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest mye rideteori, og synes jeg har lært veldig mye av det. Jeg ble i alle fall mer bevisst på bruk av hjelperne, hvordan hesten skal svare for hjelpen, hvordan hjelperne skal brukes når man utfører øvelser og så videre. Den klassiske ridelæren er basert på to tusen år med erfaringer. Hvorfor ikke dra nytte av det i stedet for å prøve å finne opp hjulet på nytt?

På den annen side kan man ikke *bare* lese. Ridning handler om koordinasjon og "feeling", og det kan man bare trene seg til. Men jeg tror man har et bedre utgangspunkt for trening og praksis hvis man også kjenner teorien.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/06/2005 :  22:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste bøker hver dag i 2 år når jeg ikke hadde mulighet til å være med hester. Lærte kjempemye av det. Ifra å behandle en hest med kolikk til å bruke høytrå til svetteskrape
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  22:55:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har lest utrolig mye hestebøker, og det er disse jeg har lært mest av. Jeg kan i dag utføre øvelser som bakdelsvending/fordelsvending, sjenkelvikninger, versader/travers, full-pass (barokk) og enkle galoppbytter pga. bøker - og dette har jeg fått bekreftet at jeg gjør riktig og med riktige hjelpere - alt dette pga. bøker. Men kanskje jeg lærer ekstra fort? Jeg har sett på at utrolig mange ryttere har ridd, og jeg har nok kanskje snappet opp noe her og der.

Jeg tror at dersom man er lærenem og nogenlunde flink til å overføre fra teori til praksis, så går det fint å lese i bøker, så fremt du kan "øve" på flinke hester.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  00:35:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Lesning erstatter ikke kroppsbeherskelse uansett hva det dreier seg om.
Og kroppsbeherskelse kommer kun ved trening og øvelse.

Lesning kan gi oss en positiv innstilling og en logisk forståelse av det vi leser om, men resten må vi jobbe med "hands on".

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/06/2005 :  02:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de andre sier, du kan lese deg til en viss grad lærdom om div. tema, men det er kun erfaringer og praksis som kan gjør at du virkelig forstår emnet.

Jeg hadde kun lest bøker og på nettet før jeg jobbet min første hest i rp. Det gikk jo for så vidt ok, men nå vet jeg selvfølgelig hvor mye feil jeg gjorde. Og jeg må ha enda mer trening før jeg kan si at dette her sitter. Samme med vanskelige dressuøvelser, jeg kan det i teorien, men det er med en gang noe helt annet å ri det selv. Da må du tenke på alt på en gang, og som Line sier, kroppsbeherskelse lærer du ikke ved å lese ei bok.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  13:04:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har lest omtrent alt det jeg har kommet over av faktabøker om hest og jeg synes jeg har fått veldig mye ut av dem. Men det aller beste er vel å få instruksjon, boka ser ikke om du sitter feil...
Men ofte kan det hjelpe ryttere å lese om en øvelse, skjønne prinsippet og få litt veiledning av bøker, deretter prøve på hesten og deretter evn. få hjelp av andre. Ikke alle skjønner hva ridelæreren til tider mener...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  18:59:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lesning erstatter ikke kroppsbeherskelse uansett hva det dreier seg om.
Og kroppsbeherskelse kommer kun ved trening og øvelse.

Lesning kan gi oss en positiv innstilling og en logisk forståelse av det vi leser om, men resten må vi jobbe med "hands on".

Hilsen Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Henger meg på denne jeg

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:47:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Teori og praksis mener jeg er to viktige elementer som bør kombineres i ridningen. Praksisen er det ikke til å komme utenom, den må innlæres ved at man rir utallige forskjellige hester, og helst med endel innspill fra sidelinjen. Teorien varierer det litt fra person til person hvordan man tilegner seg den. For min del er det klart enklest å få teorien presentert av en dyktig instruktør, eller via en god lærebok (aller helst begge deler, men den dyktige instruktøren har jeg ikek tilgang til daglig, og bøker er så mye greiere slik..). Man kan ikke ri før man faktisk vet hvordan man skal gjøre det. Og for min del er det endel ting som det da er veldig viktig å være bevistgjort på. Å ri på "se og lær"-metoden (tenker da på å kun se hester som går, uten å høre en instruktør, da plukker du litt teori) kan raskt føre til feil, da du ikke ser alle detaljer, ser ting som gjøres galt, eller setter din egne gale tolkning på det du ser. Likevel kan "se og lær"-metoden også være veldig lærerik. Men for min del er det iallfall da viktig å ha teorien i bakhånd, og forsøke og praktisere det man ser med den teorien man har. Det hender man ser mye galt, og det er faktisk lærerikt å se dette også.. Men skal man lære av det man ser må man kunne tolke det man ser riktig. Da trenger jeg teorien i bakhånd.

For meg som ikke har en dyktig instruktør i bakhånd hver eneste dag, og fordi jeg liker å tilegne meg teori på egenhånd, synes jeg at bøker er gull verdt. Jeg liker å ha "hvordan gjøre" litt klart inne i hode mitt, og da er det greit å bruke den tida man trenger for å forstå forran en bok hjemme. Og gjerne flere bøker.. Det er alltid interessant å se ting fra ulike sider, dessuten finnes det flere veier til samme mål.

En annen fordel ved å lese endel teori er at man enklere å sette ord på ridningen, og "snakke" ridning. Det gjør det jo enklere om man søker råd, eller ønsker å tenke litt høyt for å få litt innspill på en time med instruktør. Jeg liker å "tenke litt høyt" på den måten, og få noen vink til hvordan man skal takle hesten de dagene instruktøren ikke er der, eller for å få full forståelse av det man gjør/gjorde på timen akkurat i dag. Kan man ikke "snakke" ridning, blir det vanskelig å tilegne seg ridning også.. Man kan ha en instruktør som "rir hesten for deg" når du rir på timen, men det er viktig at du skjønner hva som skjer, slik at du kan ri alene også.

Når jeg leser pleier jeg å "rir mentalt". Dvs jeg forsøker å tilegne meg følelsen av å sitte på hesten, og tenke på hvordan jeg ville koordinert dette. Å ha boka forran seg, tenke seg til hvordan man utfører dette, for så å hoppe opp på hesten tror jeg kan være svært nyttig. Så plukker du erfaringer fra hesten, går tilbake til boka, og finner ut hva som ikke stemte helt, hva som var galt osv. Jeg synes faktisk dette er veldig nyttig, og igrunn veldig morsomt også Litt mental passagetrening f.eks..

Men man må jo ha en kombinasjon.. Teori alene, eller praksis alene, er ikke veien til suksess. Ridning handler om evnen til å koordinere, og da må iallfall jeg ha hodet med i spillet, og da må jeg har systemer jeg kan koordinere ut fra.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.