hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gode råd i stallen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Gode råd i stallen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lady_Anastasia

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  10:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Har du ofte savnet gode, praktiske råd om alt mulig når det gjelder deg og hesten din i stallen. smarte tips og triks som kan være billige hjemmelagede, eller kanskje produkter som er ekstra gode? Jeg har et tips her, håper det vil komme mange flere fra dere andre:

Breat ease: Fås på flaske og kan kjøpes gjennom butikker som fører bl.a. hestesportscenteret. Dette ser ut som ei blå gusje, men inneholder peppermynte og eucalyptusolje ++. Dette skal gis direkte i munnen til hesten (pass på å løfte det godt opp, så svelger den det lettere i stedet for å spytte det ut). Det står på flasken hvor mye og kan gis med ei gammel, rengjort ormekur sprøyte, eller ei du har kjøpt på apoteket. Dette middelet virker nesten umiddelbart og gjør det mye lettere for hesten å puste. Jeg gir hesten min, som har kronisk bronkitt (i dårlige perioder), 50 ml før trening og 50 ml etterpå. Utfører underverker!

Klems Rannveig

gipsy

Skrevet - 29/04/2003 :  12:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et godt råd, som jeg har nevnt til hun med den halte hesten er:
Legg en litt stor bjørkestokk oppi forkrybba, så det er vanskelig å få tak i kraftforet, og det er noe å tygge på for hester som spiser seg ut av stallen! Bjørkestokken kan være en ved pinne med litt tykkelse på og må skiftes ut når barken er gnagd vekk, da den er morsomst for hesten med bark på...

Et annet råd, ved veiing av høy er det praktisk å bruke tomme kraftforposer. Da kan man ha ferdigveid høy lagret og klart til bruk når man har det travelt eller har stallhjelper til å ta seg av stellinga og man vil gjøre det enkelt for dem...

Dersom man ikke vil vaske dekken, salunderlag og hest hvær gang man har fått litt skitt på, kan man gnikke snø på de skitne partiene og børste av med en stiv børste...

Har man en hest med ekstremt harde hover, og man strever fryktelig med å få skjært dem, blir hovene litt mykere rett etter en ridetur, så det er lettere å værke en hest som nettop er trimmet...

Har du en sur hest som bøller ved foring, kan man stille seg med ryggen til den å blande kraftforet i krybba, mens hesten må vente til du er ferdig. (Virker på hunder også!) Lærer man hesten dette mens den er ung, får man neppe problemer med det i ettertid heller...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/05/2003 :  15:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Gipsy: Har sett flere staller hvor de bruker sånne "handleposer" fra Ikea for å oppbevare høyet til hvert måltid. Virker også lurt
Ikke sånne papirposer altså, men sånne man finner inne på Ikea, som er gule, så kan man få kjøpt dem i blått...(de hadde blå forresten )

Ellers har jeg ikke så mange gode råd jeg kommer på akkurat nå...
skal vri hjernen litt.

Guro
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 07/05/2003 :  16:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten sparker vekk og ødelegger fôr/vannbøtta på beitet eller i stallen, er det smart å sette en i et gammelt bildekk ;) Gå til toppen av siden

Magic

» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  09:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leke til hesten!

Jeg har et lite tips for hvordan man får en billig hjemmefiksa leke til hesten din!

Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn at man henger opp en gammel (tom) brusflaske, plast selvfølgelig, på veggen i boksen til hesten. Er hesten rastløs på boksen er dette en billig leke. Ikke koster det mye å bytte den ut heller!

Eller dersom man har dekk fra en trillebår (bare gummien altså), er den super å henge opp!

Og på vinteren, dersom du har en liten stall, og brukker vannbøtte (ikke drikkekar), og det pleier å fryse, legg en bjørkekubbe e.l nedi vannet, og hver gang hesten er nær vannet, sørger kubben for å sirkulere vannet, og hindrer det i å fryse:)

MuGG:

Er hesten din plaget med mugg, og du sliter med å få det vekk?
Får du tak i saue-ull, så legger du det over muggen og bandasjerer over natta. Etter en liten stund vil du se at ulla gjør underverker!! Grønnsåpe-vask før du bandasjerer er også bra.

Dette har fungert for meg=)
Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 08/05/2003 :  09:36:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Noen "Økonomiske tips".

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  10:03:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

Leke til hesten!

Jeg har et lite tips for hvordan man får en billig hjemmefiksa leke til hesten din!

Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn at man henger opp en gammel (tom) brusflaske, plast selvfølgelig, på veggen i boksen til hesten. Er hesten rastløs på boksen er dette en billig leke. Ikke koster det mye å bytte den ut heller!

Eller dersom man har dekk fra en trillebår (bare gummien altså), er den super å henge opp!

Jeg bare lurer på en ting ang. brusflaske: kan det ikke bli farlig for hesten, siden den ikke er kompakt. Kan ikke hesten klare å ødelegge den på noe vis!? (jeg vet at det skal litt til osv, så det er bare et spm.) Jeg ser litt for meg at hvis den ikke henger høyt nok så kan hesten få tak rundt tuten på flaska og tygge den sund, noe som kan medføre sår osv. Men jeg har ingen erfaring med dette så det er et rent spørsmål (og jeg blir nok svært glad om dette kan avkreftes!!)

Guro

Redigert av Guro den 08/05/2003 11:22:46
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2003 :  10:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har på for har en brusflaske (0.5liters sorten) hengende i en tråd inne hos seg. Tråden er kanskje 20-30cm lang, og brusflaska fylles av og til opp med gulerotbiter, havre eller annet snadder. Selv om flaska er kastet hit og dit, og også blitt bitt på så har den ikke blitt noe mere enn slitt og kanskje litt flat. De er ganske solide, så å tygge de i stykker er ganske vanskelig.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 08/05/2003 10:45:09
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  23:19:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mason har vært plaget med litt mugg på pipa, det kalles no anna,men husker ikke d for øyeblikket...
Men vaffal!!! får og få bena hans til og tørke fortere etter spyling så bruker jeg potetmel!! gnikker det på og børster av...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.