hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vallak-utstillinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Vallak-utstillinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 23/06/2005 :  14:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Diskuterte dette litt med ei venninne, og tenkte jeg kunne starte en "debatt" her om det.. Hva mener dere om vallak-utstillinger?

Personlig har jeg ikke noe imot det, alle må jo få gjøre som de vil.. Dette er ikke ment som kritikk mot, eller for å prøve å provosere de som stiller ut vallakene sine. Men for meg blir det litt meningsløst.. Trodde meningen med utstillinger var å sile ut de beste hingstene for avl. (For hoppene å få en premiering slik at en kan få bedre pris på føllene..)

Avlsmessig er det jo forståelig at en vil trekke fram beinstilling, rasepreg, bevegelser osv.. Men vallaker kan jo ikke brukes i avl..

Tone melone kaffekone

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  15:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare hatt hopper selv, og som du sier er det liten vits med tanke på avl. Men argumenter for kan jo feks være at man får "testet" hingstene man bruker i avl, for å se om avkommene holder mål. Noen vil vel også gjøre det for å se hvor "landet ligger".
Hege Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  15:22:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har vallak som blir stilt ut en sjelden gang, og det kun fordi det er kjekt og få vise frem min pene hest enkelt og greit. Hvorfor må det ha noen mening egentlig? Ta f.eks. de som stiller ut hundene sine, mange av dem kan ikke brukes i avl pga HD, skal de også siles ut? Nei vet du, jeg syntes at de som liker og vise frem det de har selv om hesten/hunden ikke kan brukes i avl, skal få stille likevel jeg :o) Der er jo masse pent og se på der også ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  15:29:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg ser ikkje heilt poenget med å stille ut vallaker nei. Som du seier så har dei ingen avlsverdi og det er jo for avlen att man stiller ut.

Som Hege J seier så kan det være eit poeng å sjå kva hingsten og hoppa for den saks skyld avler slik att man kan vise fram vallaker etter desse også. Men det er også muleg i dag. Når ei hoppe eller ein hingst visast fram med avkomsgruppe for å få premie på avkom så er det fullt muleg å komme også med vallakane.

Men likevel kan det være greit med brukshestutstillinger (uoffisielle) for å gjere utstillingane meir populære. Det gjorde dei her i fjor på hoppeutstillinga. Dei tok med ein uoffisiell brukshestklasse. Det var populært. Dei skal derfor ta det med også i år. Da har eg tenkt å stille opp med hoppa mi som eg ikkje får stilt på offisiell utstilling pga problemer med køyringa. Men avle kan eg jo gjære på den uansett da. Og eg veit jo frå før att ho er god eksteriørmessig. Men får moroskyld vil eg faktisk støtte opp om utsillinga fordi det er behov for fleire hestar på utstillinga. Talet på hester på utstilling går nemleg nedover.

Men likevel ja eg ser ikkje heilt poenget med å stille ut vallaker. Sånn sett så ser eg for min del ikkje poenget med å eige ein vallak i det heile tatt fordi dei ikkje har noko avlsverdi. Men det er mitt syn og mi vurdering sjølvsagt. Vallakane er flotte hester dei også. Berre det att eg ikkje kunne tenke meg pr i dag å eige ein.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  15:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Innen distanse er faktisk vallakene de som har jevnest puls, hingstene sliter med puls siden de rett og slett ikke klarer og roe seg i de fleste tilfeller. Og hoppene kan også ha problemer med og få en jevn rolig puls om den f.eks. er brunstig. Så der er noen gode poeng med og ha vallak da ;o)
Innen araberutstilling har de vallakklasser på alle offisielle utstillinger, til og med verdensutstillingen i Aachen stiller de vallakene :o) De har faktisk litt verdi i eiers øyne selv om de ikke kan brukes i avl.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  16:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Bente!

Klart man kan stille en vallakk, og ha like stor glede av det!
Selv har jeg hatt 2 forskjellige hingster de siste 5 åra, begge har vært på både kåring og show.

Min første hingst Blue, ble stilt til kåring 1 gang, og på show 2 gang på de 3 åra jeg hadde han.
Stort sett for samme dommerne hver gang ( det er ikke like lett å få opp nye dommere til kalde nord. )
Resultatet ble stort sett det samme hver gang, og da kan man jo spørre seg om det var noen grunn til å stille så mange ganger for samme dommerne.
Men vi var med for å få vist fram Blue og å treffe andre araberfolk.

Før det har jeg hatt 2 vallakker, og om muligheten hadde bydd seg, hadde jeg stilt dem og ut.
Men når man bor i gokk, er ikke alt like enkelt....

Synes det er flott at folk er stolte av hestene sine uavhengig av kjønn!
Man skal da ikke se ned på en vallakk bare fordi den ikke kan avles på, for mange vallakker er faktisk mye bedre enn enkelte hingster og hopper med tanke på både eksteriør og bruksegenskaper...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/06/2005 :  17:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det er flott at folk er stolte av hestene sine uavhengig av kjønn!
Man skal da ikke se ned på en vallakk bare fordi den ikke kan avles på, for mange vallakker er faktisk mye bedre enn enkelte hingster og hopper med tanke på både eksteriør og bruksegenskaper...
Opprinnelig postet av anettex

Ja, enig at en skal være stolte av hestene sine. Såklart skal en også være stolte av vallakene sine, og ikke se ned på dem. Men jeg mener at stolheten av en vallak bør bygges på noe annet enn det utstilling/skjønnhetsmessige... Er enig i at det er mange flotte vallaker i eksteriør og bruksegenskaper. Men det bør huskes at somregel (ikke alltid, men somregel..) er det faktisk en god grunn til at de ble vallaker...

Jeg synes heller at man skal fokusere på vallakers gode egenskaper som brukshester, enn å ta dem rundt på utstillinger.. For som brukshester er de jo helt topp..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  17:22:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Takk Anettex for støtten ;o)
Jeg tror faktisk at flere hingster blir kastrert pga eier ikke er intressert i avl og slike ting. Jeg kan jo ta meg selv som et eksempel, jeg er ikke intressert i og eie hingst og valgte derfor og kastrere hingsten min som frem til da hadde vunnet unghingstchampionat. Altså så var han ikke noe dårlig eksemplar av araberen, han var også til trening i Danmark ( hos en anerkjent trener og utstiller ) og skulle stilles der ( Men utst.ble avlyst pga sykdom som brøt ut på dem i Danmark ).
Har sett mange værre eklsemplarer som blir brukt i avlen, men syntes det blir feil og si at bare fordi at de er vallaker så er de " dårlige ". Det stemmer ikke, mange vallaker er et fryd for øyet :o) Men eiere har valgt og ikke ha dem som hingster av forskjellige årsaker.
Nå tenker nok noen at om de var SÅ gode hadde vel ikke oppdretter solgt dem? Jo de gjør faktisk det, min oppdretter pleier og si; " Om jeg selger en fantastisk flott araber som folk liker godt og vil bruke har jeg gjordt en god jobb." ( noe i den duren ).
Før jeg kastrerte ham hadde jeg fått flere tilbud om og bruke ham i avl, men jeg takket nei. Jeg er nok helt sikkert ikke alene om dette tenker jeg, så det er etter min mening feil og rakke ned på vallakene ;o)

Lyngen

Skrevet - 24/06/2005 :  10:30:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver med hundeutstillinger, og har ingen dårlig hund for å si det slik. Men jeg stiller ikke han ut pga avl, ja er det noen som vil bruke han (han er frisk og fri for det meste), men fordi det er morsomt.
Har også stilt ut min vallack (som ble kastert i håp om at han skulle holde seg til trav, og ikke galopp) to ganger på uoffesielle utstillinger, for moroskyld. Man gjør da det meste kun for moroskyld, for veldig lite innen hestesporten lønner seg økonomisk.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  11:25:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hallo... Det er utrolig kjekt å stille vallaker... Gjør vallaken det bra på utstilling så blir det mer pluss til moren og faren til hesten!! Og blir vallaken godt premiert på utstilling øker verdien på mor og far og ikke minst på hesten selv...

Joa man ser jo hva man går glipp av som det heter... Men jeg gidder ikke å tenkte slik i det hele tatt!! Stiller ut hesten min for det er veldig hyggelig for det første og for det andre er det en utrolig fin trening for hesten å være på utstilling!

Og nei selve vallaken man stiller ut har jo ingen avels verdi... Men det har mor og far. Søsken kan jo også leve på et bra rykte!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  16:13:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har jo en valakk, og jeg kunne godt tenke meg å bare få vite hvor han ligger sånn ekstriør messig...kun for moro =)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/06/2005 :  10:34:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Skjønner til en viss grad poenget om å vise fram hva foreldrene har avlet. Men for meg betyr prestasjoner mer enn det eksteriørmessige hos en vallak.

Kopi av melding:
blir vallaken godt premiert på utstilling øker verdien på mor og far og ikke minst på hesten selv...
Opprinnelig postet av Roxira

Tja.. øker virkelig verdien av den godt premierte vallaken..? Så lenge denne "premieringen" aldri kan bli "offisielt dokumentert" på noen måte.. Hingster og hopper får jo premieringen og kommentarene i sertifikatet sitt. Men en vallak får vel ikke dette i sine papirer?

Skulle jeg skaffet meg en vallak, hadde det meg vært likegyldig om den var premiert eller ikke! Det er jo tross alt enn vallak.. Og for meg er en vallak ingenting annet enn en potensiell flott løps/brukshest. Og selvf. en god venn og alt det der...

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  11:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Da min araber var hingst og vant championatet kom der ingenting i noe sertifikat?? Det ensete som minner om den tiden er vel bare pokaler og band om jeg ikke husker feil. Noen andre araberentusiaster som kan svare meg?
Når resultatene er blitt offentilggjordt i Araberbladet o.l. står jo resultatene til vallakene sammen med de andre resultatene. Og faktisk så etterlyser jo arrangørene flere vallaker i denne klassen!
Men såklart sier det en del om vallaken om den er godt premiert eller ikke, de er jo like mye hester og verdifulle som enhver annen hoppe/hingst.
Som Anettex sier så har faktisk en del vallaker bedre eksteriør enn andre hingster.
Det er jo en fordel og vite hvordan vallaken er eksteriørmessig og i forhold til standaren, det får vi jo vite ut i fra hvordan resultat og poeng er fra utstillinger. Så om jeg skulle kjøpt meg enda en hest så hadde jeg såklart sett på utst.resultater selv om det " bare " var en vallak. Men såklart er ikke det et avgjørende faktum om jeg hadde kjøpt ham, men noe jeg hadde att med i vurderingen.

Edit:
Der er nok også kanskje forskjell på utstillinger alt etter hva rase en har.. Jeg har kun erfaringer fra arberhestutstillinger, der det er mye showing i ringen. Folk som står på utsiden er med på og fyre hestene opp slik at de får vist seg fra sin beste " showside ". Slik er det nok ikke hos andre raser. Så det er nok en forskjell på vallakklassene av den grunn også.
Araberfolk liker og se hestene showe uansett om det er hoppe, hingst eller vallak.
Jeg vet ikke, men det var en tanke som slo meg hvertfall. For innen arabermiljøet er vallakene like velkomne som hingster på utstillingene.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 26/06/2005 11:44:04 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  12:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har /hadde avels hingst selv. Har også avlet på egene hopper, i tillegg til å bedekke andres hopper.
Jeg VIL gjerne at de viser alle avkommene etter hoppene og hingstene mine. Fint å få en bedømmelse eller gjerne flere for å se hva hingsten og hoppene gir. Og hvilke kombinasjoner som blir til hva.
Og enig i at det er ikke alle vallaker som er kastrerte forde de ikke er gode nok til å være hingst. Det er begrenset hvor mange hingster man trenger av samme blodslinjer, og ikke alle som er intr i å holde hingst. Mye enklere å få stallplass og å reise rundt med en vallak.
Så still ut vallakene deres.
På Lipizzaner foreningens raseutstilling på hellerud under hest 2002 var det en vallak som ble Best In Show!
En annen ting er at for dommerene sin del er det jo en fordel å få dømt så mange hester som mulig. (særlig under utdanning og på spesialrasene)
De som dømmer Lipizzaner får jo gjerne bare dømme rundt 2 stk hvert år, så det er ikke mange å sammenligne med..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/06/2005 :  23:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da min araber var hingst og vant championatet kom der ingenting i noe sertifikat??

Jeg var vel kanskje litt kjapp med å skrive at det står i sertifikatet, hvilken premie dem har. (Har ikke avlshingst eller premiert hoppe selv, så kan ikke si noe om det).. Men når en går inn på nettet og søker på hester som er premierte - står det hvertfall, såvidt jeg vet, kun oppført på hingster og hopper evt. premieringsgrad og kommentarer fra utstilling. Har til nå ikke funnet dette på vallaker..rett meg hvis jeg tar feil! Dette gjelder hvertfall hester regisrert i det norske travselskap og norsk hestesenter.

www.travsport.no
www.nhest.no

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  10:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Min hingst ble klassevinner og unghingstchampion på show i fjor, og det blir ikke ført opp noen steder som Bente sier.
Nå har da heller ikke araberne noe sertifikat, kun vanlige pass og slikt, traverne har kanskje sertifikat?

I et tidligere innlegg skriver Tone og Svarten dette:

Ja, enig at en skal være stolte av hestene sine. Såklart skal en også være stolte av vallakene sine, og ikke se ned på dem. Men jeg mener at stolheten av en vallak bør bygges på noe annet enn det utstilling/skjønnhetsmessige... Er enig i at det er mange flotte vallaker i eksteriør og bruksegenskaper. Men det bør huskes at somregel (ikke alltid, men somregel..) er det faktisk en god grunn til at de ble vallaker...

Jeg er ikke helt enig, for det ene utelukker ikke det andre.
En perfekt avlet hest skal ha et bra eksteriør ( som både gjør seg bra på utstilling, og til ridning ), OG gode bruksegenskaper.
Ellers har man feila i enten avelen eller utdanninga ev hesten i mine øyne.

Og når det gjelder kasterering av hingster er det mange grunner til det, og ikke alle som blir kasterert burde vært det ut ifra hensyn til avelen.
For en del gode hingster går man da glipp av tror jeg.
Når det er sagt synes jeg at innenfor min rase ( araberen ) blir for få hingster kasterert, det går alt for mange middelmådige hingster i avelen...
Men det er jo en annen sak..

Jeg ville satt pris på at framtidige avkom etter min hingst ble vist på utstilling uavhengig av kjønn.
Det vil som flere ha sagt være med på å vise hingstens kvaliteter.
Men jeg tror ikke at prisen på en vallakk går opp om den gjør det bra på utstilling, for da kommer det inn igjen, det med at man faktisk ikke kan avle på en vallakk, og at den først og fremt vil bli prissatt pga bruksegenskapene dens.

Utstilling er jo også en konkurransegren innen hestesporten.
En gren jeg liker veldig godt!
Men jeg bor på feil sted i landet til å virkelig kunne dyrke denne interessen...
Jeg synes at vi skal ta med hestene våre på ting vi trives med uansett rase eller kjønn.
Mange ser ned på utstilling / show og synes det er bare tull.
Mens andre ser ned på de andre grenene, sånn vil det vel alltid være.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.