hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Holdning og ettergift... igjen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Holdning og ettergift... igjen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/06/2005 :  14:58:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja så maser jeg om dette igjen da
Og satser på at ikke folket er gått så altfor lei av det maset mitt.. Som sikkert noen vet etter og ha skrevet om dette tidligere, så trener jeg araberen min til og gå i holdning og ettergift i nakken. Dette greier han helt greit nå i skritt, men når jeg etterhvert skal gå over til trav så lurer jeg på hva som er lettest og for ham og jobbe i. Om jeg sitter ned eller ved lettridning?
Selv syntes jeg det er enklest og jobbe ved nedsitting hele tiden, men hva er normalt?

Føler han snart er sterk nok til og bære seg slik i travet også, så det er greit og ha planen klar når den tid kommer. Han har kommet seg bra i skrittet og er ivrig på tøylen med godt driv. En herlig følelse når jeg nå kjenner at han løfter ryggen og jobber bra med bitt og steg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  11:17:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva som er lettest for hesten, men jeg pleier å sitte mest ned når jeg trener på det å gå i form. Eikdokka er ikke sterk nok og vi trener opp nå. Hun går enklere ned til tøylen når jeg sitter ned, vet ikke om det er fordi hun synes det er lettest eller om det er fordi jeg ikke klarer å holde hender/bein/balanse helt i orden når jeg rir lett..
Therese
Gå til toppen av siden

Jea***
» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  19:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mye forskjellige tips man kan få om akkurat det der. Er hesten ung, gammel? En unghest bør absolutt bli ridd med lett sete. Har den litt rygg muskler fra før, kan du gjerne sitte nede. Men ikke hele tiden.. Hesten må også kunne gå fram og i form når du lettrir. Vær lett og myk på hånden så kjenner du dette når du rir. Husk at det er tyngre for en hest å gå fram i arbeidstrav enn lettridning. Prøv deg frem litt, men husk at du må gjøre begge deler. Gå til toppen av siden

Jea***
» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  19:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk også at for at hesten skal gå korrekt i lettridning, må du ha balanse, sete, bein, armer og blikk i orden. Dette gjelder forsåvidt i nedsitting også, men mange glemmer det fortere i lettrindning. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  19:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hesten min er 6 år nå.
Jeg tror det kan være en fordel om jeg rir ham noe med setet fra starten av kanskje, for og få ham godt frem ( han er enkel og ri frem ), slik som Eikdokka sier. Han har ok med muskler på ryggen, holder på og trene muskler på ham. Jeg føler ikke han er sterk nok enda til og prøve seg på travet, men etterhvert vil han bli sterk nok. Men problemet mitt blir nok balansen min, siden jeg har kroniske smerter i muskler og ledd. Av den grunn sliter jeg med og holde balansen til enhver tid, noe jeg kan trene på men det vil nok muligens forlenge innlæringen til hesten min.
Men men, jeg har jo hele resten av hans liv og lære ham det på :o) Skynder meg laaangsomt jeg ;o)

Et lite spørsmål til, hvor gammel vil dere si at hesten bør være før en krever holdning og ettergift av hesten? Det kommer nok også an på hvor muskuløs hesten er, men det er kanskje begrenset hvor mye muskler en ung hest kan bygge i ung alder uansett?
Nå tenker jeg på holdning og ettergift i alle gangarter.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  20:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holdning i alle gangarten bør en 6 åring klare, dog i en begrenset periode, og hesten din er vel realtivt utrent? Men det var ikke det jeg skulle si

Dersom du vil ha en fin måte å trene hesten på, og få mer ryggmuskler, uten å belaste for mye ved ridning, da bør du titte nærmere på lange tøyler dressur! Da trener du hesten i akkuratt det samme som når du rir, bare uten rytter. Jeg som driver med travhester har iallefall god bruk for slik trening, synes det er en utmerket måte å forberede og trene hesten på, frem til ridning.

Mer info på disse sidene: http://www.klassiskdressur.com/
Anne reiser endel rundt og holder kurs, hun skal sannsynligvis ha et kurs på Klepp til høsten.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  21:27:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja han er relativt utrent innen dressur, men trener ham en del i skog og mark med tanke på distanse. ( liker og trene muskler generelt, klatring og diverse varianter av turer )

Men det var ikke ham jeg tenkte på når jeg spurte om hvor gammel hesten bør være før en krever noe av den, med tanke på holdning og ettergift i de forskjellige gangartene.

Redigert av - Bente_og_Etanec den 25/06/2005 21:29:08 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva man krever av en hest, kommer ikke bare an på alder, men "helsemessig" tilstand generelt (konsidjon, styrke, muskler osv), men unghester (ca 3 år) kan gå i en viss form de også. Forskjellen fra de til en "vanlig" hest er kravene man stiller, hvor lenge man rir, hvor langt ungesten har kommet i utdanningen osv. En unghest kan godt gå i en lang og dyp form, men skal belønnes mye ved å blant annet gi seg raskt til å begynne med. Så vidt jeg har skjønt det, kan man ikke kreve at en unghest skal bære seg skikkelig i alle gangarter til å begynne med, men man begynner med skritt, så trav og så galopp. Dette går parallelt med muskelsetting og ellers trening. Var det noe sånt du tenkte på? :)

I forhold til nedsitting/lettridning går jo dette på hesten, men mest på din balanse. Hva er best for deg? Når har du best balanse, når føler du at du har mest "kontroll" over alle hjelperne dine? osv.

Hege Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 28/06/2005 :  11:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri lett, da forstyrrer du hesten minst og den går mer avslappet, noe som er en forutsetning og god form. Husk at ryggen skal med når den går i form, og det er mer innbydende for hesten å løfte ryggen når det ikke sitter noen på den kanskje dumper litt i ny og ne. Det går an å bruke setet og oversjenkel selvom man rir lett.

Så når den går stabilt i form når du rir lett kan du begynne å sette deg ned.

Sitter omtrent ikke nede på Balaton lenger, da han går mye mer avslappet og får bakparten lettere under seg når jeg rir lett. Sitter bare ned når jeg f.eks rir igjennom programmet før stevnet, og bare etter han er god og varm og mykgjort.

Lykke til!

Mvh Kjersti

Hæ? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  13:46:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja Hege J det var akkurat det jeg tenkte på :o)
Jeg får vel nesten prøve meg litt fram da og se hva som blir enklest og best for hesten min og meg ang.lettridning/nedsitting i travet. Men selv tror jeg at nedsitting ( dårlig balanse pga.sykdom ) vil bli det beste for min egen del.
Jeg bruker oversjenkel og setet i lettridningen hele tiden, da jeg ikke pleier og henge så mye på tøylene og herje ( med tanke på leddgikten er det er fordel og kunne jobbe ham med vekt/sjenkler/sete/stemme ).
Men tror jeg skal se det litt an, mulig jeg tar helt feil her.. Kan jo være at det er lettere og ri lett? Men foreløpig er han ikke sterk nok, så det blir når jeg kjenner han er klar for det. Skynder meg laaangsomt som sagt :o)
Men tusen tusen mange takk for alle svar, det har virkelig vært godt og få såpass mange tilbakemeldinger på hva dere syntes og gjør selv.

Redigert av - Bente_og_Etanec den 28/06/2005 13:48:40 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.