hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Syntetsal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Syntetsal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  18:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er mye diskusjon her om syntetsaler. men fant ikke akkurat det jeg lette etter så...

Er det noe syntetsaler som er å annbefale? Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg lærsal, men en sal som var på stallen før var syntet og den var så god å ri i. Derfor vurderer jeg å skaffe meg det istedenfor. har også blitt annbefalt å kjøpe sal til hesten min med luftputer. Er det noe bra?

Trenger noen tips om syntetsaler og lustputesaler. Hvordan de forskjellige merkene er, hvem jeg bør styre unda osv...

~*~ Lill ~*~

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  19:54:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jge ville nok ikke kjøpt maxam eller wintec-saler.
Maxam er egentlig grusom å sitte i. Og wintec-salene passer kun hester med ganske svai rygg. Og i tillegg er stigbøylefestene festet langt fram, så man får beina alt for langt foran..
Har hørt mye bra om griffin og sigma.

Men hvis jeg var deg ville jeg egentlig heller kjøpt lærsal. De holder mye lengere og de har bedre kvalitet o.s.v. I tillegg former de seg bra etter hesten og læret puster, så salen passer bra (hvis den er tilpasset riktig)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  21:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd Griffin og jeg var deg. Det er bra saler som ligger godt til en grei pris.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  10:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
meg_selv2:
Undrer meg litt på hvordan du plutselig har så mye erfaring med syntetsalene.. Mener å huske at du selv skrev et innlegg for en ukes tid siden hvor du spurte etter andres erfaringer med Wintec...

Ingen saler passer til alle hester. Hvis du har mulighet, så lån med deg flere typer og prøv de på hesten..og få gjerne noen med kunnskap om saltilpasning til å hjelpe deg. Da får du se hvem som ligger best...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  11:19:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tenkte på det samme jeg, de-tre-A-ene. meg_selv2 har jo spurt ganske aktivt om andres erfaring med syntetsadler.

Jeg ville gått for Sigma, Grififn eller Maxxam. Har bare gode erfaringer med disse.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  11:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, jeg har lærsal og alltid hatt det... Men har litt lyst på syntet nå.(den lærsalen jeg har ligger ikke helt perfekt). irriterer meg at jeg ikke sjekket merket på den syntetsalen jeg prøvde. Har sitti i en maxam sal før så det har jeg ikke lyst på for den var ikke noe god å ri i...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  13:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Når det kommer til syntetsaler, er min erfaring at man ikke alltid får det man betaler for Den grusomeste salen jeg noen gang har ridd i, var en Wintec sal til 6000, og de skal jo egentlig være de beste syntetsalene i verden...
Ponnien jeg hadde på fôr før, derimot, hadde en syntetsal til 17-1800 kr...Er ikke helt sikker på merket, men den var veldig god til syntetsal å være, men jeg er nok mest begeistret for lærsaler..
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  20:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde veldig lyst på wintec og jeg syntes de er bra, men de passer ikke til så mange hester.. Det fikk jeg høre da jeg prøvde en slik sal på hesten min..
Og jeg syntes stigbøylefestene var festet litt langt fremme, men det kan vel være ok hvis du syntes det.
Ellers vil jeg bare si at wintec er en kjempefin sal for både hest og rytter, hvis den passer.. Jeg hadde virkelig lyst på en slik, men den passet dessverre ikke.. Det var det jeg mente egentlig..
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  21:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en Griffin syntet sal og er kjempefornøyd. Jeg har den typen som er spesialdesignet til kraftige hestetyper med manke. Den er kjempegod å ri Mener jeg ga ca 4500,. eller noe slikt for den, og at det er 10 års garanti på bommen. Aner ikke noe om levetiden på syntetsaler, skal bli spennende å se... Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  22:06:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. levetid på syntetsaler så kan de vare leeenge.
På en rideskole jeg vet om bruker de syntetsler og de er 10 år gamle!!! De er litt slitt (på salkappene) men ellers i god stand!
Og i tillegg er dette rideskolesaler, og de blir ikke behandlet så veldig pent at det gjør noe.. (saler blir sikkert behandlet bra på andre rideskoler, men ikke her..)
Så en syntetsal kan vare lenge;)
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  09:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvis jeg var deg ville jeg egentlig heller kjøpt lærsal. De holder mye lengere og de har bedre kvalitet o.s.v. I tillegg former de seg bra etter hesten og læret puster, så salen passer bra

Jeg vil da være så freidig å påstå at syntet både puster, og former seg etter hesten!!

Jeg har bare gode erfaringer med syntet...

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  10:19:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Nå er vel det meste sagt her :) Er også en av de som liker syntetsaler ganske godt, spesielt Griffin.

Har bare et lite spørsmål ang. "Fish." Hva er dette for noe? Så at en av Griffin-salene på Høøks har det.

"En hest kan endre fasong, legge på seg litt i løpet av sommeren når den er satt bort eller bare ved å ”bli voksen”, eller gå ned litt i vekt med økt arbeidsbyrde, kaldere vær eller høyere alder. Nå kan du tilpasse salen til hesten din på et par sekunder for å sikre perfekt passform året rundt.

Du trenger ingen verktøy, og bommens form holder seg konstant for å følge konturene av hesteryggen. Det er vidden mellom polstringene som justeres for å utjevne små vektendringer hos hesten. Du kan ganske enkelt finjustere passformen med de unike FISH-innleggene for bedre stabilitet og best mulig komfort – det er enkelt!"

Prøvde å gå inn på en link hvor man kunne lese mere om "Fish", men linken funket ikke.. Noen som har noe erfaring med "Fish?"

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  19:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd i både maxam og griffin syntet salene med Fish systemet. Maxam salen syns jeg var for j.... å ri i så det blir ikke JEG å kjøpe,hvis ikke det kommer en ny modell(dette var allround modellen fra Hooks). Griffin sin allround sal er ok å ri, ok sete og ok kneputer til trening av traver i skogen og litt på bane! Så jeg foretrekker Griffin salen hvis jeg måtte velge
Fish systemet er for å gjøre salen/bommen trangere ved å putte inn innlegg hvis hesten er smal/tynn en periode. Jeg rir i Griffen salen uten innlegg da hesten ikke trenger det! Det er 2 innlegg- tynne eller tykke, alt hva som passer til hesten. Disse puttes inn i salen-1 på hver side, men salen bør og må sjekkes med jevne mellomrom så hesten har plass til å bygge muskler

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.