hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fra trav til dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Fra trav til dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  16:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg snakker her da om omskolering av traver mot dressur.
Hadde vært fint med en debatt rundt dette temaet og delt litt erfaringer, tanker og treningsmetoder. Jeg tenker da spesielt ifht. problemer man kan måte på under omskoleringen som urene gangarter ( passgang, firetaktig gallop osv), riktig bygging av muskler, balanse og styrke for å nevne noe.
Jeg har selv en traver jeg omskolerer mot dressur, rir på timer for en dyktig dressurrytter og har endel hjelp fra henne, men hyggelig om flere som jobber med et "omskoleringsprosjekt" ville delt litt i denne debatten, eller de som bare har tanker rundt et slikt prosjekt.

Kjør i vei

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Lene.

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  21:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke den helt store erfaringen med omskolering,men har erfaring med travere...
Og det jeg tenker må være det viktigste,er at folk må begynne på bunn... I og med at en traver sjeldent er innridd,men heller bare "sittet på"...og tuslet på tur med som en av-veksling... Noen er monte-hester og vant til rytter,men også der er det fart og trav som gjelder. Er selvfølgelig unntak,men er ikke vanlig at travere blir skikkelig(!) innridd...

En annen ting jeg tenker på er at traveren har i hele sin karriere lært at det er fart som teller,og galopp er "fy-fy"...dette er nok og noe som man må ta hensyn til ved en omskolering...

Kan tenke meg at det letteste må være å begynne med å trene opp ryggen med bakke-arbeid slik at traveren blir sterk nok til å bære rytter mer aktivt... Dernest trene i bane på volter,og styrke videre opp,roe ned hesten og holde oppe konsentrasjonen.

Masse skryt er altid viktig,og en god tolmodighet...og som nevnt over så ikke tro at hesten alltid forstår det man vil frem til,og bare "gjør seg vrang"... De fleste hester vil prøve å finne en måte å tilfredstille rytteren sin på,og da hjelper det lite med uerfarne ryttere som ikke ser at hesten prøver,men straffer den for forsøket...

Mener selv at det å omskolere en traver til dressur er fullt mulig,men da med ros,tolmodighet og kunnskaper om hesten og dens "språk"...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  23:15:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Masse tålmodighet må til og man må IKKE tro at det er gjort på1-2-3 for å omskolere en traver! Har selv en kaldblodstraver(skadet sådan i over 1 år). Red for instruktør i ca 3 år før skade ca 1 helg i mnd og begynte etterhvert å longere o.l. for å få hesten til å arbeide litt mer med ryggen! Han var stiv,stri og hissig i begynnelsen og tempoet var for høyt. Nå skal det sies at vi red samtidig som han gikk i travtrening, dressuren var avveksling og vel så tung som travtreningen. Målet var å få en mer lydig og myk og smidig hest og da jeg fikk tilbakemelding om at det funka så JIPPI Hva galoppen gjaldt så prøvde vi alt, hinder i hjørnet, annen rytter, ri bak annen hest-nytta det? NEI for han var i sterk og klar for det Siste trening før skade fatta han galopp på volte på begge hender Stolt JA- og er det enda
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  23:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Tror det er viktig med mye bakkearbeid(fks.dressur på lange tøyler)før men beg.å kreve noe serlig fra hesteryggen. Man kan jo lære hestene både å vike for sjenkler(bruk den butte enden av pisken der sjenkelen ville ligget),rygge, gå frem på kommando, øke tempo, holdt, piaff osv,osv,osv fra bakken.

Strevde ganske lenge med å få hestene mine til å gå på tøylen men fikk de etter mye trening til å gå stabilt i skritt. Varmblodsen min klarte ikke å trave uten å ha helt frie tøyler! Her om dagen gikk jeg over til bomløs sal og da både travet og galopperte han på tøylen Tror årsaken må være at man i bomløs sal kommer mye nærmere"balansepunktet"i ryggen til hesten.

Har også gått over til å ri med hackamoor i stedet for bitt,noe som også har hatt en utrolig god efekt! Travere kan jo ofte være ganske så harde i munnen

Og selvfølgelig,det viktigste av alt: TÅLMODIGHET og MASSE ros!!!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  12:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg måtte få litt fart på denne debatten igjen da jeg tror dette er et aktuelt tema for flere enn bare meg
Hva slags type trening øvelser bruker dere for å få rene gangarter på traverene deres? Disse hestene er jo kjent for å ha en firtaktig galopp og et "bredbent" trav. Hva slags type utstyr eller hjelpemidler bruker dere som hjelp i treningen?
Jeg for min del gjør mye bakkearbeid med hesten min, som feks longering over kavaletter noe som får travet og konsentrasjonen hans på plass.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  15:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
På den varmblodstraveren jeg omskolerte så måtte vi "løfte" ham i galloppen i begynnelsen for å få 3taktig gallopp. Til slutt forstod han det med å sette seg mer på bakparten og nå går hvertfall han i ren gallopp.

I travet var det bare masse trening som måtte til. Vi lot han ikke sette opp farten til noe som nærma seg løpsfart, men holdt ham rolig å passa på at han alltid måtte arbeide skikkelig. Det som hjalp best her hvertfall på han de var å trave over bommer, og trave i litt ulendt terreng der han bare måte løfte beina sine bedre, og da slutta han ette hvert med det bredbente travet. Nå er det 4 år siden han ble omsklert, og nå sitter kort gallopp og rent trav så odt inne i ham at når han blir kjørt så setter han opp i kort gallopp i stedet for å øke farten så ekstremt i travet.
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  23:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene min har vært traver, å har hatt han i et år nå. han kunne ingeting nåre jeg fikk ham, ig jeg fikk ikke til noe=( men begynte med horsemanship, å da forbedret alt seg. driver med noe som heter sawysystem som pat paarelli har laget å det funket veldig bra for Lasso=) det tok to måneder fra å ikke få til noe, til han gikk veldig bra, å vi er nå med på treninger i både sprang å dressur=) litt hissig er ahn , men mye bedre har det blitt=) hadde litt f taktig galop i begynnelsen, men å har han en kort fin galopp=) bare trent mye. prøvde å bruke hjelpetøyler(martingal, glidetøyler, stikk osv) men ingenting hjalp, så det annbefaler eg IKKE!
bare tren masse! overganger, tempoveklinger(det vil gjeøre det lettere å være rolig) bommer, volter, og mye mere. også mye fra bakken. annbefaler horsemanship=) blir Lasso gira og stresser seg nå, så hopepr jeg av og trener horsemanship i 5 minutter, så hopepr jeg på igjen så er han rolig=) blir sjeldnere å sjeldnere stresset=) å Vær Tålmodig(ikke jeg flink til, men merkelr forskjellen når jeg er det=P)
Legger ved et bilde av ham når vi rir dressur=) han har blitt så flink=) er veldig stolt=) det er fra første gang vi red for instruktør=)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 14/08/2005 23:11:48 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  23:43:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Versader, versader, versader!! Aktiverer og styrker rompa, som igjen gir hesten en rundere og bedre gallopp!!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  23:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en varmblodstraver som jeg har hatt snart i 1,5 år. Begynte med (som mange andre med travere) en hest som ble redd og stresset av å bli bedt om å bøye seg, han skjønte ikke hva som ble bedt av ham. Startet rett å slett med å ri i åttetall for å vise ham at det var fysisk mulig å bøye kroppen sin! Jobbet også med å flekse nakken. Han måtte også få et nytt forhold til bittet, og forstå forholdninger. Så begynte jeg å lonsjere ham. Å jobbe hesten på bakken er kjempeviktig, for da får de mulighet til å finne ut av ting uten masse kg på ryggen. Jeg lonsjerer Hades fast to ganger i uken og har nettopp introdusert galopparbeid i longe. Dette er veldig tungt, og halv til en hel volte om gangen er nok. Heller flere fatninger enn lange galopper.
I ridningen har jeg alltid ridd sideførende øvelser og masse overganger. Introduserte bomarbeid tidlig for å hjelpe til med rytmen. Hades må ha masse hjelp for å klare å få det innvendige bakbeinet godt nok innunder seg. Er han ikke sterk nok til å få frem det innvendige bakbeinet, får han heller ingen god galopp! Å fatte galopp ut i fra en sjenkelvikning lurer ham til å få noen gode galoppsteg. Travere har en muskel på innsiden av bakbeina som fører bakbeina frem og UT (alle hester har sef. denne), denne er for at de skal fri seg når de traver fort. Jeg tror det eneste som hjelper er å ri masse øvelser som får de til å trå innunder seg. Jeg vet ikke hvor god galopp Hades kommer til å få, men han kommer til å bli en fin ridehest. Han har nå etter 1,5 år fått et flott trav med hvil i steget, så jeg drømmer (og håper litt på en like flott galopp!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.