hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nyslått gress
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Nyslått gress
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

munti

Skrevet - 16/06/2005 :  12:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt til å slå gress til hesten som grovfor. noen som vet sånn ca hvor mange kg nyslått gress, En stor hest spiser pr dag. Jeg har hørt sånn ca 30 kg pr dag er det riktig.

(Hvis det er 30 kg er det ikke rart at beitene blir fort tomme for gress. Hvis fire hester klarer å svelge unna 120 kg gress på en dag.)

Jeg må nemlig vente til gresset på det andre gjordet har vokst i to uker til, og ønsker jo at hestene skal få grønt nyslått gress til frokost, lunsj, middag og kvelds.
De får gå på gamle beite som er ganske nedbeita å få gress av meg.

Kan selvfølgelig finne det ut selv med bare å fore og se hvor mye de spiser men jeg må spørre dere så sliper jeg å finne det ut selv.

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  12:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Noe du sikkert veit er at nyslått gress gjærer, så det skal ikke mange minuttene til (mener å ha hørt et kvarter) før det ikke er sunt å gi til hestene lenger. Bare så du er obs på det :) Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 16/06/2005 :  13:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er jeg klar over. jeg har til å med vært med på å hesje høy på setra og vet litt om hvordann det skal oppbevares etter det er slått.

Kansje jeg skal sette op en Hesje til tørking å opbevaring. Gammaldags men gøy.

ikke mange som gjør det nå

Men jeg er jo litt gammal jeg da.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  13:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det er jeg klar over. jeg har til å med vært med på å hesje høy på setra og vet litt om hvordann det skal oppbevares etter det er slått.

Kansje jeg skal sette op en Hesje til tørking å opbevaring. Gammaldags men gøy.

ikke mange som gjør det nå

Men jeg er jo litt gammal jeg da.

Opprinnelig postet av munti

Det har jeg vært med på å gjøre også, skikkelig koselig jobb

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  13:37:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hesje gjer vi endå heime på garden til foreldra mine så det gjer eg kvar sommar.

Ikkje like gøy når man har gjordt det i 2-3 veker og det regner og regner. Men ja, for til dyra må man ha.

Ser ikkje noko problem i å gi hestane slått høy så lenge man passer på att det ikkje får gå varme i det.

Eg gir faktisk hesten min plengrass også. Det går heilt fint. Lar det gjerne tørke ein halv dag først men gir heilt ferskt også. Man må berre passe på å ikkje legge det i store dunger så det får gå varme i det.

Eg har faktisk laga silo av plengrass også. Det blir faktisk veldig bra for. Bruker sukker eller melasse oppi det. Hestane er ville etter det.

Edit for å legge til bilde:

Bildet kan du også sjå i større format her.

Redigert av - Lucinda: den 16/06/2005 13:44:53 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  13:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Så til spørsmålet ditt munti

Vil tru du må rekne minst 30 kg pr dag ja, kanskje meir. Ein hest med god appetitt spiser nok gjerne 30-40 kg gress i døgnet den.

Det går unna ja.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  16:10:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
På beite mener jeg å ha hørt at hesten kan spise opp til 3 kg gress i timen, i 16 timer, altså 48 kg i døgnet(!)... Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  17:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke hestene få kollikk av nyslått gress som er over 20min gammelt!!!!!? Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:00:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det sies ja, men jeg har gitt hestene gresssom har blitt klippet om morgen, senere utpå kvelden. Den ene hesten min tåler ikke så mye før magen går feil, men dette har hun ikke reagert på! En bør heller passe på at gresset ikke blir liggende i sola, for da kan det gå varmt i det, og det er da det er farlig for hesten! Passer alltid på at det ligger i skyggen hvis jeg ikke skal bruke det med engang, og hvis det ligger litt, kjenner jeg alltid med hendene inni "haugen" om det er varmt innenfra! Da er det fy fy!
Mener vertfall jeg som har bodd på gård i hele livet mitt, hesja og stått på!(som forøvrig er en drittjobb!) ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  22:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forsiktig med nyklipet gress!
Hvis du gir hesten nyklippt gress fra et jorde med
solleie, må du ta visse forhåndsregler.
Hester som går på beite, pleier å holde seg unna
den giftige planten på grunn av bitterstoffene. Men når
planten blir tørket, forsvinner de bitre smaksstoffene,
og hesten spiser den sammen med det andre gresset.
Dette kan føre til diare og forgiftning. Giftstoffene
forsvinner først etter tre månter, derfor bør gress
med solleie ligge så lenge før det tas i bruk.
Hester på beite unngår også safrankrokus, en annen
giftig plante. Denne giften forsvinner desverre ikke
selv om gresset blir tørket, derfor må du ikke gi
hesten høy fra eng der det vokser safrankrokus!

Dette var noe jeg fant i ei bok..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.