hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Elendig ride-venninne??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Elendig ride-venninne??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  13:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en ridevenninne som er ett år eldre enn meg. Hun har ikke gått noe spesielt ridekurs, kun når hun var veldig liten (ca. 4 år...) men hun påstår at hun kan alt!

Hun strigler ikke hesten sin etter ridning, hun sier at det tar bort det nødvendige fettlaget som hesten trenger

Hun traver og galopperer på veien

Hun lar hesten sin stå alene på en mark med mye ugress

Hun fikk en hest på helfor, en islandshoppe, og hun passet, travet og galopperte på veien, og når eieren til hesten fikk hoppa tilbake ramset eieren opp mange sykdommer som hesten hadde fått når den stod hos ``ride-venninnen min``

Og etter en stund fikk hun en passe rolig og snill tinkerhoppe, og etterhvert ble hesten så tulen at hun ikke turde å ri henne en gang!!

Og det som irriterer meg SKIKKELIIIIIG er at ride-venninnen min sier til alle at det er JEG som ikke kan noe med hester! Hun sier at jeg er en dårlig rytter og alt sånt, og det er skikkelig dårlig gjort for jeg vet selv at jeg er temmelig flink med hester!

Hva skal jeg gjøre??????

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  13:53:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er ikke så lurt å henge ut folk på nettet, men siden du verken oppgir navn på deg selv eller venninna di, er det vel greit i denne sammenhengen..

Venninna di har rett i at for mye strigling av hest som går på beite tar bort det nødvendige fettlaget. Men det er allikevel uansvarlig å ikke børste/vaske en svett og skitten hest etter ridning.

Hvis veien er asfaltert er den for hard til å galoppere på, litt forsiktig trav er greit nok avveksling, men regelmessig trening på så hardt underlag er skadelig for hestens bein

Noen hester klarer fint å stå alene, det spørs på hesten. Jeg mener likevel det ikke er gunstig å la en hest stå helt alene, uansett hvor rolig den er. Det er blitt foreslått regler om at hester skal alltid ha selskap, så jeg anbefaller at venninnen din finner en kamerat til hesten sin.

Etter å ha hatt disse hestene på for som du sier, har sikkert venninna di pådratt seg dårlig rykte fra andre og det er neppe mange som vil låne hesten sin bort til henne igjen..

Venninna di har sikkert sitt og slite med, det kan godt være hun har en eller annen grunn til å være som hun er. Noen mennesker tror litt for godt om jeg selv og sine kunnskaper, og slike mennesker vil alltid finnes. Jeg har støtt borti flere av typen selv, det er vel ikke så mye du kan gjøre. Hvis du ser henne behandle andre sine hesten på en uforsvarlig måte, si fra til eieren med en gang. Så lenge hun ikke behandler sin egen hest på en måte som er dyremishandling, er det ikke så mye du kan gjøre annet en å fortelle henne konsekvensene av det hun gjør. Fortell gjerne noen voksne, hestevante mennesker, slik at de kan fortelle henne hva hun kan gjøre bedre. Kanskje hun hører på dem bedre enn på deg?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  14:05:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg strigler ikke hesten etter at jeg har ridd. Jeg sjekker over den, renser evt. høver, legger evt. på dekken og setter den ut igjen, gjør dette meg til en elendig hesteperson?

Tølt er faktisk helt greit å gjøre på asfalt, i følge "de store kjente", nettopp fordi tølt er en raskere versjon av skritt, og støtet på bena blir ikke så hardt. Dersom veien ikke er av asfalt, men av grus, og det er få biler der, ser jeg ikke noe feil i trave/galoppere kontrollert og rolig.

Hva anser du som ugress? Det du anser som ugress, er ikke nødvendigvis det i hestens øyne.

Hvilke sykdommer var det snakk om da?

Jeg har for øvrig heller aldri gått et helt ridekurs. Jeg klarer meg likevel :-)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 14/06/2005 :  15:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Venninna di har sikkert sitt og slite med, det kan godt være hun har en eller annen grunn til å være som hun er. Noen mennesker tror litt for godt om jeg selv og sine kunnskaper, og slike mennesker vil alltid finnes. Jeg har støtt borti flere av typen selv, det er vel ikke så mye du kan gjøre. Hvis du ser henne behandle andre sine hesten på en uforsvarlig måte, si fra til eieren med en gang. Så lenge hun ikke behandler sin egen hest på en måte som er dyremishandling, er det ikke så mye du kan gjøre annet en å fortelle henne konsekvensene av det hun gjør. Fortell gjerne noen voksne, hestevante mennesker, slik at de kan fortelle henne hva hun kan gjøre bedre. Kanskje hun hører på dem bedre enn på deg?
Postet av MissEva

Signerer denne jeg! Og jeg hadde vel heller funnet meg en annen ridevenninne.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/06/2005 :  15:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke alltid jeg heller strigler etter ridning når hesten står ute. Men når den står inne om vinteren, så strigler jeg som regel...

At hesten står alene synes jeg ikke noe om... Men der i stallen der jeg rir, så løper vi ikke rundt og tar bort ugress eller giftige planter, untatt barlind da... Resten sorterer hestene...

Sånn som forholdet deres og oppførselen hennes er, så høres dere ut som de snobbete bybertene... Bor ikke i by jeg og her er det aldri noe sånt tull. Her er vi klin gale hele gjengen, så her gidder ingen diskutere hvem som er best og dårligest...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  09:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Høres ikke akkurat ut som om dere er veninner.. Jeg hadde ikke ønsketå være veninne med ei som rakka ned på meg!
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  14:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, vi er kanskje ikke venninner akkurat...

Snobbete byberte?? Hah..

Jaja, dere får kalle meg hva dere vil...

Sykdommene som kom på hennes første hest var mange mageproblemer, dårlige høver og hun hadde blitt mye vanskeligere å håndtere enn da hun fikk hesten...

Det jeg syns er dårlig gjort er at hun legger ut rykter om hvor dårlig jeg er til å ri, når jeg har gått mange ridekurs og hesten jeg har på halvfor har forbedret seg skikkelig i det siste, i motsetning til de hestene ``venninna`` mi hadde... Sier ikke det litt da??

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  14:59:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg strigler heller ikke hesten etter endt ridetur. Hun går ute hele døgnet, og det første hun gjør når jeg setter henne ut er uansett å rulle seg verre.

Etter ride- eller kjøretur/-trening visiterer jeg henne, skraper ut at hovene og smører på fluemiddel/renser insektsbittene.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2005 :  00:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det jeg syns er dårlig gjort er at hun legger ut rykter om hvor dårlig jeg er til å ri, når jeg har gått mange ridekurs og hesten jeg har på halvfor har forbedret seg skikkelig i det siste, i motsetning til de hestene ``venninna`` mi hadde... Sier ikke det litt da??

Opprinnelig postet av Lizzie91

Bedriver ikke du en -smule- dobbeltmoral nå? Du synes det er så fælt at denne venninden sier at du er dårlig til å ri, men hun er vel ikke den som har startet en debatt på internett om hvor fæl hun er..? Det er du det.

Man trenger ikke å ha gått på ridekurs for å være flink til å ri. Det er ingen "fasit" å gå der - man lærer ofte ting på rideskoler som slett ikke er så bra.

For å være litt "stygg" - dersom du har en hest på halvfôr, er det slett ikke sikkert det er du som har gjort forandringene. Sorry, men det høres rett og slett ut som om dere to er like ille.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/09/2005 :  01:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det at man har gått flere ridekurs betyr ikke at man er en bra rytter, dessverre!!!

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  16:30:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
jeg har ikke gått et eneste ridekurs jeg.. å jeg kan å ri fordi..
som det ble sakt ovenfor så lærer de også bort mye som er galt på rideskole også.. så selv om du har gått rideskole så er du ingen mester fordi! hvilken utfordring er det å lære seg å ri på en rideskole hest som går i kjent miljø? der det ikke er noen flygende plast poser ingen overraskelser som lærer deg til å bli en refaren rytter..? snille hester som rir etter rutine og ikke gjør noe sprell lærer deg bare det grunnleggende å de fleste kan jo det..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.