hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg trenger hjelp, gir snart opp :-s
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Jeg trenger hjelp, gir snart opp :-s
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  19:33:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birtingur har blitt kjempefin på tur og i dressur nå, men han har en hang for hindre som ikke er helt bra. ;-) Han er så hoppeglad at det er kulumulig å holde ham på en bane med hindre, langt mindre gjøre noe konstruktivt.

Prøvde i dag å ri dressur inne på banen med en del hindre der, for å lære ham at han ikke -må- hoppe alt som kan tenkes å være et hindre, men med dårlig resultat. I volter skjener han til siden, jobber vi på firkantsporet vil han vri hodet til siden og kjempe seg mot et hinder. Er ikke nødvendigvis for å hoppe, funker like greit å brase igjennom også (har han funnet ut). Han er veldig sterk, og kjemper mot alle forholdninger.

Prøvde i dag å ri med pessoabitt, for å se om jeg klarte å stoppe ham da (jeg kan å bruke pessoa, har ridd mange hester med dette med godt resultat), men den gang ei - han var like (sorry nå) fordømt vanskelig å stoppe, og han løftet om mulig hodet enda høyere - og sprang enda litt fortere. Ellers jobbet han godt med bittet, og svingte lett - bare like umulig å stoppe.

Hva gjør jeg med dette?
Jeg har som sagt fått ham til å gå pent med meg på tur og på bane, men der klarte jeg å holde ham i første omgang - når det er hinder i nærheten, uansett om vi skal hoppe eller ikke, klarer jeg rett og slett ikke å holde ham i skritt/trav, han skal bare ruse seg opp og løpe rett på alt av hinder.

Og ja, jeg er åpen for forslag på andre bitt som kan hjelpe - ikke som en permanent løsning, men for å lære ham at det er -fysisk- mulig å stoppe. Dette funker dessverre ikke med "vanlige" hjelpere, selv om jeg prøver så godt jeg kan. :-s

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  21:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har Beate samme problemet? Om ikke så kan det være et respektproblem. Men det er du sikkert fullt klar over, så jeg går ut ifra at hun har det samme problemet selv

Vil nå bare si trening, trening og atter trening jeg da. Skritt et skritt mot hinderet, sving unna, sving mot, sving unna... Om han ruser mot, ta han på en volte. Gi F i om han ikke går riktig på volten, bare så det viser han at om han ruser mot så hjelper det ingenting, da får han bare mer jobb. Hoppes han med i det hele tatt? Om han gjør det, hvordan er han da? Om han ikke hoppes med så er det jo inget problem om han læres at det er feil å gå på hinderet...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  21:45:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes du skal fortsette å trene med hindrene på banen, men ikke hoppe.
Du kan jo også prøve å legge bommene ned, bare for å gjøre hindret litt mindre farlig hvis han legger ut og inn i det. Og gjør deg mer tydelig på dine tegn om at "nå skal vi hoppe" og "nå skal vi ikke hoppe". Eikdokka klarer å dy seg, men går sidelengs til tider og er utrolig vanskelig (umulig) å jobbe med når hindrene er der..

Eneste jeg kan foreslå er å fortsette å trene med hindrene der, og hoppe en gang i blant (ikke hver gang du rir med hindrene der). Trene på å trave over når du hopper, eller i det hele tatt roe ned når dere hopper (regner med han bli litt heit da?) og trene på hvordan tegn du gir når du skal hoppe. Forhåpentligvis vil han skjønne når du er innstilt på sprang, og når dere kun rir dressur.

Vet selv hvor urolig irriterende og lite behagelig det er å ri (eller.. prøve å ri?) dressur på banen mens hindrene står der, med en hest som vil springe på dem. Blæh.. :(

Det med stoppe, tror du kanskje det kan funke å lære han "nødstopp"?

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  00:36:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har Beate samme problemet? Om ikke så kan det være et respektproblem. Men det er du sikkert fullt klar over, så jeg går ut ifra at hun har det samme problemet selv

Vil nå bare si trening, trening og atter trening jeg da. Skritt et skritt mot hinderet, sving unna, sving mot, sving unna... Om han ruser mot, ta han på en volte. Gi F i om han ikke går riktig på volten, bare så det viser han at om han ruser mot så hjelper det ingenting, da får han bare mer jobb. Hoppes han med i det hele tatt? Om han gjør det, hvordan er han da? Om han ikke hoppes med så er det jo inget problem om han læres at det er feil å gå på hinderet...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Beate har samme problem ja.
Om det bare hadde vært så enkelt som å skritte mot hinderet, så hadde jeg ikke spurt her, hehe. Jeg klarer ikke holde ham i skritt (prøv å holde noen hundre kilo gira islandshest med all vekt på fremparten..). Volte funker heller ikke når han er på det verste; han vrenger hodet til motsatt side og motsetter seg alle forsøk - det blir bare bittrøsking av det.

Han hoppes med. Planen er at Beate skal ut og starte feltritt med ham.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  00:39:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes du skal fortsette å trene med hindrene på banen, men ikke hoppe.
Du kan jo også prøve å legge bommene ned, bare for å gjøre hindret litt mindre farlig hvis han legger ut og inn i det. Og gjør deg mer tydelig på dine tegn om at "nå skal vi hoppe" og "nå skal vi ikke hoppe". Eikdokka klarer å dy seg, men går sidelengs til tider og er utrolig vanskelig (umulig) å jobbe med når hindrene er der..

Jeg prøver så godt jeg kan på akkurat det der, men det funker jo ikke. Det er ikke så lett å styre ham når han vrenger hodet til motsatt side, og stikker nesen opp i skyene, og svinger att og fram med bakparten når man bruker sjenkler.

Kopi av melding:
Eneste jeg kan foreslå er å fortsette å trene med hindrene der, og hoppe en gang i blant (ikke hver gang du rir med hindrene der). Trene på å trave over når du hopper, eller i det hele tatt roe ned når dere hopper (regner med han bli litt heit da?) og trene på hvordan tegn du gir når du skal hoppe. Forhåpentligvis vil han skjønne når du er innstilt på sprang, og når dere kun rir dressur.

Han er like hard og heit når man hopper. Han er morsom å hoppe med, men det er ikke direkte trygt, iom. at det nærmest ikke er bremser der. Som jeg har sagt tidligere; jeg greier rett og slett ikke å holde ham, og jeg tror ikke Beate gjør det heller. Jeg er redd for å røske ham i munnen og lage sår, men av og til føler jeg at jeg ikke har noe valg what so ever - det er enten at jeg fyker av, eller at han stopper.

Kopi av melding:
Det med stoppe, tror du kanskje det kan funke å lære han "nødstopp"?

Han kan one rein stop, men det er ikke så fryktelig effektivt når han vrenger hodet til motsatt side ;-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  00:54:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvor lenge har du prøvd å trene han på å roe ned mens hindrene er der?

Skjønner godt at du er på nippen å gi opp, han må jo lære det til slutt uansett. Hvis han skal bli startet med, eller i det hele tatt bli trygg på sprangbanen.

Kanskje det kan være lurt å trene på å longere på banen med hindrene på andre halvdel, leie han på banen rundt hindrene, gjøre andre ting fra bakken. Igjen bare fantasien som setter grenser..
Hva gjør han hvis han er løs på banen med hindrene der? (ser for meg en hest i full fart hopper alle hindrene i fin bane rekkefølge :P)

Er faktisk enig med deg, du burde få ett bitt som gir deg muligheten til å faktisk stoppe/ ha kontroll, bare for å lære han å kunne bremse på et vettig vis for så å gå på mildere igjen. Men hvordan bitt skulle det være? Evt. hvordan funker han på bittløs?

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  01:19:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke prøvd så lenge, men grunnen til at jeg synes det er så.. trasig, er jo nettopp det at jeg rett og slett ikke -klarer- å gjøre noe som helst konstruktivt iht. stopping o.l - jeg er ikke sterk nok eller hva fanken (sorry) man må være for å få stopp på det lokomotivet der.
Fikk ham til å slappe helt av i skritt -en- eneste gang i dag, ga ham lange tøyler - for at han 2 sekunder etterpå spant opp i vill galopp igjen; da holdt det på å gå skikkelig galt. Er egentlig mest redd for å brase inn i gjerdet :-(

Han er fin å sette seg opp på før man begynner å ri, men dersom jeg hopper mye av/på i mens, eller må spenne gjort eller noe slikt, vil han gjerne på hindrene. Samme gjelder når jeg leier av/på banen.

Longering kan gå, men han tar en smule av der også, så jeg må være forsiktig (har fått meg noen turer over banen hengende i longetauet - på føttene, riktignok, men uansett).

Aner ikke hvilket bitt det skulle vært, prøvde jo som sagt pessoa i dag, og det hadde stikk motsatt effekt enn det det skal ha - kan selvfølgelig prøve på den nederste ringen også, men echk. Han fungerer veldig fint på hack på tur, men jeg (og jeg tror ikke Beate gjør det heller) tør rett og slett ikke å prøve det inne på banen under sprang/dressur med hindre til stedet, pga. at gjerdene våre ikke er annet enn strømtråd. Må ha muligheten til en kjapp vending dersom det skulle bli nødvendig.

Har tenkt på et kombinasjonsbitt, da - men de er jo så vanvittig dyre. :-s
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  01:42:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bakketrening! Som Eikedokka er inne på med longeringen. Ikke ri før du har kontroll på bakken. Jobb han i line, tren på å skifte volte, rygge, overganger o.l. i line først. Jobb han masse så ham må konsentrere seg. Tømekjør/kjørelonger gjerne! Ikke bare longer rundt og rundt, men masse skifting av volte, da må han tenke litt mer. Når han bare går rundt får han sjansen til å bryte ut, vend han før han kommer dit. Leietrening var også nevnt, jobb masse med det. Start og stopp, vende mot deg og bort fra deg, rygg, overganger og alt som tenkes kan.

Slipp han også løs på banen med hindrene, og la han venne seg til dem uten din innblanding. Sett gjerne opp noen hinder i luftegården og slikt.

Av bitt har flere anbefalt Kimbelwick (jaktkandar), det er mildt til vanlig, men kan være skarpt når det trengst. Jeg har aldri prøvd det selv, men flere har som sagt anbefalt det.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  01:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Skal tipse Beate angående bakketreningen, siden hun er veldig mye bedre til akkurat det enn meg (selv om jeg tipper at hun leser her også ;-).

Å slippe ham løs på banen med hindrene, tror jeg dessverre ikke er mulig, da gjerdet vårt er i noe.. dårlig forfatning. Det ville nom ført til en stykk hest på rømmen.

Apropos bakketrening/leietrening, så er han veldig flink til dette til vanlig, har bare ikke tenkt over å prøve det på sprangbanen.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  09:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei... Jeg kom til å legge merke til en ting du skrev. Med pessoabittet hevet han hodet enda høyere og sånn....
Hva med det vanlige bittet du bruker og martingal. Noen hester setter opp hode, som dermed gjøre dem svakere om du får senket hodet litt. Og motsatt. Men den må ikke virke stram nr du ikke bruker den da... Men regner med du kan å sette på martingal....

Lykke til
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  10:57:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det kan jeg. Må høre med Beate :-) Men, det er et men her også ser du. Birtingur kan av og til være en kløpper med det hodet sitt; når han vil rase avgårde, blir han stjernekikker - men når jeg/vi ber ham om å arbeide godt, i f.eks. dressur, knepper han gjerne av hodet og går med mulen i buken. Dette har jeg nå mer eller mindre klart å fått av ham - men hva vil en martingal evt. gjøre med dette de gangene jeg faktisk jobber hodet hans opp igjen? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  11:58:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En martingal vil ikke hindre deg i å jobbe hodet oppe, den virker bare når hesten kaster hodet i været.
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 14/06/2005 :  12:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et pessoa-bitt har gjerne den virkningen: hesten hiver hordet i været... Et kimblewick (jaktkandar) er det sammes om pelham, bare mildere, iom at det har kortere stenger. hva med et delt pelhambitt? med to tøyler? så kan du bruke de nederste som "nødbrems" om han hører på det da... du kan jo sette på han en stående martingal, for da kan ha rett og slett ikke heve hodet for høyt.. men jeg syns dette med bakketrening, og hinder på tur var en god ide. det er jo tydelig at respekten for bittet er litt.. hmm.. vekk innimellom ;) Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  12:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten, ikke bare kaster hodet i været, men også setter opp hodet for å stikke, så hjelper martingalen til med å jekke ned hodet.

Det siste tipset fra Winni... er verdt ett forsøk.... Har du prøvd med pisk som en ytre hjelper? som støtte?
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  13:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hmm... det der er litt tricky. Har hesten bestemt seg (og det kan jo virke som Birtingur er meget bestemt ;) ), klarer du ikke holde han igjen uansett hva slags hjelpemidler du bruker. Det er som du sier, ikke lett å holde igjen noen hundre kilo islandshest...

Hva med å ri dressur på banen uten hinder, og midt i økta få noen til å sette et par hinderstøtter (ikke bommer) midt på banen? Og gradvis sette inn støttene tidligere og tidligere..og etterhvert noen bommer osv. Så han blir vant til at hindermateriell ikke nødvendigvis betyr hopping.

Du skrev at du fikk han til å slappe av en gang i skritt. Fortsett med det! Men ikke gi han lange tøyler...da gir du han mulighet til å løpe avgårde igjen. ros han på en annen måte. Så prøver du å drøye skrittet så lenge som mulig, og klapper masse-masse.

Kanskje vil et sterkere bitt (evnt andre hjelpemidler) gi deg muligheten til å roe han lettere, og holde på skrittet. Ikke trav før han 100% hører på deg.

Etterhvert kan du kanskje bruke hindre som en slags belønning? Han synes jo tydeligvis at det er dritkult å hoppe..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  14:00:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Pisk og sporer er utelukket, da han ser på disse som enda en grunn til å løpe bare bittelitt fortere. ;-) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.