hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gratis travere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 gratis travere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

karolinea

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  11:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har forhørtmeg om travere som har gått av med pensjon. de er jo ofte unge siden de begynner karrieren sin når de er ca 2 år, så derfor har jeg hørt av noen hestefolk at det er mange som gir vekk disse "pensjonistene" gratis siden endel går rett på slakten. er det sant at det finnes folk som bare gir dem vekk helt gratis?
hilsen karoline

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:49:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Helt gratis er vel sjeldent, men det er mange travere som går til slaktepris. Men da må man være obs på at det ofte er noe iveien med dem også (ødelagt bein/psyke), selv om man noen ganger kan være heldige og finne en herlig hest til spottpris.
Gå til toppen av siden

karolinea

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  12:08:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
men du kommer fra stavanger ser jeg, å det er kanskje litt annerledes der. Her nede er det billig å kjøpe hest eller ponni. men e tenkte at det er jo en sjau å omskolere en traver da.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  12:26:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvor "her nede" er, men det er en god del avdanka travere i Rogaland som i resten av Norge, Forus travbane blant annet er like ved, og ingenting er billigere en norske hester (alle vil ha danske(tyske/hollandske) her).

Som du sier, det er en sjau og omskolere travere. Kjenner til flere som har kjøpt en traver til en billig penge og brukt et år på å prøve å få de til, før de må gi opp og rett og slett sende den til slakt igjen. Det er synd, så hvis du skal kjøpe deg traver må du være skikkelig innstilt på at det kan blir vanskelig.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  13:50:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hmmm.... Et helt år? Uten å få det til? Oi... Det var lenge...
Er det varm eller kaldblods det snakkes om i sånne tilfeller?
Varmblodsen har en annen bygning og trenger ofte å bygges opp fysisk før den egentlig er ridbar. Veldig ofte er det null ryggmuskler der, og da er det direkte urettferdig å sette seg opp på den.
Så det KAN ta lengre tid med varmblods...
Kaldblods har jeg sett har et annet utgangspunkt for å tåle ridning. Ofte skal det bare litt trening til før de har bygget opp styrke til å bære rytter. Og fysisk sett er det lettere for dem å greie de ting en rytter ber om, siden de har en annen kroppsbygning.

Jeg kjøper gjerne frisk og ung traver til slaktepris, jeg.
Jeg bor 10 minutters kjøring fra Biri, og da kan travtransportene bringe hest hit fra hele landet, de.
Har to bokser ledig...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  14:59:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hester som gis bort gratis som alternativ til slakt bør du høyest sannsynlig styre unna. Du kan antagelig vente deg en hest som er skadet eller har uvaner som gjør den dyr å "omskolere" eller få frisk. Kanskje det heller aldri vil gå. Om hesten f.eks. kun trenger hvile et halvt år (hendet det er alt en hest trenger), koster det deg trossalt 1/2år i stalleie, veterinær, skoing osv. Bare det i seg selv er ikke billig med mindre du kan ha hesten hjemme og evnt kun bruker hesten som en selvskapshest som du ville hatt disse utgiftene med uannsett.

Er de gratis/veldig billige, er det antagelig en strek i regninga.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

karolinea

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  15:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, hadde ikke regnt med noe annet.. høres alltid for godt ut til å være sannt vet du..men men..
sånn er det jo ofte.
mvh karoline
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  16:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt enig i dette..
Jeg har selv overtatt hest på denne måten,og vil si at det er like stor fare for at disse hestene kan havne i mindre bra hjem,som at hesten har skader. Er veldig mange ukyndige hestejenter som får slike hester,men det finnes også veldig gode eksempler på en god match.
De fleste travtrenerne jeg kjenner,kan som regel se an individet før det sendes avgårde til et annet liv. Ikke alle som bør havne hvor som helst.

En hest som ikke kan gå som travhest pga. skader,kan ofte bli brukt som hobbyhest uten symptomer. Å bli ridd på hobbyplan er noe helt annet enn å tåle treningen for løp.
Det er ikke alltid eierskifte blir offisielt foretatt,eller at papirer blir sendt med. Rett og slett fordi eier ikke ønsker at hesten skal startes med eller kun ønsker at den skal bli brukt som en hobbyhest.

Sett dere inn i situasjonen: Du eier travhest som ikke egner seg til trav,eller har fått en skade den ikke kan ha som travhest. Du er kanskje lite hestekyndig selv,kun hesteierer som har trav som en hobby.
Du ønsker at hesten skal få et verdig liv som hobbyhest hos snille mennesker,han er jo så god og snill. Godt håndtert er han også,og han kan ris på tur uten problemer.
Annonser blir satt inn i avisen,du har lagt deg på en veldig lav pris,ønsker bare at han skal få et fint hjem.
Ingen kommer for å se,annonser med "snill varmblodstraver selges billig" er ikke det så mange med mye rideerfaring og penger kommer for å se på.
Du blir mer og mer fortvilet,men en dag hører du om noen som kan overta hesten. Da er det lett å sende hesten avgårde i håp om at dette skal gå bra.
Når hestene blir slaktet etter kort tid,tror jeg dette grunner i at folk ikke har forståelse for at en travhest er noe helt annet enn trauste,godt innridde hester,de får ikke de mulighetene de burde ha hatt. Er veldig ofte sånn at det da er hesten det er noe galt med.

Beundrer personer som Cowgirlchris,er synd at ikke flere kan havne hos personer som henne!

Jeg har hatt en varm og en kald. Den varme var det mer jobb med,men et større tillitsforhold og mer takknemlig hest skal man lete lenge etter!
Den kalde har aldri vært travhest,men han har vært en super allroundhest.
Er enig i det med varm kontra kald når det gjelder opptrening.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  17:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Takk, Kine!
Som sagt har jeg plass til to....
Mulig det kommer en i slutten av måneden, men ingenting er avklart, da eier håper på vettuge folk som melder seg der hesten står. Jeg krysser fingrer både for hest og eier.

Ellers er de andre på beite, og jeg kan stalle opp for grunntrening siden sommeren stort sett er ledig. Vondt å tenke på at så mange friske unge hester blir mat uten at de har fått en sjanse.

Ellers har jeg hørt det er kvalmende lav slaktepris om dagen... Var ei som fikk 250.- da transport var fratrekt... Jeg setter 1500.- som fast slaktepris av prinsipp.
Men trenger altså hjelp med transporten da jeg hverken har trekkbil god nok eller egen henger..

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  19:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hmmm.... Et helt år? Uten å få det til? Oi... Det var lenge...
Er det varm eller kaldblods det snakkes om i sånne tilfeller?
Varmblodsen har en annen bygning og trenger ofte å bygges opp fysisk før den egentlig er ridbar. Veldig ofte er det null ryggmuskler der, og da er det direkte urettferdig å sette seg opp på den.
Så det KAN ta lengre tid med varmblods...

Ja, den jeg kjente best til var ihvertfall varmblods, Mister Foxhome, var det vel han hette. Først hadde en venninne han på for en god stund, men måtte gi opp tilslutt fordi han var for mye for henne. Ingen ville ha ham etter det, etterhvert kjøpte en ung, for uerfaren (etter min mening) jente ham til slaktepris, og derfra gikk det bare nedover. Synd, for det var en fin hest...

Det er kjempebra det du gjør Line, hadde vært fint om det var flere som deg. :)

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 12/06/2005 :  19:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sendt deg en mail Line. På den adressen du har oppgitt på vipen din:) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  21:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke annet enn å si meg enig med "Kine og Tassen" og "cowgirlchris"...
Bor i Bergen,og har selv traver...har og fått tilbud om ikke mindre enn to eks-travere gratis... Dette var en ung-hest som ikke passet i banen,og en hoppe som var i ferd med å bli pensjonert...begge greie hester! Men selvfølgelig ikke innridd som ride-hest,bare "ridd på" som av-veksling og kos...
Hadde ikke mulighet til å ta imot noen av dem... :( men de havnet i bra hjem begge to! :)
Hoppa er i dag avls-merr,og vallaken kose/tur-hest for en voksen dame...

Eks-travere kan bli topp hester for dem som har tid og erfaringen til å bli kjent med dem,og gi dem en ny start...

Og enig i at skulle vært flere som deg,Line! :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  22:36:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Kjenner mange som har fått pensjonerte travere gratis. Den ene var ei 8 år gammel kjempegreit hoppe, uten skader eller noe.Hun likte seg bare ikke på travbanen og side hun ikke hadde bra resultat så ville han ike avle på henne heller. Og for å få mest mulig folk å velge mellom så ville han gi bort hesten. For mange travhest eiere er dette vel det beswte alternativet ville jge tro.

Kjenner vel 10-15 stk som har fått x-travere gratis, og det har ikke vært noen problem med disse.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  23:14:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Takk, Jalla! Jeg har svart...

Hilsen fra Line.

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  14:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er hesten som blir gitt bort ja. Men det høres til sjeldenhetene at hesten er frisk og eieren tenker på at hesten burde få en koselig pensjonisttilværelse i stedet for slaktehuset.

Blir litt rar jeg altså når jeg ser annonser på internett om at dette er hesten siste sjanse ellers går jeg til slakt! Og så kommer det:

Sparker gjør jeg, bite kan jeg også finne på, steiler og stikker på tur og de færreste kan leie på meg, ikke liker jeg å bli børstet, ikke liker jeg andre hester.... osv.... Det er kanskje en grunn til at man ikke får solgt en slik hest? Den er jo rett og slett farlig!

Jeg er så hard jeg at jeg mener at hvis hesten gjentatte ganger biter og sparker, så hm... er det vel bare en ting å gjøre..... Vi kan ikke risikere livet fordi hesten har "personlighet"?

Nå er jeg blitt 25 år, og kan ikke ta sjansen på noe.

Av og til kan man komme over en grei hest som gies bort/slaktepris (som ikke er mer enn 5000,-)! Så det er jo greit å følge med.

En annen ting også.... hehe... Ser i annonser at det står selges for slaktepris, så står det 10.000,- under..... hm.... litt mye kanskje?!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  14:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at man må se an individet og seg selv før man "får" travhest, enten det er på den ene eller andre måten. Har selv en kaldblods som jeg selv mener jeg betalte blodpris for, hesten var så "ødelagt" på den måten at den hadde fått lov til å gjøre hva den ville i ridninga at den begynte å bli skummel... Når man red vel å merke, på bakken var hun verden snilleste hest men som har veldig sterke meninger om hvor og hva hun skal gjøre
Etter tre års jobb med denne hesten har jeg begynt å få gode resultater (ja jeg veit at jeg er treig, men manglende erfaring i dressur og tidsmangel gjorde at det ble sånn) og etter et opphold hos flink dressurdame der hesten fikk et bedre ridegrunnlag + ordentlig rideindervisning. Nå sammarbeider vi og får til mye rart og har det kjempegøy sammen Men det har vært en hard jobb og hardere blir det nok etterhvert Derfor anbefaler jeg egentlig ikke folk å kjøpe/få travere hvis de ikke vet hva de går til. Kjenner kjempe mange som er intresert i hest og skaffer seg traver som førstegangshest pga de er så billige. Men stresset og det at mange travere er vanskelige gjør at de selger/slakter de og mister hesteinteressen, enten fordi de ble lei av å ikke kunne ha det artig med hesten og av å plages eller pga hesten rett og slett har skremt livsskiten ut av eierne. Trist, men sånn erfaring tror jeg mangehar fått av traverne desverre.

Men en godt omskolert traver er en kjempebra allsidig hest, og jeg liker traverne veldig godt personlig Men hadde jeg fått valget på nytt er jeg ikke sikker på om jeg hadde kjøpt merra mi, men jeg har en mistanke om at jeg kanskje hadde gjort det

Men det er vell ikke så veldig mange travere som gis bort helt gratis som ikke sliter med skader o.l? Men gir eieren bort hesten så er det jo fint med gratis hest
Men slik som jeg har oppfattet det så sier folk at varmblodstraverne er lettere å omskolere til ridehester pga de er mindre stresset enn kaldblodstraverne. Noen som har meninger om dette?

Huff for et rotete innlegg, sorry folks er ikke sikkert dere skjønner noe av dette, men hadde det veldigt travelt

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.