hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stell av nytt utstyr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Stell av nytt utstyr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  21:00:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har lett igjennom samtlige tråder her på forumet (under utstyr altså) og har ikke funnet en eneste en om stell av nytt utstyr.

Tenker da i hovedsak på lær. Leste at noen anbefaler å legge nytt lær i olje over natta, mens andre ikke synes dette er en god løsning. Så hva gjør dere når dere får nytt utstyr for at det skal holde lengst mulig?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  21:17:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg smører det godt inn og ofte i begynnelsen, Kanskje noen ganger i uken helt i begynnelsen! Midt lær har vertfall holdt seg kjempebra når jeg har gjort det på den måten!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/06/2005 :  22:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
vasker over og smører med fett. og så vasker jeg jevnlig med fet såpe - uansett om læret er nytt eller gammelt. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  10:19:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Sømmene kan begynne å løsne hvis man bruker for mye olje/fett. Så man må egentlig bare avgjøre selv om man legger det i olje over natten, eller bare smører det før det taes i bruk. Kan også være lurt å vente med å ta i bruk nytt utstyr, hvis du har anledning til det, og bare smøre det f.eks. hver dag i en uke. Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  10:53:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Et tips hvis man kanskje har kjøpt no litt sånn plastikk aktig lær. Kjøp no billig matolje og hell det oppi i en bøtte/balje. Legg læret oppi og la det ligge der i noen dager slik at oljen trekker seg olje inn i lære, og ikke bare blir et "beslag" uten på. Så må du sitte å gnukke å gni en god stund, legge det til tørk, og kanskje gni litt til. Da blir læret kjempe fint og mykt. Flere på stallen der jeg rir gjør det og da holder sømmene seg bedre også.
~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  13:08:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg smører det godt inn og ofte i begynnelsen, Kanskje noen ganger i uken helt i begynnelsen! Midt lær har vertfall holdt seg kjempebra når jeg har gjort det på den måten!

Opprinnelig postet av anne,spot&gina

Slik gjør jeg det også.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  13:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Når jeg har kjøpt noe nytt lærutstyr pleier jeg og legge det i bløt. Fyller oppi godt varmt vann i badekaret og legger utstyret i i en god halvtime, tar det opp og vasker det med lærsåpe. Deretter tørker jeg det og oljer det noen ganger til det begynner og mykne opp. Når jeg har smurt det noen ganger pleier jeg av og til og smøre det inn med lærbalsam til slutt. Da har det som regel blitt ganske godt og mykt, og holder seg slik :o)

Jeg har alltid pleid og smøre lærutstyret mitt ofte med olje, men har aldri hatt noen problemer med at det har gått ut over hverken sømmene eller noe. For min del funker det helt greit :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 17/06/2005 13:57:57 Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  15:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
smører læret inn i olje, og lar det ligge ove natta..
På sala gjentar eg behandlinga ofte..:)

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.