hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trail
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Trail
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

beat

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  15:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
I nyeste Forum leste jeg om Trail. En ny konkurranse som går ann å starte med på IslH. stevner.
Det går ut på lydighet;
Ri over presenninger, hoppe hinder, ri slalom, rykke sikksakk, osv.

Dette hørtes skikkelig kult ut?

Noen som har startet dette, eller har lyst?

How strange, that so often, it all seems worth it.

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  21:52:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Litt "off" topic, men i Forum er det bilde av gamle ponnien min og nye eier, Vignir fra Teland i bilde ramsen på siden. Han kom på 2 plass tror jeg det var av 9 stk :D

Har startet trail med han for morro skyld på et lokalt "stevne" men kom sånn midt på treet pga endel eldre startende som ikke hadde så dårlig tid som viggen:) Artig er det da!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  23:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så kult. Jeg så han
Morsomt at du har startet!! Jeg har leita på Islandhest.no sine termin lister, men jeg finner liksom ikke noe plass å melde meg på!! Vet du? Og vet du om man trenger Grønt kort/ Rytterlisens for å starte? Jeg har så innmari lyst... Wee... meeeen, Birtingur aner jo ikke hva sjenkelvikninger er... "hel i siden min?? aha....LØPE!!".. hehe, der har vi noe å trene på

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  23:47:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må bare si at han har tatt sjenkelvikning ;-) Han må bare være heeelt konsentrert. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/06/2005 :  10:32:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig at dere har begynt med Trail i islandshestmiljøet også!
Går det ut på det samme som i western omtrent?
I western har vi hatt det her i norge i snart 13 år og det er fortsatt en av de mest populære grenene.
Det har de senere år blitt meget vansklige baner med mange kontrollerte øvelser på korte avstander, men man får en prima lydighet på hesten sin!

Her finnes noen kjekke treningstips-artikler hvis det kan komme til nytte:

http://www.nqha.net/phpBB2/viewforum.php?f=5
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  10:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Leste om det jeg også og det er øvelsen for Thirlen kan man tro!
Har kjempelyst til å starte sjøl! Finner ut hvordan man melder seg på og sånnt må du si i fra her =)=)

Ellbell&Þyrlatrollet

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  13:16:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
She- Type: Jeg tror det går ut på omtrent det samme, men på en mye lavere niva. Det er jo noe nytt innen dette miljøet (tror jeg). Mens i Western har det vært i 13 år, og også fått tid til å utvikle seg, og ta ekvipasjene på nye nivåer. Men det er jo helt klart en utrolig bra gren, pga at man trener hesten til lydighet ;D Og tillit, og samarbeid :)

Formosissima: Det får jeg ikke til!!!! Lære meg?

Ellbell: Jeg har skrevet mail til en i islandshest forbundet og spurt. Skal formidle videre det jeg får til svar :)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/06/2005 :  20:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen beat!

Kopi av melding:
She- Type: Jeg tror det går ut på omtrent det samme, men på en mye lavere niva. Det er jo noe nytt innen dette miljøet (tror jeg). Mens i Western har det vært i 13 år, og også fått tid til å utvikle seg, og ta ekvipasjene på nye nivåer. Men det er jo helt klart en utrolig bra gren, pga at man trener hesten til lydighet ;D Og tillit, og samarbeid :)

Det er jo kjempebra selv om det er på et lavere nivå! Bare og få litt variasjon er jo inspirerende.

Lykke til om du finner veien ut på trailbanen en gang!

Redigert av - xxxx den 09/06/2005 20:16:10 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  23:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shadowfax: Det visste jeg faktisk ikke. Fikk intrykk av at dette var noe ferskt fra sist Forum, men der tok jeg feil!! Beklager det!!

She- Type: Variasjon er jo alfra omega, iallefor for meg. Og jeg tror det gjelder hesten også :)

Gå til toppen av siden

*sauen*

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  16:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg var i nederland i 2004 måtte alle trene trail,flaggritt,dressur,terrengritt + gangartstrening. Så måtte du velge flaggritt eller trail og dressur eller terrengritt. Jeg valgte flaggritt og terrengritt da hesten min ikke er noen spesiell flink dressurhest og trailen synes hesten min var utrolig kjedelig. Hehe ..Jeg synes det var gøy å ri over presenninger og sikk sakk og dytte en fotball med en kost i en liten bane, men hesten min var ikke like begeistra hun hadde ikke tålmodighet til slikt:P men noe som var skikkelig gøy var at vi skulle få hestene til å dytte en sånn kjempe ball som rakk hesten min opp til brystet også skulle vi ri på..det var veldig gøy men hesten min fant ut at den så ut til å smake veldig godt så hun tok like så godt og beit hull i ballen :) hehe...Men i andre land så konkurrerer de alltid i de disiplinene vi måtte trene på i nederland. Det er bare i norge,sverige,island ,finland og danmark...(tror det var de landene) som bare fokuserer på gangartstrening. Flaggritt er jo dødsgøy og det er det mange voksne som deltar i andre land innenfor islandshest...Nemlig :) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  16:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
FS1 (Dressuren) finnes i Sverige også :-) Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  19:04:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Syns vi godt kunne ha dressur i Norge også!
Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 14/06/2005 :  23:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil dere ri dressur, så start vanlige dressurklasser da vel ;)

Jeg syns vi allerede har nok klasser innen islandshest, det vil jo ikke bli tid til og arrangere alle på et stevne..!
Er det noe jeg skulle ønske vi tok tilbake, så er det speedtølten.

Men, nå har jeg jo solgt supertølteren min, så da kan det likegodt være.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  07:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå er det jo ikke så vanvittig lett å komme i en "vanlig" dressurklasse med en islandshest da. Iallfall ikke om du støter på en av de "vanlige" dommerene - og alle vil vel dømme for upassende ekvipasje.

Jeg synes dressur for islandshest er et bra opplegg, men dette er kanskje fordi jeg ikke ser det helt store med å ri rundt og rundt og vise frem gangartene uten å gjøre noe mer ut av det ;-) Dressuren for islandshesten er lagt opp som en kür, dvs. at du selv må lage programmet og finne musikk. Det er noen ting som -må- være med, som f.eks. arbeidstølt, div. rideveier, volter, galopp, holdt og skritt (sikkert noe til også), og en del som kan være med, f.eks. bakpartsvending, sjenkelvikning, trav osv.
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 15/06/2005 :  19:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første, når det kommer til vanlige dressurklasser, så vet jeg om opptid flere ekvipasjer som har startet og gjort det bra!
Det er to forskjellige ting og komme på en dressurbane med en islandshest enn om du kommer med en liten, spinkel sportsponni og er voksen rytter, det er jeg overbevist om at dommerene ser også.

Når det er sagt er det mye mer krevende og samle hesten ute på ovalbanen, enn det er på en liten dressurbane. Samling _skal_ være tilstede for at man oppnår de høyere karakterene. Så man gjør faktisk ganske "mye ut av det" på en ovalbane også...

Det finnes da kür-stevner man kan ri også, utenom islandshestmiljøet.

Jeg er enig med deg i at det hadde vært kjekt og ha, men med alle de andre disiplinene vi har, så tror jeg det vil vise seg vanskelig og gjennomføre i praksis. Det er også få lokallag som har tilgang på en egnet dressurbane i tillegg til ovalbane.
Det og arrangere stevne med kun dressurklasser, og ikke gangartsklasser _tror jeg_ det vil være mindre oppmøte på enn på gangartsstevner. Uten økonomisk gevinst er det vanskelig og gjennomføre et stevne av litt seriøs art. Og, har vi dommere som er i stand til og dømme islandsdressur her i Norge..? Siden dressurdommerene som finnes fra før av her i landet, tydeligvis ikke er noe og satse på.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  20:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men hvorfor så negativ til noe nytt? Jeg sier bare at jeg synes det hadde vært artig.
Jeg er klar over at det er vanskelig å ri på en ovalbane, men slik som islandsmiljøet er pr. i dag, er det mange som sitter med hester som har supre gangarter - av seg selv. Det hadde vært artig å se disse rytterene gjøre noe annet enn å ri kun på ovalbanen. :-)

At en person på f.eks. 175 på en 136 høy ponni vil gjøre det bra på en vanlig dressurkonkurranse, har jeg veldig vanskelig for å tro. I dressur er et av momentene at ekvipasjen skal se harmonisk ut, og det kan man dessverre ikke si om en del islandshestekvipasjer - og dette vil bli dømt deretter. Her skal det ikke gjøres noe som helst forskjell.

Apropos kürstevner, så går de fleste av disse i høyere klasser. Det er nok ikke så mange islandshester som går så høyt, og de som har islandsheter har kanskje ikke interesse av å sitte med kunskap om å ri St.G. heller?

Ser forresten at FS1 er en del av FIPO (enda), så hvorfor er det så "fy" i Norge? FS2 står faktisk også i reglementet ("vanlig" dressur), sammen med Flag Race og Trail, og disse mener jeg at ikke har stått der før (Annet enn FS1).

Man vet aldri om folk vil delta eller ikke, om man ikke har prøvd!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.