hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfothest.com
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfothest.com
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

BirgitteG

Skrevet - 06/06/2005 :  20:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden http://barfothest.com/ er det ment at den skal vere seriøs eller???

"Det innebærer stor forskjell for hesten at du lærer å se svært små ubalanser. 2 mm. raspet av på rett sted kan få en fot til å gå rett, eller fikse ei "duetå" (inntået)."

Hvis man virkelig tror at man kan få en hest som er født med avvikende beinstilling til å stå riktig med "litt beskjering", så godnatt sier jeg bare! Hvis skevheten kommer av feil beskjering fra starten er det en sak, men hvis man prøver å rette beinstillingen etter at hesten er ferdigvokst i beina, er man sikker på å få en hest med dårlige bein. Og ved korrigering av beinstilling skal alltid dyrlege konsulteres.

For ikke så snakke om at det nevnes at en hest men store hvosprekker vil ha høver i "ypperlig kondisjon" etter en trimming... Så skal de godt nok ta mye av!

Grunnen til jeg skriver innlegget er at jeg er kritisk til at folk legger opplysninger ut på nettet, som fremstår som seriøse. Man vet jo aldri om det er en eller annen tulling som får det for seg å selv beskjere høvene på hestene sine, og ja, i samme slengen kan vi jo ordne beinstillingsfeilene. Det er i det hele tatt kritikkverdig at det legges ut en " Gjør det selv" manual for ferske hovtrimmere. Jeg ville aldrig finne på å la en uerfaren "smed/trimmer" nærme meg hesten min....Men nå er jo jeg også et skrekkeksempel...jeg vurderer å legge fremsko på hesten min....oh frykt!

Lene.

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  22:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he,he...nå er det mulig du terger på deg endel folk her...

Utover det så er jeg også en av disse "fæle" som skor hesten min...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 06/06/2005 22:54:23 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  23:06:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Sitter bare og venter på eksplosjonen jeg og.
Men det er faktisk en del i det du sier Birgitte. Har inntrykk av at folk som er tilhengere av barfothest og naturlig hestehold ofte (ikke alle) ser på alle "vanlig dødelige" som dyremishandlere. Jeg sikter da til de som faktisk velger å sko hestene sine, bruke stryksokker,bandasjer, dekken på dem og samtidig (gud forby) lar dem være inne noen timer på natten. Dette sier jeg også da i klar viten om at jeg nok vil erte på meg noen entusiaster her, men meningen er egentlig ikke å provosere. Meningen er vel å si at det ikke finnes noe "riktig" svar på hvordan en skal drive med hest. Barforhest.com representerer slik jeg ser det en av ytterlighetene, på samme måte som de som mener at hester alltid skal skoes representerer den andre. De fleste hesteeiere bør skjønne at en ikke kan lære seg å beskjære høver ut fra en bruksanvisning på nett - på samme måte som vi ikke skor hestene selv etter å ha sett på hovslageren en gang eller to. Barfothest formidler informasjon til dem som er interesserte i dette temaet. Hvor sikker forskningen deres er kan kanskje diskuteres, da dette er en forholdsvis "ny" trend (sett i forhold til hvor lenge hester har brukt sko). Men det at de velger å tenke nytt og anderledes omkring hestehold - det skal de ha. Så får det da være opp til hver enkelt å plukke ut det som passer og bruke kunnskapen der den er berettiget. Barfotentusiastene må på sin side være flinke til å basere utsagn på fakta og ikke skape hallelujastemning slik at de blir blinde for all tenkning som går i mot det de i øyeblikke anser som riktig. Det blir også feil å utvise åpenbar avsky (slik jeg har inntrykk av at mange gjør) for de som av ulike grunner velger å la hesten beholde skoene på bena. I bunn og grunn handler det om å respektere andres syn og gjennom aktiv informasjonsleting finne frem til det som fungerer best for en selv. Og dermed også respektere de som velger å ta andre valg.

edit grunnet formulieringsfeil

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 06/06/2005 23:11:04 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  08:34:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har inntrykk av at folk som er tilhengere av barfothest og naturlig hestehold ofte (ikke alle) ser på alle "vanlig dødelige" som dyremishandlere

Er vel ofte også motsatt dette vel?
Har jo lagt merke til at det er noen nyfrelste barfotfans, gjerne yngre, som har lest om barfot kontra skoing, og dermed dundrer i vei med at skoing er dyremishandling da

Hestene mine har det bra, er friske og fine i beina og kan brukes som normalt. Jeg har lært meg å trimme hovene etter instruksjoner på www.barfothest.com, to bøker, og veiledning av en naturtrimmer. Hesten som hadde sko før har mye friskere hover nå, og bedre bevegelser. Dette gjelder for veldig mange som går over til å trimme selv, og jeg har ennå ikke hørt om noen som har greid å ødelegge beintøyet på en hest med selvutført naturtrim. Skepsis er sunt det, men det er trist å stadig bli sett på som en useriøs tulling fordi man prøver alternativer til tradisjonell skoing. Særlig når man med sine egne øyner, og ikke en slags religiøs overbevisning som dere kanskje tror, ser at dette er positivt for hesten.

Redigert av - Asbjørg den 07/06/2005 09:24:54 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  11:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor sikker forskningen deres er kan kanskje diskuteres, da dette er en forholdsvis "ny" trend (sett i forhold til hvor lenge hester har brukt sko).

Opprinnelig postet av Christine26

Ja ja. "sukk" . Du ser tydelig vis ikke lenger enn "din egen nesetipp". Hester har vært i bruk i tusenvis av år uten sko, og blir det ennå. Man skal ikke lenger enn til kontinentet før det å ha hesten uten sko er svært vanlig. Og skor man, er det kun framme. Andre steder i verden har de aldri hørt om hestesko en gang. Men hestene brukes daglig i knallhardt arbeid påsvært tøft underlag. Så hvis det er noe som er en "ny" trend, er det faktisk skoene
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  11:18:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis man virkelig tror at man kan få en hest som er født med avvikende beinstilling til å stå riktig med "litt beskjering", så godnatt sier jeg bare!

Opprinnelig postet av BirgitteG

Det er ikke å STÅ riktig, men å GÅ riktig som er kluet.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  12:41:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skepsis er sunt det, men det er trist å stadig bli sett på som en useriøs tulling fordi man prøver alternativer til tradisjonell skoing. Særlig når man med sine egne øyner, og ikke en slags religiøs overbevisning som dere kanskje tror, ser at dette er positivt for hesten.
Opprinnelig postet av Asbjørg

Personlig har jeg ingen motforestilinger mot å la hesten gå barfot. Jeg har selv sett at dette fungerer. På rideskolen jeg rir på (blant annet) går de de fleste hestene uten sko, og ingen av dem har problemer med dette selv om de brukes ca 2 timer om dagen, både til dressur, sprang og turridinng. Jeg syntes derimot det er synd at noen blir så fanatiske i deres overbevisning at de ikke syntes å kunne godta at andre velger en annen vei enn dem selv. Jeg er dog kanskje påvirket av at jeg har lest diverse debatter både her og andre steder der folk utrykker at barfottrim er den eneste veien å gå hvis man ikke vil at hesten skal dø ung og ha et langt og lidelsesfullt liv med sko på beina (for å sette det på spissen).
Her fremstår faktisk en del folk som om de var med i en religiøs bevegelse - totalt blinde for andres måte å gjøre ting på - og umulige å rokke i deres syn på at barfot er den eneste veien å gå- til enhver tid. Det er vel primært derfor jeg har blitt noe negativ til dette - selv om jeg i utgangspunktet er for å la hestene gå barføtt der det er mulig.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  14:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hej..Hej..

Må si meg enig med Asbjørg jeg..
Men er og enig med en del av det Christine26 skriver..

Hvis jeg hadde hatt skodd hest, og bare hadde sett misslykkede barfotforsøk hvor det hadde gått ut over hestens ve og vel hadde nok ikke jeg heller vært så positiv til barfot.. Om det så hadde skyldes feil trimming og lite kunnskap.. Jeg med skodd hest som ikke hadde satt meg inn i det kunne likegjerne tro at den hesten var riktig trimmet og alt var blitt gjort som det skulle..

Hvis jeg med mine barforthester alltid hadde hatt barfothest, og så hester som var skodd som ikke fungerte og var heeelt feil skodde hadde nok ikke jeg heller vært positiv til sko.. Jeg hadde nok da mest sannsynlig ikke satt meg inn i hvordan en skodd hest skulle være siden det fungerte så fint for mine hester uten sko, og kunne da ikke vite at den hesten/hestene var feil skodd...

Skjønner? bare et eksempel for at noen kanskje bare ser en vei(være seg med eller uten sko).. Nå skal det sies at jeg er veeeldig dårlig til å forklare...

Ettersom jeg har forstått er ikke de sidene på barfothest ment for at "hvem som helst" bare skal gå ut å trimme høvene på hesten sin selv, men for de som allerede har kunnskap om hoven. For "alle oss andre" kan vi bruke sidene til å sette oss mer inn i hvordan det forgår og lærer etterhvert som en kyndig persom trimmer høvene og lærer oss mens han er der.. litt mer for hver gang.

Ellers mener jeg og at man skal respektere andres valg..
Jeg har aldri møtt negative kommentarer for å komme med barfothest, men rakker heller ikke ned på folk som ønsker å sko hestene sine.

Om folk velger å bruke dekken eller ikke på hestene sine mener jeg har lite med barfot å gjøre...
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  14:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om folk velger å bruke dekken eller ikke på hestene sine mener jeg har lite med barfot å gjøre...
Opprinnelig postet av Anita&Svarten

Regner med det er meg du sikter til her:

Kopi av melding:
Har inntrykk av at folk som er tilhengere av barfothest og naturlig hestehold ofte (ikke alle) ser på alle "vanlig dødelige" som dyremishandlere. Jeg sikter da til de som faktisk velger å sko hestene sine, bruke stryksokker,bandasjer, dekken på dem og samtidig (gud forby) lar dem være inne noen timer på natten.

Her forsøkte jeg bare å si at noen tilhengere av naturlig hestehold også har en (liten) tendens til å bli litt ivrige i argumenteringen for sitt syn.
Dette er på ingen måte det samme som at jeg ikke er enig i mye av det som fremmes her, bare at det i hestehold som ellers i livet finnes nyanser og flere måter å løse et problem på. Det er mange veier til Rom!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  15:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Christine26: Skjønner hva du mener:o) Det var IKKE siktet til deg.. Skulle kanskje tatt det med på innlegget.. er bare meg som er så surrete i huet.. hehe..

Dekken er bare en ting som har hatt det med å gå igjen ang barfot med at "barfotfolk" ikke bruker dekken og "sko folk" bruker dekken.. men synes det er så hips om haps enten man har sko eller ikke...
Tror nok ingen har som grunn at "hesten går uten sko" eller "hesten går med sko" som grunn for å bruke dekken eller ikke..
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  15:46:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Så hjertens enig i det :) Snakket om to ulike grupper her (Barfot og Naturlig Hestehold).
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  02:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette gjelder for veldig mange som går over til å trimme selv, og jeg har ennå ikke hørt om noen som har greid å ødelegge beintøyet på en hest med selvutført naturtrim. Skepsis er sunt det, men det er trist å stadig bli sett på som en useriøs tulling fordi man prøver alternativer til tradisjonell skoing.

Er hestens benstilling skjev, og noen "hobbysnekrere" prøver å fikse det selv, kan det uansett ta tid før konsekvensene banker på døra! Men da står de også i KØ! Og dette "trim selv" greiene er jeg UTROLIG skeptisk til.

Hvordan kan folk mene at jeg skal se på barfot som noe stort og flott noe når alt jeg har sett av barfot er hester som lider seg igjennom hverdagen? Hester som ikke kan fungere normalt fordi eierene ikke har vett i skallen til å forstå at noe er galt? Og med trimmere som skifter meninger oftere enn sokker?

Hvorfor ble treåringen min med jernhøver sårbeint da vi begynte å bruke han? Iflg. VBjerva SKAL jo ikke høvene skjæres, hestene fikser det selv?

Noen hester tror jeg fint klarer seg uten sko, men det er jaggu ikke alle.

Det er ALLE barfotfolkene jeg har snakket med utroooolig fanatiske på... At alle SKAL kunne klare seg uten...

Nei, takke meg til sko.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  02:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Er et ridesenter jeg har vært borti der de skulle få hestene om til barfot... Mens hestene gikk minst 2 timer til dagen 5 dager i uken på dårlig underlag. Og han som hadde beskjært hestene hadde visst greie på dette, og de som eier ridesenteret hadde bare fått beskjed om å fortsette å bruke hestene som normalt, for når de ble sårbent ville det bare stimulere veksten av hoven... Han har utdanninng innen den typen beskjæring. Dette endte opp med at alle hestene ble skikkelig sårbeinte, sånn de nesten ikke kunne gå, og ei av dem ble så sårbeint at hu begynte å blø! Disse hestene ble satt på beite 3 uker etter de fikk skoene tatt av, men fordiom ble det sånn.

Tror aldri jeg skal prøve dette, mine hester skal ha sko!
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  10:19:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvordan kan folk mene at jeg skal se på barfot som noe stort og flott noe når alt jeg har sett av barfot er hester som lider seg igjennom hverdagen? Hester som ikke kan fungere normalt fordi eierene ikke har vett i skallen til å forstå at noe er galt? Og med trimmere som skifter meninger oftere enn sokker?

Opprinnelig postet av Real Storm

Amen!

Vi har en av disse entusiastene på stall ikke langt unna. Her er det barfot som teller,og det er jo vel og bra...hadde det bare fungert! Er i hovedsak snakk om to hester,hvorav den ene har gått hele livet uten sko...og fungerer forsåvidt bra....(kjempe-bra det!)
Men den andre hesten er en eldre hest som har hatt sko til for et par år siden...og er stokk halt med jevne mellom-rom. Den har nå gått barfot i ca to år...så skulle vel tro den ville vendt seg til dette,og at høvene hadde blitt sterke nok etterhvert? Og det er jo nå "barfot-misjonærene" kommer med at : da må hun jo få en profesjonell til å trimme høvene!
Uten å si for mye,så har hun hatt det.

Er ikke imot barfot,mener det er et flott alternativ for dem som har muligheten å legge alt til rette for det! Hadde jeg hatt luftegård/beite med noenlunde riktig underlag,og boots til div. trening,samt tiden som skal til og en trimmer jeg hadde turd å "overlate" hesten min til,så hadde jeg nok hatt bar-fot selv!

Men er synd at det er noen få som ødelegger for så mange,slik at noe som i utgangs-punktet er så rett,bare blir sett på som tåpelig og uansvarlig...

Edit for å unngå at folk forstår hven det snakk om.....

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 23/06/2005 15:12:10 Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 22/06/2005 :  12:17:59  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har lest mye på barfothest.com, synes det er en bra side. Synes ikke det er noe galt med å legge ut "trimmeresepter" på nettet. På biblioteket så har man bøker om hovpleie og skoing, de har også bøker som blir brukt i opplæring av hovslagere. Så da kan jo hvem som helst bare låne en slik bok å starte å sko selv....... Har lånt en bok som tar for seg hvordan man skal sko, trinn for trinn, hadde bare lyst til å lese den for morro skyld......... er det så mye bedre/verre enn å legge manual på nettet om naturtrimming?

Dro selv av skoene på min 20 år gamle islandshest i mars i år og angrer ikke et sekund. Har hatt veiledning av en kjempeflink barfottrimmer, og hesten har ingen problemer. Han var sårbeint i de tre første ukene, så da lot jeg han bare få fri. Da jeg fikk boots begynte jeg å bruke ham forsiktig igjen, og hesten hadde ingen problemer. Sårbentheten gikk fort over, men har fortsatt å bruke boots for å hindre at han blir det igjen. Han tølter faktisk mye bedre nå enn det han gjorde da han gikk med jernsko.

Men jeg er ikke fanatisk, har egentlig ingenting i mot skoing. Synes ikke at man skal prøve å gjøre hesten barfot for enhver pris.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/06/2005 :  14:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Lene.
Ut i fra din vip side så fant jeg fort ut hvem denne trimmeren du snakker om er. Kort fortalt, hesten har gått barfot i 3 år, den har kanonfine høver og den funker. Denne hesten skulle slaktes for tre år siden, nettopp pga dårlig hovkvalitet. Den rev av seg alt som var av sko, inkludert limsko og med skoen så rev han av seg hovvegg og det som er. Hesten var halt, den hadde vondt og skoene hang ikke på. Barfot var siste utvei for denne hesten.

At han viser halthet i blandt skyldes ofte andre ting enn det at han er uten sko. Dette er en hest som har ymse vondter i kroppen sin, og som behandles deretter. Selv om en hest går stivt og stutt så betyr ikke det at den er sårbeint. Dessuten, denne hesten er i eliten når det gjelder kjøring, og den har det siste året hevdet seg og blitt plassert på landsstevner - uten sko.

Så, om du skal dra frem eksempler på hester som ikke fungerer uten sko, så må du nesten vite hele historien som ligger bak. Dette er en hest som har hatt alle oddsene mot seg, og som sto med tre bein i graven før barfot og utegang ble forsøkt.

Vi forsøker alle å gjøre det beste for hestene våre, og akkurat denne hesten her er et svært dårlig eksempel å dra frem, da den har en forhistorie man bør kjenne til.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.