hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Økende tendens av "ulovelig" salg av utstyr/bøker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Økende tendens av "ulovelig" salg av utstyr/bøker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  15:20:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siste halvår har jeg kommet over bortimot 15-20 ulike varianter av det jeg vil mistenke/kalle "useriøst salg av hesteutstyr/bøker". Det dreier seg om alt fra "privatsalg" med fortjeneste (hvor man f.eks. kjøper billig utstyr på Lidl, auksjonene her eller andre steder for bevisst videresalg med fortjeneste) til mer ønske om en mer "seriøs" nettbutikk med salg av flere kjente merker, til en mer middelmådig variant hvor man kjøper billig utstyr/bøker eller spesialutstyr fra butikker i øst og vest for videre salg. Hvor grensa nøyaktig går mellom privatsalg og næringsvirksomhet kan diskuteres, men i den grad man bevisst driver videresalg for å tjene penger på det, vil iallfall jeg plassere det i kategorien næringsvirksomhet.

Det er godt mulig det er mindre useriøst enn hva jeg tror. Det er ikke uvanlig at eieren av virksomheten ikke nødevndigvis er den som utgir seg for å være daglig leder. Det skjer jo.. Jeg kjenner til seriøs virksomhet hvor f.eks. kona driver butikken/rideskolen, mens virksomheten er registrert på mannen (det er vel fullt lovlig, og 100% seriøst). Men det vanligste er vel likevel at dagligleder direkte er registrert som eier av næringen, eller iallfall butikken/bedriften er direkte registrert i det navn de utgir seg for å være. Blant disse "i grenseland av useriøse butikker" er det uannsett snakk om bedrifter av størrelsesorden enemannsforetak, og da skal faktisk navn inngå i det registrerte navnet. Jeg gjorde en liten test.. Ingen av de 15-20 "selgerne" jeg tenker på fant jeg i Brønnøysundregisteret. Antar at noen av de kan gå inn under kategorien "registrert med en annen eier", men likevel burde vel noen av disse gi treff.

Å søke i Brønnøysundregisteret etc hver gang man skal foreta en minste liten handel tror jeg de færreste gjør, og det gjør ikke jeg heller. Men det er ting som gjør at jeg stiller meg skeptisk, og som gjør at jeg holder meg unna. Det er først nå som jeg har opplevd dette som en økende tendens jeg faktisk har tatt meg bryet å utføre et lite søk, og finner mye "hobbyvirksomhet" som grenser mot det som antagelig er ulovelig (og da useriøst) næringsvirksomhet.

Hva oppfatter dere som en seriøs selger? Boikotter dere bevisst selgere dere oppfatter som useriøse/ulovelige? Er dette med ulovelig næringsvirksomhet igrunn likegyldig så lenge dere kan få varer dere ellers ikke ville fått, eller kan betale mindre for dem? Når oppfatter du en selger som seriøs og som opptrer lovlig? Hva gjør at du mistenker "ugler i mosen"?

Edit: Fordi jeg postet litt for tidlig Skulle ha med mer..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 05/06/2005 15:26:40

beat

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  15:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.... vanskelig å svare på egentlig. Jeg tror jeg stort sett følger magefølelsen. Men at privatpersoneer selger ting er jo lov... til en viss grad. Men hvor går skillet ?
Jeg har faktisk et firma registrert i Brønnøysundregistret som heter noe sånn som, Beates hesteutleie og turutstyr. Jeg har aldri brukt det til noe i det hele tatt. Det var i forbindelse med en prosjekt min samboer hadde...

(Men det var litt morsomt når det ringte en dame og ville ha med firma ut på ride tur, og jeg svarte ; Ehhh .... jeg har 1 hest, og er høygravid.)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  15:45:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er jo utrolig enkelt å registrere eget firma også (som du sier), også øker det seriøsiteten betraktelig. Også er det lovelig, og helt gratis. Det eneste du pådrar deg er vel antagelig en litt mer avansert selvangivelse, men som ikke er noe problem om omfanget likevel er lite.

Selv ser jeg også kun fordeler ved å registrere seg også.. Med mindre man skal kreve dagpenger fra Aetat eller noe. Men stiller min skepsis når man driver helt på egenhånd.. Når man driver salg av nytt utstyr/bøker, for og bevisst tjene penger på det er det iallfall etter min mening næringsdrivende virksomhet. Faktisk burde de som også driver freelanceundervisning etc også registreres. Jeg vet at noen har gjort det, men mange opererer her helt svart. Er det ok?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  15:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja spoff det har i den siste tiden blitt mykje useriøse hesteutstyrsbutikker som eg har lagt merke til. Det eg spesielt tenker på da er slike som lager nettsidene sine for dette salget på freewebs, msn-groups (? er det slik det skives tru?) og liknande slike nettsteder. Og rotete nettsider med masse unødvendig dill og dall osv. Slike utstyrsselgere får ikkje meg som kunde. I det heile tatt trur eg ikkje eg vil kjøpe nytt hesteutstyr frå nokon der ikkje foretaksnummeret står på faktura/kvittering etc.

edit for å sei att eg ikkje har lagt merke til noko boksalg av useriøs karakter, men har vel ikkje surfet like mykje rundt som deg spoff.

Redigert av - Lucinda: den 05/06/2005 16:01:17 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  16:12:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja spoff det har i den siste tiden blitt mykje useriøse hesteutstyrsbutikker som eg har lagt merke til. Det eg spesielt tenker på da er slike som lager nettsidene sine for dette salget på freewebs, msn-groups (? er det slik det skives tru?) og liknande slike nettsteder. Og rotete nettsider med masse unødvendig dill og dall osv. Slike utstyrsselgere får ikkje meg som kunde. I det heile tatt trur eg ikkje eg vil kjøpe nytt hesteutstyr frå nokon der ikkje foretaksnummeret står på faktura/kvittering etc.

Jeg tror noen rett og slett ikke vet bedre, men et skikkelig domene av typen .no (som man kun får ved å ha organisasjonsnummer) øker jo tiltroen betraktelig. Freeweb, MSN-gruops osv.. Hmmm..

At alle ikke har mitt/vårt syn på hva en bra eller dårlig nettside er får så være. Ikke alle vet hvordan en nettbutikk bør være, og hva god webdesign er (det er vel ikke uvanelig at dette ikke er deres sepsialitet når man selger f.eks. hesteutstyr). Som enemannsforetak kan jeg skjønne at man ikke kjøper inn slik kompetanse utenfra med det første. Men ja.. Jeg er enig i at dette sier mye likevel. Det er for mange av disse faktisk "ansiktet utad". Men jeg tror mange ikke skjønner dette med .no, og synes .tk som er gratis eller .com so er billigere og mindre jobb å registrere er vel så bra. For å ikke snakke om en VIP-presentasjon her på Hestemarked, eller en webside som en MSN-group, freewebs eller home.no etc.
Kopi av melding:

edit for å sei att eg ikkje har lagt merke til noko boksalg av useriøs karakter, men har vel ikkje surfet like mykje rundt som deg spoff.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Det er vel kun et tilfelle. En butikk som driver import for deg, av utenlandske bøker. Må ikke forveksles med en mer kjent butikk med .no-domene, som selger skandinaviske hestebøker. Den butikken tror jeg holder seg innenfor rammene, selv om jeg har funnet bøkene langt billigere mange andre steder.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  16:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gratis er det vel ikke å registrere seg hos Brønnøysundregisteret? Jeg hadde planer om å opprette et enmannsforetak når jeg gikk på VGS, men hadde ikke startkapital til å få registrert meg, slik de krever. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  16:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gratis er det vel ikke å registrere seg hos Brønnøysundregisteret? Jeg hadde planer om å opprette et enmannsforetak når jeg gikk på VGS, men hadde ikke startkapital til å få registrert meg, slik de krever.

Opprinnelig postet av Formosissima

Det er gratis å registrere i enhetsregisteret. Sjekk også «SpørOss - Hva er et enkeltpersonforetak?». Det er ikke så lenge siden de gikk bort fra å kalle det enkeltpersonsforetak fremfor enmannsforetak. Også nylig vært endringer rundt reglene om hvordan foretakets navn skal være. Kanskje pris, krav til startkapital også er endret?

Jeg kjenner til opprettelse av enkeltpersonsforetak foretatt for et par uker siden og kan bekrefte at dette både var gratis, og ikke stilte noen krav til startkapital.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  17:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sært. Jeg forhørte meg veldig mye angående dette, siden jeg virkelig hadde lyst, og jeg hadde måttet ut med noe rundt 5000. Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  15:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du drive med salg, og det blir regnet som mer enn hobby, må du reg i foretaksreg. dette koster 2500 kr....
Enhetsreg er for foreninger og klubber, foretak som ikke er en næring...

Annette
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  15:48:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Slik eg har forstått det er enhetsregisteret for alle, men driver man med varesalg/næringsvirksomhet eller har ansatte over ei viss grense så må man også registrere seg i f.eks foretaksregisteret.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  11:30:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg registrerte "enkeltmannsforetak" i fjor høst, og det koster ingen ting. Det som koster, er å registrere seg i mva registeret. Men du kan omsette for 50.000,- før du blir momspliktig. Så du trenger ikke å registrere deg der før du omsetter for så mye. Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  20:27:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis enkeltpersonforetaket har minst fem ansatte eller driver varehandel, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret.
Klippet direkte fra brreg.....

Annette
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  11:05:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det siste jeg har sett nå er en elevbedrift (selger hesteutstyr fra Gemini H.E.S.T.) som har VIP her på Hestemarked, og som har tatt en kraftig gjennomgang i diverse gjestebøker for å få markedsført seg litt med reklame.

Nå vil jeg forsåvidt tro at dersom dette er en elevbedrift, så er dette et seriøst og lovelig skoleprosjekt. Men med tanke på hva slags kunnskap disse personene tydligvis innehar av markedsføringsprinsipper så kan man jo lure.. I hvilken grad dette er lov eller ikke vet jeg ikke, men det er da en utrolig dårlig forretningsstrategi.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/06/2005 11:09:02 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.