hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hackamore på fjordhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hackamore på fjordhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  23:35:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg så i reglemanget på rytter.no at hackamore er tillatt på hest i konkuranse, men ikke på konkuranseponnier. Og siden jeg er over 16 så må jeg ri i hesteklasser, og jeg lurte på om hun går under ponni eller hest da. Hu er jo 141 i mankehøyde og er da ponni. Er litt usikker når det kommer til dette. Har fått lov å starte med hackamore på klubbstevne i stil og sits, og da sa de ikke noe. Ble usikker når jeg leste dette på rytter.no

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  01:02:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når du starter med henne må du starte hesteklasser og da blir ho rekna som hest sjølv om ho er ponni. Det er din alder som avgjør det.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  01:10:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Det var bra. For når eg får trent henne opp har jeg tenkt å starte en del med henne, og på sprangbanen er det umulig å ha kontrollen med bitt. Hu hat blitt kjørt som en travhest i 2år før hu ble ridd, og dette har gjort at i dressur kan jeg ri henne med bitt så lenge hun er samlet hele tiden, men prøver jeg bitt i sprang gjør hun seg helt umulig å både styre og stoppe. Og med hack reagerer hun med en gang og jeg kan være forsiktig med henne. Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 08/06/2005 :  15:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann=)

Det er ikke lov å starte med hakamore (Aner ikke hvordan det skrives!) på stevner.

Men man kan søke dommeren om å få låv til å starte med det, ihvertfall på klubbstevner.

Så en på NM fjordhest i fjor som hadde det på hesten sin, noe som ikke var lov. Vurderte å gå å si det til henne så hun ikke skulle bli disket i klassen, men heldigvis kom ene dommeren å sa det til hun før start Utstyrskontroll eller noe sånt.....(?)

Hilsen Siri & hestan
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  16:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor har du det i fra Irja?

I reglementet står det:

§ 225
1. Saling og bisling er i utgangspunktet fritt.

Videre står det ingenting, og da betyr det at bisling ER fritt. Dette er sprang vel og merke, og dressur er det kun lov til å starte med trinse, eller kandar fra lA og oppover.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:16:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
2. Blinkers er forbudt. Kinnstykke belagt med saueskinn e.l. kan ikke være tykkere enn 30 mm. Under konkurransen er alle hjelpetøyler forbudt med unntak av martingal med løpende ringer. Tøyler må bare være festet i bittet eller direkte i hodelaget. Unntatt er hackamore og gags (der tøylene er festet i nakkestykket og løper gjennom trinseringene), som er tillatt for hest. På fremridningsbanen er alle slags hjelpetøyler tillatt for hest.
For konkurranseponni gjelder: Ponni må bare ris på vanlig trinse eller pelham (se illu-strasjoner av tillatte bitt under tillegg 3). Tøyler må bare være festet i bittet. Hacka-more og gags er forbudt. Bestemmelsene om bisling av konkurranseponni gjelder også på fremridningsbanen og stevneområdet forøvrig, under hele stevnets varighet.

Dette står det i sprang reglemanget, så det må jo være lov så lenge du starter i hesteklasser. Det er noe annet om d starter i ponniklasser som du å være under 16 år for å starte. Er hvertfall sånn jeg har forstått det.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:19:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann=)

Det er ikke lov å starte med hakamore (Aner ikke hvordan det skrives!) på stevner.

Men man kan søke dommeren om å få låv til å starte med det, ihvertfall på klubbstevner.

Så en på NM fjordhest i fjor som hadde det på hesten sin, noe som ikke var lov. Vurderte å gå å si det til henne så hun ikke skulle bli disket i klassen, men heldigvis kom ene dommeren å sa det til hun før start Utstyrskontroll eller noe sånt.....(?)

Hilsen Siri & hestan

Opprinnelig postet av irja_balder_lotta

Det var på terrengrittet. Der er det ikkje lov. (NM Fjordhest 2004 med 60 cm terrengritt)

Ho fekk starte med hack i sprang.

edit for å legge til reglane for Feltritt

dvs for terrengrittsprøva

Klasser:
CNC*** (Vanskelig)
CNC** (Middels A)
CNC* (Middels B)
100 cm (Tidl. Lett) (LB)
90 cm (Tidl. Debutant) (LC)
80 cm (Tidl. Førdebutant) (LD)

2. Utholdenhetsprøven
a) Bisling: Fri, dog må tøylene være festet til bittet(-ene) eller – med unntak for ponni – direkte i hodelaget. Tungestropp, oppbinding eller andre midler for å holde fast hestens tunge, samt alle slags bitt som kan skade hesten, er forbudt. Hjelpetøyler er ikke tillatt. Løpende martingal, irsk martingal og gags er tillatt. Hackamore er tillatt i CNC* og høyere, men ikke for ponni. Tillatte bitt for ponni er som for sprang, se fig. i KR II Tillegg 4.

Redigert av - Lucinda: den 08/06/2005 17:30:00 Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:28:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Ok, det var da bra da. Har ikke tenkt å prøve meg på feltritt med det første, så kankjse hesten kan lære seg å kunne hoppe med bitt. Og fremdeles være styrbar. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.