hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når er ei hoppe for gammel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Når er ei hoppe for gammel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  14:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Heija..

Lure på..
Når er ei hoppe for gammel til å få føll?

Vil gjerne høre deres mening

Ina og Løkken<3

ShyBoy

Skrevet - 03/06/2005 :  15:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville nok aldri satt føll på en hest over 20! Men det kommer litt an på hesten da.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:21:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kjeme an på om hesten har hatt føl før eller ikkje og korleis hoppa ser ut. Om ho er prega av å ha hatt mange føl og alder osv.

Ser ikkje noko problem med att ei hoppe i god form som har hatt føl før kan få føl til den er godt over 20 år. Men ville aldri gjordt det med ei hoppe som aldri har hatt føl.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:24:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hestens helse, og om den har hatt føll før. Hopper som får sitt første føll når de er over 16 år gamle, har større risiko for komplikasjoner under drektighet og under fødsel. Hoppa mi er 17 år og fikk føll i år (hennes fjerde), hun har alltid vært frisk og i god form, så hun kan nok godt få flere føll, og til hun er over 20 år, så lenge helsen er god.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:26:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Du kom meg visst i forkjøpet Lucinda;)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja gjorde vist det
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  19:45:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg vet om en hoppe som var 21 da hun ble bedekt, dette var da en nordlandshoppe.. Hunn hadde hatt 11-12 føll tidligere.. Men hun vart forgammel og misstet dette føllet, eller tok seg ikke (usikkert)

15.mai ble varmblodsmerra mi bedekt, 12 år gammel.. Dette er hennes første føll..:) Hun har føll..

Det har mye å si på hesten, det er så stor forskjell fra hest til hest..

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/06/2005 :  21:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kommer veldig an på hoppen.
Bruna fikk et planlagt føll når hun var 22 og et som vi ikke planla i en alder av 25 år.
Alt gikk helt fint, både drektigheten og følingen, hun trengte oss ikke i det hele tatt. Men jeg tror nok en gammel hoppe trenger enda mer oppfølging enn en yngre hoppe.

Gå til toppen av siden

XSabineX

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  10:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann:)
Vet om en lyngshoppe på 25 år som skal bli bedekt med hinst i sommer!
Min hoppe blir 18 år og hun blir nok stående med hingst i år hun også! Hun har hatt 5 føll!

En annen hoppe på 21 år mistet føllet under fødselen da det lå feil, men dette kan jo skje med unge dyr å! Hoppen døde des....

Så lenge hoppen er frisk og rask trur no jeg at de kan få føll når de er ganske gammle..men husk..lyngshesten er ganske hardfør da.....
Som regel stopper hoppen å få brunst når nok er nok!

Klem Sabine...ps: Min welsh hoppe fikk føll den 5 mai 05, KOM Å SE:p
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  20:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke satt føll på ei hoppe for første gang, dersom hun var over 20. Men for hopper som har hatt mange føll før det, så kan de fortsette å få til de er godt over 20. Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  11:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Om hesten er over 20 år og i god fysisk form, så er det ingen hindring å bedekke henne. Men om hun ikke har hatt føll før så er den første komplikasjonen å få henne i hovedsak drektig. Hun kan ha blitt steril...
En annen ting er at det kan oppstå komplikasjoner under fødselen, men som regel så går det bra, om hesten er i god fysisk form, i jevn trening og ingen andre skavanker....
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 07/06/2005 :  16:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja... Jeg hørte fra ei jente at det ikke gikk an med ei hoppe over 20 år fordi hun var steril. Men nå viser det seg at det går an! men hvis hun aldri har hatt føll før så ville jeg latt være. Synes at man bør bedekke hoppa første gang mellom 3-5 år, alt etter rasen...
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  10:47:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Takk for alle svarene =)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Main Attraction

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  10:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMain Attraction  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg ville ikk satt føll på hoppa om hun var over 16 og ikke har hatt føll før.
Men kommer jo veldig an på hesten da.
Hoppa vår på ni fikk føll i år.
klems

Hanne og Main Attraction Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  16:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei om en hoppe på 13år som ikke har hatt føll!
er den for gammel om hun er i bra fysisk form?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  17:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei om en hoppe på 13år som ikke har hatt føll!
er den for gammel om hun er i bra fysisk form?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Nei det skulle nok gå bra. Men det blir ofte vanskeligere og vanskeligere å få hesten til å ta seg jo eldre den er når den ikkje har hatt føll tidlegare. Så det kan gjerne bli eit problem.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.