hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få ned hevelse?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Få ned hevelse?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Martine:o)

Skrevet - 02/06/2005 :  17:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har blitt sparket i benet, men er ikke halt. Men har deriomt en stor hevelse i benet. Skal ringe vetrinæren hvis det ikke er bedre imorgen men har dere noen tips om hvordan man kan få ned hevelsen. Har spylt med kaldt vann og leid på asfalt, blir bedre men hevelsen går ikke helt ned... Noen tips?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  18:39:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ifjor hadde ponnien hovent bein i nesten en måned etter å ha satt foten fast i grima, han var ikke halt og hevelsen gikk ned etterhvert, uten problem. Men du bør absolutt få veterinæren til å se på det for sikkerhets skyld.

Har du blue-lotion eller annet kjølende gele du kan smøre på eller eventuelt bruke leireomslag. Det finnes en del produkter man kan bruke, men dette bør du gjerne høre med veterinæren om. Jeg har hørt at man må spyle i minst en halvtime med kald vann for at det skal ha noe virkning.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  00:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I fjor fant jeg Ikaros med tømmerstokk-bein etter at han var blitt grundig banket av en ny hest. Dyrlegen la på et omslag med med kloramfenikol-løsning, og da jeg tok det av dagen etter var hevelsen vekk. Jeg tror man får kjøpt dette middelet reseptfritt, men hvor mye det skal tynnes ut er jeg ikke sikker på. Noen som vet? Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/06/2005 :  22:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akutt behandling er spyling med kaldt vann (smertelindrende og motvirker betennelse), og deretter stallbandasjer slik at slaggstoffer ikke hoper seg opp og stopper sirkulasjonen. Hvis det ikke blir bedre i løpet av et par dager ville jeg nok tilkalt veterinær. Med litt uflaks kan du ha fått en skade på sener eller slikt, og da kan det hende de vil behandle mot betennelse, evt gi smertestillende. Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 05/06/2005 :  16:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt Blue lotion og stallbandasje og nå er hevelsen helt borte. Har nok fått et spark mot selve benet og det kan jo resultere i hevelse. Men må vel regne med litt sånt når man slipper hester sammen på beite... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  19:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti det sammen selv, men jeg ringte dyrlegen med en eneste gang jeg, er litt panisk på slike ting:) Dessuten er det greit å konstatere så fort som mulig at det ikke er noe alvorlig "innvendig". Gikk heldigvis fort over på min hest, men det er nok noe man må regne med at kan skje på et beite.
Hege Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  11:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg ville gjort som du, spylt det og gått med hesten. Men hvorfor går du på asfalt???
Etter en dag eller to med jevnlig nedkjøling av beinet ville jeg begynt med varmebehandling i stede om det ikke var blitt bedre. (varmebandasjer, varmende liniment +++)
Men allerhelst er det å foretrekke bevegelse. Hold hesten i gang, ikke la den stå i ro. La den gå ute hele tiden.Da holdes blodomløpet i gang.

Dette var noe jeg muligens ville prøvd. Lykke til.
(å konferere med dyrlege underveis er ikke så dum!!!)
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  14:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei. Jeg ville gjort som du, spylt det og gått med hesten. Men hvorfor går du på asfalt???

Opprinnelig postet av Supermaja

Det er fordi en skadet sene har best av hardt underlag... ;)

Tommelfinger-regelen sier at en skal gå på hardt underlag hvis sener ikke er topp,men mykt underlag hvis hesten sliter med leddene...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 09/06/2005 :  10:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I fjor fant jeg Ikaros med tømmerstokk-bein etter at han var blitt grundig banket av en ny hest. Dyrlegen la på et omslag med med kloramfenikol-løsning, og da jeg tok det av dagen etter var hevelsen vekk. Jeg tror man får kjøpt dette middelet reseptfritt, men hvor mye det skal tynnes ut er jeg ikke sikker på. Noen som vet?

Opprinnelig postet av Asbjørg

Det er sikkert kloramin-løsning han la på, det er fint å bruke på hevelser pga sår (det er desinfiserende). Det er reseptfritt, og kan kjøpes på apoteket. I pulverform brukes ca 2 ss pr liter vann. Kloramfenikol er et antibiotikum, og alle antibiotika er reseptbelagt (unntatt bacitracin). Kloramfenicol brukes heller ikke i slike tilfeller.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.76 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.