hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Chaps og ridesko på klubbstevner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Chaps og ridesko på klubbstevner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cas_ico

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  16:50:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCas_ico  Svar med kopi av melding
Hei! bare lurer på om man har nødt å bruke ridestøvler på sånne små stevner som rideklubber arrangerer Jeg har svarte ridesko fra mountain horses og et par svarte leggchaps, kan jeg bruke det?

Takker på forhånd ;)

"Øvelse gjør ikke mester.
Perfekt øvelse gjør mester!"

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  17:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det har jeg gjort flere ganger, så regner med det er lov. Det er vel litt opp til klubben. Skjekk det generelle stevnereglementet på www.rytter.no der står det hva slags påkledning som kreves.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  21:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig må du klarere det med dommerne på forhånd, men på de fleste klubbstevner er det ikke så nøye. Men hør med dommerne for sikkerhets skyld

Mvh Tone Kristn og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  21:32:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dette står i KRI

§ 135 – Antrekk og utrustning – bruk av oppvarmingsbanen
1. Alle deltagere må være korrekt antrukket på konkurransebanen, også ved besik-tigelse og premieutdeling. Nærmere bestemmelser er gitt i grenreglementene. Mili-tære og politi kan ri i uniform, se likevel punkt 2. Ved D-stevner kan de generelle krav om ridejakke fravikes. Se også § 115.4.
2. Ridehjelm av sikkerhetsgodkjent type, med hakebånd i funksjon, er påbudt i alle gre-ner, med spesielle unntak i dressur, voltige og kjøring, se grenreglementene. Bestemmel-ser om bruk av sikkerhetshjelm gjelder alle som rir og hele stevneområdet. Ryttere som deltar på treninger/samlinger arrangert av klubber, kretser eller utvalg tilsluttet NRYF, skal bruke sikkerhetshjelm som beskrevet over. Overtredelse medfører eliminering. Norske deltagere i utenlandske stevner skal bruke sikkerhetshjelm etter norske regler. (Se Tillegg 6)
3. Der sporer er tillatt, må de være slik konstruert at de ikke kan såre eller skade hes-ten. Ponniryttere kan bare bruke sporer der selve sporen ikke er lengre enn 15 mm og ikke mer enn 25 mm fra innsiden av sporebøylen. Se også grenreglementene.
4. Der hvor pisk er tillatt, må pisken ikke være lengre enn 75 cm og ikke ha noe ekstra tyngde i spissen. Se likevel spesielle bestemmelser for dressur og kjøring, jf. grenreglementene.
5. Bestemmelsene om sikkerhetshjelm, sporer og pisk (se punkt 2, 3 og 4 overfor) gjelder hele stevneområdet, under hele stevnets varighet og uansett hvilken person som rir.

Dressurreglementet:
§ 425 – Antrekk
1. Rideantrekk består av sikkerhetshjelm (flosshatt eller bowler/skalk er tillatt f.o.m. MB) og sporer, ridejakke, lyse eller hvite ridebukser, hvite eller lyse hansker/vanter, støvler samt hvit polotrøye eller hvit eller lys skjorte/bluse med hvitt slips eller hvitt kalvekryss. Avtagbare støvleskaft (ikke leggchaps) er tillatt. Ridejakke er en figurskåret jakke, knappet fremme og utstyrt med splitt bak, av stoff eller lær. Jakke som slutter ved midjen, regnes ikke som ridejakke. Militære og politi kan ri i uniform.
Sikkerhetsvest er alltid tillatt og kan bæres over eller under jakken. Ved Distriktsstevner t.o.m. LA er det tillatt å ri uten ridejakke og med andre farger på hansker/vanter og ridebukser, men det skal benyttes pent antrekk.
2. Sporer må være av metall og ikke konstruert slik at de kan skade hesten. De skal ha en rett eller bøyd sporespiss som peker rett bakover fra midten av sporebøylen når denne er plassert på rytterens støvel. Sporebøylen må være glatt. På hjulsporer skal hjulene kunne rotere fritt.
I alle klasser der trinse er tillatt, er det valgfritt å bruke sporer. Unntatt er FEIs programmer for p/j, og FEIs programmer for junior, der sporer er påbudt i klasser for hest. I alle andre klasser er sporer påbudt.
I klasser for ponni er sporer valgfritt. Se også KR I § 135.
Det er alltid valgfritt å bruke sporer under fremridningen.
3. Pisk. I alle klasser der trinse er tillatt, er det tillatt å bruke én pisk av valgfri lengde. Unntatt er FEIs programmer for ponni/junior og FEIs programmer for juniorer, der pisk ikke er tillatt. I alle andre klasser er pisk forbudt. Ved fremridning kan pisk av valgfri lengde benyttes.
4. Sikkerhetshjelm. Når andre enn konkurranserytteren rir, skal han/hun alltid bruke sikkerhetshjelm uansett hvilken klasse hesten starter, se KR I § 135.2.
Unntaket fra kravet om sikkerhetshjelm i pkt 1 gjelder bare når rytteren starter i den aktuelle klassen, ved fremridning i umiddelbar tilslutning til klassen, og ved premieutdelingen etter klassen. Ved all annen ridning på stevneplassen skal sikkerhetshjelm benyttes.
5. Overtredelse av bestemmelsene om pisk, sporer og sikkerhetshjelm medfører eliminasjon.

Sprangreglementet:
§ 224 – Antrekk
1. Bekledning i konkurranse og ved premieutdeling er ridedrakt med sikkerhetshjelm og ridestøvler og eventuelt sikkerhetsvest. Avtagbare støvleskaft (ikke legchaps) er tillatt. Ridedrakten består av ridejakke og ridebukser samt hvit polotrøye eller hvit eller lys skjorte/bluse med slips eller kalvekryss. Ridejakke er en figurskåret jakke, knappet foran og utstyrt med splitt bak, av tøy eller lær. Jakke som slutter ved midjen regnes ikke som ridejakke. Ved dårlig vær kan overdommeren tillate rytterne å ri med regnfrakk eller –jakke. Militære eller politi kan ri i uniform. I ponniklasser tillates benyttet jodpursbukser og jodpursstøvler. Ved D-stevner kan de generelle krav om ridejakke fravikes.
2. Ved besiktigelse av banen skal rytterens bekledningen minimum være ridestøvler, ridebukser og skjorte/bluse med slips/kalvekryss. Andre som besiktiger banen, skal ha pent antrekk.
3. Sikkerhetshjelm skal brukes i h.h.t. KR I § 135. Om hjelmen mistes under rittet, kan rytteren umiddelbart avbryte rittet for å ta på seg hjelmen igjen. Hjelp til å ta opp hjelmen er tillatt. Rytteren får også selv gå av og ta opp hjelmen uten at dette belastes med feil. Det gis allikevel ikke fratrekk i tiden i forbindelse med å ta opp og sette på hjelm. Det regnes ikke ulydigheter fra det sted rytteren befinner seg på ved rittets avbrudd og til rittet fortsettes fra samme sted.
4. Sikkerhetsvest med CE-merking er påbudt for alle ryttere ut det året de fyller 16 år. Kravet gjelder under konkurransen og under fremridningen.
5. Vedrørende sporer og pisk se KR I § 135.

Redigert av - Lucinda: den 01/06/2005 21:33:18 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/06/2005 :  21:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
I min klubb må man ha ridestøvler for å delta. Har man chaps og sko blir man disket. En unødvendig regel synes jeg... Men det er nå alltids slik likevel. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  21:58:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ja en kan lure på hvorfor reglene er som de er. Noen som vet hvorfor det ikke er lov med sko og chaps? Jeg ser ikke den store forskjellen mellom støvleskaft og chaps jeg da, annet enn at støvleskaftene er stivere + at de se penere ut såklart. Rir selv med støvleskaft på stevne pga klumpføttene mine.. har ikke har funnet de rette støvlene ennå som går å få på seg på under 15 minutter.....

Redigert for å legge til at det ikke ser ut for å være noen begrensning for type sko så lenge man har støvleskaft. Jeg bruker dog sorte jodphurs da det ser penest ut.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 01/06/2005 22:01:23 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  22:17:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er vel det at støvelskafta er stivere; det skal beskytte leggen og derfor være sikrere enn chaps.

Også går det vel på tradisjonen om at ryttere skal se velkledde ut; blankpussede støvler og hvit bukser osv. Det er en del av showet liksom.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:46:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dette under her står det i reglementet så ponnimamma trur du bør lese reglementet en gang til.

<klipp frå reglementet> sjå også innlegget mitt over.

Avtagbare støvleskaft (ikke leggchaps) er tillatt.

Ved Distriktsstevner t.o.m. LA er det tillatt å ri uten ridejakke og med andre farger på hansker/vanter og ridebukser, men det skal benyttes pent antrekk.

Kopi av melding:
På klubbstevner er det eneste kravet til bekledning godkjent sikkerhetshjelm, samt sikkerhetsvest hvis du deltar i spangstevner og er under 16 år.

opprinnelig postet av ponnimamma

Eg kan ikkje finne det du skrev over i reglementet.

Redigert av - Lucinda: den 03/06/2005 15:48:38 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:55:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I høyere dressurklasser er det også krav om fargen på hanskene, hatt, etc. men jeg skulle tro at man fremdeles kan ri med godkjente jodphurs og chaps, ellers må jo alle under 175 slutte å konkurrere når de begynner å bli virkelig gode...

Opprinnelig postet av ponnimamma

Kva meiner du med denne setningen. Eg har aldri startet konkurranse i jodpuhrs og chaps. Og eg er i ein alder av 26 år ikkje meir enn 160 høg.
ehh??

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  17:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mente at man må være ekstremt høy for å kunne bruke de ridestøvlene som er til salgs i butikkene. Hvilken type er det du har funnet som er korte?

<klipp>

Opprinnelig postet av ponnimamma

Om en har råd til et par av de billigste lærstøvlene finnes det faktisk merker med mange skaftvidder/høyde til hver størrelse. Mountain Horse sine støvler og Jacson sine støvler får du faktisk i opptim 6-7 ulike vidder/høyder i de mest vanlige størrelsene (39-41, iallfall for Jacson), og ganske mange ulike varianter også for de over og under. Begge disse merkene koster cirka 2000kr. Ellers blir det spesialbestilte. Du kan spesialbestille med standard fot og standard legg. Med en gang du også må ha spesialsydd legg eller fot blir det endel dyrere.

Fra jeg var liten husker jeg forøvrig at kunstlærstøvlene fra Aigle også fantes i ulike varianter. Kanskje sjekke ut dette?

Ellers er det som påpekt lov med støvleskaft og jodphurs. Jeg har faktisk sett det brukt opp t.o.m. Grand Prix i dressur her i Norge. På lang avstand er mange av støvleskaftene så pene at det er veldig vanskelig å se at det ikke er ridestøvler. Og det er jo mange som foretrekker dette både p.g.a. komfort og p.g.a. pris. Det er gjerne litt smag og behag hva man foretrekker.

Angående chaps så er det bare å følge reglementet. Det er det som i bunn og grunn gjelder, men på klubbstevner er det ikke unormalt å tillate leggchaps dersom man spørr på forhånd og har en god grunn til å måtte ri med dem. Men det er ingen regel at dette er lov, og du kan oppleve å ikke få lov. Man har et reglement fordi det skal følges.. At man liker leggchaps bedre enn ridestøvler/støvelskaft ville iallfall for meg ikke vært gyldig grunn. Dersom du har legger som gjør det svært vanskelig å skaffe ridestøvler, har en skade som gjør at du ikke får foten ned i støvelen etc kan det være gyldig grunn.. Men i sprang er man igjen litt "mildere" på kravene. Kjenner dessverre ikke reglementet der så godt, men det har sikkert noen her allerede sagt noe om.

Mulig jeg gjentar litt.. Har ikke lest debatten i detalj, vært litt inaktiv p.g.a. ferie siste uka

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/06/2005 17:09:56 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  17:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ponnimamma. Eg har allerede nemnt tidlegare att støvleskaft er lov å bruke i forhold til reglementet vist du har lest utklippa mine frå KRI og Kr for sprang og KR for dressur.

Chaps og støvleskaft blir for meg to vidt forskjellige ting.

Støvlene eg bruker er av merket Dafna. Ein slags allværstøvel, men lov å bruke i konkurranser. Kjøpte dei frå Rodeo for nokre år siden men finner ikkje dei i salg lenger. Likner på Høga kusten støvlene frå høøks. Har også prøvd diverse lærstøvler (konkurranse ridestøvler) og har ikkje hatt ptoblemer med att dei er for høge.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.