hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opptrening etter sommerferie
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Opptrening etter sommerferie
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Supermaja

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  11:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg som mange andre har hestene mine på beite i sommer. De skal gå der i ca 3 mnd.

Så, hvordan legger DU opp treningen etter sånn langfri. Hvor lang tid bruker du på opptrening? Hvorfor?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  11:43:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bruker ikke så altfor lang tid, hestene "mister seg" ikke på sommerbeite så mye som noen tror. 3mnd begynner gjerne å grense på litt lenge, men etter 2 mnd er det bare å gradvis oppbygge kraftfor/treningen over par-tre uker så er hesten klar til "dyst" igjen. De glemmer ikke alt de har lært over en sommer. Det er en annen ting hvis hesten har vært syk og stått på bokshvile i noen uker, men etter beite ser de fleste hester heller mye bedre ut enn før beite. :) Om hesten kommer raskt tilbake i form igjen har også mye å si på hvilken form hesten var i før han dro på beite. Var hesten i toppform vil det gå raskere å få den tilbake.

Etter å ha tatt inn fra beite å satt på sko, begynner jeg vel med rolige turer, gjerne litt lange etterhvert, så trav og galopp på tur og lett baneridning, før jeg begynner å trene den mot normalt igjen. Øker kraftforet med treningen, noen hester blir fort tynne etter å ha kost seg med masse gress hele sommeren, så litt gradvis tilvenning her også for å sørge for hesten får nok mat.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  12:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Enig med MissEva i det hun skriver. De taper seg stort sett ikke så mye, men jeg bruker noen uker på og skritte hesten, på det viset får vi liksom "kommet i gang" begge to :)
Øker også kr.fòret etter treningen.
Hetsene våre går i kupert terreng hele sommeren og har ikke mistet så mye muskulatur. Men er er distanseritter jeg skal delta på om sommeren får han ikke så lang sommerferie. I sommer skal han riktig få slappe av og nyte varme dager :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 11/06/2005 :  11:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne jeg bare fått "lånt" denne tråden litt?
Dere skjønner, jeg fikk for en måned siden en hest som har stått ca et år. På flatt beite. Så det var null muskler. Jeg er så redd for å gå for fort frem, for det gjorde jeg med min forrige hest..

Jeg bare skritter, (eller tripper kan man vel kalle det, for han er helt hyperaktiv) ca 5 km, annenhver dag. Litt trav innimellom. De dagene jeg ikke rir går jeg tur med han eller longerer.

Hvordan ville dere begynt med en slik hest? mHvor lenge ville dere skrittet, hvor langt etc.? Er selvfølgelig vanskelig å si uten å ha sett han, men hva deres tanker og meninger er rundt dette? Jeg synes også det er litt "ekkelt" å legge salen på ryggen hans og sette meg opp da han ikke har noen muskler i ryggen.. Tips? Jeg er ikke noe særlig til dressurrytter, men skal etterhvert prøve å komme mer i gang med det!

Marie

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 11/06/2005 :  18:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
marie&lipdonn: det jeg ville gjort var å begynne med leieturer(hvis det lar seg gjøre). og du kan godt gjøre det hver dag, det er det ingen som dør av...(pass på at du gir hesten riktig fòr forresten) du bør leie ca 1 time hver dag i litt raskere tempo enn bare daffing...ville holdt på sånn et par uker, så ville jeg begynt å ri skritteturer ca 1 time hver dag, der jeg satt uten stigbøyler, med så god fremdrift du klarer uten at det blir jogging/løping....etter et par uker(kan godt hende det tar lengre tid også) med sånn trening bør du merke forskjell på ryggmusklene...så ville jeg begynt å trave forsiktig, bare til du merker han begynner å puste tyngre...
så er det å ta det gradvis, det tar sin tid, men det er verdt det....

vet ikke om det er så lurt å longere, men det får noen andre svare på....=)

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 11/06/2005 :  22:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode tips Weingi :) Skal ta de med i beregningen

Vil først bare begynne med at longering er ikke det jeg driver mest med, det blir bare en gang i blant, og da longerer jeg ikke for å gi trening (slite ut). Vil ikke tro det er noe skadelig. (Jeg "tømmelongerer" forresten)

For tiden får han ikke noe kraftfor eller høy, for han står på godt og næringsrikt beite. Det som er med han er at han er helt hyperaktiv. Han har et svææært beite (sammen med andre hester) å bruke seg på, men alikevel er han helt gira da han kommer ut på tur. Siden jeg allerede har ridd noen turer, har jeg oppdaget at det er vanskelig å få han til å gå i ordentlig skritt, han skal bare trippe/jogge. (Særlig på vei hjem, eller hvis han ligger bak andre hester) Han er western-trent og derfor ganske lett i munnen og på sjenkel, men er redd for å gjøre han hardere i munnen da jeg må holde han igjen (holde-slippe-holde-slippe.. Dere vet..) Jeg vil ikke si jeg har en hard hånd heller..

Jeg har også gått en del med han, og han har vært sånn ivrig da og (utenom en gang, da det var himla varmt), så han blir liggende foran meg. Så det er så vanskelig å få en ordentlig skrittetur uansett hva jeg gjør. Han får jo også en del mosjon på beitet (hos forrige eier stod han i paddock). Synes det er så vanskelig å bedømme.

Har hjulpet til et par dager på Holt Hestesenter, hvor de tilbyr svømmetrening for hest, og jeg har veldig lyst å få dette med i "treningsprogrammet" for det trener muskler overalt og er veldig bra med hensyn til belastning på beina. Men det er jo så innmari dyrt, og jeg skal på utenlandsferie i sommer

Når kan jeg forresten begynne å leie han på tur i skogen? Er det dumt såpass tidlig i igangsettingen?

Jeg mottar alle tips, om alt, med takk :)

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  23:26:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En treningsplan som står i en bok jeg fant foreslår dette som noen retningslinjer for å få en hest i form:

første 2-6 uker: skritting på flatmark opptil 45minutter(styrke sener og bånd), ikke bakker. 75-100% grovfor og 0-25% kraftfor.

neste 2 uker: skritt og trave tur, noe bakker, ca 1 time, tren på volter 15-20 minutter i uka. øk kraftfor, men grovfor må fremdeles være minst 50%

neste 2 uker: trene bakkearbeid opptil 3 ganger i uka (smidighet og muskelbyggende), ri lengre turer(utholdenhet) de dagene du ikke trener, ri i bakker(muskelbyggende). øk kraftfor etter du har økt treningsmengde, ikke før.

neste 2 uker: begynne med trening over bommer og kavalettier (spenst), ri på tur i alle gangarter, skjekk som salen passer ennå.

Vet ikke om det er noe til hjelp, men der har du ihvertfall noen tips ;)

Angående svømming, nå begynner det jo å bli varmt i været, hva med å svømme i havet/innsjø? Det koster ikke noe og svømming er svømming.

Tren hesten din til å alltid gå bak deg når du leier, dette kan dere holde på med i en innhegning; få ham til å følge deg rundt og ikke la ham gå før deg. Når han begynner å få respekt for deg og at det er du som er leder, vil det bli lettere å leie ham på tur.

Redigert av - Eva V den 11/06/2005 23:26:54 Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  12:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk MissEva! Det hjelper alltid å få flere sine meninger og tanker!

Men de rettledningstipsene du fant, de første 2-6 ukene står det "kun flatmark". Det er ikke mulig her, det blir jo en bakke her og der uansett hvor jeg rir, men jeg kan la være å oppsøke de værste bakkene. Dessuten går han på bratt beite, hvor han løper både rett opp og rett ned bakkene, så de jeg må ri i på turene, har vel ikke noe særlig å si da?

Dette fant jeg på hest.no, forum for turridning."Kondisjon/styrketrening":

"Hei!
Jeg skal prøve å gi deg noen svar på hvordan man trener en distansehest.
Å ri distanse er alt fra korte ritt på ca. 3 mil til lange ritt på 16 mil. Skal du ri korte ritt opp til ca. 4 mil kreves det ingen spesiell trening. En hest som er frisk og i vanlig god ridehestkondisjon kan gå denne distansen uten problemer. Det forutsetter at man ri hesten i en moderat hastighet, dvs. ca. 10-12 km/t. Ønsker du å ri lengre distanser eller i en høyere hastighet kreves det spesialtrening.
Hvordan du trener hesten din er avhengig av hvor gammel den er og hvilket treningsgrunnlag den har fra før. Enhver hest trenger en individuell treningsplan.
Jeg kan gi deg et eksempel på hvordan jeg trener hesten min. Hesten min er en 5 år gammel fullblodsaraber som ikke er blitt trent i noe særlig grad. Jeg har fått ham for ca. 3 uke siden. Treningsmålet er at han i sesongen 2002 skal gå ritt over maks. 65 km, 2003 maks. 100 km, 2004 maks. 120 km og 2005 160 km. Du ser at jeg tenker langsiktig, og det må man hvis man ønsker å bygge opp en god langdistansehest. Du må regne en oppbyggingsperiode på minst 3 år før du kan ri de helt lange distansene.
Jeg har utarbeidet et treningsprogram for de første 90 dager. I denne tiden rir jeg 6-10 km 5 dager i uka. Dvs. en treningsmengde på ca. 30-50 km pr. uke. Hastigheten er meget moderat, dvs. 8 km/t. For å få en følelse for dette med hastighet lønner det seg at du måler opp en strekning på 1 km som du rir i skritt og trav og tar tiden med en stoppeklokke. Så kan du regne ut hastigheten.
Treningsformene jeg bruker er varierte: Viktig er turer - gjerne i kupert terreng. Her rir jeg hesten, men jeg går også en god del ved siden av. I tillegg jobber jeg en del i rundpaddocken og ca. 2 ganger pr. uke rir jeg dressur, ca. 30 minutter. Dette for å få en smidig og lydig hest. Jeg er overbevist om at en god distanserytter må også ri en del dressur for å kunne hjelpe hesten gjennom et langt ritt.
For å kunne kontrollere dine treningsfremskritt bør du skaffe deg et stetoskop og lære deg å måle pulsen på hesten din. For ikke å trene for hardt bør du kontollere pulsen på hesten din etter at du har jobbet den en stund. Pulsen bør ikke være høyere enn 72 slag i minuttet etter 10 minutter.
Men hvis du følger min anbefalte hastighet skulle ikke pulsen være et problem.
Etter de første tre måneder har du laget et grunnlag for å kunne gå videre i ditt treningsarbeid. Nå kan du øke dine treningsturer til 8-20 km 5 dager i uken. Dvs. en treningsmengde på 40 - 60 km. Hastigheten kan du også øke til 8-16 km/time. Hovedvekten i treningsarbeidet ligger fremdeles på det såkalte LSD-prinsippet, dvs. lange, sakte distanser (long slow distances). Etter ca. 6 måneder med dette treningsopplegget er hesten din klar til et ritt over 65 km (Lett A). Før det kan du selvfølgelig gjerne delta i kortere ritt for å få konkurranserfaring og venne hesten til alt det som skjer i forbindelse med et distanseritt.
Jeg har ikke sagt noe om gangarten jeg rir i. Mesteparten av treningsarbeidet i de første 90 dager foregår i skritt. I de neste 6 måneder foregår fremdeles ca. halvparten av treningsarbeidet i skritt, resten i trav. I trening rir jeg svært lite galopp, litt for å variere, men aldri fortere en canter.
Intervallarbeid har jeg heller ikke nevnt, men dette er noe du bør jobbe med i den tredje fasen av treningsprogrammet. Men da begynner du å bli spesialist og bør lese en del litteratur om dette. Et kort innlegg her kan bare gi noen korte svar om problemstillingen.
Lykke til med ditt trenigsarbeid."
Skrevet av Klaus Ackermann.

Jeg spurte også Mariann Thorstensen -hvordan hun ville startet treningen. (Hun er i norgeseliten av distanseryttere) Hun ville startet med litt trav på turene, og øke det etterhvert, for hun syntes de går (skritter) så mye på beitet. (Dette er en oppsummering av det hun sa, men fått med pointet..)

hmm...

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  12:20:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de rettledningstipsene du fant, de første 2-6 ukene står det "kun flatmark". Det er ikke mulig her, det blir jo en bakke her og der uansett hvor jeg rir, men jeg kan la være å oppsøke de værste bakkene. Dessuten går han på bratt beite, hvor han løper både rett opp og rett ned bakkene, så de jeg må ri i på turene, har vel ikke noe særlig å si da?

Forstår problemet, her har vi flate Jæren hvis man beveger seg litt sørover, mens ellers i landet er det lite flatmark. Denne boken jeg har er av engelsk forfatter, så "det er lett for dem å si" :P Tror det er er som du sier, best å ikke oppsøke de verste rett opp og ned bakkene. Prioriter å skritte/trave langt lange traktorveier og sykkelstier eller lignende, fremfor skikkelig tur i skog og mark. Så etterhvert når hesten begynner å komme i form ha noen dager i uka i skogen og noen på "flatmark". Om hesten går i bakker på beitet blir ikke helt det samme fordi han ikke rytter på ryggen, men er hester vant til å gå i bakker uten rytter vil det vel også bli lettere å gå i bakker med rytter etterhvert.

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  13:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner :)

Takker så mye for svar altså! Blir litt lettere å sette opp en plan og mål nå..
Er bare så redd for å gå for fort frem!

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  14:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner jeg godt, bedre å ta seg litt for god tid enn å storme frem....

men har du en sjø eller noe i nærheten er det jo bare å sette i gang det...ikke alle hester som liker vann, men de fleste går mye lettere uti hvis de blir leide i begynnelsen, gjerne med en gulerot i lomma...min erfaring er vertfall at de fleste liker å bade/leke med bølger når de først får smaken på det=)
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  14:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dessverre ikke noe vann jeg ville tattt han ut i. Er en sjø i nærheten, men full av steiner (huff-huff). Har også Glomma, men den setter jeg aldri ut i! For rundt stedet jeg bor, er den en del strømninger i den, og det utsetter jeg ingen for! Har en badestrand (hehe) men den er 10- 15 km unna, og det er jo heller ikke lov.. Så eneste mulighet er det svømmeanlegget..

Supermaja

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  13:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei.. Du, jeg ville ikke vært redd for å trene hesten min i skogen. Om det er endel ulent terreng så ville jeg heller trappet ned i varighet pr tur. Men det er viktig med rolig tempo de første ukene, men om hesten din ikke klarer å slappe av og skritte avslappet så er det en del mer anstrengende. Hva om du kkunne kjørt en hest foran og hatt din hengende etter? Da må den jo moderere tempoet sitt?! ( da tenker jeg å binde han i en vogn som er laget for slik "etterheng" ikke bare en roadcart)

Husker ikke hvem som sa at du må lære at hesten alltid skal gå bak deg... Den er ikke jeg enig i. Det er faktisk livsfarlig. Ja hestene skal respektere deg og ditt tempo, men man skal gå med hesten på sin høyre side, ved bogen.... Legg trykk i grima om han går for fort samtidig som du gir han roende kommando og lett trykket når han går riktig!

Noe vi sikkert alle kan bli flinkere til er å gi ros! VIKTIG!
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  13:39:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Med å lære at hesten skal gå bak deg, mener jeg jo selvfølgelig ikke at hesten skal gå å dytte deg i ryggen eller gå 3 meter bak deg. Det er snakk om at hesten ikke skal få overtaket og at hestens forbein ikke går foran dine bein. Jeg mener selv at når man skal gå ved hestens hode, og ikke ved bogen, da syntes jeg hester får litt for mye overtak. Hesten skal følge lederen, det vil si deg. Er det snakk om fremvisning av hestens bevegelse for en utstilling, el, er det jo en annen ting hvordan man viser den frem. Men når man skal lære hesten å respektere eieren, og vende den av med å ikke dra av sted med leieren, bør den som leier ha overtaket.

Jeg merker det selv når jeg for eksempel leier 2-3 ponnier til beite; så lenge de går alle bak meg er det inget problem, men så snart en begynner å stresse og skal gå foran de andre, blir det farlig. Derfor syntes jeg det er vitkig å lære hestene å følge etter den som leier. Ellers blir det mer "hest går tur med eieren"

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 15/06/2005 :  14:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempefint med flere innspill

Selv liker jeg ikke å gå ved bogen. Liker å ha, som MissEva, hodet ved meg. Ca ved ørene. Jeg føler jeg har null kontroll hvis jeg går lenger bak.. Men er kanskje en vanesak også. Hvis man skal ha hesten til å følge deg, f.eks. uten leietom, vil den være for langt fremme hvis du går ved bogen, og derfor "bli for sen" til å følge deg ordenltig.. Hmm.. Litt rar forklaring. men dette er min mening da..

Tone_

Skrevet - 17/06/2005 :  13:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så glad for at jeg slipper å tenke på opptrening etter beite.......
Da hesten min ikke går på beite, men trenes hele sommeren! Så det er løsningen min..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.