hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fòrtilskudd for å styrke høvene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Fòrtilskudd for å styrke høvene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  22:21:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har noen av dere vært borti dette og virker det? Fjordinghoppa mi kan ikke gå uten sko i det hele. Mister hun en sko må hun nesten stå inne til vi får satt på en ny. Går hun på grus eller asfalt faller store biter av. Dette er kanskje som dere forstår et stort problem. Men det sm er rart er at til tross for dette er det sjeldent hun mister sko.

Fröya

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  08:31:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hilto Herbs Seaweed & Rosehip er veldig bra for høvene. Du kan også prøve Biotin. Når det er sagt, er vel dette et skoleeksempel på en hest som virkelig kunne trenge en periode uten sko! Men det må gjøres på riktig måte og sansynligvis bruke boots i en periode. Det er ingen ting som er mere effektivt for bedring av hovkvaliteten enn en periode uten sko. Å sko henne oftere kan også kanskje ha en viss effekt. Når hoven er skodd, oppfatter den det som at den får for lite slitasje. Den lager dårligere horn som brekke lettere av, for at ikke hoven skal blir for lang. Dette i seg selv er helt naturlig. Det er denne måten hester som lever i naturen, på mykt underlag, kvitter seg med for lang hovvegg. Ellers ville den tilslutt gått på "stylter". Dette er heller ikke vondt for hesten. Det som gir problemer for hester i fangenskap/skodde hester, er at sålen blir trimmet når hesten skoes. Den blir da tynn og tåler litte trykk. Dessuten lever strålene et alt for beskyttet liv uten bakkekontakt. Når da den plutselig får det, blir det ømt og vondt å trå på en periode. Den er underutviklet, sammenklemt og har dårlig blodsirkulasjon.

Dette er det ganske enkelt å gjøre noe med. Men det krever en del kunnskap og planlegging for å få til et vellykket resultat. Alle hester har godt av perioder uten sko. Det mener selv hovslagere.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  23:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
En vennine av meg ga hesten gelatin for å styrke hovene og det hjalp en del på hovkvaliteten!
Men det beste må være å la hesten få gå uten sko, men da får du ikke brukt den på noen uker hvis hovkvaliteten er så dårlig nå. Sette hesten på beite? Utrolig hva det gjør med hovene på hesten å få gå uten sko noen uker! Min hest gikk uten sko i ca 11 uker i fjor pga skade og sto da bare i gjerdet og de hovene var steinharde da han ble skodd igjen

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  11:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det sies jo at generelt biotin skal hjelpe for hovvekst og styrke. Mulig, aldri prøvd. Jeg har og hørt at det med gelatin funker..

Hva med å smøre noe på høvene så du øker blodomløpet og dermed så vokser hovene fortere ut i sterkere format? Hmmm... Vanskelig å si det der altså
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 31/05/2005 :  11:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har jeg svart på før, og da svarte jeg :

Velfungerende tarm
Mikroorganismene sin funksjon er ikke kun å nedbryte foret ,de produserer også ganske mange stoffer som ikke er i foret Bl.a vesentlige mengder b-vitaminer og biotin.

Så ett fortilskudd som får orden på mikroorganismene og stimulerer til naturlig biotinproduksjon, vil hjelpe bedre i forbindelse med dårlig hovkvalitet enn om man gir tilskudd som har et høyt biotininnhold.

Yea sacc , Vitabiosa , equlibra og helt sikkert mange andre produkter

Og biotin må til for å få en bra hovkvalitet

Munti.

Redigert av - munti den 31/05/2005 11:48:15 Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  13:46:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Har fôrt med Biotin i 4 måneder, men har ikke sett noe fremgang. Men man sier jo at man må fôre på det i ca. 4-6 måneder før fremgangen kommer, så nå gjenstår det bare å se. Jeg kan anbefale de Cornucrescine. Det er en salve som skal smøres på høvene for å stimulere hovveksten. Jeg har holdt på med dette i 2 uker og ser allerede fremgang! I tillegg sitter jeg her nå med verdens sterkeste negler selv... hehe... Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  15:18:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Får prøve på noe av dette. Når hun går på sommerbeite går hun uten sko de somrene hun har føll. Vi prøver hvertfall dette, men sist sommer så knakk så mye av at hun begynte å blø! Da var hoven så oppknekt at hun bare måtte tas inn fra beite. Og det beite hun står på er det ikke noen store steiner eller noe som hun kan ha sparket borti. Men hov kvaliteten pleier jo ofte å være dårlig på fjordinger, har sett veldig mange eksempler på dette.

Cornucrescine: hvor får du tak i denne?

Hovene hennes vokser feil også, så dette kan ha noe med problemet å gjøre, de vokser ikke noe i høyden, de vokser bare fremover. Dette gjør jo ikke problemet bedre da. Men jeg skal prøve å gi henne noe tilskudd med biotin i. Nå får hun bare champion oppdrett og vitamintilskudd. Hun fikk føll 18 mai, og har begynt å stå ute på beite om dagene
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  16:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Var inne på vipen din og myste på hovene til hesten din. Pen hest forresten! Det ser ut til at de vokser veldig mye framover ja! Ut i fra bildene er det vanskelig å se hvor lange de er på baksiden(hælen/drakta). Lange hæler, eller for lange hover generelt gjør at tåa presses fremover. Du ser hovveggen her en bøy framme på tåa. Dette indikerer at lammellene som holder hovveggen på plass rundt hovbeinet er strukket. kanskje er det separasjoner under hoven også? Lamellene kan miste taket både av feil hovform og forfangenhet. Dette høres veldig ille ut, men den gode nyheten er at hoven hele tiden vokser, og hvis hoven får rett fasong og "livsbetingelser" vokser den etterhvert ut og blir frisk igjen
Når hovene blir for lange produseres det hov av dårligere kvalitet. Da slites de fortere, og hadde det ikke vært for skoene ville hesten slippe å få for lange hover igjen. Dårlig kvalitet på hovene får man også hvis hovspillet er hindret, og dermed får hoven for lite blodgjennomstrømning.

Siden jeg selv har fått veldig god tro og gode erfaringer med barfot vil jeg selvsagt anbefale detwww.barfothest.com finner du både en god del info og en liste over barfottrimmere som er behjelpelige med beskjæring og veiledning. Hvis hoven blir beskjært riktig og rundet pent av i kantene er det mindre sannsynlig at det brekker av biter også. Men hvis du velger barfot etterhvert, så er det veldig lurt å innvestere i boots så du kan bruke hesten som du vil For jo mer hesten rører på seg, jo bedre er de for tottelottene

Hvordan beskjærer hovslageren disse hovene? Hesten min hadde tendens til slike tær, og da kutta hovslageren tåa på undersiden maks, og lot de være lange i hælområdet for at de skulle se brattere og finere ut. Det hjalp ikke - det så bare litt finere ut med det samme! I fjor tok jeg av skoene, og senka hælene og lot undersiden av tåa være i fred, pluss at jeg raspa inn tåa jevnlig fra yttersiden(inntil den hvite linja). Da ble hovene etterhvert fine. Men det finnes selvsagt mulighet for forbedringer hvis du foretrekker skodd hest også, selv om det trolig ikke er like effektivt som naturtrim og barfot. Enten må du finne en annen hovslager, eller så må den du har prøve å beskjære hoven annerledes(lavere hæl, kutte inn tåa forfra ikke på undersiden). Så må hovene selvsagt beskjæres ofte nok

Oi, ble ikke så mye om fortilskudd dette da, men lykke til hverfall

Redigert av - Asbjørg den 31/05/2005 16:24:06 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  18:39:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Equlilbra og Greenpower hjelper mot de fleste hovproblemer. I tillegg er det proppfullt av vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer. Gjør også at hesten benytter seg bedre av næringen fra annet for. Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  18:45:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
På dette bildet var jeg bare forrytter for henne og vet ikke hvem som skodde henne da. Jeg har ikke fått henne enda, for hun må fraktes fra vestlandet og har føll, og jeg vil ikke ha føllet med så da venter jeg heller. Hovene hennes har alltid vært sånn, har fått komentarer på utstillinger om dette og da har de sagt at han som skor henne skor henne rett for han prøver ikke å rette opp hoven, han skor hoven sånn som den er for å ikke ødelegge. Og tåen blir kuttet forfra. Men jeg husker at hun ble skodd på ny 2-3 dager etter 17 mai for hun hadde gått lenge med disse.

Jeg har ridd henne fra hun var 4 til hun ble 7 og da ble det for travelt med skole, så nå har hun netsen ikke blitt brukt de to siste årene. Men når hun kommer bort her skal jeg finne en bra hovslager, der hun står nå er det vanskelig å finne noen som er flinke og samtidig snille med hesten. Husker en vi hadde eg gang, han slo hesten i magen med hammeren bare pga at hun bevegde seg litt etter å ha stått på 3 føtter lenge!

Håper bare dette forbedrer seg viss jeg begynner å gi henne biotin, får ny hovslager og begynner å smøre på Cornucrescine.
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 31/05/2005 :  21:08:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir Farrier's Formula til hesten min, og det ser ut til å hjelpe bra på hovkvaliteten. Jeg kjøper det på Bjerke Dyrehospital, det koster endel, men siden det ser ut som det virker er det verdt det. Jeg har også gitt Biotin, og brukt Cornucrescine (har ikke brukt det etter jeg begynte med Farrier's), men uten nevneverdige resultater. Men det vil jo ikke si at det ikke virker, det gjorde bare ingen forskjell på min hest. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  22:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror neppe det hjelper å smøre noe på selve hoven for at hoven skal gro bedre. Hornet gror fra kronranden. Det tar mellom 6 og 12 mnd. før hornet har nådd bakken. Derfor vil det som regel ta ganske lang tid før du ser resultater. Det dårlige hornet som brekker av nå, ble produsert for ganske mange mnd siden. Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  10:39:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei :) Jeg hadde problemer med at hesten min hadde sprø høver, skoene falt lett av, og det ble gjerne med et par flak av hoven også :s Om han gikk uten sko i en uke ble hoven stygg og flisete. Men etter at jeg begynte å gi ham Biotin forte så har han blitt mye bedre i hovene, mister ikke sko i det hele tatt lenger nå :) Et par uker etter at jeg begynte å gi biotin mistet han en sko, men hoven var like fin og fliset seg ikke opp før jeg fikk satt på ny sko :)

Så det hjalp veldig på min hest, jeg vet ikke om effekten er like bra på alle hester men det kommer vel også litt an på hva slags produkt man bruker.
Lykke til!

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  13:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror neppe det var biotinen som virket etter to uker. Som sagt er den hovveggen som er på bakkenivå produsert for flere mnd siden. Men kanskje du byttet fôr ca 1/2 år før? Eller det ble gjort en eller annen forrandring som gjorde at akkuratt da produserte hesten bedre horn. Den hadde kanskje en periode uten sko, sommerbeite f.eks? Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/06/2005 :  22:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil og bare tilføye at når hesten mister sko og tar med seg en del av hoven går også mye på hvordan hovslageren setter fast sømmen i hoven! Har man en flink hovslager så skal hesten kunne trø av seg en sko UTEN å ta med hoven! Og har hesten mista sko og det går noen dager før man får satt skoen på så kan(og bør)man faktisk raspe litt for å jevne ut hoven så den ikke bryter og fliser opp
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  10:43:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg har heldigvis aldri hatt det problemet med henne at biter av hoven har fallt av med skoen. For skoene henger bra på. Det er etter de er av som er problemet her... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.