hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hestemassasje
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 hestemassasje
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestemassøren_
» VIP

Innlegg: 3

Skrevet - 27/05/2005 :  21:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si til alle dere som ønsker å jobbe med hester at det å være hestemassør er en utrolig koselig og god jobb.
Nå dannes det egen skole i Norge med det mest omfattende utdanningstilbudet innen dette i norden, så gled dere!!

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 27/05/2005 :  21:25:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er vel ikke interessert i en slik utdannelse, men siden det har vært litt snakk om det i tidligere debatter kunne det vært interessant med litt mer info. Hvor, hvem tilbyr dette, hva slags type kurs, hvor lang utdannelse, pris, når er "kursstart" osv. Sikkert mye man ikke vet i en slik planleggingsfase, men noe vet man vel.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 28/05/2005 :  00:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En massør jeg kjenner fortalte meg at mye av utdanningen som går over flere år her i Norge (mest i Sverige antar jeg), egentlig ikke var nødvendig. Flere av de som underviste på denne utdanningen hadde tatt samme kurset som han selv. Det kurset hadde vart i en uke eller to, og kosta langt mindre enn det kursene her hjemme koster. Med reise, kost og logi, pluss kursavgift (dette er i USA), så ble prisen allikevel bare halvparten av samme utdanningen her i Norge og Sverige. Denne personen er mye brukt av ledende sprangryttere og galopptrenere.

Som regel er jeg skeptisk til disse 'jeg har tatt tre helgekurs jeg' folka, men når han sa at de samme som underviser her 'hjemme' hadde tatt nøyaktig samme kurset han hadde, da må jeg si at jeg begynner å lure litt. Er det bare for å tyne penger utav folk at kursene varer så lenge og er så dyre?
Gå til toppen av siden

hestemassøren_
» VIP

Innlegg: 3

Skrevet - 28/05/2005 :  08:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En massør jeg kjenner fortalte meg at mye av utdanningen som går over flere år her i Norge (mest i Sverige antar jeg), egentlig ikke var nødvendig. Flere av de som underviste på denne utdanningen hadde tatt samme kurset som han selv. Det kurset hadde vart i en uke eller to, og kosta langt mindre enn det kursene her hjemme koster. Med reise, kost og logi, pluss kursavgift (dette er i USA), så ble prisen allikevel bare halvparten av samme utdanningen her i Norge og Sverige. Denne personen er mye brukt av ledende sprangryttere og galopptrenere.

Som regel er jeg skeptisk til disse 'jeg har tatt tre helgekurs jeg' folka, men når han sa at de samme som underviser her 'hjemme' hadde tatt nøyaktig samme kurset han hadde, da må jeg si at jeg begynner å lure litt. Er det bare for å tyne penger utav folk at kursene varer så lenge og er så dyre?

Opprinnelig postet av Irriducibili



Jeg må bare si at denne personen ikke kunne vite hva han snakket om.
Det er ingen utdannelse innen massasje som går over mer enn ett år her i norden, i alle fall ikke som massør.
Jeg har selv tatt alt som er av utdannelser både på dyr og mennesker, og føler at det fremdeles er mye å lære.
Når man snakker om at man kan lære like mye på en uke som på et år, må man ta i betraktning hva man mener med hva som er viktig å lære.
Anatomisk kunnskap er meget viktig for å vite nøyaktig hvilke strukturer man jobber med og for å stille riktig diagnose.
Selv om noen har en tupr utdannelse kan det jo hende de har etterutdannet seg selv og fått erfaringer.
Hvis du har studert muskulatur vet man at det er et must å kunne hele skjelettet og dets oppbygging, alle muskler og ledd og deres oppbygging, funksjon og utspring og feste. Dessuten, hvis man skal være seriøs, må man kunne alle faktorer som påvirker kroppen som for, skoing, utstyr, trening etc.
Sykdomslære er også viktig. I tilegg kommer det å gjennomføre selve massasjen, som jo kan læres teknisk på noen dager, men det å kunne kjenne hvor spenningene sitter, og forandringene som skjer der mens man behandler osv må erfares.
Så den som kan lære seg alt dette på en ukes kurs er jammen god!!!!
Når du går en privat skole som ikke har offentlig støtte så er ikke prisene på disse utdannelsene her i norden store, og det er raskt å tjene inn igjen kostnaden ved endt utdanning.
Gå til toppen av siden

hestemassøren_
» VIP

Innlegg: 3

Skrevet - 28/05/2005 :  08:50:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er vel ikke interessert i en slik utdannelse, men siden det har vært litt snakk om det i tidligere debatter kunne det vært interessant med litt mer info. Hvor, hvem tilbyr dette, hva slags type kurs, hvor lang utdannelse, pris, når er "kursstart" osv. Sikkert mye man ikke vet i en slik planleggingsfase, men noe vet man vel.

Opprinnelig postet av spoff



Det er Nordisk skole for Heste og Hundemassasje som holder utdannelsen som skal gå over et år, men basert på endel selvstudier i tilegg til undervisningen. Man kan velge bare å ta første del og lære til forebyggende bruk på egen hest eller gå hele veien til autorisert, diplomert hestemassør. Nettsider for skolen er under utvikling.
Det skal i hvertfall gå første del av utdannelsen til høsten. Etterhvert holdes hele utdannelsen i flere store byer i norge.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 28/05/2005 :  11:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som regel er jeg skeptisk til disse 'jeg har tatt tre helgekurs jeg' folka, men når han sa at de samme som underviser her 'hjemme' hadde tatt nøyaktig samme kurset han hadde, da må jeg si at jeg begynner å lure litt. Er det bare for å tyne penger utav folk at kursene varer så lenge og er så dyre?


Vel, jeg er hestemassør, og de kursene jeg har gått (Axelsons) har gått over én uke av gangen. Det finnes en del helgekus av typen "masser hesten din selv", men hittils er det bare Axelsons som gir tittelen "diplomert hestemassør". Hestemassør i seg selv, er en fri tittel.

Men, i og med at Axelsons omtrent har hele markedet, så er det ikke riktig å si at de som underviser "her hjemme" har tatt helgekus i USA for deretter å undervise på kurs som er lange og dyre. Hos Axelsons er det Marina Axelson Callum som er ansvarlig for pensum. Hun har jobbet som massør i mange år, og hun har sin utdannelse fra USA ja - men det er slett ikke et helgekurs. Hun jobbet i USA i mange år, blant annet sammen med Jack Meagher som bør være et velkjent navn innen idretts- og hestemassasje. Alle lærere jeg har hatt hos Axelsons har vært utdannet derifra, samt at de har hatt andre utdannelser i tillegg. Vi har óg hatt forelesere som har vært veterinærer, skoere mm

Jeg skal ikke si at man lærer "alt i verden" på en månedstid på kurs, for det gjør man ikke. Man må hele tiden fylle på med kunnskap om f.eks saltilpassing, høver, tenner osv. Men, som "hestemassøren" her sier - så ligger det store og hele i fingrene til den som behandler. Den følelsen kan man ikke "lære seg", den kommer med erfaring

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 28/05/2005 :  15:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var det jeg synes hørtes litt rart ut.

Men kan du lære deg hestens anatomi, og vite det du trenger etter en uke eller to? Deretter kommer jo selvsagt erfaringen. Men selve studiet av hesten mener jeg, vite hvor du skal trykke, hvor de, hva heter det... akupressur? linjene går?

De som går slike helgekurs har ofte x-antall hester de må jobbe med før de kan fortsette med neste kurs. Selve innlæringen/undervisningen foregår da ikke så veldig lenge, men de må ha erfaringer utenom. Dersom du har god hestekunnskap fra før, vet endel om foring, skoing etc., da kan man i teorien ta et ukeskurs i massage og deretter få erfaringen?

Foreløplig holder jeg meg nok til de som har noen år som vanlig massør kanskje, for deretter å spesialisere seg på hest. For jegh ar litt vondt for å skjønne at man skal kunne lære seg alt om hestens kropp i løpet av noen uker.
Gå til toppen av siden

NordEq

Norway
Innlegg: 3

Skrevet - 04/07/2005 :  12:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNordEq  Svar med kopi av melding
Ang hestemassasje
Jeg tenkte jeg skulle bidra med litt annerledes informasjon om massasje utdanning i og med at jeg er en av bare 5 i hele Europa som har den lengste utdannelsen man kan ta innen hestemassasje i verden. Jeg gikk et to-årig, fulltids kurs ved Darcy Lane Institute i Canada
( www.darcylane.com) i Equine Massage Therapy. Der lærer man ikke bare hestemassasje, men også hydroterapi, stretching og remedial exercises ( øvelser for å styrke). I tillegg til massasje fagene lærer man hestens anatomi, fysiologi, sykdommer, business, kinesiologi, adferd, behandlinger, medisinsk terminologi etc. Det er pr dags dato den mest fullstendige utdannelsen man kan ta i verden i faget, og jeg synes det var en kjempespennende erfaring. Når det gjelder mennesker som har tatt helgekurser kan jeg bare si at jeg ville ikke latt en lege behandle meg om alt han hadde var et helgekurs i menneske anatomi og behandling. For behandling av egne hester er det helt greit, men om man skal ta betalt for å utføre en tjeneste synes jeg man skal sørge for at man ikke gjør noen skade ved å tilby tjenester man er 100% på.
Dette leder fram til det neste temaet ang massasje hvilket er regulering av yrket. Det finnes ikke noen organisasjoner i hele verden som sier hvem som kan og ikke kan praktisere hestemassasje, så man må være forsiktig med hvem man velger. Pga dette er det i Canada og USA der jeg var oppstått endel rettsaker i forbindelse med dyremassører som har forvoldt skade pa dyr og som følge av dette er det nå begynt å dukke opp strenge regler der for hvem som kan utføre massasje på dyr.
Jeg er selv medlem i IAAMB (International Assoc. of Animal Massage and Bodywork, www.iaamb.com) som prøver å starte reguleringen av massører for a sørge for at folk har de kvalifikasjoner som er nødvendige og er seriøse.
Skriv gjerne til meg om dere har spørsmål om utdannelsen, eller les mere om den på hjemmesiden min:
www.nord-eq.com



Tina
www.nord-eq.com
NordEq Hestemassasje
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.