hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som er hard i munnen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hest som er hard i munnen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  23:43:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min er forferdelig hard i munnen(!)og jeg har nå gått over til hackamoor(den"milde"typen) Dette fungerer veldig bra men hva skal jeg bruke til fks.sprangridning??? Noen som har noen gode forslag eller erfaringer med ulike bitt???

Lene.

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  00:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...du er inne på feil avdeling da..dette er etterlysninger ;)
Du skulle vært på Utstyr med denne tråden...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 27/05/2005 :  07:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Edit: Debatten er flyttet fra "Etterlysninger" til "Utstyr".
MIX, administrator Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  08:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Jeg har hatt og fortsatt har litt av det samme problemet. Og jeg har begynt med hack, som du.
En ting jeg har funnet ut gjennom alle de strie hestene jeg har trent i løpet av årene er at hardt mot hardt som regel ikke fører til noe godt... Sverger av og til til pessoabitt, når jeg skal på tur med andre. men ettersom man bruker det så får jeg en følelse av at hesten blir "imun" mot bittet.. Så jeg prøver å jobbe masse med halvparader når jeg jobber på banen, også på tur med andre for å slippe å dra i hesten.. (har du sjekket oom hesten har munnsår, kanskje det er derfor den er så stri?)
Hvis ikke så har jeg ganske god erfaring med tredelt bitt, det ligger godt og mjukt i munnen, samtidig som det kan være litt skarpere enn vanlig trinse. Kommer litt an på tredlinga, om den er flat eller rund.

Har flere råd, som jeg har prøvd selv, men først hadde det vært artig å høre hva det er du har prøvd?...
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  09:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Takk for svaret! Er veldig enig med deg i at"hardt mot hardt"er en dårlig løsning! Jeg har jobbet en del med halvparader og det fungerer greit når hesten"vil"stoppe men når han førs får det for seg at han vil HJEM er det værre

Jeg har prøvd pelham,pessoa,vanlig trinsebitt og gummi stangbitt men ingenting har fungert noe serlig. Tredelt har jeg ikke prøvd ennå men det kan jo absolutt være værdt å prøve!Har du best erfaring med flatt eller rundt"midtstykke?

Jeg har hatt veterinær til å sjekke munnen hans men det er ingen sår og tannspisser blir tatt jevnlig. Har fått høre at strikk kan hjelpe men syns dette høres litt"drastisk"ut!Eller...? Noen som har prøvd???

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 27/05/2005 :  10:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ingenting i veien med bruke det som fungerer når du skal ri sprang. bruk hackamoor ( mild eller sterk )

Den erfaringen jeg har med sterke hester er at .som du alerede har prøvd hackamoor fungerer meget bra.

Eller prøv et gag bitt, fungerer meget bra på sterke hester
og er bare sterkt når du må dra hardt.

Finn ut om hesten trives bedere med et tredelt bitt, noe som kan være en enkel løsning og noen ganger fungerer overaskende bra.

Strikk er det bare å glemme, de blir somregel bare sterkere av den. forde den holder et gjevnt press og munnen blir ufølsom.

Jeg vil tro at en gag kan hjelpe deg, gjerne tredelt om du kan finne det.

ellers er det jo andre ting som kan hjelpe.

lære hesten å stå stille. til den får en annen besked.

lære den holdt fra forskjellige gangarter.
spesielt nyttig på sprang trening (holdt etter du har vendt mot hinder osv ) kan være litt vrient til å begynne med, men med en tolmodig rytter er det ikke umulig å få til.

kansje hesten rett og slett ikke vet hva den skal når du drar i tøylen ?

kansje blir den bare stressa og prøver å komme unna.

Sørg for at hesten forstår hva du vil den skal gjøre.
Hester kan velge mellom vesentlig og uvesentlig informasjon.

Så vær nøye med hvilke hjelpere du gir og som sakt vær sikker på at hesten forstår øvelsen den blir bedt om.
Repeter.

Sinne ved hestetrening = fiende
Forverrer situasjonen.

Husk masse ros

God tur

Redigert av - munti den 27/05/2005 10:23:23 Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange kloke råd og info. Du bekreftet akkurat det jeg trodde ang.strikk,at hesten bare blir sterkere av det!

Ang.å hoppe med hack så høres det litt"skummelt"ut og det er vel neppe godtatt på fks.stevner? Eller?

Hesten forstår godt hva holdt er, det er bare VILJEN som spiller inn på ham mange ganger. Han er en utrolig kraftig hest med en ENORM hals/nakke og har vært traver tidligere. Det er selvfølgelig klart at han er STERKERE enn en"lett"rideponni/hest men han lystrer som sagt når han selv vil.

Men jeg får,som du sier bare prøve å jobbe med lydighets/dressurtreninga og evt.prøve annet bitt(evt.tre-delt).

Jeg blir ikke"sint"om han ikke lystrer,men gir masse ros NÅR han lystrer!
Problemet er vel heller at jeg blir REDD når han ikke vil stoppe og det bare går fortere og fortere!!! Det er vel det man kan kalle "en ond sirkel",jeg blir nærvøs-det smitter igjenn over på hesten og han blir ENDA MER oppsatt på å komme hjem...Jeg rir mye på lange tøyler for å"spare"munnen hans,men jeg tror rett og slett at han girer seg mere opp når tøylene strammes! Han forventer at da skal det sikkert SKJE NOE! Men dette er kanskje ganske vanlig blandt travere ???

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,det er dessverre det... Min kaldblods traver er lik på det området. Når jeg tar inn på tøylene,så girer han seg opp,og er klar til dyst ;)
Rir mye på lange tøyler,og han er heldigvis ikke særlig hard i munnen,så han lystrer godt.
Er litt sånn "wannabe"-cowboy,jeg da...han skifter rettning ved press på nakke/tøyle,så har lurt på om jeg skal prøve litt mer aktivt å lære han dette.... Men må nok vente til han er ferdig med å gå løp..tror ikke jeg kan klare å kombinere det på ham... :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  12:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei igjen. Kjenner meg så godt igjen, stopper når en vil stoppe!!! Du har prøvd veldig mye av det samme som meg. Er helt enig i et annet innlegg. at gag kan funke. Har prøvd det på forskjellige sterke hester, men det funker ikke på alle.

Jeg ville ikke prøvd strikk..... Har aldri prøvd det, men for meg virker det som om hesten bare kan låse seg mer..

Når det gjelder tredelt så er det både og. Du kunne jo prøve deg frem, med rund midtdel som er mildest, kan du få det til. Men det jeg har prøvd er med flat del, og med "kjørestang" på siden, om du skjønner hva jeg mener. Dette for å få litt bedre styringsmuligheter. Om hesten din blir sterk å svinge med når han stikker...

Det finnes også noen bitt med "løse deler" som henger på bittet, har hørt at sterke heste blir opptatt av bittet og "glemmer" å være sterk og stri....... ( vanskelig for meg å tru, men det kunne jo prøves, har enda ikke prøvd det selv..)

Om ikke det tredelte skulle hjelpe, hva med en reim som går under haken på hesten, i komb. med pessoabitt? Da strammer det rundt munnen når du må dra som verst? Eller, stikker hesten din med åpen munn? Hva med lav nesereim? ( er ikke så begeistret for vanlig "høy" nesereim. For når du må ta i et tak når hesten stikker, så kan kjøtt komme i klem mellom nesereim og bitt.

Setter kanskje huet opp? Martingal? Eller ned, en form for sjekk?

He he,, mange forslag her. Prøv i vei. Hadde vært hyggelig med tilbakemelding....
( ikke lett, men du kan tro vi er fler i samme båt. Og hver hest lar seg stagge av forskjellige ting.)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  17:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har pøvd masse med bitt og greier. Har det hjulpet? Nei, da er det ikke det du må forandre på.

Du sier hestene vet at han skal stoppe, han forstår altså hva du vil om du holder litt igjen i tøylen. Ok, dersom du er sikker på at han skjønner så er ikke det problemet. Han stresser seg opp når du korter tøylene, da lar du være å gjøre det. Å korte tøylene forteller en traver at nå skal noe skje, og det som har pleid å skje er at han skal springe. Så det gjør han.

Han vil ikke høre på deg. Og det hjelper ikke med bitt og andre greier. Først og fremst bør du trene lydighet på bakken. En annen ting du bør lære deg og hesten er one rein stop, da er du garantert å få stoppet hesten. Dette vil han etterhvert skjønne, og du er også klar over at du har hesten under kontroll. Noe som gjør deg roligere. I tillegg til det som kommer under her, vil jeg legge til at du også kan trene dette fra bakken først. Samme femgangsmåte, bare følg etter hesten til den stopper.

Om one rein stop:

'One rein stop

Stri hest:
Alle slike problemer begynner jeg alltid å løse ved først å gjøre hesten myk i nakken. Lær hesten å gi hode og hals bare ved at du såvidt er borti tømmene. Jeg bruker alltid ei taugrime og mitt longertau på 4 meter til slikt arbeid. Kan hende er hesten din allerede myk og fin. 23 år er jo god tid til både å bli myk, - eller og å bli stiv, alt etter. Er hesten myk i utgangspunktet er det bare å lære hesten å stoppe på en tom. "One rein stop" som amerikanerne sier. Ri i skritt ta kun i den ene tømmen mens den andre henger helt slakk. Ta inn helt til hesten har bøyd nakken inntil skulderen. Hold hesten i denne posisjonen inntil han har stoppet. De fleste hester vil gå i ring når du gjør dette. La hesten gå i ring til den stopper selv. Prøv endog å beholde hesten der, med bøyd hode og hals - uten motstand - i et minutt. Dette gjenntar du gang etter gang til hesten bøyer og stopper bare du såvidt bruker tømmene.

Når det er OK i skritt begynner du i trav med det samme. Jeg anbefaler deg å jobe i paddock. Be hesten om å trave, på slakke tømmer. Bøy så hesten rolig og stilfullt (ikke røsk i tømmene)mens du gir hesten rimelig tid til å gå ned fra trav til skritt og endelig til stopp. Jeg anbefaler bøying mot et gjerde. da har hesten ikke noe valg, men må sakke på.

Når alt fungerer fra trav til skritt går du videre til galopp. Når stoppen fungerer fra alle gangarter og hastigheter, begynner du å bruke bøyingen til å regulere hastigheten istedenfor til å stoppe. Du går fram akkurat på samme måte. Men nå gir du fri/ettergift umiddelbart når hesten senker farten tilfredstillende. Nå vil hesten etter hvert skjønne at den ikke skal stoppe bare sakke litt på.

Tren hjemme på bane eller i paddock til dette fungerer fint. Først da er det tid til å ta hesten ut på veien eller stien der du før hadde problemene. Nå gjør du akkurat det samme som hjemme. Bøyer hesten til stopp om han finner på å øke farten eller forandre gangart uten at du har bedt om det. Og/eller bøyer til mindre fart når det er saken. '

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.