hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innri hesten selv...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innri hesten selv...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

anki15

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  18:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Vet ikke om dette emnet passer akuratt inn her da, mn prøver

Jeg har da sett på en kjempe-snill døla hoppe på 3 år og er klar for å innris.
Det jeg fikk høre var at hun som eier den døl-hoppa har ei datter som nå er 16 år. Hun har innridd 2 hester selv. Hun var da 9 år da hun innridde den første hesten.
Da jeg hørte dette tenkte jeg: "Det kan da ikke være så vanskelig å innri en hest når en jente på 10 år greier det"
Er selv 15 år og syns dette kunne være en kjekk utfordring.

Men så kommer det en del tvil. Hva innebærer egentlig å innri en hest?
Det som bekymrer meg litt er å venne hesten til hodelag og rytter på rygg. Hvordan kan jeg venne til en hest med å ha et bitt i munnen*?og tanken på å kanskje bli kastet av maaange ganger før hesten aksepterer rytter på rygg.
Eller er det bare jeg som bekymrer meg for mye?

Falt helt pladask for denne hoppa, og har skikkelig lyst å kjøpe henne, men trenger masse råd!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  19:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å "innri" eller "sitte inn" en hest er kort fortalt bare å gjøre den vant til rytter, derimot å "tilri" en hest krever nok mer kunnskap om du har forhåpninger om å få en hest som er følsom for innvirkning fra hjelpere.
Man kan gjøre utrolig mye feil under både innridning og tilridning og jeg vil absolutt ikke anbefale deg å gjøre dette selv, i det minste få hjelp av noen ( helst over 9 år...) som har gjort dette før.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  15:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du ikke vet hva det vil si å ri inn en hest så ville jeg ikke gjort det...kan gjøre utrolig mye skade dersom du gjør noe galt, og det er ikke verdt risken....

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  15:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger meg på resten her og vil ikke anbefale å ri inn hesten alene dersom du ikke er erfaren på området.

Det er ufattelig fort å gjøre noe "galt" som det kan ta evigheter å korrigere.

En ni åring som rir inn en hest alene! Nei takk!!!!

Du kan bedrive mye miljøtrening og tilvenning selv men for å få en lydig ride (evt kjørehest) bør man få kyndig assistanse og veiledning.

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 27/05/2005 :  01:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er klart du kan ri inn hesten din selv,
Du må bare bestemme deg for hva den skal lære også må du gjøre det med god tid ikke noe hastverk.

Det er først lurt å finne ut om hesten vet forskjell på rett og galt. Altså nei en korreksjon og bra som ros.
Bestem deg for hva du vil at ”nei” skal bety for eksempel avbryt det du holder på med.
Forsterkning ”ros” av noe man vil at hesten skal gjøre, får hendelsen til skje oftere og med lyst og glede,

Belønningen ”rosen” må være god nok til å motivere til repetisjon
Tidspunkt for ros og belønning må være riktig ellers belønnes kanskje feil ting.

Dette er det viktig at hesten kan før du begynner med innridning og tilridning
(Det kan gjøres på tusenvis av andre måter også men det kan ikke jeg lære deg)
Også er det bare å sette alt sammen til øvelser.

Med øvelser mener jeg

Vende hesten til hodelag (bitt)
Leie hesten på tur med hodelag og trene på

Holdt. Hesten skal klare å stå stille til du ber om noe annet (ros og korreksjon) lurt om den kan forskjell. Bruk ordet stå så den lærer det. Meget nyttig at hesten kan dette når du skal begynne å ri

gå. Gjerne å smatte på den eller bruke kommando, frem

Rygge. En fin øvelse for å få hesten til å forstå at du vil den skal gjøre dette for deg. Samarbeide

Løpe ved siden av deg. Da er det lurt å bruke stemme kommando for å få hesten til å lære seg dette. Ros. Det letter arbeidet om hesten vet hva” traaave” betyr når du senere skal lære den dette fra hesteryggen

Vende hesten til salen
Vende hesten til stigbøylene. At de henger ned på hver side

Dette kan du gjøre selv.

Men nå trenger du en til å holde hesten for deg

Vende hesten til rytter. Begynn med å ligge over salen. Ikke sett deg rett opp, få den til å bli trygg på at dette ikke er noe farlig.
Gjenta gjerne øvelsen med å legge deg over, gå av igjen, for så og ligge over på nytt
Når dette er trykt kan du begynne å rette deg opp til du sitter riktig og godt i salen
Viktig at den som holder hesten får den til å stå stille. Så du får en hest som vet at den skal stå stille når noen skal på, for alltid.
Ikke slurv med det. Vær rolig og konsekvent
Blir hesten stressa eller redd. Avbryt
Prøv igjen. Ingen brå bevegelser og ingen stressa mennesker i nærheten.

Når du sitter riktig og godt i salen og alle er rolige og fornøyde er det bare å begynne å gå med leier
Hesten kan jo nå alle kommandoer og ord så nå er det bare å sette alt sammen

Legg til en sjenkel samtidig med frem kommando til hesten forstår hva det betyr.
Stopp hesten med stå kommando samtidig som du drar i tøylene.

Ikke kvitt deg med leier for fort. Bruk godt med tid.
Vær konsekvent.
Ros for små skritt i riktig retting.
Tidspunkt for ros og belønning må være riktig ellers belønnes kanskje feil ting.

Dett var innridning
Får du til dette, kan du når hesten kan disse enkle kommandoer eller hjelpere, ri en tur,
Gjerne sammen med en trygg hest til å begynne med

Og vips så har du en fin turhest.

Jeg vet det finnes rare og ulydige hester men da må man bare gå tilbake til de først øvelsene og repetere til du er sikker på at hesten forstår.

God tur

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  09:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
sørg vertfall for at den som holder/leier har ridd inn en hest før eller i det minste har mange års erfaring og masse fornuft...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  09:42:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Henger meg på Munti her. Tror også at du kan ri til hesten din selv. Jeg var selv 15 da jeg fikk ri til hest for første gang, såklart ser jeg en del ting jeg ville gjordt annerledes nå. Men tror det alltid vil være slik. Jeg var 31 år da jeg red inn min araber ( min første egen eide hest ), det er nå tre år siden og jeg ser den dag i dag ting jeg ville gjordt annerledes om jeg skulle gjordt det igjen.

Gå forsiktig frem, ikke hast avsted selv om du ser at det går bra, og bruk sunn fornuft. Da tror jeg du fint skal få det til :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  09:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde egentlig ikke mine egne øyne jeg munti

Kopi av melding:
Det er klart du kan ri inn hesten din selv,
Du må bare bestemme deg for hva den skal lære også må du gjøre det med god tid ikke noe hastverk.

Er du sikker på at kunnskapen ligger til rette for at hun faktisk vet hvordan hun skal lære inn det hun bestemmer seg for?

Kopi av melding:
Det er først lurt å finne ut om hesten vet forskjell på rett og galt. Altså nei en korreksjon og bra som ros.

Da må man vite om man selv vet forskjell på om hesten gjør riktig/ galt.
Og det sier du jo selv her:

Kopi av melding:
Belønningen ”rosen” må være god nok til å motivere til repetisjon

Metodene du nevner for innridningen er jeg helt enig med deg i munti, de er safe, men for noen som aldri har gjort dette før kan det være mange "fallgruver". Bare dette med å venne til utstyr må gjøres på en måte som for hesten er positivt, bare nevner som eksempel evt. godbit når den tar/ aksepterer bittet.

Ifht. til dette med å løpe ved siden av hesten og lære inn kommandoord så er jeg ikke uenig med deg i den metoden, men er det tilstrekkelig?
Tenker da ifht. longering, og det må jo kunnes før man går i gang med det?

Ser ikke noe poeng i kommentere innelegget ditt ytterligere munti, du skriver om innridning på en slik enkel og grei måte at man skulle tro at det virkelig var så enkelt og greit. Nå har jeg det inntrykket at du sitter med mye kunnskap om hest, og av den grunn forbauser det meg en smule at du uten blunke anbefaler en nybegynner å ri inn hesten selv uten en tanke for hvor skuffet hun kan bli over å kanskje ikke få det til. Og ved en evt. konflikt under innridningen vet du jo også at det er avgjørende at man fullfører det man har begynt på.
En annen ting er det at denne hesten blir "prøvekanin" for et innridningsprosjekt, og er du virkelig sikker på at "prosjektlederen" har den kunnskapen om atferd som er tilstrekkelig for at hesten blir ivaretatt på alle måter?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 27/05/2005 :  10:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere er ikke litt negative nå da.

Dette er en helt sikker metode for å kunne ri inn hesten.

Jenta her er nyskjerrig på hvordan hun kan gjøre dette på en riktig måte og ønsker å gjøre det riktig
bekymrer seg for hvordan. også videre

Jeg går utifra at denne jenta tar dette meget alvorlig

Om hun har kunnskaper til det, vet ingen av oss, men jeg vet at hun har lyst til å lære. Nybegynner ?

Men om hun tviler på om hun kan få dette til. håper jeg hun dropper dette og spør noen om hjelp

Dere kan jo prøve å komme på flere ting hun må huske på.

Godbit når den tar/ aksepterer bittet. fint
Longering. (er ikke nevnt fordi dette er noe de fleste ikke mestrer. men ikke umulig å lære.)

Å ja i de fleste tilfeller er det så enkelt og greit å ri inn en hest. og om denne hesten blir en prøvekanin om hun gjør som jeg har beskrevet,
Nei det blir den ikke.

Men jeg kom på en ting til, husk at hesten må få eller skaffe seg muskler til å bære deg på ryggen osv.
Så ri og tren i korte økter.

Redigert av - munti den 27/05/2005 10:53:37 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:13:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he, ikke negativ munti, men skeptisk til om innridningen vil foregå på en slik måte at hesten blir ivaretatt på best mulig måte

Kopi av melding:
Å ja i de fleste tilfeller er det så enkelt og greit å ri inn en hest. og om denne hesten blir en prøvekanin om hun gjør som jeg har beskrevet,
Nei det blir den ikke.

"de fleste tilfeller", vil tro du her referer til innridning hvor kunnskap om innridning osv allerede er tilstede?

Må tillate meg å påpeke at jeg synes du er "modig" som bruker ditt innlegg som oppskrift på at alt skal gå bra, det er tross alt snakk om to "ferskinger" i faget her. Og det er en grunn til at folk sender avgårde hestene sine til innridning, og at bøker om emnet er omfattende.

Er ikke min mening å være negativ, og man må gjerne lage en "huskeliste" over viktige punkter ved innridning av hest, men tross alt kan ingen her inne se virkningen eller utførelsen av punktene og gi tilbakemeldinger underveis. Som jeg skrev i mitt første innlegg vil jeg atter en gang understreke viktigheten ved å i det minste få hjelp av noen med erfaring i innridning som kan være tilstede under opplæringen av dem begge.

Det er uansett et spennende prosjekt

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:33:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har du en grei og rolig hest som du bruker god tid til å bli kjent med ser ikke jeg heller noe i veien for at du kan ri den inn selv. Tilridning som Renegate skriver er mer omfattende og dette bør du få hjelp av fagfolk av. Men bare det å vende hesten til utstyr og rytter og helt grunnleggende ting som stopp og gå, kan du få til selv hvis du føler du har kunnskaper nok og er på godfot med hesten. Får du problemer eller finner ut at det blir for vanskelig får du heller spør om hjelp, ta ikke vann over hodet! Sørg uansett for at du alltid har folk rundt deg som kan hjelpe til når du holder på med hesten. Ta gjerne en tur på biblioteket og lån med deg bøker som handler om emnet.

Om det er så lurt å kjøpe førstehest(?) som ikke er innridd kan diskuteres, men det er jo et godt poeng at da kan man selv påvirke hesten på et tidlig stadie og hesten blir på en måte "skreddersydd" til eieren sine ønsker.

Hvis hoppa er 3 år er hun gjerne allerede vant med bitt og noe utstyr/seletøy som brukes ved f.eks longering og tømmekjøring? Hvis ikke pleier ikke det å gjøre hesten vant med utstyr være et stort problem, så lenge utstyret passer og du prøver å få hesten til å assosierere det med noe kjekt.

Redigert av - Eva V den 27/05/2005 11:37:23 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:40:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Er enig med begge "sider" her.
Synes det kommer helt ann på hva slags erfaring du har fra før, og hva du har tenkt til å bruke hesten til..

Min hest er 3 år, og ble ridd inn i vinter. Med ridd inn mener jeg; holdt, skritt, trav, gallopp, sjenkelvikninger, rygge osv. I tillegg har han "lært" å ta støtte til bittet, men trenger dog MYE mer trening..
Jeg var veldig i tvil da jeg kjøpte han; ja, jeg har ridd endel unghester før og red selv inn ei nordlandshoppe ifjor (dvs hun var ridd inn men ikke brukt). Men nei, jeg er overhodet ingen dressurekspert! Men så er det sånn at jeg skal kose meg med hesten min, jeg skal ikke starte noen konkurranser. Det eneste jeg krever er en tillitsfull og rolig hest som gjør som jeg ber om... jeg trenger ikke en hest som går LA dressur, men en hest som trives sammen med meg.

Siden jeg var i tvil, dro jeg ned på rideskolen der jeg red før, og ba om råd. det rådet jeg fikk da (på bakgrunn av mitt bruksområde for hest), var at dette ikke kom til å bli noe problem. (må legge til at ridelæreren min også anbefalte meg å tenke nøye gjennom det..)
Planen min er som følger; ri tur, kose oss og bli vant til hverandre i et snaut år. Skal i tillegg få en instruktør til å sette opp et treningsprogram for meg. Deretter vil jeg ri for instruksjon slik at både jeg og hesten min får hjelp. Og vet du hva? jeg tror det kommer til å gå strålende! Selv om vi har hatt endel startproblemer (hopp og sprett og tjo og hei), og han har kasta meg av et par ganger (igrunnen har han vel kasta av alle som har ridd han til nå ), så er jeg veldig fornøyd med han.

Har også planer om å ri inn to-åringen min selv, og tviler på at det blir et problem å lære han det som trengs. Det jeg ikke klarer å lære han, får jeg heller få hjelp til.

Så; jeg tror du må tenke nøye gjennom om du virkelig vil ta på deg jobben å ri inn denne hesten. Det er moro, men du kommer garantert til å møte situasjoner og vanskelig heter og det er et stort ansvar du tar på deg.

En annen ting å tenke på er at om du kjøper en tre-åring, må du være forsiktig med å belaste den for mye. En dølahest (eller kaldblods generelt) er vanligvis ikke fullt utvokst som 3 år, og for stor belastning kan føre til senskader.

Uansett; Lykke til!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

MartineMoor

Skrevet - 28/05/2005 :  16:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
ja, nå er jo ikke jeg så erfaren på dette omerådet, vet ikke om dette hjelper noe særlig, men hvorfor skal du innri hesten aleine?? tror det blir mye greiere hvis du får en til å hjelpe deg, men at du gjør hovedparten selvhehe dette var bare et råd fra lille, uerfarne meg, men du kan jo velge om du vil følge det da

mvh Martine

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 28/05/2005 :  16:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle jeg kjenner har faktisk ridd inn hestene sine selv. De er faktisk ikke mer en i 13 - 15 års alderen. Hestene har blitt veldig snille og gode ridehester
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  17:34:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Etter min mening er du rustet til å gjøre hesten din vant med sal/hodelag osv., men du bør ha hjelp av en voksen og erfaren person. Det er alltid godt å ha en voksen der, uansett om du "bruker" vedkommende eller ikke.

Det kreves erfaring for å kunne ri inn en hest skikkelig. Red selv inn en welsh for 2 år siden, og der gjorde jeg mange småfeil, men takket være pappas snille søskenbarn, fikk jeg rettet dem opp. Den welshen er nå idag en kjmpesøt hest med masse utstråling, som trives med å bli ridd.
Skal ri inn nok en hest i sommer, en 4 åring. Ja, jeg er BARE 15 år, men har massevis av hjelp rundt meg. Har også lært av det jeg gjorde feil sist gang, og er klar til å gjøre en innsats igjen nå.

Forbered deg på at det tar tid. TTT= Ting Tar Tid. Vær nøye med at hesten er tygg på ting før du går videre.

Lykke til!!

Mari

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  19:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hehe, enig der Welsh Lover... TING TAR TID!! repetisjon, repetisjon og atter repetisjon... Men så er det dobbelt så gøy (minst!) å få til noe med unghesten enn med en hest som er godt skolert.
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.