hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sy hodelag selv
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sy hodelag selv
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  08:43:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har et hodelag som faren til en barndomsvenninde sydde til meg. Det er råfint, men sydd til den hesten jeg da var hestepasser for, en kaldblodshest (typisk med litt bredt og kompakt hode, gjør at det ikke passer så godt til vanlige ridehester). Dette hodelaget er kjempefint, og jeg har tenkt tanken på at "tenk så kult om jeg en gang kunne sydd mitt eget drømmehodelag".

Er det noen her som har sydd hodelag selv?

Noen som vet hvor jeg får kjøpt råvarer til hodelag? Må ha noen skikkelig lekre spenner, og noe mykt og godt lær. Finnes det kanskje også noen bøker på området?

Hvordan få til nesereim/pannebånd med foring, og "buet" utside liksom?

Ser for meg at dette er et tidsprosjekt jeg aldri vil klare å få tid til, men tenk så kult.. Man kan riktignok ta kurs for å lære sånne ting, og det er sikkert ikke dumt. Men jeg tror at man med endel tålmodighet, nøyaktighet og tid kan klare dette uten kurs. Kjærsten til en venninde av meg hadde sydd kandar til henne uten noe kurs.. Det må jo gå ann

dressurblogg.no

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  09:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det hadde vært morsomt å sy sitt eget hodelag ja. Akkurat sånn du vil ha det selv ;)
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  09:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sydd et helt hodelag selv, men begynte på et BB. Desverre ble jeg ikke ferdig, så jeg har sidestykker og nakkestykke til et vanlig hodelag liggende og støve ned. Jeg har også sydd lærbeskyttelse nederst på transportsokkene mine, og fikset ei ødelagt grime. Skal si det er lurt å ha lærbehandling på skolen.

Det jeg ville frem til er at det er kjempetøft å lage eget utstyr, og en meget stor bonus er at man får akkurat det man vil ha slik man vil ha det. Det å sy lær er vanskelig og tungt, men så absolutt verdt det!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:30:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har dere noen bøker i pensum i dette faget på skolen? Det er antagelig noen "triks" det ikke er så dumt å være foruten..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  11:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva med å høre med Starum? Har en venninne som gikk stallmester for mange år siden, og hun sydde under den tiden en grime i lær.
Kan jo hende de har noen bøker i faget, ikke bare muntlig læring.

Lykke til og si fira hva du kommer fram til:)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  11:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kommer antagelig frem til at det er så mye jobb at det blir et prosjekt når jeg er pensjonert eller noe. Men det er lov å drømme..

De har salmakerkurs på Starum, og der begynner de jo med grime (det er igrunn mye å sy på den, vet ikke hva som er enklest av hodelag og grime egentlig, men et hodelag har gjerne flere detaljer). Skal sjekke opp hva de har som pensum.

Jeg ble litt inspirert da jeg var med en venninde i stallen og så på hennes kandar som kjærsten hadde sydd til henne. Uten kurs.. Da må jo jeg også klare det Tenkte på en trinse jeg da.. Men det er vel ikke på kandar eller trinse vanskelighetene kommer. Det er vel nesereim og pannebånd som er den store utfordringa.. Eller og i det hele tatt komme i gang

Cossie_babe

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  19:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg kjøpte en bok hos skomakeren her hos meg i bergen for 350kr.

Den inneholder oppskrift med mål på hesteutstyr og noe hundeutstyr.
Den inneholder:
ALLROUNDUTSTYR:
*transportbelegg
*grimer
*hovslagerbelte
*longeringsgjordt
*innspenningstøyler
*temmingsele
*feltgrime

travutstyr
utstyr til kjøre/arbeidshest
ponniutstyr
utstyr til ridehesten
hundeutstyr
og fletting.

Boken heter Arbeidsbok for Borschens venner.

Materiale får du også kjøpt hos skomaker.

Håper det hjalp litt
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  21:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg kjøpte en bok hos skomakeren her hos meg i bergen for 350kr.
<klipp>

Opprinnelig postet av Cossie_babe

Oj, så kult. Masse kult utstyr jo.. Hvilken skomaker? Jeg bor jo i Bergen og burde vel fint klare å finne den aktuelle skomakeren. Men skal prøve å søke etter boka på nett også..

Guro
» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  22:31:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken skomaker? Jeg bor jo i Bergen og burde vel fint klare å finne den aktuelle skomakeren. Men skal prøve å søke etter boka på nett også..

Opprinnelig postet av spoff

Også neste punkt på planen er jo selvsagt å informere oss om du finner boka på nett, slik at flere av oss kan dra hjem og herpe mammas syutstyr

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  22:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Cossie_babe:
Var ikke så enkelt å søke etter den boka. Har du bokas ISBN-nummer? Forlag? Forfatter? Utgivelsesår?

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.