hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest med ADHD!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hest med ADHD!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  15:07:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sitter og snakker med en venninde nå, hun har akkurat solgt hesten sin.
Hun har hatt hesten siden han var 3 år gammel, og selv ridd den inn. Hesten er nå 7 år. Den har alltid vært rolig og snill, og det har ikke vært noe galt med den.

Men, den nye eieren overtok ham den 8.April, og har nå fått problemer med at han ikke vil roe seg ned inne på boksen om kvelden, derfor har det blitt tatt blodprøve, og veterinæren har kommet frem til, via den blodprøven, at hesten har ADHD.

For meg høres dette rett og slett bare litt for sært ut; hest med ADHD, som oppdages ved hjelp av en -blodprøve-? Går dette virkelig an? Og dersom det går an, hvorfor har hesten vært helt rolig før?

Merkelige greire.

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  15:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hest med ADHD har jeg aldri hørt om, men det forundrer meg ikke at faktisk hester også kan ha dette. Visste ikke at hester kunne få kusma men hesten min har fått no kusma lignende.

Men det kan jo hende hesten ikke liker seg der? Noen hester trenger jo også tid på seg til å roe seg på nye steder.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  17:07:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ADHD kommer i følge diverse forskningsresulatater av at stoffet dopamin ikke fungerer optimalt. Hjernen bruker dopaminet til å regulere overføringen av signaler fra én nervecelle til den neste, men i hjernen til et menneske med ADHD virker dopaminet dårligere enn vanlig. En annen menneskelig sykdom relatert til ubalanse i dopaminnivået er Parkinson. Ettersom dette er et stoff som naturlig finnes i menneskekroppen ville jeg jo tro at nivået av dette kan måles ved f.eks en blodprøve. Dopamin finnes også som legemiddel. (Vanedannende sådan)

Om jeg ikke tar mye feil er det dopamin hester "lager" (frigjør) ved krybbebiting/luftsluking. Man mener vel at de fleste former for velbehag korresponderer med dopaminfrigjøring i nucleus accumbens - hjernens lystsenter, hvor det sitter på millionvis av nevroner som mottar dopamin. Dopaminets virkning på disse nevronene gir en følelse av belønning,
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  18:35:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hesten det er snakk om er ikke luftsluker/krybbebiter, og har ingen andre uvaner heller - en veldig snill og rolig hest på boksen :-) Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  11:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du Som spesialpedagog MÅTTE jeg bare skrive noe !!! Det ER ikke slik at vi kan ta en blodprøve av et aktivt og ukonsentrert barn og si at; joda - dette barnet har ADHD. Det kreves mye kartlegging, observering og testing på psykologisk og kognitivt plan både av skole, PPT og BUP i en slik sammenheng. ADHD -Attention Deficit Hyperactivity Disorder har jeg aldri vært nevnt i forhold til hest annet enn i en "fleip" vedrørende "hyperaktive" hester. Tror du burde spørre vet. om bokstavbetegnelsen står for det samme som i den diagnosen vi gir mennesker, - og OM det gjør det, så spør om på hvilket grunnlag han/hun kan si det
HA EN GOD DAG
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  14:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk; dette skal jeg si til venninden min - hun var nemlig en smule bekymret og har aldri hørt om noe slikt. Hesten har som sagt vært rolig og snill hos henne, annet enn en smule hissig på hinder (mye fullblods i ham). Hun, og jeg, synes derfor det var rart at en veterinær kunne ta en blodprøve og fastslå at hesten har ADHD(!) fordi den ikke vil roe seg på boksen om kvelden, og heller vil ut igjen. Veterinæren har også skrevet ut beroligende midler til den.

Si meg.. Dersom hesten vil ut igjen, kan den ikke få komme ut igjen uten å få satt en menneskelig diagnose og bli satt på beroligende midler!?
Gå til toppen av siden

Paddy-og-Emil

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  00:09:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePaddy-og-Emil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePaddy-og-Emil  Svar med kopi av melding
En hest kan vel ikke bli gående på beroligende i all evighet?? Hva me utegang? åssen rase er hesten? Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  08:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For meg høres det ut som om hesten rett og slett ikke trives helt eller har litt vansker med å tilpasse seg det nye livet/stallen. Får den være like mye ute som før? Er den vant med å gå sammen med andre hester, men får ikke det lenger? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  08:59:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den går nå ute hele dagen (fra tidlig morgen til sen kveld), og jeg tror faktisk den stod mer inne før, men er ikke sikker. Den er vant til å gå sammen med andre hester, og det gjør den fortsatt. Jeg sa også det at jeg mente at den kanskje ikke hadde blitt "husvarm" enda.

(Hesten er en kryssning mellom shagya-araber og et eller annet. Faren er iallfall Koh-I-Noor).
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.