hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mange timer??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvor mange timer??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  17:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor lenge mener dere en hest bør få stå ute hver dag??
jeg mener en hest bør få stå ute MINST 5 timer oom dagen.. helst 7-8 timer eller mere...

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Lene.

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  18:44:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mest mulig,er best mulig ;)

Minimum for meg er et par tre timer,da utenom trening...(min går ute fra 0700 til 0900,og på utegang om sommeren hvis mulig...)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  19:44:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ponnien "min" står ikke ute minst 5 timer hver dag og han har det godt han. Enig med Lene om at så mye som mulig er ideelt, men det er ting man må ta forbehold om. Et minste antall utetimer per dag syntes jeg blir litt banalt, det spørs på så mye. Om sommeren står ponnien ute hele døgnet, om vinteren står han som regel ute en time eller to. Nå om våren står han ute fra 1-7 timer til dagen. I tillegg blir han ridd ol. Det viktigste er at hesten ihvertfal får kommet ut for å bevege seg, får nok mat og er fornøyd med omgivelsene(romslig boks, hyggelige stallkamerater, godt med underlag og ha noe å fordrive tiden med).

Her må jeg selv sørge for å ha hesten ute og prøver da å ha ham mest mulig ute når jeg er i stallen, og spør som regel om andre kan ta inn hesten senere på kvelden. Evnt spør om andre kan hive han ute om morgen og ta ham inn selv på ettermiddagen. Håper å få til et slags utslipp- system nå som været er fint nok til at de kan gå ute hele dagen uten dekken og det er gress nok til at de ikke vil inn med det første.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  20:57:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Som Lene meiner eg mest muleg er best muleg.

Har allerede sluppet mine to hester på sommerbeite. Dei har gått ute døgnet rundt frå 30.april og vil gå ute døgnet rundt til ca oktober. Hestane koser seg.

Ellers på året har eg dei ute mest muleg, men på regnværsdager blir det gjerne ikkje så mange timane for da vil hestane faktisk inn.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  12:56:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Enig med at mest mulig er best mulig.
Der hvor jeg kommer fra stod hestene ute døgnet om fra April til November, og på vinteren stod de ute fra 8-9 tiden til 20-22.00-tiden. Sunnanvindur hadde vi ute fra 9-tiden til rundt 19.00 (varierte, ettersom vi måtte ta ham inn selv). Birtingur og hestene oppe på Sander står ute fra rundt 8 om morgenen til alt mellom 23.00 og 03.00. Synes det er bra jeg.

Men så ser jeg ingen gode argumenter for å ha en helt vanlig hest ute bare en time om dagen heller, da.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  13:16:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med at mest mulig er best;) Hesten min blir satt ut i 8 tiden, og jeg kommer vanligvis ikke før i 18-19 tida og tar den inn og trener den. Hun liker seg utrolig godt ute, og kunne sikkert stått der hele døgnet så lenge kompisene er der sammen med henne (uansett vær). Om sommeren (juni-august) står hun ute hele døgnet:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  13:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hele dagen :)

Men det er selvsagt ikke overalt det er mulig å ha hesten ute så mye man egentlig vil, da må man "ta til takke med" så mye som mulig..
Men synes 1 time om dagen er litt snaut - men det er nå min mening. Litt avhengig av hvor mye trening hesten får, men synes alle hester bør få minst 3 timer ute hver dag.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 20/05/2005 :  13:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa jeg passer går ute i 8 - 10 timer om dagen på vinteren og hele tiden på våren/Sommeren utenom når vi trener. Hun blir "syk" av å stå for mye inne.
http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 22/05/2005 15:36:45 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  19:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det virkelig noen som mener at en hest lever et optimalt liv med 1-3 timers fri utegang daglig? Er dere da hos hesten mange timer hver dag for at hesten skal bevege seg og få frisk luft? Gjør beitesesongen opp for de vintermånedene hestene holdes inne? Det er eieren som er ansvarlig for forholdene hesten oppstalles under,jeg har ikke forståelse for sitater som dette:
"Men det er selvsagt ikke overalt det er mulig å ha hesten ute så mye man egentlig vil, da må man "ta til takke med" så mye som mulig..".

Jeg har tidligere hatt hest på ridesenter i en kort periode. Her var hesten min en av de "heldige" som fikk gå ute med skolehestene fra 10-14,da måtte de inn for å gjøres klar til undervisning. Andre privathester gikk alene 2 timer daglig. Det ble nesten brukt like mye tid på å polstre de rastløse dyrene,for at de ikke skulle ødelegge seg da de endelig slapp fri for en stund. Er det rart hester får adferdsproblemer? Det at eier setter på luftslukereim og lar hesten fortsette å lide i en liten boks,synes jeg er overgrep mot dyr.
Klart det er behagelig å ha hesten i en flott stall med alt mennesker ser på som fasiliteter,men hva har en hest å gjøre i en boks opptil 20 timer i døgnet?
Jeg mener at hesteiere plikter å gi hesten sin et så godt liv som mulig,hvis noen mener at hestene ser på dette som godt,så..

Ja,hesten min er noen kilo overvektig,litt bustete og elsker å rulle seg i søla,men han er lykkelig! Han velger selv når han vil ha ly for regnet,og har alltid mulighet til fysisk kontakt med ponnivennen sin. Stall hender det også at han står i,men boksen er ikke et sted han tilbringer halve døgnet i,uansett årstid.
Dette dro muligens litt ut over temaet,men jeg synes dette henger sammen..

Nå krysser jeg fingrene for at vi skal få en dyrevernlov som er til større nytte for hestene!

Redigert av - Kine og Tassen den 21/05/2005 19:53:36 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  20:52:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
I utgangspunket er jeg helt enig med deg, men at det er mishandling å la hest stå i stall er jeg ikke med på. Når ponnien har stått rett opp og ned ved porten i en time i regnværet, tar jeg ham heller faktisk inn i stallen. Om sommeren står han som sagt ute hele døgnet og viser liten interesse i å komme inn i stallen.

Hester skal få lov til å bevege seg så mye som mulig, absolutt, men de er også late dyr, om de står ute i 8 timer betyr ikke det at de beveger seg mer en om de står ute i 3, de foretrekker å gå å gresse. Om vinteren når det ikke er noe mat å få ute, ser jeg ikke noe i veien med at hesten får stå inne i en stall å spise høy.

Hadde jeg hatt hest selv hadde jeg flyttet ham til en stall hvor de slipper ut om morgenen og man tar inn om kvelden, ingen tvil om det. Stallen jeg står på nå er allikevel hakket bedre enn ridesenter som du nevner, med nervøse privathester som blir polstret å sluppet ut i en time, ettersom det er bedre muligheter å ha ute om vår/sommer/høsten, som er årstidene jeg er mest opptatt av at hesten skal få stå ute i. Så jeg "tar til takke med det jeg har" og ettersom hestene her er noen av de mest harmoniske og fornøyde hestene jeg har vært borti, mener jeg bestemt de ikke blir mishandlet.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  21:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev aldri at det er mishandling å holde hest i stall,bare måten hester stalles opp på. Jeg har selv stall! Er bare så lei av all energien vi bruker på motarbeiding av hestenes natur. Vi liker ikke å se dyr i bur i dyrehager,men en hest alene i boks er det veldig mange som synes er helt ok..
Hester er også vanedyr,de kan venne seg til det utroligste. Også det å stå mye inne,men det er vel en grunn til at hester utvikler det vi kaller "uvaner"(Rop om hjelp,forsøk på å finne en løsning oppi elendigheta)?
Dersom hestene står og henger ved porten,kan det være mange andre grunner enn at de bare vil inn:
-De vil inn i stallen fordi; Det er mat der,vennene er der,den tryggheten hesten kjenner.
-Den har lite å finne på i paddocken,står alene,klinete og usikkert for hesten å bevege seg. Hester er avhengig av godt fotfeste,beina er det mest dyrebare de har.

Jeg har pr. d.d. ikke sett en hest som henger ved porten dersom den trives med flokken den står sammen med,ly,interessante omgivelser og mat. Hestene mine synes det er mer interessant å få hauger med høy som de kan leite etter,og foretrekker å spise ute.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  21:28:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Siden det er meg du siterer "Kine og Tassen", bør du få med deg at jeg skriver HELE DAGEN som mitt svar. Men det er faktisk sånn at ikke alle kan ha hesten sin ute 24 timer i døgnet! Tror nok de fleste som har hest ønsker å gjøre det beste for hesten sin.. Og står man på en stall/ridesenter, må man utnytte den tiden man får.
Mine hester står ute fra 8 om morgenen til ca 21 om kvelden. Det gjør de fordi jeg synes det er viktig at de kan bevege seg så mye de vil. Men at det er mishandling å ha hester inne i en boks er litt drøyt å påstå. Det kommer jo ann på hvordan hesten aktiveres/stimuleres ellers..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  21:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anette&Ali&Aurello: Jeg har aldri skrevet at det er mishandling å ha hester i stall,hvor leser du det?
Det er måten mange mennesker i Norges land staller opp hestene sine på,jeg synes er problematisk. Dette gjelder da ikke alle! Men jeg står fortsatt på mine synspunkter,og mener at snillismen vi har ovenfor hestene ofte er misforstått.
Jeg har ingen ekstreme synspunkter i denne saken,slik jeg oppfatter det selv..
Det var muligens klønete å skrive det samme som du skrev,men jeg er desverre av den oppfatning at det er mange som mener at dette er en helt ok ordning. Vi finner ofte på unnskyldninger og prøver å se bort i fra problemet,istedet for å finne gode løsninger. Dette skriver jeg på et generelt grunnlag etter å ha sett mange hester som lever med "halvgode" løsninger,ikke som et angrep på deg og hesteholdet ditt som jeg ikke veit noe om. Beklager igjen dårlig sitering,men jeg er allikevel ikke enig at det er ok at en hest lever sånn. Men for all del,det er ikke alle luftemuligheter som er bra heller!

Redigert av - Kine og Tassen den 21/05/2005 21:51:22 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  00:23:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ang "misshandling": Du sier jo at dyrevernet burde lage lover "mot dette"; om det er å ha hester på stallen eller å ha dårlige staller "dette" betyr, kunne ikke jeg vite og gjettet på det første. Beklager hvis det var feil.

Enig med deg at grunnen til at hesten ikke syntes det er så gøy å stå ute å kope kan være fordi paddocken er lite interessant for hesten; men det er faktisk slik at ikke alle har tilgang på perfekte, godt stimulerende, endeløse beiter til hesten året rundt. Om vinteren har vi, i mitt tilfelle, valg mellom gjørmete, myrete innhenginger med el-gjerder som blåser vekk, og godt inngjerda ridebane/sandpaddock. Noe å godt å spise finnes det ikke i noen av dem (annet en høy vi legger ut), selskap finnes i begge, men spesielt artige å stå ute i hele dagen er det nok ikke. Og ja, hesten vet at det finnes mat inne og vil derfor inn etterhvert; selv om sommeren når gresspaddockene er perfekte til å spise og boltre seg i, vil de inn etter en dag ute.
Hadde jeg prøvd å latt hesten stått ute om natten hadde den stukket av, det har han faktisk gjort; noe som endte i at han ble funnet neste morgen tullet inn i ståltråd og i heller dårlig forfatning (, men det kunne gått mye verre). Stallen er i et boligområde, med motorvei og andre store veier like ved; det er ikke forsvarlig og la hester som vil inn, gå ute, de kommer seg løs uansett og da kan det fort ble skader. Om sommeren sendes hestene "på landet" og koser seg, men her i "byen" er det begrensninger når det gjelder sikkerhet til både fok og dyr og slik er det bare.

Og angående uvaner sa jeg allerede at hestene på stallen er fornøyde og harmoniske, så da har vel ikke de det så grusomt.

For de som har mulighet til å ha hesten ute hele døgnet på en forsvarlig og sikker måte, fint for dem, stå på :) Men nå har vi hatt hester i staller i sånn cirka 2000år, så man kan ikke akkurat påstå at dette er noe nytt og forferdelig man har funnet på som hester må venne seg til nå i det siste. Hester i dag er ikke villhester man har fanget fra steppene og fanget i små bur..

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  11:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Miss Eva: Jeg har ikke kritisert noen av deres hestehold,siden du forklarer så grundig er det kanskje du selv som vil forandre hesten holdes på? Jeg har heller ikke sagt at hestene i stallen din viser veldig abnormal adferd? Jeg skrev at hester som lever under forhold som er unaturlige for en hest,kan vise abnormal adferd som f.eks. luftsluking.
Jeg har gjennom mange år med hest sett ting som har fått meg til å gråte,det mest sjokkerende er at mange ekstreme ting har blitt sett på som helt normalt.
Jeg mener det er ekstremt å holde hest innelukket bak sprinkler eller i spiltau over 20 timer i døgnet,ri og stelle den i to timer for så å la den gå ute i to timer daglig. Hvis noen mener at bevegelsefriheten og stimulien den får av mat,av å se andre hester og leketøy er nok,deler jeg ikke den oppfatningen.
Jeg vil også si at hestene ble brukt som skikkelige arbeidsdyr tidligere,det er noe annet enn en hobbyhest som holdes for litt ridning hver dag. Det var ikke alt som var like bra for hestene da heller,men mange fikk ihvertfall brukt kreftene på noe.
Det er Dyrevernloven i Norge jeg vil forandre,da hester kan holdes under ganske kummerlige forhold uten at det gjøres noe ulovlig. Det er faktisk ingen krav om å være ute i et par timer hver dag,eller krav om eksakte stimuli en hest må ha. Boksstørrelsen er fastsatt,men.. Dersom loven blir gjort om og tar større hensyn til en hest biologi,har vi ihvertfall en bedre MINIMUMSGRENSE for hva hestene våre skal ha. Selvfølgelig er de aller,aller fleste flinke til å gi hestene gode levevilkår,men det er fortsatt mange hester som IKKE har det. De synes jeg fortjener et lovverk som ihvertfall setter rammer for hvordan hester skal leve.
Når det gjelder dine siste kommentarer om at dette ikke er noe nytt,spør jeg deg: Hvor lenge har hestene vært tamme i forhold til mange andre dyr? Ikke lenge! Har urinnstinktene forsvunnet fra hestene? Jeg vil påstå at de fleste er ganske inntakte..
Kan du gi meg gode argumenter for at det er ålreit for hester generelt å stå i en boks det aller meste av døgnet,fortsetter jeg gjerne diskusjonen.
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  14:04:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis noen mener at bevegelsefriheten og stimulien den får av mat,av å se andre hester og leketøy er nok,deler jeg ikke den oppfatningen.

Hva slags andre stimuli mener du hesten bør ha?

Jeg har en hest som nå står ute ca 12 timer i døgnet, og er absolutt for at hester skal ha sjansen til å vere mye ute. Likevel kjenner jeg meg igjen i det MissEva sier: har hesten min stått ved porten i pøsregn i timesvis så tar jeg henne faktisk gjerne inn!

Klart jeg ikke kan tilby henne de samme luftemulighetene som hun ville hatt hvis hun levde fritt, men jeg tror likevel hun har det ganske bra. Hun står i utgangspunktet på beite eller i paddock 10-24 timer i døgnet, har alltid selskap av bestevennene sine ute og får mat med jevne mellomrom. På tross av alt dette vil hun faktisk gjerne inn når været blir for dårlig, og da tar jeg henne gjerne inn noen timer tidligere uten å begynne å engste meg for "manglende stimuli"...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.