hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Farlig for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 16/05/2005 :  23:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg var inne på skoies en tur og så noe merkelig..
http://www.skoies.no/html_plain_groups?groups_id=100028

Heller for å feste på beina til hesten når man er på tur og har pause..
En ting slo meg; Hva om hesten av en eller annen grunn får panikk? Den vil da falle og sannsynligvis blir det en kjempetraumatisk situasjon..
jeg ville ALDRI ha brukt noe sånt på mine hester!!
Hva med dere?

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  00:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huff, det kommer nok ikke jeg heller til og bruke nei.
Enig med deg i dette ja!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  00:36:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Isj..Det der så jo nærmest livsfarlig ut....
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  00:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser nok litt værre ut enn det er....

Har selv ikke prøvd dette,men er vanlig blandt en del av mine venner og bekjente som ofte reiser på langturer med hestene deres,over dager og uker... De har da med seg både stenger(sammenlegg-bare) og gjerde til å sette opp om natten,men tar jo og endel pauser i løpet av dagen.... Og istedet for da å bruke mye tid på å sette opp innhengning,setter de på disse hellene på hestene så de skal få mulighet å gå og gresse. Både tids-sparende for dem,og greit for hestene å få bevege seg,slippe å være bundet.

Men...man skal selvfølgelig ikke bare sette på hellene og så "satse på at det går bra"! Det må tillvenning til...hjemme i luftgård,beite...over tid,så hesten vet hva de er til for og ikke blir skremt av dem...

Blir nok på samme måte som mye annet vi lærer hestene våre til å godta,sal,hodelag,vogn osv... Alt er potensiellt farlig så lenge man ikke lærer hesten det motsatte...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 18/05/2005 12:12:20 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  01:38:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er nok litt værre enn det ser ut....

"Ser verre ut enn det er" du mener?

Heller er vel en grei ting det, hører det ofte på turridnings-forum på hest.no. Som Lene sier er det en tilvenningssak.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  09:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er nok litt værre enn det ser ut....

"Ser verre ut enn det er" du mener?
Opprinnelig postet av MissEva

Ja..selvfølgelig.....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  10:21:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Vet sånne som disse også er brukt under bedekking så ikke hoppa skal få sparket hingsten....
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  10:41:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roxira; det er nok en sprangsele du tenker på da, noe som etter min mening er langt verre enn heller. Er for øvrig bilder av denne lenger ned på Skoies-siden, også. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  01:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester lærer seg å bevege seg rimelig kjapt med heller på. Så de sitter ikke helt fast. Synes heller virker å være ok å bruke jeg, og har hørt om så mange som bruker det på langturer at jeg trodde det var ganske vanlig. Har ikke brukt det selv da, men ser ingen grunn til å ha noe imot det. Men heller på henger Det hadde du aldri fått meg til å brukt!

Og hester kan klare å bedekke med heller på visstnok... Selv om det ikke akkuratt er å anbefale
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  08:25:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vet om flere som bruker heller når de skal på langtur, og ikke har hatt noen problemer med det, men selvsagt kommer det an på hesten, den må lære å gå med dette, og jeg hadde ikke satt det på hvilken som helst hest (har prøvd det på min en gang, i 2 min, bare for å se, min hest er av den typen som aldri får panikk om hun sitter fast, så det gikk jo helt greit).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  11:19:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Har brukt mye heller selv når jeg har jobbet med hest i turistnæringen. Hestene får beveget seg ganske fritt i pausen i forhold til om de skulle stått bindt.
Med heller kan de m.a rulle seg og spise gress, noe som ville vært umulig dersom de var bundet.

At hesten går med heller blir, som med alt annet, en vanesak. Man øver hjemme i trygge omgivelser før man slipper hesten ute på tur.

Heller er ikke så bevegelseshemmende som det kanskje ser ut. Hester klarer å bevege seg relativt fort (noen utvikler litt av en teknikk!) med heller på.

Man skal være obs når man kjøper heller da mye er billige etterligninger. Mener at Torbjørn (eksperten på hest.no) frarådet heller med filtfòr, da dette ga gnag(sår).

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  17:17:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
At sprangsele er verre enn heller?

Tror begge deler er fine hjelpemidler innenfor sine bruksområder. Sprangsele er ofte til tider nødvendig, og det er bedre at hoppen må stå slik den lille tiden enn at hingsten blir ødelagt for livet fordi stakkaren traff på ei skikkelig muggen merr....

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  18:51:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes sprangsele er verre enn heller, men det har kanskje noe med det faktum at jeg ikke liker 'tvangsbedekking' i det hele tatt; sparker hoppen er hun ikke klar. Jobbet på stutteri en sommer og fikk definitivt nok av slike bedekningsmetoder da. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  19:21:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dette blir vel litt of topic men er litt enig med Formosissima. Sprangsele er ikke noe kjekt og bruke nei, men på unghopper som f.eks.skal bedekkes første gang kan det være en fordel og brukde det på. En del av dem er redde og usikre, det er ikke det at de ikke alltid er klar. En araberhingst i verdensklasse ble sparket i stellet sitt og endte sin kariere som avlshingst der og da.. Kjipt det også.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  21:12:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
..Og tråden går off-topic i herlig, kjent MIX-ånd..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.