hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - =( Dyreplageri )=
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 =( Dyreplageri )=
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  15:23:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du noen gang ledd når du har sett et dyr falle og slå seg? De gjør det av seg selv, intet menneske er innblandet. Men dyret kunne ha fått vondt for det. Akkurat det samme som skjer hvis vi faller og slår oss på grusen, ingen andre mennesker og skylle på. Helt alene og forlatt, ingen som kan trøste og stille opp for deg. . . Men andre ganger kanskje ser du at et dyr har blitt slått, eller rettere sakt misshandlet. Da gjør menneske det og dyret tenker sitt om de grusomme menneskene som gjorde det!

Hver dag blir mange dyr misshandlet og har det tvert imot ikke bra. Hva tror du om det? Sett deg selv inn i situasjonen, det er helt motbydelig ikke sant? Du blir slått, pisket og sparket. Noen timer etter får du striper på baken og på leggene. Du kan ikke si du liker det, men vanskelig og stoppe misshandlingen.

Jeg har selv opplevd og sett dyr som har blidt misshandlet. År på år. Helt til dyrebeskyttelsen får beskjed og tar og undersøker saken. Senere bryter de inn og tar seg av dyrene. Og misshandleren får kanskje bot eller fengselsstraff. Dyrene blir fraktet til en nytt hjem og nye eiere. Men dyrene er helt ødelagte, det kan ta flere år for og få dem til å bli menneskelikere igjen. Hendelsen med pisken eller matløse uker kommer alltid til å være i deres tanker. Og hvis de kommer i den samme situasjonen igjen har du et problem. De kan bli helt ville og gå løs på deg, for å beskytte seg selv. Mange tror kanskje at dyr ikke er så smarte. Men marken er egentlig ganske smart! Hvis du bruker hjernen hans rett og bruker den til det marken kan og hans instinkter er han kjempe glup.

Når det gjelder pelsfarmer, som bruker pelsen fra rever, vaskebjørner og andre dyr. Så er de mange metoder på avliving av disse dyrene. Mange bare slenger de i bakken, sparker og slår. Noen kanskje bare flår de levende. I kina er det ofte slike pelsfarmer og metoder som ikke er helt humane. Det koster ikke mer å avlive dyret på en human måte. Men i kina og ellers i Østen(særlig på landsbygda) er det gjort i mange hundre år. Det gjøres i dag; i morgen: og hundre år framover. Det er deres tradisjon; deres måte å leve på; deres måte å skaffe seg levevei på. Galt/forferdelig. Selvsagt er det ille, og selvsagt er det forferdelig. Så da får en reise til disse folkene og lære de opp, endre deres holdninger og kulturelle forståelse av hvordan slakt egentlig skal foregå. Men ingen forandring kan man ikke forvente!
Mange bare stenger inn dyrene i små bur og kasser så de ligger i dunger oppe på hverandre, og får verken mat eller drikke. Da dør de jo, om ikke å alt for lenge.
Jeg har også hørt om menn som lokker kattunger inne i mikrobølgeovnen, setter på grillfunksjonen og lar pelsen svi av dem. Jeg unner ingen slike personer en verdig død.

Mange av oss har vel sett bilder av hunder i trange bur bakpå en moped på vei til nærmeste restaurant i Thailand, Vietnam osv. De pleier der å senke hele buret ned i vannet. Drukne dyrene for deretter å servere dem. Ingen som vet, kanskje du har spist noe slikt når du har vært i Østen.

Det kan også hende at dyr bli misshandlet av en beruset person. Mange som er alkoholiker misshandler hjemløse katter og hunder som går løs på gatene. Bare for å gjøre noe. Kanskje han ikke har noen venner, og sliter økonomisk. Det er ikke sikkert de vet helt hva de driver med, men alkoholen påvirker ham.

Mange ungdommer kan også finne på slike ting, bare for å teste det ut. Kanskje for å bli godt likt av andre venner, som nå synes han er modig. Hvis man har foreldre som plager dyr kan det også smitte over på ungene deres. Men de tenker ikke på konsekvensene hele tiden. Det kan fort gå galt med dyret eller mennesket.

For at barn ikke skal misshandle dyr, er det viktig at de får vite hva dyreplageri er. De må få vite at også dyr har følelser, tanker omkring hendelsene. Jeg har selv hørt om unger i 11 års alder, som har spikret kattunger opp på veggen og latt de henge der, kanskje tent på dem! Ungene bør oppleve noe godt med dyr, så de vet at de kan gi ekte kjærlighet. Og ikke misshandle dem!

For de av dere med gode nerver, kan dere følge disse linkene(www.bonsaikitten.com) eller (http://itstheirdestiny.2kat.net)for å se hva mennesker får seg til å gjøre med dyr for å tilfredstile sine egen ”etiske” behov og lyster. Web-sidene jeg henviser til her, er kun en av mange som forherliger dyremisshandling. Motbydelig er min mening!
Det går også dokumentarer på tv som viser en liten del av menneskets grusomhet og likegyldighet ovenfor dyr.

Håper dere alle forstår hvor viktig dyr er for meg, oss mennesker, livet og jorda. Og håper at alle som slår, pisker og sparker dyrene vil forstå at de kan gi ekte kjærlighet bedre enn pisken og knyttneven.

Tenk fornuft ikke forduft!

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  18:09:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg trodde virkelig alle hadde fått med seg at den bonsaikitten bare er en spøk fra noen studenter i USA eller hvor de nå kom fra. Den har florert rundt på nettet flere ganger, men har like mange ganger blitt avkreftet av medier som f.eks aviser, da det ble så stort oppstyr rundt dem. Det er rett og slett noen studenter som er flinke til å manipulere bilder.
Så bonsaikitten er ikke dyreplageri, det er god bildemanipulering. Og de har vel fått mer oppmerksomhet enn de kunne drømme om, men det var vel det de ønsket også.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  20:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siten: itstheirdestiny forherliger IKKE dyremisshandlig,men er en side som prøver opplyse om div grusomheter begått mot dyr... De jobber altså MOT dette!

Er forsåvidt en bra side for dette...men må innrømme at etter jeg har sett igjennom noen videoer fra siden,så er jeg direkte dårlig... Dette er IKKE en side barn bør komme inn på,ei heller personer som er litt følsomme...!!! Bare en liten advarsel... :(

Utover det,så er jeg enig med deg Kristine om at det foregår litt for mye rundt om i verden vi rett og slett ikke kan lukke øynene for...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  23:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyreplageri er noe jeg virkelig skal kjempe mot når jeg bli større!

Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 26/05/2005 :  12:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,
Dyreplageri er et viktig tema å ta opp, synd at det er så mange som ikke kan oppp føre seg ordentlig mot dyret/ene. De skulle selv fått kjenne hgvordan det er å bli plaget på den måten som dem plager dyret på,.

Jeg hater dyreplagere, alle dyr har rett til å ha det godt, de har rett på mat,vann,omsorg og kjerlighet osv, dyret behøver ikke å bli slått, sultet i hjel eller noe sånt,..

Håper på at al dyreplageri blir bekjempet, selv om det koster penger og tid, vi behøver ikke å ha en sånn verden som tilater å mishandle dyr,.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  01:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Dyreplageri skulle vært like staffbart i Norge som i USA! Der er straffen både fengsel og forbud mot videre dyrehold! Hadde det vært opp til meg skulle straffen bestått i å gi mennesket den samme behandlinga som dyret hadde fått! Fks.stengt inne i en box med møkk til knærne,uten mat og vann og blitt pisket til huden sprakk!!! Dyreplagere har ikke livets rett etter min mening,INGEN TING kan forsvare sånne handlinger!!! Stakkars det mennesket jeg evt.måtte ta"på fersken"!!!
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  23:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
det er jo liv det er snakk om da! et verdifullt liv!!! ikke mange klarer å tenke sosialt som andre!
hmf...(GRR) ... skal bli med i dyrebeskyttelsen når jeg blir større i Love anilmals håper en vakker dag at det blir satt en stoppe for dyremishandling!! og at de folka som har gjort..JA.. kan bli straffet skikkelig! de fortjener det

- Jasmine og Ponniene -
Redigert av - LilleMint den 08/10/2005 23:14:56 Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  21:41:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
kunne ønske de var like seriøse og og sånn her som i usa.
kunne ønske vi hadde et dyrepoliti og strengere straffer.
kunne ønske folk måtte ha et dyresertifikta for å ha dyr.
kunne ønske folk kunne vært mer beviste på det som skjer rundt dem og tørre å gripe inn når noe går galt.
kunne ønske folk tenkte mer på konsekvenser med forurensing og skading av miljøet og forskjellige økosystemer.
kunne ønske pels ble forbudt.
kunne ønske alle mennesker hadde respekt for dyrene.

Mia

http://www.archi.nimphelos.net
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:34:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Er enig med deg på mange områder,Kristine&Rosita.
Det er nok altfor mange som tenker at "jaja,det skjer vel ikke uansett,så hvorfor bry seg?"

Idag vet vi at ikke alle dyr har det like bra som de burde. Alikevel fortsetter enkelte å kjøpe pelsprodukter,eller nesten like ille,sminke/kosmetikk som er testet på dyr. Det fins mange måter å teste sminke på dyrene på.

En av de verste er øye-testen. Her skal man sjekke om stoffene er skadelige for øynene,og tar et par dråper direkte på dyrets øye. Hva tror dere skjer dersom stoffet er skadelig? =(
De tester også på hud,eller de kan til og med sette hele dyret oppi kjemikaler,for å sjekke.. De tvangsfôrer dyrene på ting,for å vite effekten av det. Hvorfor gjøre det på denne grusome måten,når man kan forske på bakterier isteden?

For å si det mildt,er det helt jævlig.. Helt jævlig at enkelte produsenter skal mishandle,ja,MISHANDLE,dyrene på denne måten,når det finnes andre alternativer. Hvem er disse menneskene?

Derfor syns jeg at ALLE dyrevenner skal si i kosmetikk-foretninger at man KUN er ute etter produkter som ikke er testet på dyr. Vi trenger ikke akkurat oppfordre dem til å fortsette med det..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/10/2005 :  20:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, huff ..
Spessielt så liker jeg ikke som jeg skrev : Mange av oss har vel sett bilder av hunder i trange bur bakpå en moped på vei til nærmeste restaurant i Thailand, Vietnam osv. De pleier der å senke hele buret ned i vannet. Drukne dyrene for deretter å servere dem. Ingen som vet, kanskje du har spist noe slikt når du har vært i Østen.

Det er helt forferdlig ! jeg blir skeptisk når jeg skal kjøpe mat i utlandet ..

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:31:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg skulle ønske vi hadde strengere straffer for dyremishandling i norge enn i usa jeg...
som jeg har fått med meg får de i usa 500-1000 dollar i bot pr dyr for mishandling, eller må sone inntil 1 år i fengsel (husk at får man en dom på et år, slipper man som oftest ut litt tidligere)
i norge betaler vi mer enn det, om vi kjører for fort, eller kjører på rødt lys!!!!!

da jeg så denne filmen ble jeg direkte dårlig... jeg er ikke for at folk spiser hunder/katter/kjæledyr, men dette er i deler av verden det samme som ku/gris/sau hos oss... det verste er behandlingen de får! om de må spise "kjæledyr" så kan de iallefall avlive de humant!! ikke koke eller flå de levende...
(men bonsai-kittens er som Ragnhild E sier bare en spøk... dette er også omtalt på www.dyrebeskyttelsen.no, og de oppfordrer til å ikke besøke denne siden, da dette gir folkene den oppmerksomheten de vil ha...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/10/2005 :  22:04:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Bonsai-kittens er en spøk ja. men jeg synes det er drøyt og kødde med slikt ting som er såå alvorlig og jeg da !

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/10/2005 :  16:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare vent til den dagen jeg blir stor nok til å kjempe skikkelig mot dyreplageri... Nåde den som mishandler dyr da!!!

Men likevel, det er grusomt... Og det er mennesker de mishandlerene kaller seg? Monster i mine øyne!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/10/2005 :  22:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyremisshandling - menneskemisshandling

Strengere straff !

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor skal dere vente til dere blir større med å kjempe mot dyremishandling? man kan gjøre mye uansett alder bare man er seriøs så andre skjønner at dere mener alvor!!

stå på!!

hesten min er selv et resultat av noen som ikke tok vare på henne. de mishandlet henne ikke grovt,men hun ble slått, og ofte i ansiktet tror jeg for hun er veldig redd for hodet sitt. og hun fikk ikke mat og vann hver dag, og hun stod i tillegg med føll som tok mye av maten + at han drakk melk. ikke hadde de stall eller ly heller.
har heldigvis gått bra med henne, hun er utrolig snill mot meg, med andre er hun mer skeptisk, så du må "bevise" for henne at du er snill.

beundrer alle som legger sin sjel i dette! jeg bare tar imot mishandla og vanskjøta heste, men jeg kunne gjort mye mer!!!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.