hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stokkhalt.. Hva skjer videre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stokkhalt.. Hva skjer videre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vodla Prinsen

Skrevet - 11/05/2005 :  21:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet det er litt langt, men vær så snill å lese igjennom...

Jeg har en fjording på ti år som er blitt stokkhalt. Det hele begynnte med at han mistet en sko og da datt også en bitt av hoven av. Grunnen til dette er en horisontal hovsprekk som oppsto pga han ble sømstukket en gang i tiden (vi fikk han i feb, dette skjedde vist for en stund siden). Hovsprekken har kommet såpass langt ned at det var der biten datt av. Uansett, hovslageren kom innom, beskjærte hovene, en del, men ikke så mye at det blødde for å si det sånn. Han puttet en baksko på den skadde hoven får at den skulle sitte bedre pluss lengere sømmer. Dagen etter haltet han to steg på tur, men ikke noe mer. Tenkte kanskje at han klabbet litt.. Dagen etter småhaltet han litt på høyre bein når jeg redd volte på venstre hånd. Hovslageren kom da for å trekke ut en søm han sa hesten reagerte på. Hesten hadde i løpet av dagen vært fylt i den skadde hoven, men hevelsen hadde gått ned. Han sa vi kunne bruke han som før. Dagen etter rei jeg en liten tur, travet bittelitt, merket også da at han haltet litt på venstre hånd i volta. Neste dag var han mer halt når jeg tok han inn for dagen og jeg lot han stå.
I dag, 11. mai, kom vetrinæren og så på det hele og satt han på en antibiotika kur vis en infeksjon skulle oppstå. Han bemerket også at han så litt trangskodd ut på den skadde hoven. Senere på dagen tok jeg av begge skoene på forbeina og han haltet like mye. Bare for å nevne det er også tempraturen helt normal..
Det jeg lurer på er hvordan dette kommer til å gå videre? Jeg regner med at det lureste er å la han stå inne og gå på en lengere antibiotika kur. Har noen ellers råd om hva de har gjort eller ville gjort i en lignende situasjon? Jeg har hørt om stokkhalte hester som har gått rett til slakt og har overhodet ikke lyst at det skal ende slik!!!

..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  21:17:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hørest ut som hesten kan være sømstukket på den skadde foten.

Framfot eller bakfot??? Eventuelt kan den være såleøm.

Redigert av - Lucinda: den 11/05/2005 21:19:40 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/05/2005 :  23:03:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sømstukken ja. Det kan bli alvorlig, og iallefall om det har blitt infisert. Fint at dyrlegen har vært der allerede!

Du kan gjøre litt forskjellig, jeg hadde kontaktet veterinær/hovslager for å hørt hva som er best. Og du burde få stilt en skikkelig diagnose da. Er det kommet en infeksjon så kan dere åpne opp slik at dere kan behandle direkte, og det får kommme til luft. Du kan også bade hoven i vann tilsatt mild såpe i ca. 10 min hver dag i en uke eller to. Jeg synes å huske at eplecider eddik er bra for å trekke ut betennelse også, men er ikke helt sikker. Evt. også legge på en bandasje/forbinding. Hovslageren vil kanskje sko med såle også?
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  09:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
jeg ville hatt han ute så mye som mulig. Slik at han har mulighet til å bevege seg på egne premisser. Det gir økt sirkulasjon. Dessuten er det rensligere i forhold til infeksjon. Badet hoven i eplecider eddikk og vann 1:10 halv time pr dag. ikke over kronranden da det kan irritere huden. Gå til toppen av siden

^Mille_

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  13:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sats på barfothest... Gå til toppen av siden

^Mille_

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  13:44:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener er at det vil garantert hjelpe... Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  16:12:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Beklager veldig at jeg, som ikke har peiling, bryter inn!

Hva er sømstukket?

Kopi av melding:
Det jeg mener er at det vil garantert hjelpe...

Opprinnelig postet av ^Mille_

Hvorfor hjelper det?

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  16:18:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er så fint når man kan begrunne det man sier :-) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  16:52:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Sømstikk betyr att sømmen har gjort skader i lærhuden i hoven. Ofte ved att sømmen er slått inn innenfor den kvite linjen.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  20:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et godt tips er å la den vonde foten stå i grønnsåpe-vann en stund... pass på at det ikke er for varmt(litt varmere enn lunket),og skyld godt av etterpå...ettersom noen hester kan være følsomme for grønnsåpe...

Ca 20 min hver kveld en ukes tid... Det er spesielt godt for hesten hvis du bruker tiden til å massere opp og ned på foten ;)
Kan fort bli en ekstra "kose-stund" som både du og hesten setter stor pris på!!!

Ellers er det veldig viktig at hovslager kommer og sjekker jevnlig til hesten er halt-fri...en hovbyll kan faktisk blusse opp over natten...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/05/2005 :  00:01:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om hesten din har blitt sømstukket og antagelig utviklet en hovbyll. Hvis dette er tilfelle bør hovbyllen skjæres ut av en kvalifisert hovslager, ikke den som skodde hesten din trangt med baksko på frembenet.. Deretter må muligens hoven bygges opp slik at en skikkelig sko med såle kan settes på. Hesten din blir sikkert helt bra igjen, men du må ha en skikkelig hovslager og en grundig utredning av veterinær. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  16:05:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Heihei! uheldig det med hesten din.
den ene hesten jg hadde på for fikk en liknende opplevelse. kappa foran på skoen (den som holder skoen fast i front) havnet undet og han tråkket den kraftig opp i hoven, da skoen hadde løsnet halvveis mens den var ute. i første skjedde dette: han fikk antibiotikakur
vi kjølte paralelle beinpar ned med kaldt vann i 30 min så ikke d andre beinet skulle bli overbelastet. vasket d med vann. satt beinet ned i en bøtte med utblandet jod alvveis opp hoven. så renset vi det i grønnsåpe etterpå. ettersom han hadde et hull under hoven så tok vi jod på en bomullsdott og lot den ligge der til neste dag. så bandasjerte vi rundt med en bandasje (støttebandasje går fint) opp til koden og over og under hoven før vi så satte den på en "gummistøvel" d er spesialtsko som dekker hele hoven og litt til for å holde alt sterilt og rent.
Det funket fint. trengs bare litt tilvenning for hesten ang å stå med bein i bøtte o.l
Dette var anvisningen til legen i allefall. antibiotikakuren gikk over en måned. og vi kortet ting ned etterhvert som d ble bedre

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Vodla Prinsen

Skrevet - 19/05/2005 :  00:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svarene.. Han sluttet å halte for tre dager siden. Han fyller i kronraden og er varm i hoven, mens de andre hovene er iskalde! Jeg lurer på dette har gått over til en infeksjon allikevel? Hovslageren kom på nytt og prøvde å lete etter en hovbyll, men i følge han fant han ingen. Dyrelegen som var der samtidig mente at dette satt rett under kronranden og han reagerte når hun kakket han i hoven ved å løfte den. Men kan en hovbyll sitte så langt oppe?
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har vasket hoven hver dag, fordi jeg trodde ikke dette var nødvendig. Jeg regner med at dette har kanskje forverret situasjonen enda mer?!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/05/2005 :  01:45:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hovbyll kan godt komme ut lenger oppe ja. Rart at de ikke fant noe, kasnkje du skulle fått en annen hovslager til å sjekke? Har du tatt røntgen?

Det at du ikke har vasket foten hver dag er ikke noe som gir voldsomme utslag, men det kan hjelpe for å trekke ut verk. Jeg synes uansett at du bør vurdere røntgen eller noe dersom ingen finner ut hva som er galt. Han kan være sømstukken i noen av de indre delene i hoven, og da kan det være alvorlig.
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  22:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min trakket på en spiker i fjord sommer og det gikk betennelse i det..han sto ikke på foten, gikk på 3 bein og lå store deler av dagen.. fikk ut betennelsen(måtte skjøre vekk deler av hoven) og han gikk på antibiotika kur.. men det ga seeg ikke å betennelsen kom tilbake, denne gangen kom det ut betennelse i en liten kul på krona... betennelsen hadde gått helt opp.. han måtte skjøre vekk nesten hele hoven, og sto lenge..... så hvist du tror at hesten har betnennelse, ikke nøl med å ta kontakt me dyrelegen.....
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.