hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forer du med silo?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forer du med silo?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  16:12:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
det går å bruke silo til hestene, blandet med høy... jeg har sett flære hester bli foret på silo, og de ser ut som oppblåste balonger..
jeg tipset eieren om høy, ikke minst blande det med høy, men så egenrådig og sta som han er, så ikke tenker hestens egent beste fortsatte han de på silo( smart)
jeg liker ikke silo, jeg forer kun hesten min på høy.
høy og kraftfor thats it.. ingen silo....

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  11:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg var før av den meningen at hesten kun skulle ha høy, men nå har vi begynt å bruke litt runball. Vi bruker ikke de som er tilsatt maursyre ol. Da jeg er sammen med en agronom så er det mye lettere å finne det riktiget foret, han har trodsalt lært hvilke typer gress for (silo/høy/rundball) som passer til hest, og han vet hva som er bra og dårlig kvalitet. Det er nemlig ikke bare de ytre feilene (mugg/vond lukt) på silo++ som er skadelig for hesten, men også bakterietypene inni. En skal være forsiktige med å fore hester med små silo/gressballer da bakteriekonsentrasjonen er mye høyere i disse, siden de er spredd på et mindre området. Baller med hull i plasten er heller ikke bra. Det er også lurt å blande silo/gressballen med høy slik at det blir mildere for magen til hesten,mine får halvt om halvt. Hestene syntes forresten at runball av god kvalitet er bedre enn høy, så har du hest som ikke spiser så mye så annbefaler jeg å blande litt gressball eller silo i høyet, da øker appetitten.

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 14/07/2003 :  19:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror de fleste forer med silo...
Spesielt på vinteren!
Uff...Fælt å høre om hesten litt "skummelt" liksom ettersom mange forer med det!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/07/2003 :  16:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer ca 70- 80% av grovforet med rundballer, resten med høy. Rundballene er temmlig tørre og fine og hestene liker det godt. Det er forskjell på rundballer og silo, jeg er ikke tilhenger av silo, men har ingen problemer med rundballene.
Hestene får ikke spise fritt av dem, alt foret blir vurdert og lagt på trillebåren før hestene får det. Det hender jeg finner noe jeg ikke liker lukten av og det blir med en gang kastet.
Det er så passe mange hester på stallen nå at de spiser opp en rundballe på ca 4-5 dager og den rekker ikke bli dårlig før den er borte.
Gå til toppen av siden

FallonD

» VIP

Skrevet - 18/07/2003 :  11:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke erfaring med å fore silo men e ganske vant med rundaller. Syn d går greit å e fint å fore me. Fallon bruke å få rundballe til frokost og middag og høy til kvelds. D funke veldi bra=) Men d e ikke like bra kvalitet på rundballeforet.. Hestan til søstra mi for bare rundballe. Dæm står på en gård så d blir oppnet ny rundballe ca annen hver dag da.. Da e d go kvalitet på fore, men noen av rundballene er jo ganske våte da mens andre e nesten like tørre som høy..

Men dårlige, gamle å illeluktende rundballer hate eg.. På en av nabostallan døde to hesta av butolisme i rundballeforet!! Så vær nøye me fore, estan har jo så ømfinteli mage!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.