hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - FDAT eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 FDAT eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  23:10:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært en gang inne på FDAT ( foreningen for den allsidige travhesten) sine sider på nettet men kan ikke si jeg ble overmåtelig imponert.
Nå har jeg for liten greie på FDAT som forening og dens arrangementer osv til å kunne uttale meg på bakgrunn av erfaring så dette blir kun "synsing" fra min side.
Er det slik at FDAT blir brukt som en "støttegruppe" for de "stakkars avdankede traverene" og at man på en kanskje symbolsk måte setter "begrensninger" for sin egen hest ved å melde seg inn i en slik forening? ( for de som allerede nå er provosert: merk dere spørsmålstegnet)

For min egen del har jeg ingen intensjoner i å melde meg inn i FDAT, min traver er ikke "avdanket"( har ikke startet løp), jeg trener ham med tanke på dressur, jeg setter ikke begrensninger for ham ved å ha innstillingen: "åjaha, dette gikk sikkert galt fordi han er traver, eller, han klarer sikkert ikke dette fordi han er traver...."

Fint om noen med eller uten tilknytning til FDAT har noen synspunkter på det å trene "avdanket traver" tilknyttet en slik forening eller ikke.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  23:25:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Heisann. Jeg har ikke akkurat inngående kunnskap om FDAT, men snakket her om dagen med en som er medlem der med sin kaldblods (som forøvrig aldri har startet løp). Hun snakket varmt om denne foreningen, og det syntes som de har mye ulike aktiviteter. Jeg kan nevne dressur og sprangkurs, arrangering av stevner, tømmekjøringskurs og temakvelder/treningsleire. Virket som det var et flott miljø med masse spennende aktiviteter.
Det er sikkert sånn at kursene, både teoretisk og praktisk er knyttet opp mot ulike tema relevant for folk som rir travhester (enten de har gått/ går /ikke gått løp. Poenget slik jeg forstod det var vel å få mest ut av hesten på flere områder. Jeg syntes det hørtes spennende ut - noe som kanskje flere hesteeiere (uansett rase) kunne ha nytte av - å bruke hesten mer allsidig :)
Men nå er ikke jeg noen insider her da, bare refererer det jeg har hørt, som sagt.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  00:16:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er medlem av FDAT, og har ikke noe vondt å si om foreningen (som også er for aktive travere foresten), som Christine sier, så arrangeres det masse kurs, på ulike nivåer, og det er lagt mest på allsidig bruk av hesten. Her i Trondheim ble det nettopp arrangert distanseritt, i morgen er det utstilling, og juni arrangeres dressurstevne med kür (noe jeg forøvrig har utrolig lyst å være med på, men det blit litt vanskelig med lille bebi springende rundt;)), bare for å nevne noe.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  13:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei hei.
Er ikke medlem av FDAT, har ikke traver en gang, men Islandshest, men har vært litt med på treninger og et distansestevne.
Sånn jeg har oppfatta det, er det en forening dannet av likesinnede mennesker. De er alle glad i travere og vil gjerne bruke dem til mer enn trav. FDAT Hedmark er nå særdeles aktiv. Hestene brukes til trav, dressur, sprang, distanse, western, dressurkjøring - you name it.
Det arrangeres kurs og stevner i alle disipliner og man blir kjent og får et nettverk av folk som liker travere rundt seg. Jeg må si meg enig i at det er morro med likesinnede uansett gren. Kan du velge mellom oppstalling på stall med 15 spranghester og en med aktivt dressurmiljø og du sjøl er aktiv dressurtante, velger du vel sistnevnte?
FDAT er en forening for travere som brukes til mer enn trav, men det er også åpent for x-travere eller andre raser, som min Islending...mulig jeg ikke kan være fullverdig medelom dog...aner ikke.
Hvis du virkelig vil ha et ortli svar har FDAT Hedmark en egen vipside og det er mange i FDAT Hedmark som også har vipsider.

Ellbell&Þyrladyret=)

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  14:13:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
De fleste raser har jo en egen forening, mens traverne "bare" har travforbundet. Tanken bak FDAT er vel å gi traverne og eierne deres en sjanse til å bli kjent og fremme travhesten som allsidig.. Synes det er en bra forening jeg - travere har jo ikke det beste ryktet som ridehest! Hvis denne foreningen kan få folk til å få øynene opp for rasen som noe annet enn bare på banen, blir kanskje inntrykket bedre også :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/05/2005 :  14:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
FDAT er jo ikke for avdankede travere. Foreningen for den allsidige travhesten.

Det er mange som ønsker å kunne ri drressur, sprang, western osv på travhestene sine. En traver trenger ikke først og fremst være en hest som kun skal gå løp, men en hest som kan brukes til det du måtte ønske. Og det går ofte veldig greit å kombinere trav og sprang f.eks.

Det å omskole en travhest, gjøre den om til en ridbar hest, er noe helt annet enn å ri inn en hest beregnet på ridning. Som du sikkert har erfart selv, så må du bruke litt andre metoder. Da er dt fint å ha FDAT som arrangerer treninger med instruktører som er klar over traverens 'begrensninger', og som vet hvordan hestene må trenes for å oppnå et godt resultat. Andre instruktører har kanskje ikke lyst engang til å hjelpe deg med ehsten. Gjennom FDAT treffer du andre i samme situasjon som du kan få hjelp av. Dersom du virkelig skal satse på dressuren, så kjøper du deg neppe en traver. Dersom du vil ha en hest å starte litt stevener med innimellom, samtidig som den kanskje går løp, da kan du kjøpe en traver. FDAT setter da ikke begrensninger for hestene! De er nettopp der for å fremme travere, vise at den kan brukes til noe annet enn bare trav.

Eneste problemet med FDAT slik jeg ser det, er at de ikke følger NRYF sine regler, og du kan ikke starte 'vanlige' stevner dersom du har startes hos FDAT. Slik var deti allefall for litt siden. De som har en traver kan godt begynne hos FDAT, og derso mdet går veldig bra, så kan du jo fortsette derfra. En forening skal ikke sette begrensninger for hesten, og det gjør ikke FDAT heller. Dersom noen setter begrensninger for hesten din, så må det være deg selv.

Jeg er ikke medlem av FDAT, pga at jeg ikke har hest å delta med. Men jeg går ofte på møter og når de arrangerer foredrag o.l. Det er kjekt å ha en forening som er interessert i å arrangere slike foredrag om NH, foring, sykdom osv. Det blir ofte mer 'alternativt' enn det travbanen arrangerer, og det passer iallefall meg bra.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  21:27:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Eneste problemet med FDAT slik jeg ser det, er at de ikke følger NRYF sine regler, og du kan ikke starte 'vanlige' stevner dersom du har startes hos FDAT.
Opprinnelig postet av Irriducibili

Dette skjønte jeg ikke helt. Mener du at hvis en hest (som ikke går aktivt i løp) er medlem i FDAT så kan man ikke starte vanlige stevner (ex D-stevne) med denne hesten? Hørtes merkelig ut....

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/05/2005 :  22:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spiller ingen rolle om hesten går løp eller ikke, det er ikke poenget her. Er du medlem av NRYF, så kan du ikke starte stevner som er i regi av en klubb som ikke er medlem av NRYF. Og FDAT er ikke medlem av NRYF.

Om noen finner det ut og gidder å bry seg, det er noe annet...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  08:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibilli skriver:

Kopi av melding:
Det spiller ingen rolle om hesten går løp eller ikke, det er ikke poenget her. Er du medlem av NRYF, så kan du ikke starte stevner som er i regi av en klubb som ikke er medlem av NRYF. Og FDAT er ikke medlem av NRYF.

Stiller man seg ikke da litt utenfor? Gjør det å eie traver enda "særere" enn det allerede er?

Kopi av melding:
Andre instruktører har kanskje ikke lyst engang til å hjelpe deg med ehsten.

Et godt poeng irriducibilli. Men hvor mange med travere tar seg i det hele tatt tid til å spørre en instruktør e.l. med bakgrunn fra dressur/ sprang- miljøet? ( Jeg har selv jevnlig hjelp med min av en skikkelig dressurtante)

Annette skriver:

Kopi av melding:
De fleste raser har jo en egen forening, mens traverne "bare" har travforbundet. Tanken bak FDAT er vel å gi traverne og eierne deres en sjanse til å bli kjent og fremme travhesten som allsidig.. Synes det er en bra forening jeg - travere har jo ikke det beste ryktet som ridehest! Hvis denne foreningen kan få folk til å få øynene opp for rasen som noe annet enn bare på banen, blir kanskje inntrykket bedre også :)

Flott og fint men man lager da sannelig en distanse til det evt. miljøet man ønsker å ta del i?

Ellbell skriver:

Kopi av melding:
Det arrangeres kurs og stevner i alle disipliner og man blir kjent og får et nettverk av folk som liker travere rundt seg. Jeg må si meg enig i at det er morro med likesinnede uansett gren. Kan du velge mellom oppstalling på stall med 15 spranghester og en med aktivt dressurmiljø og du sjøl er aktiv dressurtante, velger du vel sistnevnte?

Likesinnede? Hva mener du? Vi som har et dyr med fire bein og hale og rir på det? Ikke for å være frekk men det blir litt for sært for min smak..

Hvorfor skal man stille seg utenfor et evt. sprang- dressurmiljø? Hva er grunnen til at folk ønsker det?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  09:50:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Irriducibilli skriver:

Kopi av melding:

Stiller man seg ikke da litt utenfor? Gjør det å eie traver enda "særere" enn det allerede er?
Hvorfor skal man stille seg utenfor et evt. sprang- dressurmiljø? Hva er grunnen til at folk ønsker det?
Opprinnelig postet av Renegate

Må innrømme at jeg er enig med Renegate her. Hvis et medlemsskap i FDAT ekskluderer en fra et medlemsskap i NRYF er vel litt av poenget borte?
Da kan jo folk ha så "allsidige travhester" som bare det - men ingen får vite om det utenom de som allerede er medlem i FDAT. Er ikke poenget her å vise at x-travere også kan bli gode ridehester? Vanskelig å vise dette uten å kunne starte på vanlige stevner i regi av NRYF.

Jeg forstår at medlemsskapet i FDAT kan være postitivt for hesteeierne da det er kursing / undervisning med relevante problemstillinger forbundet til det å skulle omskolere en traver. Men hvorfor skal en stille seg utenfor resten av ryttermiljøet? Dette er såfall veldig synd, for det er masse flotte x-travere der som er yppelige ridehester.

edit grunnet smør på flesk

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 09/05/2005 09:51:57 Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  12:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Renegate:

Kopi av melding:
Ellbell skriver:

Kopi av melding:Det arrangeres kurs og stevner i alle disipliner og man blir kjent og får et nettverk av folk som liker travere rundt seg. Jeg må si meg enig i at det er morro med likesinnede uansett gren. Kan du velge mellom oppstalling på stall med 15 spranghester og en med aktivt dressurmiljø og du sjøl er aktiv dressurtante, velger du vel sistnevnte?

Likesinnede? Hva mener du? Vi som har et dyr med fire bein og hale og rir på det? Ikke for å være frekk men det blir litt for sært for min smak..

Ikke for å "sette seg utenfor". Det har noe med interessen å gjøre.
Selv har jeg Islending og hvis jeg skulle bytte stall nå hadde jeg sette etter et Islandsstall, i det minste en med flere Islandshester. Driver med dressur jeg, og jeg trives kjempegodt sammen med dressurhesten Þyrla står sammen med, men det er alltid gøy å ha folk som har samme utgangspunkt, f.eks en passaktig Islending slik at man kan løse evt problemer sammen...Hun med dressurhesten er kjempegrei og hjelper meg masse, men når det kommer til renthet i gangarter osv stiller hun litt kort...
Nåja, det er nå min preferanse...
Dessuten; folk som har sine egne foreninger, feks FDAT er gjerne den delen av hestesporten som blir "diskriminert" av den store massen. Utallige ganger har jeg fått søte smil og "klapp" på hodet fordi jeg har med en vrengt polvott på dressurtrening. Selv når mine ridevenner ikke sier no og ikke mener no stygt om Þyrla, hadde det vært artig å ha en annen på Islending der...

Syns uansett FDAT gjør en bar jobb med å fremme traveren som allsidig. Jeg viste rett og slett ikke at travere kunne gå så bra i dressur, eller hoppe i det hele tatt før jeg ble kjent med FDAT miljøet... Det er mange fordommer som ikke er ment ondsinnede en gang ute å går.

Ellbell&Þyrladyret.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  14:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selv medlem i FDAT, selv om hesten min aldri er blitt trent til trav engang. Sånn sett så stiller hun på lik linje med ridehester i både gange og gemytt, siden hun aldri har blitt tillært å bare trave fort og flatt. Men jeg synes FDAT er en flott organisasjon, som gjør en bra jobb med å fremme traveren som en allsidig ridehest. Og hva er i veien med å både være medlem i FDAT (eller, DNT da) og NRYF? Nå skal ikke jeg ut å starte med det første, men når jeg gjør det så får ikke jeg lov til å starte dressur fordi salen min ikke er av godkjent, engelsk type. Og jeg vet om flere som ikke får starte dressur fordi hesten deres går mye bedre på pelham og doble tøyler enn på trinsebitt. Vil det da si at de ikke skal få lov til å vise frem hvor flink hestene deres er og ha det gøy på stevner fordi hestene ikke trives med bomsaler eller trinsebitt??

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 09/05/2005 14:41:02 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  15:08:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
FDAT er en kjempefin ting. Jeg har selv startet litt i FDAT, og noe av det som var kjekt, var at vi slet stort sett med det samme alle.

Vi var likestilte (så godt som), alle hadde hester som var laget for det samme. Det er klart at en travers gangarter ALDRI kan måle seg med en ridehests, uansett hvor lite travtrent den er. En traver er laget for TRAV, ikke for å danse rundt i en ridebane med rytter på ryggen.

FDAT blir som en raseforening. Det er (og dette er ikke ukjent for noen) MANGE som blir ledd av og sett ned på hvis de kommer med en traver på et dressurstevne. Og for de som blir ledd av, kan det for alt man vet være psykisk nedbrytende, og hemme prestasjonen.

FDAT er et flott tiltak!

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  16:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
JOg hva er i veien med å både være medlem i FDAT (eller, DNT da) og NRYF?

Hvis dette går an så er det jo ingen sak :) Skjønte det på tidligere innlegg at dette ikke gikk an. Må ha misforstått.

Kopi av melding:
Vil det da si at de ikke skal få lov til å vise frem hvor flink hestene deres er og ha det gøy på stevner fordi hestene ikke trives med bomsaler eller . trinsesebitt??

Regler er regler. Det er likt for alle, uansett.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  17:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Regler er regler. Det er likt for alle, uansett.

Joda, og jeg har ikke tenkt til å begynne å klage på NRYF sine regler heller. De har jeg for lengst forsonet meg med, selv om det betyr at jeg ikke kan starte vanlig dressur før jeg finner en sal som passer hesten min med bom, eller får råd til Flexion, Ansür eller Star Trekks nye sal. Men er det ikke da flott at vi kan få starte og utvikle hestene våre til det skjer? Jeg bor i ei bakevje av en hesteplass hvor alt skal foregå teknisk og ingen har engang hørt om bomfri (jeg har visst ikke en ekte sal i følge venninna mi...), og synes det er skamkjedelig å se alle ute å starte med hestene sine, mens jeg sitter på ei hoppe jeg vet har bevegelser og kapasitet langt mer enn de andres hester. Jeg har hest for min egen skyld, og selv om jeg elsker Loli og ikke sutrer over at jeg ikke får starte vanlige stevner med mitt nåværende utstyr, så er jeg kjempeglad for at jeg iallefall har en forening hvor jeg KAN starte, og KAN utvikle meg.

Jeg har foresten aldri hørt noe annet enn at man kan være medlem av begge, kanskje noe med mer peiling kan komme emd en bekreftelse/avkreftelse på dette?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  21:03:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Uansett...
Det er jo artig for folk som egentlig ikke konkurerer å konkurere litt "vennskapelig", gjerne med folk en kjenner er det ikke?
Jeg satte i hvertfall umåtelig stor pris på distanserittet jeg var med på. Ikkeno fancy, bare vennskapelig konkuranse. Og for de som er litt mer særiøse, er det FDAT stevner for de også=)

Ellbell&Þyrladyret

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.