hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags vit/min. får hestene deres??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva slags vit/min. får hestene deres??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  16:51:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Lurer på om dere har noen tøffe råd til meg og vil dele deres erfaringer?

- Jeg har ei hoppe på 5 år som er øm i senen mellom forkneet og koden etter en overbelastning forsaket av en forkalkning i det andre beinet (ingen betydning ridemessig)
Vil gjerne at dette skal bli bra igjen
Foreløpig smører jeg med arnika gele som skal hjelpe for ledd og sener. Har dere noen andre forslag?
- Også lurer jg på om dere har noen knep for å få fin pels på hesten? Fikk Min nettop og hun har kun spist halm i et halvt år så pelsen er ikke så vakker, Gir henne vanligg komplett fra FK, solsikkeolje, salt og hvitløk + "forbrikker"(nesten som godteri bare med mer vit og min i)

Hva slags for og tilskuddsfor gir dere hestene deres og hva inneholder dette?

Dette er "forplanen" til hoppa mi som ikke blir trent noe særlig pga øm sene (prøver å slanke henne litt oxo)

1L komplett morgen og kveld
7 kg klasse H1 høy (det beste man får)
1/2 dl solsikkeolje (tilvenning)
1 ss salt
15 g hvitløk (som på forpakningen)
+ no forbrikker og godteri i boksen
Dette inneholder... Masse!:D som:
Vitamin A,D3,B1,B2,C,E
Jod
Biotin
Proteiner
Salt
planteoljer
Kobber
Fosfor
Mais
Urter
Selen
Melasse
Fiber
+ div greier
Noen kommentarer til dette?

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  18:52:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette er "forplanen" til hoppa mi som ikke blir trent noe særlig pga øm sene (prøver å slanke henne litt oxo)

1/2 dl solsikkeolje (tilvenning)
Opprinnelig postet av hestefreek

Trodde hesten la på seg av solsikkeolje jeg?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  19:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Solsikke er fetende jah. 3 dl tilsvarer 1 l havre.
Skal ikke gi henne mer en 1dl om dagen. dette er fordi pelsen hennes er forferdelig. ikke noe blank. den er matt og stri. derfor får hun ingen havre før jg setter henne i trening og man og pels er tipptopp

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  12:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ponnien min sin pels skinner som bare det, vi gir happy stabletime/chaff, green power og olje for å hjelpe på det. Hvis hesten er midt i hårfelling eller ikke er helt i form kan det jo være hun bare ser litt matt ut i en periode.

Ellers gir jeg Havre, Spillers Oat Balancer og Conditioning and Showing Mix + benevit, salt og hvitløk.

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  16:28:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Hva veier hesten din 'hestefreek'?
En varmblods på 160 er gjerne ca 500 kg og da synes jeg 7 kg H1 høy og 1 liter komplett er for lite for selv om hesten skal slankes. MAn kan ikke sulte en hest tynnere.
Ville økt på med høyet og gitt multivitaminer fra Champion (siden du gir så lite komplett får hun ikke nok vit/min fra den)
Vil ikke tro at godtene og 'forbrikkene' gir henne nok vit/min heller.
Olje er flott for plesen ja, du kan og gjerne gi kaldpresset olje (det står på flasken om den er kaldpresset, finnes flere forskjellige- ta den billigste du finner. feks på REMA har de en til 12 kg literen. salat og matolje, kaldpresset raps)- dette trenger du ikke gi så mye av som annen olje. mer sånn 2-3 ss pr dag. Kan gi annen olje i tilegg også.

Tipper hesten din blir fin i pelsen snart, men slikt tar desverre mye tid. En sommer på beite burde gjøre underverker både for pelsen og den ømme senen. Arnica er fint å massere med, det kan du bare fortsette med!

Mine hester får:
H1 høy, 15 kg til sammen 2 stk ca. (Overvektig vbl hoppe på 600 kg og vbl åring i fint hold, 9 kg på hoppen og 6 på åringen- håper jeg. de deler til alle måltider- står på utegang )
oppdrett (åringen) fra Norgesfor
helhavre (begge)
Green Power Oatinol (alfalfa, uten melasse)*
Kvärnbyfoder Vitafor Vital (skal bytte til Prestal fra samme merke)*
(*)Dette kan du lese om på www.normin.no
hvitløk (ikke åringen, hun liker det ikke enda)
kaldpresset raps olje
solsikkeolje
salt

er helst åringen min som trenger olje nå, gammel hesten er ferdig fellt og har sommerpels men åringen har stått på utegang uten dekken i vinter og er lodden og god enda. Men blank i pelsen selv om hun er langhåret da.
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 08/05/2005 :  21:42:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en b-vitamin kur??
Hæ? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  22:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Vi gir ikke mer enn 7-9 kg til hesten der jg står. så rart ingen har dødd da av 30 varmblods/fullblodshester + 2 ponnier.... hmm
man kan ikke gi så mye mer av høyet hvis ikke man vil ha en sinnsykt hyper hest som bare hopper. de får jo litt annet høy her og der og. de fleste hestene er i godt hold og en haug av de er nesten for tykke.. det sier jo litt om hva slags stoffer som er i maten,
Kwpn hoppa te veninna mi er 170 får 9 kg høy om dagen og 3 l pellets, ho klatrer mot toppen i sprang og har nettop startet lag NM. hun er i perfekt hold.
Synes man skal se ann maten etter hva hesten trenger og forbruker. man skal ikke sulte hesten heller men ikke overfore heller.

PS: hesten min er ferdig med fellingen

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  23:20:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
6-8kg høy høres ut som passe med høy det til en hest på den størrelsen. Min er rundt 147cm og får vel rundt 5kg høy + hakkels med kraftforet til dagen og han er god og rund han. Hadde jeg gitt mer hadde han ikke spist det uansett. Som du sier må man se det an, hesten må jo få spist opp høyet også, er ikke vits i gi overfore med høy hvis det bare blir liggende og blir uspiselig.. Regner med han står ute på dagen og da er det vel litt gress her og der å spise av også, så tror absolutt ikke han lider noe nød. Så å si at man "sulter hesten" var vel noe overdrevet, rohna?

Men enig med rohna på at over sommeren skal du se hesten din blir fin og skinnende. Har fått inn masse litt "slitte" hester fra Danmark på våren med matt pels og lite muskler, som har blitt skikkelig vakre og glinsende etter noen uker med arbeid og sommerbeite når jeg holdt på med skolehestene. Bare pass på å øk kraftfor mengden etterhvert som du øker treningsmengen, så hun blir nok så fin så skal du se! ;)

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  10:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg gir Hilton Herbs Seaweed & Rosehip til mine hester. De har aldri sett bedre ut enn de gjør nå. Begynte å gi det i fjor høst. Dette hjelper på både høver og pels/hud. Det er snakk om loddne islendinger på løsdrift. Men selv med ekstrem vinterpels, er de blanke og fine. Hoppa mi har faktisk en helt annen pels i år enn i fjor. Denne vinterpelsen har ligget fint og vært blank. Før har den sett mere ut som en vrengt polvott. I tillegg fôrer jeg på Eggersmann, pt. Naturmüsli og gir Eggersmann Horse Vital Plus vitamintilskudd (da de får så lite kraftfôr) Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 09/05/2005 :  16:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
For forkalkningen/senen ville jeg gitt cortaflex, og for pelsen bør du gi linfrøolje eller varmebehandlet linfrø. Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  22:35:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Du spurte, jeg svarte hva jeg ville gjort.
Selvsagt DØR de ikke av å få 7 kg høy, men det er ikke det samme som at det er bra for de. Du gjør som du vil men da må du ikke spørre om råd heller om du ikke vil ha andre svar enn det du selv sitter med
Gå til toppen av siden

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2005 :  19:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Shettisen jeg rir får Kalk + Salt + Multivitaminer (fra FK butikken)
og 1/2 l havre om morgen + 1kg høy ca
og 2kg høy om kvelden ca

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/05/2005 :  23:14:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gji hesten hvitløk for blankere pels del hvit løken i 4 og gji 1 del hver dag! i 1 uke.. jeg gjidde hoppa mi det, og pelsen var plank og glatt 1 år nesten, når hun bestandi har hatt stygg og veldig dårlig pels..

trodde ikke noe på dette kjærringrådet i starten, men det viste seg at det funka hjelper også på blodomløpet til hesten

Redigert av - Bustetrollet den 18/05/2005 16:47:47 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  15:28:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Det står at hun får hvitløk hvis du ser lengre opp:P hvis ikke du mente at jg burde gi skåret hvitløk.

ps: rohna.. hestene dine får jo 7 og en halv kg høy om dagen da. d er jo en halv kg fra hva jg gir hesten min.
1l komplett morgen og kveld vil jo si 2 l ikkesant? 1l morgen+ 1 l kveld = 2 l
Har økt med 3 l komplett nå ettersom hun er satt i arbeid.
senen er helt bra. hun feller den siste delen av pelsen sin nå (trodde hun var ferdig, men har vel begynt å felle nå som hun har slått seg til ro)

Sorry rohna men jg er veldig til å diskutere og hvis jg er uenig om noe så må jg bare si d:P hehe hun har blitt litt tynnere nå, ikke mye akkurat men d kan sees hvis man titter nøye.

mint? hva mener du å gi cortaflex for forkalkningen? den er ferdig dannet, dyrlegen antok at d hadde vært ømt mens den fant sted.
Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  13:45:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
mine fikk 15 kg høy av det toppen høyet ja, 9 kg til hoppen og 6 kg til åringen (de spiste også halm i tillegg) Ganske sikker på at hoppen min hadde i seg mer enn 7 1/2 kg om dagen, faktisk er jeg redd hun spiste mer enn 9 kg også, Åringen forer jeg med endel Green Power for å kompansere for det grovforet hun muligens fikk for lite av- tro meg det er ikke lett å fore 2 hester som står sammen 24/7.
Dette er jeg tom for og leverandøren hadde ikke tid å presse høy til meg i pinsen så jeg har kjøpt annet høy nå. Det nye høyet gir jeg mye mer av(ca 19 kg), det er ikke så mye dårligere enn det første men det skiller litt på proteinene (men jeg gir jo soyamel så det var bare å øke der litt) Foretrekker å ha et 'dårligere' høy som jeg kan gi mer av enn et rå bra høy som de blir feite av ikke noe av. De er jo skapt for å spise nesten hele tiden og jeg er glad for å kunne tilby de 8 kg på deling for natten (kl 23) Da har de akkurat litt høy igjen på morgenen.

Fint at hesten din er blitt frisk i beinet! Håper hun holder seg frisk i fremtiden. Finnes ikke noe som er kjedeligere enn halte og syke hester. og bra hun feller ferdig pelsen.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.