hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå stille.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stå stille.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  19:08:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvordan trene på at hesten skal stå stille under oppstigning og ved holdt?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  19:20:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Med tålmodighet, som med de fleste andre ting, egentlig. :D Stopp hesten, vent tålmodig til hesten står helt stille, si "stå", så gi ros og tegn til å gå. Gjør det flere ganger til hesten forstår at "stå" betyr å stå stille, så kan du bruke det ordet i flere sammenhenger senere. Du bør begynnne med treninga først på bakken, så når du sitter oppå.

Dette er noe jeg bør øve på også; ponnien står når jeg vil den skal stå, men ofte gidder jeg å stoppe ham når han beveger seg når jeg skal på. Bør egentlig få vekk den uvanen helt, det er ikke alle som kan gå på i fart og ponnien skal snart selges :P

Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 24/04/2005 :  21:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter også med å få hesten til å stå i ro når jeg rir henne, så her må det trenes! :) Tidligere stod hun ikke i ro ved påstigning heller, men nå har jeg trent mye, så det går mye bedre! :)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  22:57:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men hvordan trener du? Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  13:02:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka kan dette godt nå, men før var det masse testing og prøving av alt galt. Det at hun gikk når jeg steg på var kun av mangel på respekt og at hun rett og slett var ivrig på å komme seg avgårde. Nå tar Eikdokka ett skritt når jeg setter foten i stigbøyla, dette for å stå stødig med alle fire beina.

Vår trening:

Først trente vi på å stå iro mens vi hadde leietrening, gå frem når hun fikk beskjed osv..
Så at hun skulle stå iro når jeg steg opp, hvis hun gikk frem tok jeg foten ut av stigbøyla gikk forran henne og rygget henne tilbake der vi startet. Husker ikke helt om jeg rygget henne et steg når jeg var kommet opp men tror jeg ville gjort det. Og jeg steg aldri opp uten at hun stod helt iro, altså, hvis hun gikk frem et steg før jeg fikk henne til å stå iro rygget jeg henne tilbake til "start".

Therese
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  14:03:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Takk for svar :)
Blir en stund til jeg får prøvd det ut i praksis, men greit å være forberedt.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  12:56:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
En veldig god trening for å få hesten til å stå stille under oppstigning er å rygge.
Kan du rygge hesten mens du rir? Det er viktig at den kan dette fra før.
Og når du går opp, og hesten beveger seg, avbryter du oppstigningen, og tar tøylene og rygger hesten noen skritt (mens du står på bakken). Gjenta dette til hesten står i ro når du skal opp.
Hester er naturlig bedagelig anlagt og vil helst gjøre minst mulig. Så hvis den har skjønt at den må rygge, velger den nok heller å stå i ro

Nb. det er viktig at du ser at hesten står "plassert" riktig med beina, så den ikke er NØDT å ta et skritt fordi den kommer i ubalanse når du stiger opp....

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  11:05:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg prøvde det med å rygge hesten min når jeg skulle stige på den, men da fortsatte hun bare å rygge, for så å "spurte" fremover slik at jeg mista helt kontroll og balanse!!
(Hehe....sorry Beat at jeg blander meg inn i "rygge-metoden" din her også...:s) Det kan jo være at det funker på din hest, så du kan jo prøve! Men hvis det ikke går har jeg en annen metode jeg brukte for å få hesten min til å stå i ro!

Det første jeg gjorde var å slutte å ri. Jeg droppa ridinga helt, fordi det var da hun stressa! (jeg klarte til tider å få hesten rolig, men da jeg kom med salen, ble hun stressa).

Deretter gikk jeg i stallen hver dag, strigla henne, og gjorde henne trygg på meg! Jeg leide henne rundt i en taugrime, bad henne om å stå, og gikk hu frem, så var det rygg tilbake (her blir rygg brukt som korrigering, ikke som "straff"). Når jeg rygga henne tilbake, så lirka jeg henne på plass, slik at hesten stod på akkurat samme plass som før hun gikk frem!! Og hvis hun da bare overså meg, og gikk rett på med, så sendte jeg henne en runde rundt meg, og deretter bad jeg henne om å stå igjen! I begynnelsen bad jeg henne om å stå i ro i 5 sekunder, før jeg gikk 10 meter, og bad henne stå igjen. Etterhvert økte jeg til 10, 15, 20, 30 sek osv.
Dette førte til at jeg kan stå i strigle hesten uten at den står bundet! Og hvis den prøver å ta hodet ned for å spise, er jeg der med en gang, og rykker i taugrima! Da står hun fint!
Jegvar også veldig obs på at hesten hele tiden skulle gå bak meg, eller, mulen skal være på siden av meg!
Så der var det hele tiden presse henne, med håndbevegelser, bak igjen!
Men arbeidet kom da jeg skulle "vende" henne til salen. Jeg har ikke tid til å forklare hele greia, men jeg vendte henne til salen, slik at hun ikke nødvendigvis forbandt sal med riding! Deretter trente jeg på oppstigning, og hoppa av, slik at det heller ikke ble direkte forbundet med riding, og til slutt rei jeg en liten skritte tur, hele tiden på lange tøyler!
Hvor ble den stressa hesten min av??
Hesten ville ikke stå i ro ett sekund, og etter 2 måneders trening, uten riding, gikk hesten der uten at jeg trengte å anstrenge meg for å holde den rolig!

Du trenger nødvendigvis ikke å slutte å ri i 2 hele månder, men begynn iallfall på bakken, og krev at hesten står stille! Bruk en kommando på det! Men det er viktig at du ikke bruker kommandoen når hesten ikke står i ro, for da kan hesten tro at du ber den om å stå urolig! Men hvis du gir den kommandoen for å stoppe, (som den sannsynligvis kan), og hvis hesten stopper, gir du den kommandoen "ståååå" eller no...og roser den masse, kos og gi den masse frihet, ikke begynn med å kreve at hesten skal stå i ro over lengre tid, bare til du har fått sagt kommandoen! Gå noen runder/meter med den, og prøv igjen!!
Etterhvert sier du kommandoen, for å få den til å stå!

Ved oppstigninga kan du be den om å stå! (vær 100% sikker på at hesten forstå hva kommandoen betyr). Pass på balansen til hesten!!
Stig opp, og hvis hesten begynner å gå, ber du den om å stoppe, hele tiden gir den kommandoen, og når den stopper, hopper du av!! (VIKTIG!!!). Ikke fall for fristelse og bli sittende, det er det dummeste du kan gjøre! Da belønner du ikke hesten!!

Og til slutt; Vær 100% konsekvent! Du bestemmer hvor hesten skal plassere beina!!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  11:31:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann!
Jeg prøvde det med å rygge hesten min når jeg skulle stige på den, men da fortsatte hun bare å rygge, for så å "spurte" fremover slik at jeg mista helt kontroll og balanse!!
(Hehe....sorry Beat at jeg blander meg inn i "rygge-metoden" din her også...:s) Det kan jo være at det funker på din hest, så du kan jo prøve! Men hvis det ikke går har jeg en annen metode jeg brukte for å få hesten min til å stå i ro!
Opprinnelig postet av Monroe

Vi har jo allerede, opptil fler ganger faktisk, konstatert at Beat sin metode funker. Så, det er fult mulig å bruke både den - eller din. Dersom man er konsekvent og skiller ting, så vet jeg at Beat sin funker også :-)
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  22:24:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte bare at siden det ikke funka på min hest, (og jeg var faktisk konsekvent, men hesten min var så stressa at uansett hva jeg gjorde så ville hun ikke stå stille!! Og det var en hel***s hest og holde på med, bare for å ha sagt det!!)
Det nytta rett og slett ikke på min hest, kanskje det vil fungere på hennes hest. Okey! Flott!! For det er jo det disse debattene er for, å hjelpe folk, ved å komme med idèer til hvordan hestene kan trenes!

Det jeg gjør er å fortelle hvordan jeg gjorde, (slik som alle andre gjør), for jeg blir mer enn glad hvis min metode kan hjelpe andre folk! Finnes ikke noe som gjør meg mer fornøyd med meg selv, enn når jeg kan hjelpe noen! Og det tror jeg det er flere som føler!
Jeg sier ikke at Beat sin metode ikke vil fungere, det kommer helt an på hesten den blir brukt på! Noe fugerer, noe fungerer ikke, slik er det bare!
Jeg vil bare fortelle hvordan jeg gjorde det, slik at den personen som skrev inn spørsmålet, kan velge, evt prøve, og hvis den ene metoden ikke fungerer, så prøve en annen! Flere valg, og deretter større sjangs for å lykkes:D

Lykke til med hesten din!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  20:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, så var vi her igjen... hehe

Kopi av melding:
bad henne om å stå, og gikk hu frem, så var det rygg tilbake (her blir rygg brukt som korrigering, ikke som "straff"). Når jeg rygga henne tilbake, så lirka jeg henne på plass, slik at hesten stod på akkurat samme plass som før hun gikk frem!!

Saken er jo den at du bruker rygging du også!! Bare en litt annen metode, og lengre tid, fordi det trengte du med din hest. Vi bruker rygging begge, bare med forskjellig vri

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  21:58:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ergo: Rygging er saken. Hvordan og når er noe jeg får finne ut etterhvert utifra hva som passer min hest.
Takk for mange gode svar :)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/05/2005 :  23:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
det som er mest effektivt er å rgge hesten, når den ikke står stille.. rygg den bak, som en straff, hviss den ikke står stille.. bruk good tid og ikke gji opp.. en liten bruksanvisning følger med under

* sal på hesten og still deg i gårdsplassen.. se på hestens ører og prøv å stig opp i salen, bare prøv å stå med den ene foten i stigbøylen.. hesten begynner og gå, og hopp for av og be den omm å rygge, kanskje rysk litt i tøylene og se/snakk strengt til hesten! bare la den rygge helt til den stopper av seg selv.. derreter prøver du igjenn, stig opp med den ene foten i stigbøylen, og hviss hesten står da så prøver du og sette deg, slik som du skal sitte i salen.. mn hviss du har såtte deg ned og hesten begynner og gå, så hopp av og be den om å rygge, og vær streng med den.. for hesten skal ikke gå før du har bedt han om det.. bare vær tålmodig sier jeg!

men noen ganger kan det jo henne at hesten tar ett skritt, for å holde balangsen når du går opp.. så vær obs på hvordan han står og bevegelsene hans!

Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  09:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde samme problem med min hest og fikk mange gode råd her på sidene Men metoden som virket på min var at hver gang hun begynte å gå (etter at jeg hadde sagt stå) så "sendte" jeg henne fremover i en ring rundt meg, 3- 4 runder, deretter ba jeg henne om å stå igjen, lystret hun ikke så måtte hun gå flere runder(Jeg stod på samme plassen hele tiden, dvs at det var krappe, små runder hun måtte gå). Dette gjentok jeg KUN 2 ganger og siden har hun stått stille når jeg sier stå. Hun fant ut at det var ganske kjedelig å gå slike runder.
Denne metoden brukte jeg i forbindelse med påstigning.
Men jeg er enig i at metodene er mange, og hvilken metode som fungerer best avhenger av den enkelte hest så bare stå på og prøv deg frem
Det er i hvertfall helt herlig å ha fått det til med min... hun er nemlig 180 cm i mkh...og det var et skikkelig stort problem å komme seg opp på henne når hun ikke ville stå i ro hehe
Lykke til!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.