hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester brant inne i Oslo
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hester brant inne i Oslo
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  10:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article1022889.ece

Kanskje ikke så mye å diskutere, men trist er det iallfall :(
Må være en helt forferdelig måte å dø på også for en hest. Og må si at jeg tenker de eieren(e) som får denne ubehagelige beskjeden i dag :(

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  10:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ånei...så trist...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  10:55:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Åh nei. Jeg kjenner faktisk til en av de to hestene som stod der, så fryktelig! :-( Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  10:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var brann i en stall på Tjøme natt til onsdag men der ble alle hestene berget ut. Ufattelig tragisk med branner i låve/stall både når det gjelder hester og andre dyr.

Men er det ikke krav om brannsikring iallefall for større ridesentre?

Noen og en hver burde kanskje gå litt i seg selv og vurdere tiltak for å forhindre denne type ulykker. Koster nok litt men synes nesten det burde vært påbudt iallefall med varslingssystemer i alt av driftsbygninger hvor man holder husdyr.....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  11:00:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Stallen på Mortensrud var liten, kun plass til 3 hester der. Var der i høst og prøvered en islandshest. Da stod det to islandshester og en engelsk sportsponni der - islandshestene var i alle fall flyttet, men jeg mistenker at sportsponnien stod igjen :-( Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
På travbanene er det ganske strenge brann-forskrifter...Snakket med en trener som fortalte meg at trenerene ikke har lov å gå inn i stallen dersom det er brann(ikke engang for å sleppe ut hester),de må vente på at brannfolka kommer... Tviler sterkt på at min hest hadde vært mye lysten på å følge en brannmann med hjelm og fullt utstyr ut av stallen...
Heldigvis tror jeg ikke en trener hadde stått utenfor og ventet hvis det faktisk var brann...tror nok han hadde latt regler være regler og prøvd å fått ut flest mulig hester... Men er da helt utrolig uansett...
Tviler vel på at de som har laget disse reglene vet særlig mye om hest....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvordan det er med regler i henhold til brann, men på rideskolen jeg rei da jeg var liten vet jeg at den gamle ponnistallen ble pålagt stenging grunnet manglende rømningsveier i tilfelle brann. Jeg vet ikke om dette var med hensyn på dyrene, eller om det var fordi mennesker også var på stedet. Nå skal det sies at "ponnistallen" var åpen i mange, mange år etter dette, men nå tror jeg den ikke brukes til hestehold lengre. Men ut fra dette opphøres det ut til at det kan finnes regler. Spørsmålet er hva gjelder de for? Rideskoler? Store hestesentre? Mindre hestesentre? Alle steder husdyr holder seg? Dessuten.. Hva mer enn rømningsveier? Varsling om brann? Brannalarm? Ikke vet jeg.. Jeg vet iallfall at det finnes mange staller hvor rømningsveier ikke finnes. Antagelig er det krav til rømningsveier ut fra hvor mange hester som er oppstallet og hvor stort "lokalet" er. Ser ikke for meg at en uteboks for en hest trenger to rømningsveier. Men hva med litt lengre stallganger med mange hester?

På stallen jeg har ridd på i Oslo har vi også tatt hensyn til et par ting i henhold til brannsikkerhet. Der har vi to utganger i begge stallene. Tidligere var det minsket tilgjengelighet pga en boks som var bygget på stallgangen. Den ble fjernet da nye eiere tok over pga brannforskrifter. Mulig det kan være etter ønske fra de som driver også, og nødvendigvis ikke krav. Er ryddige folk, så jeg tror de kunne gjort dette på eget initiativ også. Men dette med minst to rømningsveier mener jeg å ha hørt flere steder, men hvem som kommer og sjekker dette, og hvor viktig det er at det følges (utenom for de det måtte gjelde dersom uhellet er ute), vet jeg ikke.

Brannen på Tjøme virker det som om har gått bra for seg. Var det ikke brann og røykutvikling i forbindelse med elektrisk annlegg på utsiden. Der ble alle hestene evakuert, og brannen slukket via et brannslukningsapparat før brannvesenet kom til stedet. Det høres etter min mening ut som ryddige forhold, for branner kan man av og til ikke unngå. Det var vel dette jeg leste om brannen på Verdens Ende.

Triste greier forøvrig.. Antagelig har hestene omkommet ved røykutvikling, og ikke blitt brent på bålet i live. Men likevel.. Uff

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  13:02:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Stallen på Mortensrud hadde bare en utgang, og om jeg ikke husker helt feil, så var det en smuule trang der. Var som sagt bare plass til tre hester der. Triste greier dette.. :-/

Stallen der jeg driver nå har bare en utgang, og der står hestene på spilt. Men så og si alle andre plasser jeg har vært på har hatt to utganger; sandslia i Verdal (disse har vel, om jeg ikke husker helt feil, en stor port i enden av stallen), stallen på Otta, revhaug i Vestby, stall monserud i Hønefoss osv.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  13:14:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det skal sies at det ofte hjelper lite med flere innganger dersom varslingssystemet ikke fungerer, eller ikke finnes. Med en overtent bygning er det som regel for sent.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Paddy-og-Emil

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  17:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePaddy-og-Emil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePaddy-og-Emil  Svar med kopi av melding
Det var 2 av islandshestene som døde:( Den tredje hadde flyttet for litt siden til en stall like i nærheten. Det skulle visst disse 2 etterhvert oxo...med dessverre var det for sent:( Stakars hester og eiere.... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  00:29:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
AU. Jeg trodde de stod på Dokkebjerget? Hun hadde da i alle fall flyttet de dit før en gang, det vet jeg - siden jeg og en venninde drev og styrte mye med de to. Hvorfor flyttet hun de i så fall tilbake? Hvilke av de to var det? (Dersom du ikke vil si det her, så kan du sende meg en beskjed via VIP-en). Hvor var Laban, hadde han flyttet? Mange spørsmål dette, men det blir så trist når man kjenner til dem.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  01:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Uff... Så tragisk

På stallen jeg står (relativt ny stall) er det to utganger, tror det er pålagt å ha på nye bygg. Jeg vet også at det er, eller skal bli, pålagt for alle gårder med husdyr (vet ikke om dette er basert på antall dyr) må ha et sinnsykt alarmanlegg, og sist jeg hørte prisen var den på en nærmere 100.000.... Men, KAN være jeg lyver nå... skal sjekke opp i det...

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  12:05:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
uff... så trist... :(
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  12:43:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Det var Fáni og Gjafar som brant inne.. Laban hadde flyttet, og Tinna hadde flyttet til Dokkebjerget.
Fani var 6 år gammel, Gjafar rundt 20. Fantastiske hester

R.I.P
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  13:27:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Uffe :-( Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 23/04/2005 :  00:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bor rett ved den stallen som brant, og jeg rir på Dokkebjerget og etter hva jeg har hørt var det bare flaks at Tinna ikke sto der også når det brant, for hun skulle visst egentlig vært flyttet opp igjen fra Dokkebjerget.

Det må forresten ha vært en heftig brann, for jeg kjørte forbi der ca kl 15 i ettermiddag og da røyk det fremdeles. Men, som noen andre her sa så får vi håpe at hestene ble røykforgiftet før brannen nådde dem. Jeg lurer forresten på hva som utløste brannen, får håpe det ikke var noen som tente på.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.