hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slakt eller selges?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slakt eller selges?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene.

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  13:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen dager siden sendte en god venninne av meg hesten sin til slakt. I og for seg en ting som ikke er så uvanlig hvis hesten er gammel/syk ol.
Men,denne hesten var kun 8 år,frisk og fin,og en glimrende turhest med et hærlig gemytt! Så hvorfor sendte hun hesten? Jo,fordi hun hadde en klausul i kontrakten når hun kjøpte hesten...hvis hesten igjen skulle selges,skulle den tilbake til den gamle eieren. Og den eieren har dessverre ikke det beste ord på seg for å behandle hestene sine bra.. Hesten skulle tilbake til han for evt å bli trent opp igjen til trav,eller som avls-hoppe.
Når hun kjøpte hesten for fire år siden,var den allerede nedbrutt psykisk,og så lite fin ut...tynn,og glansløs i pelsen. Hun var ikke enkel,hadde dårlig erfaring med mennesker,enn så ung hun var... Selv nå etter fire år var hun ingen "nybegynner-hest",og hadde vanskelig for å stole på andre enn sin nåværende eier.Det var også lite aktuelt å sette bort hesten på for ettersom hesten var som den var...
Så da hun ble gravid,og det var lite med både tid og penger,tok hun det vanskelige valget og sendte sin beste venn over fire år, til slakt...
Så til mitt spørsmål...
Skal man for enhver pris prøve å unngå å sende en hest til slakt? Hva hvis hesten har vært flyttet fra hjem til hjem,eller er en vanskelig hest å håndtere...skal man da "satse på at det går bra" hvis man selger hesten,eller bør man da ta et ansvar og ikke utsette hest/ny eier for den risikoen? Har min mening om dette,men overlater til dere å komme med noen synspunkt først...

Takker for meg.

Liwi

Skrevet - 20/04/2005 :  15:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri vært i en slik situasjon. I utgangspunktet tror jeg at jeg ville ha forsøkt å sette bort hesten på for/ på prøve til noen i nærheten, og på den måten hatt oppsyn med den. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  11:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...ingen som har noen mening om dette...
Da får jeg legge frem hva jeg mener,da...

Hadde jeg vært i samme situasjon som min venninne,hadde jeg gjort akkurat det samme...

Er selvfølgelig aldri noe man ønsker å gjøre,men mener dette med å ta valg ved sykdom,la hesten slippe å lide,gjerne strekker seg lengre her.
Hadde det vært en mulighet å sende hesten på for,hadde det blitt gjort,men er det riktig ovenfor hesten? Her er det ikke snakk om hester som har tillit og er greie,håndterbare hester...men hester som mennesker har ødelagt. Tilliten er brutt,og hesten blir gjerne ustabil... Er det da rett ovenfor hesten å forvente at den skal kunne bygge opp tillit og respekt ovenfor en annen,når man ikke lengre har tid til hesten?
Er klart at for en hest med psyken i orden,som alltid har blitt behandlet bra,så er vel ikke dette noe problem...
Men for en hest som ikke har disse forutsetningene,er det gjerne ikke like enkelt...
Og hva med ny eier? Har selv hatt en slik hest,en hoppe som var ødelagt psykisk når jeg kjøpte den. Og det er ikke enkelt,ingen rosenrød solskinns-historie som alltid ender bra... Selv jeg måtte ha øyne i nakken rundt denne hoppa,etter flere år.
Skal man kunne kreve det av en ny eier? Det er ingen hest man kan levere til en nybegynner...og de mer erfarne vil sjeldent ha slike hester
Nei,da mener jeg det er mer rett ovenfor hesten og heller la den få slippe.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  11:27:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Synes ikke man skal unngå slakt for enhver pris. Det kommer veldig ann på hesten, og jeg er enig med deg - det er ofte bedre å la den slippe enn å sende den til "hvem som helst"...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  17:40:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Sånn sett, hvis hesten ikke hadde det bra hos sin forrige eier(noe det virkelig så ut som om den ikke hadde), så er det mye bedre for hesten om den hadde blitt slaktet. Men det er jo i grunn litt synd, at kontrakten var slik! I og med at hesten var frisk og fin, i passelige alder, kunne den nok ha fått det bra hos andre mennesker som har erfaring nok med slik hester.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  23:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man kunne kreve det av en ny eier? Det er ingen hest man kan levere til en nybegynner...og de mer erfarne vil sjeldent ha slike hester

Joda, bare prisen er lav nok, så vil de erfarne ha de også. Jeg har selv drevet med hest i 17 år nå, og har hatt de flester typer hester. Ridd inn mange, har nå en Oldenburger-hoppe som jeg har ridd inn selv fra unghest (nå 7 år) og hun er ganske så flink på stevner osv og har et helt fantastisk gemytt. Men nå er jeg på jakt. Vil ha en forholdsvis ung og utrenet eller vanskelig hest, som gjerne er gitt opp av nåværende eier. Prisen må stå i forhold til pris, jo mer grønn eller vanskelig, jo billigere må hesten være. Det jeg mener med dette er ikke at jeg vil ha denne hesten, men at NOEN vil sikkert. Ikke gi opp for tidlig. Men finner dere ingen rett person etter en god leting, så er slakt bedre enn at hesten havner hos dårlige personer (som tidligere eier) eller hos uerfarne.

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/04/2005 :  01:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hmmm...vanskelig tema

Hvis vi bare skal snakke om en "vanskelig" hest, og ikke kjøpskontrakter med klausuler, så synes jeg man skal spørre seg selv hvor "vanskelig" hesten er. Er man selv gudsbenådet med evner som gjør at man selv er den eneste som kan gi denne hesten et godt hjem? Jeg tror i det fleste tilfeller at det ikke er slik. Det finnes mange der ute som er flinkere enn en selv. Det finnes mange som tenker annerledes, og som gjerne vil gjøre ting på en annen måte en en selv - men det betyr ikke nødvendigvis at det er ensbetydende at det ikke funker for hesten. For noen hester, så er slakt den helt klart beste utveien. Men for mange av dem, så er det dessverre en eier som tror at denne er den eneste i verden som kan behandle sin hest "riktig".

I den gitte situasjonen her, så er jo saken en smule annerledes. Nå er jo ikke hesten her mere, og dermed blir det dumt å skulle spekulere i "hva hvis tenk om". Men til en annen gang.... Slike klausuler kan oppheves. Dersom nåværende hesteeier kan dokumentere at forrige eier ikke kan gi hesten det den av dyrvernsmessige årsaker trenger, så gjelder ikke klausulen. Slike klausuler bruker også å hete "gjennkjøpsrett til gjeldende markedsverdi". Og det er markedet som setter listen for verdien. Om forrige eier ikke vil gi hva hesten er verdt p.t så står man fritt til å selge til andre.

Jeg har en slik klausul på føllet til min hest. Jeg vet, fra advokatmøter (lang historie) hvordan denne klausulen funker for mitt vedkommende. Dvs at om min hest sitt avkom skal selges, så skal jeg informeres om det. Deretter har jeg 30 dager på meg til å si om jeg vil ha hesten eller ei. Vil jeg ha den - så må jeg og ligge det beløpet den er verdt på bordet. Selges hesten uten at jeg er informert - vel, så gjelder ikke kontrakten med nye eier. I mitt tilfelle er det sameieloven som sier dette. Vi var to som eide to hester en ville ut av eierforholdet, vi satt igjen med hver vår hest, og begge hestene har lik klausul i salgskontrakten.

Eh ja, nå snakker jeg litt forbi tema. Men ihvertfall, jeg tror det er svært få hester som er så "gale og vanskelige" at de ikke kan håndteres av andre enn nåværende eier. Jepp, jeg tror noen er slik - men majoriteten av dem som ikke skal selges fordi de er "vanskelige", de tror jeg at nok kunne fått et godt hjem hos andre.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  11:05:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaisa:Helt enig med deg ang. vanskelige hester,er nok flere som er like flinke,og flinkere for den skyld,med slike hester :) Og er ikke noe å gjøre med hesten til min veninne,den har det bedre nå enn hos tidligere eier(avlivet)

Men meningen min med dette temaet,var vel heller å høre hva folk mener om å selge videre denne typen hest, hva folk mener om klausuler i kontrakter,samt om man alltid skal unngå slakt for enhver pris....

Greit å høre om reglene ved klausuler,dette var jeg ikke klar over!

Takker for meg. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.