hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Årsak til halthet hos nyskodd hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Årsak til halthet hos nyskodd hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mint
» VIP

Skrevet - 19/04/2005 :  10:00:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min haltet i dag. Hun har tidligere hatt problemer med leddene i forbena, og jeg er følgelig livredd for at dette nå kommer tilbake. Men håpet mitt nå er at det at hun er nyskodd er årsaken. men hun er ikke varm eller hoven og jeg kan ikke finne puls i bena (sømstikk/trykk). Jeg red i ridehus på bløtt underlag, derfor rart hvis hun skulle være sårbent. Har noen andre erfaringer med halthet hos nyskodd hest? Jeg har tanker om at siden hun var gått litt over tiden og derfor var litt lang på tåen før hun ble skodd, så kanskje ligamentene får en reaksjon ved en slik plutselig forandring av benstilling. Forandringen er ikke så stor, men kanskje nok til at hun reagerer. Eller? Smeden kommer for å sjekke om hesten er stukket eller lignende, og kommer til å spørre han om det samme. Men har noen erfaringer å dele?

munti

Skrevet - 20/04/2005 :  09:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være at smeden ikke har verket hesten helt rett så skoen ligger å trykker
det er vel det vandligste årsaken til halthet ved skoing.
Eller en sømm som trykker,?
Eller en knusning som ikke er opdaget,?
Var hesten lang i tåa før skoing er det kansje litt ømt i sener osv, fordi det er blitt store forandringer etter verkning og skoing,?

Kan jo hende at hesten har løpt i paddoken og vrikket seg også,?

Dette var vel kansje ingen svar men : - )

Munti

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 20/04/2005 :  20:12:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovbyll? Dersom hesten er skodd slik den skal, med den rette og vanlige syklusen, skal vel ikke skoinga forandringe og påvirke stilling i leddet så mye at hesten blir halt av det. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 20/04/2005 :  20:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Smeden jeg bruker er blandt landets beste hovslagere, og det er absolutt ingenting å si på kvaliteten av arbeidet som er gjort. Hesten er gått et par uker over tiden, pga smedens arbeidsbyrde. Jeg har nå fått høre på flere kanter, og også i boken "hovpleje", at det er helt normalt at hesten forandrer gang etter skoing og at man derfor ikke bør sko hesten rett før et stevne eller trening. Hesten min er nå haltefri og har fått det meste av gangen tilbake. Det er derfor tydelig at det skal svært lite til av forandring i benstilling før hesten reagerer. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  21:21:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har også slitt med at den ene ponnien min blir halt etter skoing. Og han er ikke varm i høvene eller noe...

Står hesten din helt rolig når den blir skodd? Eller har den det med å "nappe" til seg beina en gang i blant?
Neste gang du skor legg merke til dette, om hesten har nappet til seg beinet om den da halter og hvis den ikke har gjort det om den da ikke halter eller halter... (ble tungvindt skrevet, men håper du skjønner hva jeg vil frem til)

Ponnien min tror vi at blir halt etter skoing pga at når den prøver å nappe til seg beinet så holder jo smeden igjen og han vi har er veldig sterk så han klarer jo som regel å holde igjen. Får når ponnien har nappet til seg beinet så har den haltet etter skoing (bare noen få dager da), og når den står i ro så har dette gått bra!!

Tenk litt på det ved neste skoing.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.